"smallere" caravan spiegels....Rav4 2021

Over alle soorten spiegels én
achteruitrijcamera's
Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16330
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

"smallere" caravan spiegels....Rav4 2021

Bericht door Jan van Vijven » ma 27 nov 2023 08:57

Heb ik ook gedaan, zolang je zicht genoeg is kan dat. Bij een bredere auto met smallere caravan kan je dus minder ver uitstekende spiegels gebruiken, afzagen die hap!

Ik begrijp het probleem dus helemaal niet, er is geen probleem!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

RDDR
Berichten: 2796
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: "smallere" caravan spiegels....Rav4 2021

Bericht door RDDR » ma 27 nov 2023 09:28

Wat zijn we weer vriendelijk tegen TS..... ook ik begrijp zijn 'probleem' wel alleen heb ik dit zelf opgelost. De oplossing is immers niet moeilijk.

Ook wij reden met maar 2,10 meter breed en heb dan totaal geen behoefte aan caravanspiegels die op 2,50 of meer zitten. Ik heb EMUK Universa Pro 3 gekocht, omdat ik wist dat de V60 niet lang meer zou blijven. Als ik ze zo afstel dat ze zo ver mogelijk naar binnen staan, zonder dat de stang voorbij de spiegel komt, sluiten ze mooi aan, net naast de autospiegel. Ik voldoe daarmee zeker aan de wet, heb ruim zicht en geen uitstekende stang voorbij de spiegel. Als het wel uitsteekt: wat Jan zegt: de zaag erin.

Moet wel zeggen: de EMUK Universa is beter dan Milenco, maar zeker niet zo trillingsvrij als de EMUK op maat. Kijk nog wel of ik ze nog hou of toch de maatspeigels koop voor mijn nieuwe auto.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: "smallere" caravan spiegels....Rav4 2021

Bericht door dieseltijger » ma 27 nov 2023 09:40

Of: De startpost behoeft verduidelijking: Gevraagd lijkt te worden spiegels die boven-of onder de autospiegels geplaatst kunnen worden zodat de breedte niet toeneemt (lees maar na). Dus van die bolle exemplaren om de dode hoek een beetje te tackelen. Dat wij het nut er niet van inzien, en betwijfelen of de constatering van TS dat de breedte van de bestaande spiegels volstaat - is ons probleem.

TS wil helemaal niet verder "achter" de caravan kunnen kijken - zo leid ik af. We kunnen we blijven door-emmeren dat het zinloos is, maar dit leidt alleen maar tot irritatie. Ik verwijs even naar de nieuwe forummer met het kortste lidmaatschap ooit (eriba, onderhoud, dot-code prekerij), die bemoeizucht ervaarde.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: "smallere" caravan spiegels....Rav4 2021

Bericht door Niels83 » ma 27 nov 2023 09:51

Wat ik nergens lees is welke spiegels je nu hebt. Mogelijk zijn die gewoon aan te passen. Je kunt Uiteraard wat nieuws kopen, maar mogelijk is dat niet nodig.

Overigens die kleine opzet spiegels zijn dode hoek spiegels, of rijschool spiegels. Die zullen denk ik onvoldoende zicht geven. Maar je zou zo'n rijschool spiegel kunnen proberen.

Ik ben er alleen bang voor dat oom agent het niet met je eens bent en de kans is groot dat je wordt staande gehouden, terecht of onterecht is het toch vervelend.

RDDR
Berichten: 2796
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: "smallere" caravan spiegels....Rav4 2021

Bericht door RDDR » ma 27 nov 2023 11:02

[re.gif]
Proberen kan altijd, maar rijschoolspiegels zal bij een caravan van 2,15 zoals TS heeft niet afdoende zijn om aan de wet te voldoen.
Als je echt pech hebt laten ze je niet verder rijden zo.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 692
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: "smallere" caravan spiegels....Rav4 2021

Bericht door Klapzwaan » ma 27 nov 2023 13:26

Als ik het goed begrijp is het probleem dat de vaste spiegels inklappen bij het monteren van een set caravan spiegels doordat er extra weerstand ontstaat. Nu zoekt TS ervaring om op een andere manier achter de caravan te kijken. Die ervaring is er niet, simpelweg omdat iedereen een oplossing verliest die in dit geval aan de wet voldoet. Als er wettelijk extra speigels gemonteerd moeten worden, dan kan je deze inkorten zodat het inklappen tijdens het rijden hopelijk zich niet meer voordoet, of je kan een oplossing bedenken dat de spiegel niet meer kan inklappen tijdens het rijden. En dan moet je iets bij het scharnier er tussen stoppen.
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18370
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: "smallere" caravan spiegels....Rav4 2021

Bericht door deusjevo » ma 27 nov 2023 13:30

Daar hebben we weer datsja’s voor.

https://www.repuselmirror.com/product/d ... k/?lang=nl
.
IMG_1928.jpeg
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

RDDR
Berichten: 2796
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re:

Bericht door RDDR » ma 27 nov 2023 13:37

Klapzwaan schreef:
ma 27 nov 2023 13:26
Als ik het goed begrijp is het probleem dat de vaste spiegels inklappen bij het monteren van een set caravan spiegels doordat er extra weerstand ontstaat. Nu zoekt TS ervaring om op een andere manier achter de caravan te kijken. Die ervaring is er niet, simpelweg omdat iedereen een oplossing verliest die in dit geval aan de wet voldoet. Als er wettelijk extra speigels gemonteerd moeten worden, dan kan je deze inkorten zodat het inklappen tijdens het rijden hopelijk zich niet meer voordoet, of je kan een oplossing bedenken dat de spiegel niet meer kan inklappen tijdens het rijden. En dan moet je iets bij het scharnier er tussen stoppen.
Ik denk dat dit ietwat kort door de bocht is. We hebben geleerd dat kracht die uitgeoefend wordt op het scharnierpunt van de spiegel afhankelijk is van de lengte van de arm. Dus als de huidge spiegels ver buiten de autospiegels steken komt er meer kracht op dan wanneer ze er net naast staan. Zo zie je hier in het topic dat Jeroen.25 ze ver heeft uitsteken. Kan nodig / wenselijk zijn bij zijn combinatie. Echter bij een smalle caravan kan dat ook minder.
Bijvoorbeeld zoals hier te zien op de foto van een setje Emuk Universa: https://www.berger-camping.nl/article/e ... YcQAvD_BwE

Dit ZOU het probleem kunnen oplossen. Met mijn Touring rij ik ook met de spiegels ongeveer zo. Gezien ze dan breder zijn an de caravan en ik voldoende zicht heb. Voldoe dus aan de wet, aan mijn eigen wensen en het zou kunnen helpen voor TS. En als het dan nog steeds niet is opgelost kom je oplossingen zoals hierboven van Deus uit.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: "smallere" caravan spiegels....Rav4 2021

Bericht door dieseltijger » ma 27 nov 2023 13:45

En het moment kan eveneens gereduceerd worden door - naast het verkorten van de armlengte - spiegels te nemen die ietwat meer gestroomlijnd zijn. Blijft natte vingerwerk - Milenco's zien er wel heel gestroomlijnd uit, maar minstens net zo belangrijk is de achterkant - en die is uiteraard vlak, waardoor er toch onderdruk en turbulentie ontstaat
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18987
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: "smallere" caravan spiegels....Rav4 2021

Bericht door Hobby Linka » di 5 dec 2023 08:36

Bezem.jpg
Bezem.jpg (11.46 KiB) 332 keer bekeken
Even de bezem door dit onderwerp.

Het staat niet in de babbelbox dus graag no topic blijven.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Spiegels”