Lekkage voorramen Chateau Calista

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
mbro
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 7 aug 2023 20:15

Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door mbro » ma 20 nov 2023 19:48

Onlangs heb ik een Chateau Calista uit 2006 gekocht. Deze heeft 3 voorramen, zie foto hieronder. De buitenste twee ramen lekken een beetje. Er ligt dan onderin wat water, wat ook op de soort vensterbank lekt naast het bed, zie foto (wel mijn caravan).

Na het bellen van zo'n 20 stallingen heb ik de hoop opgegeven om een binnenstalling te vinden, dus hij staat nu voor de winter buiten bij een stalling. Daarom wil ik dus nu wel deze lekkage oplossen. Vlakbij de stalling zit een caravan onderhoudsbedrijf dat de caravan zelf kan halen/brengen bij de stalling, ideaal dus. Alleen - ze hebben pas in april tijd. Nu wil ik dus toch even kijken naar de mogelijkheid om het zelf op te lossen, omdat dit allicht toch het snelste is.

Wat heb ik al geprobeerd:
- Met de tuinslang gespoten en gekeken, het lijkt wel of het water gewoon tussen het rubber en het raam lekt.
- De rubbers zien er niet heel slecht uit voor zover ik dat in kan schatten, en heb ze met wat siliconenspray ingesmeerd
- Het viel me op dat 1 raam een beetje heen&weer kan schuiven, er lijkt een railstop naast te zitten die kapot is. Ik heb het raam er handmatig recht voorgezet, maar dit loste het niet op.
- Ik heb het raamrubber aan de binnenkant wat omhoog getrokken, hier ziet het hout (multiplex?) er nog goed uit gelukkig

Heeft iemand een tip over wat een mogelijke oorzaak is en hoe ik dit het beste kan vaststellen & oplossen? Waar zou ik evt nieuwe raamrubbers kunnen bestellen en is dit eenvoudig zelf te plaatsen door een handig iemand?

Ik ben benieuwd!

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door WanFie » ma 20 nov 2023 19:57

Dat lijkt condens. Is de caravan verder wél droog??
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door Chris » ma 20 nov 2023 20:53

Als noodoplossing zou je die dunne silicone achtige tochtstrip op het huidige rubber raam profiel kunnen plakken.
Dat dicht vast...
Maar...
Weet je zeker dat het vocht tussen het raam en het rubber doorkomt?
Chateau heeft een bekendheid met scheurtjes in het front wat lekkage veroorzaakt.
Ook lees je wel eens dat er een klacht is zoals jij nu hebt, dan is zo'n dun tochtstripje misschien een tijdelijke oplossing.
(Kies er wel een met een dichte cel structuur.... )
Ik weet alleen echt niet of dat voor jou Calista ook geld/gold..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1285
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door jeroen.25 » ma 20 nov 2023 23:05

Je kunt rubber strips kopen voor auto's in allerlei diktes bij AliExpress enzo. Zelfklevend.
Daarmee zul je het misschien wel tijdelijk dicht krijgen als het inderdaad daar lekt.

Waar zoek je een stalling. Bij mij in de Betuwe weet ik wel een stalling die denk ik wel plek heeft.

Anders wellicht een hoes over de caravan doen voor deze winter?
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door Ab » ma 20 nov 2023 23:53

Je kunt het rubber iets terug trekken. Het is flexibel nietwaar..
Als je die opening hebt, stop je daar het spuitmondje van een kitspuit tussen, en spuit je een randje kit op butylbasis tussen het rubber. Gegarandeerd waterdicht.
Langzaam blijven doseren, terwijl je de spuitmond tussen het rubber en het raam/caravanwand doortrekt.

Overtollige kit kan je eenvoudig weghalen met een doekje doordrenkt met WD40, na eerst het meeste weg te steken met een oude creditcard of zoiets.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

mbro
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 7 aug 2023 20:15

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door mbro » di 21 nov 2023 07:47

Bedankt voor de tips vwb rubberen strips, toch ga ik nu liever in 1x voor een permanente oplossing en anders inderdaad maar tijdelijk een hoes voor de winter.

En Chris, enig idee hoe ik kan constateren of mijn caravan ook last heeft van deze scheurtjes?

Caravan is veder gelukkig wel droog, en ik zie er echt water ontstaan als ik met de spuit er op spuit, dus denk niet dat het condens is.

En Ad, bedankt voor de tip! Heb je het idee dat het water onder het rubber door komt, en dat hiermee wordt verholpen? Of is het doel om het rubber dikker te maken zodat het strakker tegen het raam aan drukt?

Fliki
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 18 aug 2023 08:52

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door Fliki » di 21 nov 2023 08:07

Dit lijkt ook wel op condens dat langs de ramen naar beneden lekt. Condens kan behoorlijke plassen opleveren, zeker bij de weersomstandigheden van de afgelopen weken,

Voor de tijd dat je caravan niet overdekt staat kun je voor een nette prijs er een hoes omheen doen. Ik heb mijn caravan op de oprit staan met een groene HTD hoes en dat werkt echt heel goed. Degelijke hoes die zacht van binnen is, waterdicht, ventilerend en voorzien van ritsen zodat je er makkelijk in kan voor een klusje o.i.d.

https://www.bol.com/nl/nl/p/htd-caravan ... gIe__D_BwE
Fendt Joker E 495t 1992 | Volvo V70 2008

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door Ab » di 21 nov 2023 08:48

Ik lees, dat je het raam zomaar iets kunt verschuiven in het rubber.
Dat zegt mij dat het te los zit in het rubber.
Water heeft een capillaire werking in kleine ruimtes.
Het kruipt vrij makkelijk tussen een loszittend rubber door.
Effe afkitten met niet uithardende kit lost het probleem op.
Niet over het randje kitten, maar ertussen.
Open vouwen, kitten, en terug laten komen en ietsje ( niet teveel!)
aandrukken.
Gegarandeerd dicht.

Nb..bij voorkeur bij droog weer doen.
Vuil en vocht verwijderen.

Maar condens kan het ook best zijn.
Is de caravan wel goed geventileerd?
Raampjes op een kier, dakraampjes ietsje los ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 986
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door Rodo » di 21 nov 2023 10:39

Eventueel, indien mogelijk, de sluiting die in het ‘kozijn’ zit iets naar binnen verplaatsen. Vaak kun je wel een millimeter of 2 winnen. Kan net voldoende zijn om het raam iets strakker tegen het rubber te trekken.
Ik vermoed ook dat het raam scharnier speling heeft wat nadelig is om het raam goed strak te laten aansluiten. Punt van aandacht
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door WanFie » di 21 nov 2023 11:31

Wanneer de caravan niet rijdt, komt er geen druk op de afdichting en dus ook geen water binnen. Wanneer er toch water naar binnen komt lijkt me dit aan de bovenkant naar binnen te lopen. Dus de kitrand boven het raam eens nalopen. Eventueel met ducttape afplakken en nog eens met de slang er op.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Nemeg
Berichten: 110
Lid geworden op: za 15 aug 2020 20:27

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door Nemeg » di 21 nov 2023 11:55

Bij mij caravan ook een calista lieten de ramen los of te wel het binnen raam en het buiten raam kwamen van elkaar af. Daardoor lekte het ook.
Misschien begint dat bij jou caravan ook te gebeuren.
Heb ze weer aan elkaar gelijmd en zo dicht gedaan dat ze NOOIT meer open hoefde.

workel

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door workel » di 21 nov 2023 11:56

Geen ervaring met Chateau en lekkage, ik zou een raam en het rubber er eens uithalen en kijken wat je daar tegenkomt, het kan ook zo zijn dan het niet juist is afgekit en dan gaat lekken.

Ander alternatief is zelf de rubbers vervangen, hier verkopen ze e.a. https://www.jasicamp.nl/zoeken?zoekwoord=raamrubber

Tis maar een idee en succes met het oplossen.

Gebruikersavatar
shanty1959
Berichten: 245
Lid geworden op: wo 4 apr 2018 11:03
Locatie: Gemeente Tynaarlo

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door shanty1959 » di 21 nov 2023 16:43

Een hoes (ook met ventilatie openingen) over de caravan is funest voor de ventilatie, er zullen gegarandeerd schimmelplekken binnen ontstaan, dan ben je nog verder van huis.

BertJan
Berichten: 2700
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door BertJan » di 21 nov 2023 18:20

als de lijst boven het raam niet lekt, dan kan een een doek met pees in de rail doen en naar beneden afspannen en komt er geen water binnen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door Chris » di 21 nov 2023 20:17

mbro post_id=1066958 time=1700549242 user_id=50312]
enig idee hoe ik kan constateren of mijn caravan ook last heeft van deze scheurtjes?


Kijk goed bij de schroefgaatjes waarmee het front vastzit.
Een kritisch punt bij Chateau,,,, de schroefgaatje scheurden uit omdat de schroefjes die er in zaten door corrosie iets groter werden.... krak... ABS scheurtje..
Ook is een grondige vochtmeting van het front zeker te adviseren.

Een oud collega van mij had ook een Calista... uit 2004.
Die had ook lekkage... en helaas bleek dat een behoorlijk omvangrijk lek te zijn.
We hebben toen samen met haar het hele front gemeten met mijn vochtmeter.... reparatie was hard nodig.
De front schroefgaatjes.
Gelukkig met goed opnieuw kitten, scheurtje repareren en alles grondig drogen is dat goed gekomen.

Ik wil je niet de stuipen op het lijf jagen maar een vochtmeter langs het front halen is wel een goed advies...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door Chris » di 21 nov 2023 20:21

@ MBRO....

Ik heb een vochtmeter... die mag je gerust lenen..
Als je in mijn buurt woont wil ik je daarmee best helpen...
Bollenstreek.
Laat maar weten event. via een PB..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BertJan
Berichten: 2700
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door BertJan » di 21 nov 2023 22:13

bij dit model is het voorfront met de zijlijsten klemmend gemonteerd, de schroeven zitten niet in het front maar schuin ernaast.
het front kan scheuren maar dit gebeurt bij deze niet vaak, ik denk dat de raamrubbers van de voorramen vervangen moeten worden, en dan zal ik de raamscharnier lijst gelijk ook opnieuw kitten voor de zekerheid, deze kit is ook al 18 a 19 jaar oud.
controleer gelijk of de ramen niet gedelamineerd zijn, maar dan heb je condens / vocht in het raam zelf.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door Ab » di 21 nov 2023 22:16

shanty1959 schreef:
di 21 nov 2023 16:43
Een hoes (ook met ventilatie openingen) over de caravan is funest voor de ventilatie, er zullen gegarandeerd schimmelplekken binnen ontstaan, dan ben je nog verder van huis.
Dat bestrijd ik.
Ik heb voordat ik een afdak gemaakt had, een jaar of 6 een hoes gehad. 2 achtereenvolgende hoezen eigenlijk, die dingen gaan maar een paar jaar mee.
De hoezen waren van een ademend materiaal.
Van schimmels geen spoor.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door Gemineye » di 21 nov 2023 22:21

Als je weet dat caravan ergens lekt dan wil je toch sowieso een hoes? Doet in dat geval ongetwijfeld meer goed dan kwaad.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1952
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door mrbullmastiff » wo 22 nov 2023 00:13

Ik heb zo een zelfde Calista gehad. Is de binnen en buitenzijde van de ramen nog met elkaar verbonden? Ik heb bij mijn Calista ook zo een lekkage gehad, die veroorzaakt werd door vervorming van de ramen. De binnen en buitenlaag van het raam was losgelaten van elkaar, dat beïnvloede ook de stabiliteit van het raam waardoor dat onvoldoende werd aangedrukt tegen het rubber en begon te lekken.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Arja75
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 10 aug 2018 18:16

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door Arja75 » vr 24 nov 2023 18:19

Wij hebben met onze Calista dezelfde lekkage gehad. Bij ons was het probleem dat de ramen in de rail wat verschoven waren, waardoor ze niet goed tegen de zwarte rubbers aan lagen.
Ramen weer goed geschoven in de rail en nooit meer problemen gehad.

mbro
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 7 aug 2023 20:15

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door mbro » zo 26 nov 2023 19:38

Super bedankt voor alle reacties! Ik heb weer een hoop mogelijkheden om te proberen. In de tussentijd heb ik ook een dakhoes geregeld die ik er op kan zetten voor deze winter. Mogelijk dat ik dus pas in het voorjaar echt het probleem opgelost krijg. Ik zal hoe dan ook hier terugkoppelen wat het heeft opgelost, voor eventuele volgende lezers thumbup.gif .

Gebruikersavatar
shanty1959
Berichten: 245
Lid geworden op: wo 4 apr 2018 11:03
Locatie: Gemeente Tynaarlo

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door shanty1959 » vr 1 dec 2023 17:44

Zeg niet dat je niet bent gewaarschuwd voor het gebruik van een hoes...... whistle.gif

BertJan
Berichten: 2700
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door BertJan » vr 1 dec 2023 19:27

dak hoes is geen probleem (als het een goede is), maar eerst de caravan eronder drogen

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Lekkage voorramen Chateau Calista

Bericht door Pakkie » vr 1 dec 2023 20:58

[re.gif] [re.gif]
Vanwaar die herhaalde bangmakerij voor een hoes? scratch.gif
Zoals Ab ook al stelt is angst daarvoor helemaal niet nodig. Hier staat hij 's winters ook onder een hoes. Diverse keren binnen geweest en nergens vocht of iets dergelijks kunnen constateren. Eea werd bevestigd middels diverse metingen met mijn vochtmeter.

@TS: mooi dat je een dakhoes hebt en uiteraard succes met het oplossen van dit vervelende probleem thumbup.gif
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”