Combirollo vertraging werkt niet.

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Combirollo vertraging werkt niet.

Bericht door Hans 555 » do 16 nov 2023 09:46

In onze Fendt (bouwjr. 2023) zitten combirollo's gemonteerd. Deze rollo's hebben een vertragingsmechanisme bij het oprollen. Erg prettig systeem dat vookomt dat de rollo's met een klap omhoog schieten als je ze loslaat.
Echter bij één combirollo werkt dit niet. Het verduisteringsdeel schiet wel met een klap omhoog terwijl, van diezelfde combirollo, het vliegengaas wel vertraagd omhoog beweegt.
Kan je dat vertragingssysteem afstellen. Op de foto zijn 2 gaten zichtbaar waarin mogelijk een afstelmechanisme te zien is.
Maar ik denk dat die afstelmechanisme is voor het afstellen van de veerspanning. Weet iemand hoe dit werkt en of de vertraging af te stellen is.
Sorry voor de foto op z'n kant.

20231116_093158.jpg
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Combirollo vertraging werkt niet.

Bericht door Hans1954 » do 16 nov 2023 09:50

[re.gif] Je zegt dat de caravan bouwjaar 2023 is. Lijkt het je dan niet verstandiger om dat te laten repareren door de dealer. En dan vraag je of je even mee mag kijken om eventuele problemen in de toekomst zelf op te lossen wanneer dat dan ook kan. Zelf proberen kan je alleen maar schade doen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Combirollo vertraging werkt niet.

Bericht door janoniem » do 16 nov 2023 10:26

Zoals Hans zegt, is dit bij een 2023 versie, natuurlijk een uitdaging voor je dealer.
Ik heb dit jaar ook een nieuwe (Dometic) combi gemonteerd. Dat remmechanisme heeft bij één van de gordijnen even gewerkt maar al gauw vloog het gordijn weer omhoog.
Veer spannen is een spannend gebeuren. In de grijze dopjes zie je het platte uiteinde van de veer as. Daar past een schroevendraaier in.
Druk nu die as een tikkeltje naar binnen (om ruimte te maken voor de schroevendraaier) en draai het grijze dopje linksom.
Let op, het geheel komt nu met een sprong naar buiten. Probeer terugdraaien van de veer te voorkomen en houd het grijze dopje in het oog.
Draai de as rechtsom om de veer te spannen en druk dan het grijze dopje zo ver mogelijk naar binnen.
Door de veerspanning draait dat grijze dopje een stukje terug en daarmee is het uiteinde geborgd.
Hoe het remmechanisme werkt is mij niet duidelijk.
Ik lig met Dometic ook in de clinch over een dakluik waarvan het vliegengordijn lubbert, zelfs met de hoogste spanning.
Coulant zijn ze niet en de kwaliteit laat te wensen over.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Wally
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Combirollo vertraging werkt niet.

Bericht door Wally » do 16 nov 2023 11:02

Volgens mij zit er geen remmechanisme op.
De hor moet op een bepaalde stand achter uitsparingen blijven hangen.
Als hem erachter uit haalt rolt hij onder begeleiding weer op.

Gaat dit te snel dan is de veer te strak gespannen.

Frans

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Combirollo vertraging werkt niet.

Bericht door Hans 555 » do 16 nov 2023 11:38

De reactie van Wally is duidelijk. Ik weet dat de veerspanning verhoogd of verlaagd kan worden. Maar dat remmechanisme is mij niet duidelijk. En dat de dealer hier wat mee moet snap ik ook maar wij wonen (voorlopig) in de caravan en de dealer zit niet naast de deur. Die dealer gaan we volgend jaar naar toe. Maar ik had gedacht, als het remmechanisme makkelijk te spannen of te lossen was, dat zelf even te doen. Verder heb ik er geen problemen mee. Als het niet gesteld kan worden dan wachten we tot volgend jaar.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Combirollo vertraging werkt niet.

Bericht door janoniem » do 16 nov 2023 11:41

Volgens de productomschrijving….
Het is voorzien van een insectenhor en een verduistering, beide kunnen in verschillende standen worden ingesteld. Door een geremde veermotor rolt het rolgordijn bijzonder zacht en gelijkmatig op. Als het omlaag is gelaten, zorgen geïntegreerde ventilatieopeningen voor een goede luchtcirculatie.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Wally
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Combirollo vertraging werkt niet.

Bericht door Wally » do 16 nov 2023 12:05

@Hans555
Wat bedoel je met een remmechanisme?

Frans

Paul Vingerhoets
Berichten: 2437
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Combirollo vertraging werkt niet.

Bericht door Paul Vingerhoets » do 16 nov 2023 12:07

Ik zou eerst eens contact opnemen met de dealer hierover voor je zelf aan de gang gaat
Het lijkt me dat het remsysteem niet veel te maken heeft met de veerspanning van het gaas/gordijn
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Combirollo vertraging werkt niet.

Bericht door Hans 555 » do 16 nov 2023 13:14

Wally schreef:
do 16 nov 2023 12:05
@Hans555
Wat bedoel je met een remmechanisme?

Frans
Remmechanisme, of hoe het ook mag heten, die ervoor zorgt dat het rolgordijn losgelaten kan worden en vertraagd omhoog schuift. Dus niet met een klap omhoog schiet.
En als dit niet eenvoudig gesteld kan worden laat ik het zo en zal volgend jaar de dealer er naar mogen kijken en afstellen. Het gaat tenslotte maar om één combirollo, de andere 5 werken perfect.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Wally
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Combirollo vertraging werkt niet.

Bericht door Wally » do 16 nov 2023 19:40

[re.gif]
Dan is die veer te strak opgespannen.


Maar zo als jij het omschrijft zal moeilijk in te stellen zijn.
Mijn ervaring is dat je horren altijd onder begeleiding weer open moet maken, maar hij moet inderdaad niet uit je handen schieten.
Als je die veer te ver terug draait zal de hor halve wegen blijven hangen.
De veer dusdanig afstellen dat de hor helemaal uit zichzelf terug draait, zal moeilijk of niet lukken.
Daarvoor is de vertanding waarmee je de veer afstelt te grof.

Frans

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”