Je beste trekauto

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Je beste trekauto

Bericht door Chris » do 7 dec 2023 13:07

[re.gif]
En dan verbaas je je dat er nog steeds niet veel power uitkomt.
Toevallig zag ik een wat oude Mustang met een 5.4 liter V8..... 220 pk..
Mijn gebakkie met een 2,5 liter 5cilinder lijn heeft al 260 pk...
Dwaas he.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Je beste trekauto

Bericht door dieseltijger » do 7 dec 2023 14:31

Wat is beste? Mijn oude BX 16TGE, omdat deze zonder door te hangen een factor 2 teveel trekgewicht (1800 kg in de vorm van een tandemasser gevuld met puin) aan kon? Mijn 2CV met 4 personen erin en een kar erachter, die sinds de vakantie een rokende start had (versleten cilinders vermoedelijk) maar het toch nog jaren bleef doen? Mijn Carina E omdat deze zonder opgeblazen koppakking mijn incompetente rijstijl (vol-gas in een te hoge versnelling) met de caravan aan kon richting Scandinavië en toch de 500.000 km aantikte, of mijn huidige Avensae die ruim en goedkoop zijn qua aanschaf en onderhoud en tamelijk stabiel.

Of groot groter grootst.... ("gas geven kan iedereen, rijden is de kunst"), lekker makkelijk maar geen uitdaging.

Wat zegt dit topic dus?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Je beste trekauto

Bericht door Rodo » do 7 dec 2023 15:09

[re.gif]

Topic zegt niets! Want waar let je op? PK’s? Koppel? Stabiliteit? Er is een hoop geneuzel over PK’s maar dit is lang niet zaligmakend. Voor mij zou stabiliteit zaligmakend zijn, dan koppel en als laatste de paarden. En of ik nu met 110km/u in de 4e versnelling de berg oprij of met 90km/u, scheelt seconden. En wat scheelt dat op je hele reis? Een slok koffie.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Je beste trekauto

Bericht door dieseltijger » do 7 dec 2023 15:20

Nou ja, het merendeel van de bijdragen is prima - want daar zetten de mensen gewoon hun eigen wagenpark neer. En dan wordt het groter is beter. Nog groter is nog beter. Allergrootst is het best. Ja, dat weten we onderhand wel. Het aller-allerbest is een MAN Diesel met een vangmuil en daaronder een afneembare trekhaak. (en dan kan je nog gaan shoppen bij over-the-top producenten)

Het leukste zijn toch de bijdragen die een beetje realiteitsgehalte hebben (vind ik dan). Een gloednieuwe Cayenne (niet haalbaar voor velen), of juist een wat oudere maar daardoor weer haalbaar en betaalbaar (totdat er iets krak zegt). Of een onvermoed lekker hapje. Die ene V=EV die meer kan dan je had gedacht. Ja... harder werken heuvelopwaarts maar...het spreekt wat meer aan bedoel ik. Meer niet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Je beste trekauto

Bericht door witjesm » vr 8 dec 2023 11:38

[re.gif] Als je mijn reactie terug kijkt zal je zien dat mijn grootste auto minst favoriet was dus er zit meer achter dan groter is beter!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Je beste trekauto

Bericht door dieseltijger » vr 8 dec 2023 11:51

Zeker, ik verwijs naar andere mede-forummers die een andere afslag hadden genomen
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
atria
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 15 nov 2013 22:06

Re: Je beste trekauto

Bericht door atria » zo 10 dec 2023 16:21

Tot nu toe de beste is de huidige. De Mazda CX-30 2.0 Skyactiv X. Dit door het flinke vermogen (186 pk) en ruim voldoende koppel (240 nm) wat over een breed toerenbereik beschikbaar is. Deze "ouderwets" dikke 2.0 met zeer moderne techniek rijdt zeer soepel en fijn. De auto is stevig (maar niet oncomfortabel) geveerd en zakt daardoor haast niet in met caravan aan de haak en volle kofferbak, heeft een korte overhang en is daardoor erg stabiel, ook bij hogere snelheden. De "ouderwetse" automatische versnellingsbak met koppelomvormer is erg fijn met wegrijden op hellingen en manoeuvreren op de camping. Door de hoge compressie van deze motor, remt deze ook erg veel op de motor af bij bergritten als je je gas loslaat, hierdoor hoef je relatief weinig te remmen, wat je caravan remmen weer een beetje spaart. Verbruik solo ruim 1 op 17 in NL en met caravan zo 1 op 8.5 bij snelheden op de snelweg van zo 105 kmpu op de teller in bergachtig gebied (route NL naar Italie)
beste trekauto.jpg
Mazda CX-30 Homura 2.0 E-Skyactiv automaat + Adria Action 361 LH

Bospaadje
Berichten: 498
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Je beste trekauto

Bericht door Bospaadje » za 13 apr 2024 08:55

Wij rijden sinds november in een Tucson hev.
Eerste caravan vakantie gepland in mei; dus had verwacht dan pas te kunnen melden hoe fijn de auto als trekker te gebruiken is (of natuurlijk een tegenvaller..).

Nu zijn mijn schoonouders in de tuin aan het werken en moest er gisteren met wat grind, grond en aansluitend puin naar milieupark worden gereden.

Ik was erg tevreden met de prestaties van de tucson. Eerlijkheidshalve gebied mee te zeggen dat ik in de puin rit (grote terrastegels) waarschijnlijk meer dan toegestane gewicht erachter had, maar de auto trok dat meer dan soepel van zijn plek.

Ander positieve punt: de eerste 6k km had ik een gemiddeld verbruik van 1/12.8 (wat niet heel erg zuinig is).
Laatste 4k km (zit nu op 9800) is dit opgelopen tot 1/15.8. Waarbij het gebruik van de huidige tank op 1/16.4 ligt.
Hij lijkt dus wat zuiniger te worden. Ondanks dat alles betaald de wg de benzine, maar toch wel lekker dat de reikwijdte met een 50L tank nu rond de 800km ligt. In het begin was dat rond de 600 en dat was wel merkbaar. Nu rij ik ongemerkt naar klanten retour (250+ enkele reis). Voorheen toch altijd een stop nodig 😎
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2025
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Je beste trekauto

Bericht door Hans 555 » za 13 apr 2024 09:32

[re.gif]
Hier ook een Tucson HEV. Ben nu al een paar keer met een zware caravan naar Frankrijk en Spanje gereden en ik kan je vertellen dat het verbruik dan 1 : 8 is. In NL met de caravan kan het verbruik rond de 1 : 9 liggen maar zuiniger gaat het niet worden.
En trekkracht is er meer dan genoeg. In Frankrijk accelereert de combi berg(heuvel-)opwaards als het gaspedaal wordt ingetrapt. Ik rijd dan wel in de sportstand. Veel plezier met de Tucson. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Je beste trekauto

Bericht door cortrans » za 13 apr 2024 09:46

[re.gif]
Ik heb dan tot nu toe alleen nog met de Qashqai in Nederland met de caravan gereden, maar ook dan is het verbruik van 1:9 "normaal" terwijl ik zonder caravan/aanhanger ook makkelijk de 1:17 haal bij 100 km/u
Eens zien wat hij in juni gaat doen, als we met de sleurhut naar Salou gaan.....
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Je beste trekauto

Bericht door Hans1954 » za 13 apr 2024 20:11

Inmiddels rij ik sinds 5 december met de Toyota Camper. Was 4 jaar een winkeldochter geweest van de Totota dealer. En daar kwam ik vlot, maar gelukkig op tijd achter. Wat gebeurde er? Ik wilde de dag voordat ik de caravan uit de stalling ging halen er even bij gaan kijken. Onderweg daarnaar toe "Storing Ad-Blue". Geen idee. WW-abonnement maar aangesproken. Uitgelezen: gewoon Ad-Blue bijvullen. Minstens 10 liter. Gedaan. Storing niet weg. Kwam een melding "Motorstoring" bij. WW weer gebeld. Gereset en storing weg. Volgende dag de caravan echt ophalen. Onderweg @#$%^&* weer de Ad-Blue melding. Dealer gebeld en ik moest maar komen. 100 km weg maar rijden met zo'n storing ook geen optie. Garage keek de auto na en zei dat het ernstiger was: AD-Bluetank moest vervangen worden. Ze hadden wel meteen een plan-de-campagne opgesteld. Tank werd een spoedbestelling en ze zoude de volgende ochtend er meteen aan beginnen. Ondertussen kreeg ik een andere Proace mee. Dus ik kon toch, zij het met enige vertraging, de caravan ophalen. Geladen met een stapje sneller. Volgende ochtend al om 10 uur een telefoontje dat de auto alweer klaar stond. Verder alles geladen in caravan en auto en op 25 januari op weg naar Oostenrijk. Een verrassing was er al bij het eerste tankstation. HEM -tankstelle in Limburg an der Lahn. Auto gebruikte 25%!!! minder brandstof dan de Nissan Navara en de helling bij Fernthal vloog hij omhoog. Overnacht bij Main-Spessart-Park. De volgende dag door naar Oostenrijk. Niet via München, maar via Regenburg en Landshut. Weinig snelweg en veel wat wij 80 km wegen noemen. Uitdagend genoeg voor de auto. Geen krimp. Op een helling voor een rood verkeerslicht gestaan. Zou het dun door de broek gelopen zijn met de Navara. Deze niet. Lepel naar beneden en gaan. Uiteindelijk kwam ik bij Freilassing en Salzburg en ben verder maar over de snelweg gegaan. Tussendoor was ik ook nog even met de combinatie door Tittmoning gereden. Door een poort de stad in (weinig ruimte) over een soort van marktplein weer de stad uit (nog minder ruimte) Dus geweldige rit. In Oostenrijk veel gereden. Tussendoor ook nog "even" naar Kroatië geweest. Geweldig allemaal. Allemaal Hosanna? Nee. De auto is wat breder en heeft wat meer last van de vrachtautosporen. En de airco doet het niet. Pomp kaduuk en dan moeten vrijwel alle onderdelen vervangen worden. Gebeurt (onder garantie) begin mei.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”