Truma Duocontrol blijft Rood

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Truma Duocontrol blijft Rood

Bericht door PD » ma 13 nov 2023 19:07

Wellicht iemand dit ook al eens aan de hand gehad ?

Onze Truma Duocontrol functioneert goed (d.w.z. schakelt over van de ene naar de andere fles) maar de signalering blijft voor beide aangesloten flessen Rood, ook wanneer de lege fles vervangen is. Dit fenomeen treedt sinds dit weekend op; bij het overschakelen naar de 2e fles werd de signalering deels Rood/Groen en daarna helemaal Rood.

Enkele malen draaien van de knop waarin de signaleringen zitten, geeft geen verbetering. Ook heb ik beide flessen al even afgekoppeld en de crashsensor gereset... De gasvoorziening in de caravan is niet onderbroken, kachel en kookpitten werken normaal.

Iemand een idee ?

Vandaag gebeld naar Truma, die hebben me doorverwezen naar een Truma Servicepunt waar ik morgenmiddag terecht kan met de caravan. Maar mogelijk kan ik het alsnog verhelpen n.a.v. een tip/ervaring van een forummer ?
Bijlagen
IMG_8539.jpeg
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op di 14 nov 2023 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma Duocontrol blijft Rood

Bericht door PD » di 14 nov 2023 07:37

Na ca. 120 hits op dit topic lijkt er geen (storings-)ervaring met deze laatste versie van de Truma Duocontrol bij de forummers.

Vanmiddag dan ook de Brillant aankoppelen voor een bezoek aan het Servicepunt. Gelukkig op slechts 20 km van hier. Ik verwacht dat de Duocontrol vervangen moet worden, we hebben nog tot de 24e wanneer we de wintertent gaan opbouwen.

Na ruim 2 jaar (dus uit de garantie) heeft het ding ca. 20 flesomschakelingen gedaan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma Duocontrol blijft Rood

Bericht door Ab » di 14 nov 2023 09:29

Da's nog helemaal niks..mag nog niks mee aan de hand zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma Duocontrol blijft Rood

Bericht door PD » di 14 nov 2023 10:02

Ik ben ook niet echt onder de indruk van het aantal schakelingen knipoog.gif Ben dan ook benieuwd naar de reactie van Truma (coulance of betalen).
Zag net op de factuur dat ie 25 maanden oud is, ofwel 24+1 :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Truma Duocontrol blijft Rood

Bericht door Rodo » di 14 nov 2023 10:21

Good luck ermee. Die ene maand moet geen belemmering zijn voor de garantie kwestie, lijkt mij. Veel zal afhangen van de welwillendheid van het servicepunt. Je hebt er bij………..
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1952
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Truma Duocontrol blijft Rood

Bericht door mrbullmastiff » di 14 nov 2023 22:27

Ik ben benieuwd, in alle redelijkheid zou het gewoon onder coulance moeten vallen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma Duocontrol blijft Rood

Bericht door PD » di 14 nov 2023 22:50

[re.gif]
Nadat ik vanochtend nog contact heb gehad van Sjoerd van K-ZH, die overigens ook geen idee had, ben ik naar het Truma Servicecenter gereden.

Daar hebben ze eerst de filters gechecked die ik in die 2 jaar nog nooit open had gehad… nauwelijks vervuild maar alsnog nieuwe filterpads geplaatst… bleef dezelfde storing. Onderzoek wees uit wat ik zelf al had geconstateerd, namelijk dat de Duocontrol wel goed overschakelt maar uitsluitend de signalering niet functioneerde (waardoor je het risico loopt om in de winter na verloop van tijd 2 lege flessen te hebben).

Ook zij konden geen oorzaak vinden; daarna hebben ze contact opgenomen met de leverancier (importeur) en daar werd gesuggereerd de grote zwarte knop (waarin de signalering is opgenomen) te demonteren en deze intern te reinigen. Aldus gedaan en na terugplaatsing functioneert het weer als vanouds. Ze hebben ook beide filters L&R verwisseld zodat de ontgrendelknoppen nu aan de voorkant zitten... daar had de monterende dealer blijkbaar niet op gelet...

Uitgevoerd onder coulance; ik heb alleen een doosje filterpads (10 stuks) gekocht waarmee ik waarschijnlijk voor de komende 10 jaar voorraad heb want we gebruiken uitsluitend propaan.
Bijlagen
IMG_8545.jpeg
Laatst gewijzigd door PD op di 14 nov 2023 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Truma Duocontrol blijft Rood

Bericht door refram » di 14 nov 2023 22:54

Netjes opgelost. thumbup.gif
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma Duocontrol blijft Rood

Bericht door PD » di 14 nov 2023 22:57

[re.gif]
Ja, ook met name dat ik direct de volgende dag terecht kon, vind ik een compliment waard thumbup.gif
Prima klein familiebedrijf waar je je direct thuisvoelt !

Edit: in de titel van het topic zit een typefout, Dou ipv Duo; thanx voor de oplettende lezer thumbup.gif Wellicht nog aan te passen door een Mod om evt later terugzoeken te vergemakkelijken want ik kan me voorstellen dat deze storing nog wel eens vaker zal optreden.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma Duocontrol blijft Rood

Bericht door PD » di 14 nov 2023 23:22

Nog ter lering en vermaak...

Zowel het Servicecenter als de Importeur stelden bij contact beiden als 1e vraag... Worden er filters gebruikt ?

Zonder gebruik van filters zou er geen garantie/coulance verleend zijn; toch een overweging voor degenen die hier wel eens schrijven dat deze filters achterwege kunnen blijven. Dit keer volstond reinigen van de Duocontrol maar evt compleet vervangen onder coulance was, indien nodig, ook een optie geweest.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Truma Duocontrol blijft Rood

Bericht door Hans1954 » di 14 nov 2023 23:38

[re.gif] Nog meer lering: De Duo-control blijkt intern vervuild. Ondanks het gebruik van filters. Eerdere berichten over filters hadden het over een nutteloze voorziening. Was nooit vuiligheid te vinden. Kan me niet voorstellen dat het gas ineens vies is geworden. Het is wel zo dat de Duo-Control de oude Duo-Control niet meer is. Totaal ander apparaat met dezelfde naam. In elk geval andere fabrikant. De vorige fabrikant (GOK) brengt nog steeds het oude model op de markt. Opgefrist met kleurtjes en een nieuwe naam. Caramatic Drive Two CS. Montage gemakkelijker want oude bevestiging en ook nog eens goedkoper. Dus zelf dit jaar deze aangeschaft. Ging als vanouds. En de Truma Service in Altenmarkt zal me daar ook wel mee helpen als het fout ga. Vorig jaar heel goede maatjes met hem geworden.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Truma Duocontrol blijft Rood

Bericht door Hobby Linka » di 14 nov 2023 23:58

PD schreef:
di 14 nov 2023 22:57
Edit: in de titel van het topic zit een typefout, Dou ipv Duo; thanx voor de oplettende lezer thumbup.gif Wellicht nog aan te passen door een Mod om evt later terugzoeken te vergemakkelijken want ik kan me voorstellen dat deze storing nog wel eens vaker zal optreden.
Aangepast
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma Doucontrol blijft Rood

Bericht door Ab » wo 15 nov 2023 00:03

Datzelfde oude model ( geleverd onder de naam Truma, maar gefabriceerd door GOK ) heb ik meeverhuisd van caravan naar camper, en daarna naar de huidige camper
Ñooit filters gebruikt. Is ook totaal onzinnig als je er over nadenkt.
Inmiddels werkt het ding nog steeds perfect.
Met inmiddels al meer dan 20 jaar bijna uitsluitend LPG gebruik.
Wat naar men zegt erg vervuild kan zijn.
Er is echter nog nooit iemand geweest die mij kon uitleggen hoe die vervuiling in het vloeibare gedeelte kan verdampen en in het gas terecht kan komen.
Dat is natuurkundig ook absoluut onmogelijk vlgs mij.
De praktijk lijkt mij gelijk te geven.
Na meer dan 20 jaar intensief gebruik werkt het ding nog steeds uitstekend.
Ik verwacht dat ie voorlopig nog wel effe mee kan.
Truma heeft de plank goed misgeslagen door de samenwerking met GOK te beëindigen vlgs mij.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma Duocontrol blijft Rood

Bericht door PD » wo 15 nov 2023 07:51

[re.gif]
Theoretisch benaderd zou je geen vervuiling in de filters verwachten maar het zat er dus wel… kleine vaste deeltjes, geen idee hoe het in beide filters is geraakt. Links en rechts vergelijkbare vervuiling.

Toch jammer dat ik geen foto’s heb gemaakt van deze vervuiling in beide filters al vond ik het na 2 jaar en ca. 2x 10 gasflessen van 10,5 kg erg meevallen. De omschakelautomaat lijkt er geen last van te hebben, de indicatoren wel. Dit betreft dan vervuiling die de filters is kunnen passeren, filterpads alsnog te grof ???

Echt bewijs dat behalve de filters ook de indicatoren vervuild waren, heb ik overigens niet, wel werkten deze na doorblazen met perslucht weer goed, toeval wellicht ?

Het advies van Truma om na elke fleswissel het filterpad te vervangen, vind ik volgens deze ervaring wel wat overdreven. Een doosje met 10 pad’s kost overigens ca. € 20,-, dat valt dus mee.

Zoals geschreven: ze hanteren de aanwezigheid van de filters wel als voorwaarde voor aanspraak op garantie. Dat zegt alvast iets over hun verwachtingen en wat mij betreft al voldoende reden om ze toe te passen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

fendtjeplatin
Berichten: 592
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Truma Doucontrol blijft Rood

Bericht door fendtjeplatin » wo 15 nov 2023 10:19

Ab schreef:
wo 15 nov 2023 00:03

Er is echter nog nooit iemand geweest die mij kon uitleggen hoe die vervuiling in het vloeibare gedeelte kan verdampen en in het gas terecht kan komen.
Dat is natuurkundige ook absoluut onmogelijk vlgs mij.

Mercaptaan wordt aan Lpg toegevoegd.
Daarom wordt een filter aanbevolen.
De mercaptaan laat een sludge achter.
De problemen treden gewoonlijk op bij de sproeier voor de koelkast.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma Duocontrol blijft Rood

Bericht door Chris » wo 15 nov 2023 10:54

@ PD.

Toevallig gezien hoe en wat ze aan de duo control deden om hem schoon te maken?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Truma Duocontrol blijft Rood

Bericht door Rodo » wo 15 nov 2023 11:05

[re.gif]

Heeft PD volgens mij vermeld: door blazen met perslucht. 😜
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma Duocontrol blijft Rood

Bericht door Chris » wo 15 nov 2023 11:07

Ja, las ik...
Maar waar blazen... in het gas systeem of een ander deel??
En hoe gaat die zwarte grote knop eraf?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Truma Duocontrol blijft Rood

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 15 nov 2023 11:18

Of zat er gewoon vervuiling tussen de kap en de indicator

Het omschakelen werkte wel lees ik alleen de indicator zat vast dus lijkt het een vervuiling buiten het gassysteem om

Al is het voordeel van het gebruik van de filters dat er geen discussie over hoeft te zijn
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma Duocontrol blijft Rood

Bericht door Chris » wo 15 nov 2023 11:24

Kan zeker... maar Hans heeft er met zijn neus bijgestaan denk ik...
Benieuwd...
Ik heb n.l. ook dat set MET filters in de hut zitten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma Duocontrol blijft Rood

Bericht door PD » wo 15 nov 2023 15:53

Chris schreef:
wo 15 nov 2023 11:07
Maar waar blazen... in het gas systeem of een ander deel??
En hoe gaat die zwarte grote knop eraf?
De zwarte knop trokken ze er gewoon af wanneer het witte indicatiestreepje naar boven wees (en dus beide kleurindicatoren horizontaal), ofwel in de positie dat de knop 90 graden linksom gedraaid is tov de foto's hierboven.

Vervolgens hebben ze de zwarte knop mee de werkplaats in genomen en deze daar doorgeblazen; dat doorblazen zelf heb ik overigens niet gezien, maar wel gehoord knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma Duocontrol blijft Rood

Bericht door PD » wo 15 nov 2023 16:04

Paul Vingerhoets schreef:
wo 15 nov 2023 11:18
Of zat er gewoon vervuiling tussen de kap en de indicator

Het omschakelen werkte wel lees ik alleen de indicator zat vast dus lijkt het een vervuiling buiten het gassysteem om
De indicatoren worden wel direct door de gasdruk in de regelaar aangestuurd. Waar de vervuiling vandaan komt, blijft wellicht gissen, onze disselbak is altijd schoon. Ik ben allang blij dat het zo eenvoudig en snel opgelost is.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7117
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Truma Duocontrol blijft Rood

Bericht door karelV » wo 15 nov 2023 17:25

Hier heb ik in de afgelopen 5 jaar (3 jaar in de vorige caravan en nu bijna 2 jaar in de caravan die we nu hebben) geen last van gehad en wij tanken altijd LPG, en de filters vernieuw ik ook zeldzaam......dus conclusie.....LPG is toch een zuivere Gassoort mrgreen.gif knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Bridge
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 17 apr 2024 10:54

Re: Truma Duocontrol blijft Rood

Bericht door Bridge » do 25 apr 2024 08:31

Bij mij geeft de controler wel gas door uit de gevraagde fles , echter op de display gaat geen enkel lampje branden ....
Iemand een advies

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Truma Duocontrol blijft Rood

Bericht door Hobby Linka » do 25 apr 2024 09:32

[re.gif]

Ik ga er even vanuit dat je het afstand display van de DuoControle bedoeld wat op de DuoControle zelf zitten geen lampjes.

Ik weet niet hoe deze bij jullie is aangesloten. Hij kan aangesloten zijn op een 12 volt voeding of via een trafo op 230 volt.

Is deze voeding wel aangesloten of de accu leeg?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”