Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Xecto » za 11 nov 2023 13:30

Het is zover: ik heb een Alde 3030 op de kop getikt! Voor diegenen die ons verhaal niet kennen: eigenlijk wilden we een caravan met Alde ingebouwd, maar de tweedehandsspoeling (Dethleffs Camper 740 RFK met 3 stapel bedden) is al dun, laat staan met Alde. We vonden een bijna nieuwe zonder Alde maar voor een hele goede prijs. De Alde zelf achteraf inbouwen is geen gemakkelijke klus, maar wel mooi om te doen. Zodoende dus een caravan met compromissen (ja, ook de 4,5m luifel was er 1) gekocht.

Nu blijkt dat de verkoper van de Alde 3030 goede contacten bij de fabriek heeft en hij heeft aangeboden ook andere zaken te leveren. Dat zet in eens haast achter het project en ik ben dan ook begonnen met een en ander te plannen. Ik zal hier proberen een bouwverslag bij te houden, maar er is een grote kans dat het echte bouwen pas richting de zomer gaat worden.

Als eerste dus de planning! Ik heb specifiek een Alde 3030 gezocht omdat deze is voorbereidt op 2 zones en dus 2 aparte pompen aan kan sturen. Waarom 2 zones: we hebben een grote caravan en ik zou graag het kinder-bereik apart sturen: of ze liggen eerder op bed, of ze zijn niet mee en dan is in dat deel een andere temperatuur behoefte. Tussen het kinderbereik en de rest van de caravan ligt de badkamer, daar heb ik nu de keuze te maken met welke zone deze mee gaat.

Optie 1
Alde-3030_opt1.png
Hier zijn de zones qua oppervlakte slecht verdeeld en gaat de badkamer mee met het woon/slaap bereik (groen). Op deze manier kan wel de kinderkamer (geel) helemaal apart geregeld worden.

Optie 2
Alde-3030_opt2.png
De te verwarmen oppervlaktes zijn nog steeds niet gelijk, maar wel beter verdeeld. De enige zorg is dat de badkamer wellicht wat kouder blijft en in het geval van een niet gebruikte kinderkamer er alsnog gestookt moet worden voor de badkamer. Ik kan dit eventueel oplossen door bij de convectoren restricties in te bouwen zodat de radiator in de badkamer meer aanvoer krijgt.

Ik hoor natuurlijk graag jullie gedachten, tips, bedenkingen en kritische vragen. Ik ga verder met de planning en een boodschappenlijstje samenstellen.
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Gemineye » za 11 nov 2023 15:07

Er zit geen scheidingswand in die je steeds dicht wilt doen? Als die er wel is dan zou ik daar de grens trekken de k ik
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Xecto » za 11 nov 2023 15:26

Er zitten 3 scheidingswanden in Overdag zijn ze allemaal open en is het toilet dicht. Eventueel gaat de vouwwagen bij de keuken dicht wanneer we komen. Als de kinderen op bed liggen gaan bij de badkamer de schuifwand dicht en de toiletdeur haaks zodat daar 1 ruimte ontstaat. Als wij naar bed gaan is doorgaans de schuifwand naast de keuken ook dicht.

Ik heb er ook nog aan gedacht om de scheiding naar rechts te leggen, op de vouwwand tussen bed en keuken, maar ben bang dat we geen gelijkmatige temperatuur krijgen in beide slaapkamers. Dan hebben we waarschijnlijk hetzelfde probleem als nu: bij de kinderen koud en bij ons te warm.

Het idee is om de temperatuursensor in het grote deel in het slaapgedeelte te plaatsen. Vanzelfsprekend krijgt de tweede zone er 1 in de kinderkamer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Techn

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Techn » za 11 nov 2023 15:42

Volgens mij maak je het jezelf juist moeilijk als je 2 zones maakt.
Je hebt nooit de juiste combinatie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Micky » za 11 nov 2023 15:49

Om eerlijk te zijn zie ik het voordeel niet in van de 2 zones, helemaal niet als je de badkamer ook nog uit zou sluiten, ik denk namelijk (We hebben zelf een grote tandemasser gehad die in winterberg stond ook in de winter), je gaat denk ik die ruimte toch gebruiken, ook al zouden de kinderen niet mee zijn, je legt jezelf veel beperkingen op tov 1 circuit de besparing zal te niet veel zijn schat ik. Los van het feit dat het wel gewoon een hele leuke uitdaging is (ik heb vloerverwarming in 2 zones aangelegd in mijn caravan mrgreen.gif ).
in de grote Tabbert die wij hadden was de slaapkamer afsluitbaar van de rest en daar hebben we geprobeerd de ringverwarming te sluiten en dus de slaapkamer niet te verwarmen, dat lukt op zich heel goed maar werkte gewoon echt onprettig vanwege de kou trek als je de deur ook maar openschoof vloog de warmte weg.

Ik zou dus zeker gaan voor de badkamer inclusief, anders krijg je echt spijt en verlies van warmte als je de badkamer ook gebruikt, want de warmte vliegt weg op het moment dat je de wand opent
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Jan van Vijven » za 11 nov 2023 15:54

Als je die badkamer perse wilt verwarmen zou ik die bij de hoofdbewoning aansluiten, die is immers altijd in gebruik.

Wat betreft moeilijk en niet regelbaar, ik heb thuis drie zones dus waarom niet in een caravan? Zolang je delen kunt afsluiten en aparte thermostaten gebruikt is het mogelijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Xecto » za 11 nov 2023 15:54

[mention]Micky [/mention] Misschien begrijpen we elkaar verkeerd: het is natuurlijk wel de bedoeling de badkamer te verwarmen, vraag is alleen met welke zone.

Ik heb er ook aan gedacht alles op 1 zone te hangen, maar ben bang dat we met hetzelfde probleem blijven zitten als nu: bij de kinderen koud, bij ons bloedheet. Ik heb al van alles geprobeerd met de instellingen van de twee ventilatoren die we nu hebben en dichtzetten van uitblaasopeningen, maar zonder gewenst effect.

Je zou dus altijd de kinderkamer mee verwarmen, dan zou ik daar de badkamer bij op zetten. In de badkamer komt een handdoekradiator, die zou ik dan met thermostaat uitvoeren om verbranden van lichaamsdelen te voorkomen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Gemineye » za 11 nov 2023 15:56

Ik zou de badkamer sowieso bij de zelfde zone doen als je eigen leefruimte. Die gebruik je immers altijd.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Chris » za 11 nov 2023 16:31

Is het technisch een bezwaar als beide zone's niet even groot zijn??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Xecto » za 11 nov 2023 17:43

Om pendelen van zowel ketel en pompen tegen te gaan is het wel beter als zones en vermogen van die zones enigzins gelijk zijn: dan kan de keteltemperatuur omlaag en schakelt de kleine zone minder vaak.

Ik zat nog eens na te denken over het exacte gebruik, de tijd van zonder kinderen weg is hoogstwaarschijnlijk wel voorbij: wintersport 24/25 zullen de oudste 2 wel mee gaan… Overdag zou alles open staan en is het dus 1 grote ruimte, het verschil zit m dan in savonds/snachts waarbij de ene zone eerder naar nachtverlaging gaat dan de andere.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Xecto » zo 12 nov 2023 11:57

Zo, ik heb de caravan opgemeten en een stroomschemaatje gemaakt. Als eerste de badkamer radiator op de kleine groep, toen op de grote en toen ik de retour intekende kwam de eureka: waarom beide groepen niet samenvoegen vóór de badkamer radiator? Zo pakt ie altijd de gemengde temperatuur mee. Qua plaatsing is de kant van het grote bed het gemakkelijkste: daar is nu eenmaal veel toegankelijke plaats, het onderste kinderbed hangt maar 5cm boven de vloer.

Alde-3030_layout.png
De radiator onder de wasbak zit sowieso op de kleine groep mee, daar ga ik niet te moeilijk over doen. In de hangkast heb ik nu voor een convector met fan gekozen zodat daar extra beluchting en vermogen is wanneer je er natte jassen ophangt.

Het boodschappenlijstje is inmiddels een A4tje lang want ik wil ook meteen de Truma DuoCOntrol en EisEx koppelen, In de toekomst kan er nog een Alde Flow aan. Waarschijnlijk kan ik de elektrische vloerverwarming aan/uit schakelen door de standaard pompuitgang aan een relais te koppelen: dan kan ook de huidige vloerverwarming via het Alde touchscreen worden bediend :) Straks nog alle verbinders uitzoeken en de convector lengtes nogmaals controleren, dan kan de offerteaanvraag er uit :)
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Micky » ma 13 nov 2023 12:38

[re.gif]

Zo heb je volgens mij een goede oplossing/verdeling waarbij je idd altijd de badkamer meepakt, ik blijf het wel onnodig complex vinden mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Chris » ma 13 nov 2023 13:08

Ik denk wel dat je nu een flink "Lek" tussen de grote en de kleine groep creëert.
Het Alde systeem, de werking weet ik niet, maar als het ietwat vergelijkbaar is met een CV systeem dan denk ik dat het "Lekt" tussen die twee.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Xecto » ma 13 nov 2023 13:09

Tsja, minder comfort = minder complex Ik wil t gewoon meteen goed doen en niet duizenden euro’s uitgeven voor iets wat straks misschien niet lekker werkt.

Belangrijkste van de twee zones is uiteindelijk dat ‘s nachts de kinderkamer en ouderslaapkamer hun eigen regeling hebben en daarmee ook de gewenste temperatuur

Wat bedoel je met lek Chris? Ik plaats voor elke samenvoeging op de retour een terugslagklep, dat is in ieder geval meer dan bij de CV thuis

Edit: net even met Alde gebeld: die hebben echt een super goede en attente technische hotline! Het systeem zoals uitgedacht is helemaal goed, even om denken dat voor de grote zone de pomp op een hoger toerental wordt ingesteld. Verder waren ze eigenlijk helemaal tevreden met mijn opzet

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 893
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door 4Motion » ma 13 nov 2023 14:11

[re.gif]
Wel stoer dat je hier zelf aan begint. Krijg je geen spijt van zo een alde upgrade.

Misschien een tip?:
Waar zit jullie verswatertank? Bij Adria Adora wordt de convector onderbroken ter hoogte van deze tank en gaat daarna verder. Dit wellicht om de temperatuur van deze tank niet te ver te laten oplopen.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Xecto » ma 13 nov 2023 14:27

De verswatertank ligt links voorin naast de keuken. Onder de radiator dus qua warmte misschien niet direct een probleem, maar het zou te maken kunnen hebben met de inbouwruimte: goede tip!

T schema moet wel over de kop… ik realiseer me na t gesprek met Alde dat de twee pompen op de retour zitten en het warmwater dus precies andersom loopt. Omdraaien kan natuurlijk gewoon, voor de badkamer is dat wel lekker en kan ik er voor kiezen meerdere radiatoren altijd mee te laten lopen. Ik zal wel de gehele gezamenlijke aanvoerleiding moeten isoleren om niet teveel warmte te verliezen voor ik bij de eerste convector ben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Micky » ma 13 nov 2023 14:31

Xecto schreef:Tsja, minder comfort = minder complex Afbeelding Ik wil t gewoon meteen goed doen en niet duizenden euro’s uitgeven voor iets wat straks misschien niet lekker werkt.

Belangrijkste van de twee zones is uiteindelijk dat ‘s nachts de kinderkamer en ouderslaapkamer hun eigen regeling hebben en daarmee ook de gewenste temperatuur Afbeelding

Wat bedoel je met lek Chris? Ik plaats voor elke samenvoeging op de retour een terugslagklep, dat is in ieder geval meer dan bij de CV thuis Afbeelding

Edit: net even met Alde gebeld: die hebben echt een super goede en attente technische hotline! Het systeem zoals uitgedacht is helemaal goed, even om denken dat voor de grote zone de pomp op een hoger toerental wordt ingesteld. Verder waren ze eigenlijk helemaal tevreden met mijn opzet Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Super toch!! Ik ben ook echt benieuwd naar de uitvoering en praktijk, super mooi project om aan te pakken!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Paul Vingerhoets
Berichten: 2439
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 13 nov 2023 15:55

de beide pompen in de retourleiding is wel vreemd dan heb je toch maar 1 pomp nodig voor beide circuits ? heb je alleen 2 kranen nodig op de warme uitgang om de 2 stromen te kunnen sturen/ verdelen
of je zal toch 2 volledig gescheiden kringen moeten maken
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Xecto » ma 13 nov 2023 16:22

Er is dus niet een retourleiding, maar 1 aanvoerleiding. Op elke circuit zit dan een pomp met terugslagklep net vóór de ketel, zo doet Alde dit zelf ook. Schema herzien:
Alde-3030_layout _A.png
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

+frits+
Berichten: 168
Lid geworden op: di 17 apr 2012 16:16

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door +frits+ » ma 13 nov 2023 16:39

misschien een "domme" vraag, maar waarom de kachel niet geplaatst in/onder de kast ipv onder de koelkast?
iig succes met de inbouw, goed bedacht thumbup.gif

Frits
VW Golf Sportsvan, Rapido 31TDL

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Ron » ma 13 nov 2023 17:09

Het isoleren van de leidingen is alleen van belang als de leiding door een ruimte gaat waar je geen warmte wilt hebben.
Verder een leuk project. thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Xecto » ma 13 nov 2023 17:24

[mention]+frits+ [/mention] op deze plek zit nu de Truma en er is dus spanning, gas en rookgasafvoer aanwezig De gemakkelijkste weg dus eigenlijk en ook de plek waar ie origineel zit bij de indeling.

Ik heb andere plaatsen overwogen maar kasten er naast zijn ondieper of er zit een wielkast in de weg, onder het bed lijkt me qua geluid niet zo praktisch, onder de banken is de ruimte ook beperkt en er moet dan nog een convector boven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Micky » ma 13 nov 2023 18:01

Ron schreef:
ma 13 nov 2023 17:09
Het isoleren van de leidingen is alleen van belang als de leiding door een ruimte gaat waar je geen warmte wilt hebben.
Verder een leuk project. thumbup.gif
Dat hoeft idd helemaal niet, de leidingen helpen ook met verwarmen, waardoor de verdeling nog egaler wordt, bij mij lopen de waterleidingen er strak onderdoor en de aluminium afvoerleiding eroverheen, zo bevriest je afvoer ook niet in de winter thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2042
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door doubleyou » ma 13 nov 2023 18:09

Bij mij zit de ketel onder de garderobekast en dmv een stevig kunststof rooster wordt het daar best warm. Je kan ‘m zodoende als droogkast gebruiken. Ik heb daar echter kleding hangen dus ik gebruik de badkamer voor natte kleding. Daar is het warmer dan in de rest van de caravan. Kleine ruimte met convector en hij zit direct naast de ketel. En de vloer wordt daar ook goed warm. Samen met het verwarmbare handdoekrek heb je zo een ideale droogruimte. Douchen kan daar dan ook makkelijk zonder zorgen over vochtoverlast. Ik verbaas me iedere keer weer hoe snel het douchegordijn droog is.
Dus als een badkamer die goed warm is lijkt me voor wintersport toch wel een must. Een zo groot mogelijke convector is daar wel handig.

Maar mijn vraag was eigenlijk: wordt de onderkant van de koelkast niet warm als je daar de ketel plaatst scratch.gif ?

En het is wel fijn als de boiler niet te ver van de keuken zit. In de badkamer heb ik meteen goed heet water want de boiler ligt er direct naast. De keuken zit aan de andere kant en je merkt dat het water minder heet is, en het duurt best lang voordat het warm is. Vind ik eigenlijk altijd zonde van de watervoorraad :). Bij jou is de leiding naar de keuken en badkamer best lang. Waar zit jouw boiler nu? Loopt de leiding van de Alde straks rechtsom of linksom?
Laatst gewijzigd door doubleyou op ma 13 nov 2023 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Xecto » ma 13 nov 2023 18:17

Ik doe dat isoleren vooral omdat het een lange lengte is door een ruimte waar we de minste warmte nodig hebben. Ook zou er dan bij aanvang van de zones zelf al een hoop warmte 'verloren' zijn gegaan, en de zones worden moeilijker te sturen. Voor verdere warmte hoef ik het niet te doen: onze afvoeren zijn verwarmd en geïsoleerd ;)

Bij ons is de garderobekast nu ook de warmste plek, maar ik denk dat de Truma behoorlijk warmte verliest naar de omgeving en hoop dat dat met Alde minder is. Ik hoop dat het dus bij de koelkast ook positief werkt: bij de Alde wordt de warmte effectief van de boiler gevoerd, bij de Truma blijft een hoop warmte hangen. Overigens genoeg ruimte om boven de Alde nog te isoleren, baadt t niet dan schaadt t niet. Wij gebruiken de garderobe kast nu trouwens ook om handdoeken en jassen te drogen. De badjassen hebben daar ook hun plek, heerlijk als die voorverwarmd zijn :D In de badkamer komt een handdoekradiator, dus ik denk dat we daar straks genoeg warmte hebben.

De lengte naar de keuken is wel lang inderdaad, de Truma boiler ligt nu helemaal linksvoor onder de bank maar bij de Alde loopt de warmwaterleiding straks onder de deur rechtsom. T zal altijd wel een compromis blijven... Ik moet nog even kijken of ik evt op de plek van de huidige boiler een Alde Flow zet, maar ik weet niet of dat de juiste toepassing is: ik meen dat ie altijd vóór de boiler komt.
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”