Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Chris » di 24 okt 2023 15:55

Micky schreef:
di 24 okt 2023 11:05
[re.gif] [re.gif]

Ik zou dat nog maar een keer checken Chris en dan de tekst graag hier plaatsen, want een aanhanger is NOOIT all-Risk verzekerd via de auto verzekering, dit is hier ook al vaker voorbij gekomen.

[re.gif]

Je bent me net voor Hermanus, maar zo is het echt en Chris rijdt dus rond op zijn eigen risico, tenzij de eigenaar de caravan all risk verzekerd heeft en de schade accepteert op het moment dat chris schade zou rijden
Ik heb zojuist CB gebeld met deze vraag.
De dame in kwestie beweerde ook dat aangekoppeld aan een All Risk verzekerde auto de cavan ook all risk verzekerd is.
Maar.... ik voelde wel wat "onwetendheid" bij de dame....ze was de kleine lettertjes aan het lezen.
Ik zoek momenteel zelf in de kleine lettertjes van mijn polis, maar dat zijn veel vellen met kleine lettertjes en ik ben geen expert in deze.
Geduld aub... ik lees verder.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Ab » di 24 okt 2023 17:05

Die dame is inderdaad niet op de hoogte. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door dieseltijger » di 24 okt 2023 17:50

Klinkt logisch: ik ga met mijn allrisks verzekerde - ooit 17k kostende- Avensis een gloednieuwe Kabe caravan trekken met een catalogusprijs van 50k. Gaat mijn dekking vgratis met een factor 4 omhoog. Er bestaat nog rechtvaardigheid (en naiviteit) in deze harde wereld.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2051
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door doubleyou » di 24 okt 2023 18:20

In het verhaal van TS staat niet dat de caravan all-risks/ volledig casco is verzekerd. En in dat geval kan je dus geen aanspraak maken op een andere verzekering die dat gaat vergoeden. De autoverzekering vergoedt dit zeker niet. Alleen de eventuele schade aan het verkeerslicht. Maar de schade aan de caravan niet.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Gemineye » di 24 okt 2023 18:31

Ik lees met verbazing dit topic. Ik dacht dat dit voor een ieder wel duidelijk was! WA verzekering van een aanhanger gaat via auto verzekering. Dat is dus de schade aan een ander, niet je eigen schade. Ook niet als hij aan de auto gekoppeld is! Wil je je eigen schade aan caravan of auto ook verzekeren dan zul je voor beide separaat een casco (“all risk”) polis moeten afsluiten.

Stel dat ik mijn caravan niet verzekerd heb en ik leen hem uit en diegene rijdt schade, dan is dat dus niet verzekerd. Dat geldt tijdens het uitlenen van je auto trouwens ook. Ik ben daar dus ook niet zo happig op.

Het verbaast me eigenlijk nog meer dat iemand van CB aan de telefoon zo’n antwoord geeft. Het is niet correct, lees je polis er maar op na.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door dieseltijger » di 24 okt 2023 19:46

"verbaas je niet, verwonder je slechts".Meer zeg ik niet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Chris » di 24 okt 2023 20:06

Ik heb ondertussen die polis 3x doorgelezen.... en 3x tot een andere conclusie gekomen dan die dame bij CB.
Dom vind ik dat dan...heel erg dom.
Want ik heb een jaar of 2 juist speciaal gebeld hiervoor... en vanmiddag dus weer.
Ik denk erover om morgen weer te bellen en te vragen of ze mij voor deze situatie een bevestiging kunnen sturen.
Maar... ik ben dus blijkbaar met een foutieve info van de verzekeraar zelf op pad geweest.


edit....

CB kan je tot 21.00 uur bellen... dus nogmaals gebeld.
Deze man was heel duidelijk... zijn beide voorgaande colleage zaten fout.
Hoe dom is het om als verzekeraar foute info te verstrekken.....
Dat heb ik wel even duidelijk gemaakt.
Teleur gesteld in CB....( en niet de 1e keer... maar nog steeds collectiviteits korting via mijn oude werkgever)

De caravan voor 1 dag all risk verzekeren is trouwens goed mogelijk, en ook niet heel duur.

Excuses dat ik dit topic op scherp heb gezet....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door dieseltijger » di 24 okt 2023 20:10

Waarom zou je ook maar 1 secinde tijd steken in iets wat overduidelijk is? Het begint met een "L" en eindigt met "ezen"..
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Chris » di 24 okt 2023 20:15

Ik heb niet veel ervaring met het lezen van alle kleine lettertjes mbt verzekeringen ...
Dus ging ik gewoon B..... ellen...
Dan denk je toch de juiste info te krijgen.
Hoor eens... ieder zijn vak.. je hebt koekebakkers en techneuten.......blijkt wel.
Waarom zetten ze zulk schanoelje aan de telefoon bij die grote bedrijven. scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door dieseltijger » di 24 okt 2023 20:23

Chris, gisteren bij Radar ook weer: dure leningen voor zonnepanelen, en - O wat een goedheid - bedrijven die jou voordeel beloven. Hoe aardig: een bedrijf wil mij rijk maken.

Kom nou toch.

Leg het uit tot ik het snap, stuur mij de concept overeenkomst " dat kan ik niet meneer". (Ach het is ook maar een onderbetaalde medewerker- essentie: "rot op").
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Hans1954 » di 24 okt 2023 20:32

[re.gif] [re.gif] Je gaat, met die overspannen arbeidsmarkt, daar nog wel vaker tegenaan lopen. Ik heb een WA voor mijn auto via Pricewise. Tot en met vorig jaar steeds de aanvullende groene kaart voor de caravan aangevraagd en gekregen. Dit jaar niet. Eerst via de telefoon iemand die helemaal niet in de luisterstand stond. Nee ze konden die kaart niet geven want geen verzekering voor de caravan bij ons. Wat ik daartegen inbracht kwam niet eens aan. Toen maar een mail gestuurd. Na 2 weken antwoord met weer een afwijzing van mijn verzoek. Geen caravanverzekering bla, bla, Daar heb ik op geantwoord dat die dekking er al is vanuit de polis en dat hun de documenten moeten verstrekken die buitenlandse overheden vragen als bewijs daarvan. Ook nog even fijntjes opgemerkt dat een simpele zoekopdracht op Google hem die kennis ook gebracht had. Toen was het geregeld. Hij ging wel door het stof: hij werkte er pas 3 dagen. Ik heb mijn groene kaart.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Morgoth » wo 25 okt 2023 15:11

Samengevat denk ik dat TS mag hopen dat de caravan door de eigenaar All Risks is verzekerd. Is dat niet zo, dan zal TS zelf voor de schade moeten opdraaien. De autoverzekering betaalt alleen de schade aan het verkeerslicht.
Om deze reden leen ik nooit auto's, aanhangers of caravans van iemand en leen ik ook nooit auto's, aanhangers of caravans uit aan anderen. Zelfs niet aan de kinderen, behalve ons Peugeot-boerderijhoertje.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gerrie
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Gerrie » wo 25 okt 2023 15:32

Bij 9 van de 10 verzekeringen krijg je een landelijk callcenter aan de lijn. De grote verzekeringen hebben een gezamenlijk callcenter. De VHDAC volgens mij. Heb er kennis mee mogen maken n.a.v. Een aanrijding.
Verwacht er geen kennis of luisterend oor.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1550
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Jan Br » wo 25 okt 2023 17:01

De schade kan alleen door de verzekeraar van de eigenaar van de caravan worden vergoed. Wie er achter het stuur van de auto zit is niet van belang (behalve misschien voor het verkeerslicht) Is de eigenaar van de caravan niet all risk verzekerd dan is de schade aan de caravan ook niet verzekerd. Is hij wel allrosk verzekerd wordt de schade gewoon vergoed
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Micky » wo 25 okt 2023 17:15

[re.gif]

Tenzij de eigenaar geen aanspraak wil maken op zijn verzekering en vindt dat jij als "verplaatser" van zijn caravan zelf verantwoordelijk bent natuurlijk.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Hans1954 » wo 25 okt 2023 17:21

[re.gif] Dan is het dan wel de laatste keer geweest dat hij die hulp kon inroepen. Als dat al niet zo was.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Micky » wo 25 okt 2023 17:23

[re.gif]

Tuurlijk, maar geld verandert mensen ineens in hele nare wezens knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”