Fineer caravan repareren

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Keeslaan
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 18 okt 2023 16:28

Fineer caravan repareren

Bericht door Keeslaan » wo 18 okt 2023 23:16

Beste leden,
In de grote meterkast van onze Knaus Südwind 420qd is een plank naar beneden gekomen. De houders zijn eraf gekomen en er zijn stukjes fineer afgescheurd. Ik wil dit repareren door er ronde folies over heen te plakken. In de juiste kleur. Weet iemand waar ik de juiste kleur fineerfolie voor Knaus (2017) kan bestellen?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fineer caravan repareren

Bericht door Chris » do 19 okt 2023 10:15

Ik vrees nergens.
De hout kleuren zijn bijna elk jaar anders bij elk merk.
Dat heeft niemand in huis.
En folie al helemaal niet vrees ik.

Als je naar een knaus dealer gaat met je chassisnummer dan kunnen ze wel bv een kastplankje bestellen.

Als ik even ga zoeken kan ik vast nog wel de houtkleur naam vinden.
Zelf ook een sudwind uit 2017. Ik heb de folder nog.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Keeslaan
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 18 okt 2023 16:28

Re: Fineer caravan repareren

Bericht door Keeslaan » do 19 okt 2023 14:26

Dank alvast Chris

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fineer caravan repareren

Bericht door Chris » do 19 okt 2023 14:58

Even gezocht maar gevonden..
De naam van dit "Meubel decor" zoals het in de Knaus folders heet is : Mali Akazie.

Ik heb die naam eens even gegoogled.. effe snel... nou van alles behalve wat jij zoekt helaas.
Sorry..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 521
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Fineer caravan repareren

Bericht door Witte yeti » do 19 okt 2023 16:32

Je zou kunnen kijken naar decoratiefolie bij de Gamma of andere bouwmarkten, ze hebben daar rollen 45 x 200 cm in verschillende houtkleuren.
Zelf heb ik d-c-fix zelfklevende folie gebruikt om extra legplankjes te beplakken met de (bijna) juiste houtkleur.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gerrie
Berichten: 1409
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Fineer caravan repareren

Bericht door Gerrie » do 19 okt 2023 17:05

Zou mij niets verbazen als de dealer wel wat heeft. Bij inruil caravans gebruiken ze ze zelf ook veel omdat mensen er van alles uithalen wat geschroefd heeft gezeten. Ik vroeg een keer om fineer plakkers bij mijn dealer en er kwam een hele doos vol op tafel met diverse ronde plakkers en stroken. Wel even de juiste kleur zoeken.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Fineer caravan repareren

Bericht door janvijn » do 19 okt 2023 17:20

Heb ooit bij een bezoek aan een caravan fabriek dit onderwerp besproken. Ik kreeg te horen dat de toegepaste fineer kleuren (fotoprint) niet maar dan ook nergens in de gewone vak handel verkrijgbaar zijn.
Deze worden voor caravan / camper fabrieken excl. geleverd en niet voor de gewone handel.
Dan wordt het zoeken naar iets wat er dicht bij komt of iets wat er goed bij past.
Veel succes met het zoeken hiernaar
Groetjes
Jan Vijn

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Fineer caravan repareren

Bericht door Hans1954 » vr 20 okt 2023 18:51

Heb het ook een keer met een caravan gehad. Sluiting van een kast kapot en vastgezet (dom, dom) met ducttape. Bij het lostrekken kwam alles mee. Best mogelijke decor bij de Gamma gehaald. Maar dan wordt het in principe een plek die je aandacht trekt. Dan moet je de knop in je hoofd omdraaien en voor jezelf vaststellen dat het echt niet beter kon. En zie: daarna is het me nooit meer opgevallen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

RJ92
Berichten: 1
Lid geworden op: di 24 okt 2023 19:36
Contacteer:

Re: Fineer caravan repareren

Bericht door RJ92 » wo 25 okt 2023 18:58

Hoi Keeslaan,

Ik weet niet of je de stukjes fineer nog hebt. Je zou deze dan nog terug kunnen lijmen en de naden die eventueel nog zichtbaar zijn met een passende kleur stift weg werken. Je hebt speciale stiften voor beschadigingen van HPL/Formica (het soort fineer dat veel voorkomt in caravans en campers) weg te werken maar die kunnen ook vrij prijzig zijn. Het gaat natuurlijk nooit nieuw zijn maar het is een mogelijkheid.
Betreft wat de andere zeggen over de kleuren HPL/Formica (het soort fineer), is dat ook lastig te krijgen, met name als particulier. Je zou dan zoals ze aangeven een variant moeten kiezen die het dichts in de buurt komt. Soms kun je bij bedrijven daarvoor samples bestellen of langs gaan, dan hebben ze ook vele 'waaiers' met aller hande kleuren en structuren.

Gr Ron
Website: https://sajenn.eu/nl-camper/
Youtube: [youtube]https://www.youtube.com/@sajenn-eu[/youtube]

Gebruikersavatar
Techman
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 12 jan 2014 15:55

Re: Fineer caravan repareren

Bericht door Techman » vr 27 okt 2023 22:33

Je zou ook eens na kunnen vragen bij de Arnhemse Fijnhout handel. Daar hebben ze ook hobby pakketten met allerlei fineer erin.
Knaus Azur 500 EU bj 2007
Saab 9-3 Cabrio 1.8t bj 2008

Plaats reactie

Terug naar “Gas”