Vervangen Geiser

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
nlmichelnl
Berichten: 5
Lid geworden op: za 26 mar 2016 22:19

Vervangen Geiser

Bericht door nlmichelnl » wo 18 okt 2023 16:35

Wij zijn vorig jaar trotse eigenaar geworden van een prachtig chalet.
Vindnen het alleen heel jammer dat in het chalet een geiser is geplaatst met waakvlam (MARCO EUP11 op propaan).

Wij zijn op zoek naar een goede vervanger voor deze geiser.
Liefst een gesloten systeem die modulerend is.

Wie heeft goede tips en ervaringen hier mee?
En zijn er mensen die een combi hebben van een geiser met een kleine boiler?
De Bergjes Serie Rimo Neo 1100/2 super

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Vervangen Geiser

Bericht door buddo » wo 18 okt 2023 18:15

Circa drie jaar geleden hebben wij onze geiser ook vervangen voor een modulerend model. Wij hebben toen gekozen voor een model van Wagaparts (los besteld op internet) en door een lokale installateur laten installeren.
Daarna zelf alle kranen vervangen (mengkranen voor keuken/wastafel en thermostaat kraan voor de douche). Het comfort is er enorm op vooruit gegaan en de geiser heeft voldoende capaciteit (ook voor douchen met prettige druk/straal).

Een boiler in ons chalet zie ik niet zitten. Energie verbruik neemt erg toe en de afstanden in een chalet zijn zo klein dat je erg snel warm water hebt.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Vervangen Geiser

Bericht door dieseltijger » wo 18 okt 2023 18:39

Stomme invalshoek: is het een idee dat jullie de geiser vervangen door een Intergas HR conmbi ketel? Ze zijn ook in propaan uitvoering - je moet dan wel een dakdoorvoer laten maken.

Voordelen: gesloten systeem
Je kan er een CV configuratie mee maken (HR bovendien): waarde- en comfortverhogend
Gesloten systeem dus de kans op CO vergiftiging is klein

Uit ervaring kan ik melden dat het onderhoud eenvoudig is.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8045
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Vervangen Geiser

Bericht door Ron » wo 18 okt 2023 21:17

Mijn vader heeft ook een aangepaste combi ketel in zijn chalet.
Alleen een Valliant.
Maar ik denk dat ieder merk er wel is in propaan uitvoering.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Vervangen Geiser

Bericht door dieseltijger » wo 18 okt 2023 21:25

Ik denk het ook. Wat wel is: de onderhoudbaarheid van intergas is prima. Aanbeveling door een clubgenoot die loodgieter is, en zelfs ik kan het onderhoud uitvoeren. Beter dan een Nefit die ik ooit zelf geplaatst had in het verleden.

Los van het merk: De massa is hoger (34 kg vs 12 kg voor een geiser) en je moet een expansievat monteren - maar wellicht een overweging - het verhoogt het comfort en ik denk ook de waarde van de stacaravan. En het thermisch rendement is niet verkeerd van een HR+ ketel in vergelijking met de standaard verwarmingen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

sailor wim
Berichten: 2689
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Vervangen Geiser

Bericht door sailor wim » wo 18 okt 2023 22:21

Ik had in mijn boot cv weliswaar diesel gestookt.
Maar waar het mij omgaat dat je dan de cv vullen moet met een antivries.
En dus moet informeren of de ketel hier tegen kan.
Je tapt immers alles af bij verwachte vorst en afwezigheid.
En bij een cv doe je dat niet zo snel nietwaar.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Vervangen Geiser

Bericht door dieseltijger » wo 18 okt 2023 22:36

Verhip! je hebt een punt, maar ik verwijs naar intergas zelf:
Schermafbeelding 2023-10-18 223454.jpg
Zolang er maar een water-glycol mengsel wordt toegepast. De afdichtingen lijken hiertegen bestand.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

nlmichelnl
Berichten: 5
Lid geworden op: za 26 mar 2016 22:19

Re: Vervangen Geiser

Bericht door nlmichelnl » vr 20 okt 2023 09:47

Iedereen bedankt voor de reacties.

Het gewicht verschil tussen een CV & Geisier is met de dunne wandjes wel iets om rekening mee te houden.
Daarnaast hebben wij geen radiatoren, wij verwarmen met de airco (zijn we heel tevreden over knipoog.gif )

We gaan ons inlezen op de site van Wagaparts, zij hebben modulerende geiser met gesloten op Propaan.
De Bergjes Serie Rimo Neo 1100/2 super

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Vervangen Geiser

Bericht door dieseltijger » vr 20 okt 2023 10:06

Ik denk dat het heel verstandig is. Koeling/verwarming en ww voorziening gescheiden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”