boiler uitschakelen kip gray special TEB 2006

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
janpara
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 17 sep 2023 21:32

boiler uitschakelen kip gray special TEB 2006

Bericht door janpara » ma 16 okt 2023 14:26

Hallo,

Ik kan nergens vinden hoe en of wij de boiler kunnen uitschakelen in onze kip grayline special TEB 2006.
Er staat op dat die op 230v werkt maar zie nergens een schakelaar en hij mag voor ons wel uit.

Ook moeten we hem aftappen voor de winter en zie links twee "aftap kraantjes" er naast zitten.
Is dat voldoende tegen vorstbeveiliging? Caravan blijft de winter buiten staan zonder stroom en accu.

Groet,
Roos en Jan

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: boiler uitschakelen kip gray special TEB 2006

Bericht door dieseltijger » ma 16 okt 2023 14:37

Nou staat Kip bekend om de zeer uitvoerige handleidingen die je gewoon via hun site kan downloaden. https://kipcaravans.nl/documents/11/200 ... eiding.pdf
Als het goed is, heb je drie kraantjes in het kastje onder de spoelbak:
Het koudwater deel
Het warmwater deel
Idem, doch bestemd voor het toe laten van lucht in de boiler tijdens het aftappen - dan hoef je geen kranen te openen.

Ik weet niet wat voor boiler jullie hebben.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: boiler uitschakelen kip gray special TEB 2006

Bericht door iemand » ma 16 okt 2023 14:59

Onder het aanrecht-blad bij de spoelbak, heeft m.i. Kip altijd het groene knopje van de boiler. whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: boiler uitschakelen kip gray special TEB 2006

Bericht door Jan van Vijven » ma 16 okt 2023 16:09

[re.gif]
Voor jou blijkbaar logisch, voor TS dus niet...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: boiler uitschakelen kip gray special TEB 2006

Bericht door Micky » ma 16 okt 2023 16:44

iemand schreef:
ma 16 okt 2023 14:59
Onder het aanrecht-blad bij de spoelbak, heeft m.i. Kip altijd het groene knopje van de boiler. whistle.gif
bij mijn Kip niet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

janpara
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 17 sep 2023 21:32

Re: boiler uitschakelen kip gray special TEB 2006

Bericht door janpara » ma 16 okt 2023 22:20

Ik heb een handleiding voor het 2006 model gevonden.
Het water aftappen heb ik terug kunnen vinden en ga ik de volgende keer doen.
Kreeg laatst als tip van iemand om een compressor mee te nemen en er wat lucht door te blazen. Ga dit wel met een luchtbed pompje proberen.
Hoewel ik denk dat dit niet nodig zou zijn omdat er een ontluchtings-systeem in zit.

De volgende dingen kan ik niet terug vinden in deze handleiding. (zal er miss over heen kijken).
1: waar de aan/uit schakelaar zit van de truma therme - boiler. (handeleiding pagina:25, PDF:29)
2: In de Cers 30D zitten drie groepen die aan/uit te schakelen zijn. Wat zit er aangesloten op elk van die groepen.
Zou mij kunnen voorstellen dat miss die boiler met een van die groepen aan/uit wordt geschakeld.

3: In den handleiding kunnen vinden dat de vloerverwarmings schakelaar tegen de hangkast zit. Had ik al gevonden, getest en de vloer werd warm.
Bij het keuken blok zit volgens mij zo'n zelfde schakelaar en ik dacht dat die voor vloerverwarming voor de andere kant van de caravan is.
Begin nu te twijfelen of dat miss toch de aan/uit schakelaar voor de boiler is.
We hebben nog 1 weekend om dit uit te proberen en ga ik testen. Zal die de volgende keer anders om zetten, dan pas de stroom aansluiten en kijken of we warm water krijgen. Als niet dan is dat de schakelaar voor de boiler :-)

@All dank voor het meedenken

Groet,
Jan
Bijlagen
folder 2006-Kip-Caravans-Modellen.pdf
(5.17 MiB) 16 keer gedownload

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: boiler uitschakelen kip gray special TEB 2006

Bericht door dieseltijger » ma 16 okt 2023 22:35

Compressor is niet nodig. Als je echt alles volkomen leeg wil hebben: spanning eraf, kranen boven wasbak en spoelbak een minuutje open, en vooral niet vergeten dicht te doen - want anders smelt jouw waterpomp die ongekoeld staat te werken tijdens de rit naar de winterstalling.

De CERS geeft 12V uit, en jouw boiler werkt op 230V. Is bovendien 300W. Ik denk dus dat je de schakelaar al gevonden hebt.

Kip heeft een geweldig goed bedradingsschema, voor de 220V en het 12V circuit vanaf de stekker bij de dissel tot aan de 12V verlichting. Echter de overige 12V verbruikers vanaf de CERS zijn niet of uiterst spaarzaam beschreven. Vergaat dat dus maar. Ga volgend jaar met het uitschakelen van de groepen maar uitvogelen wat aan welke groep is gekoppeld.

Nog een tip - als je het niet al gedaan hebt: De CERS is 17 jaar oud. Met name Elco's verouderen en gaan defect Zit je op vakantie zonder 12V, dus zonder handige waterpompjes. Auto electro Salland voert preventieve vervanging uit.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: boiler uitschakelen kip gray special TEB 2006

Bericht door Micky » di 17 okt 2023 09:27

[re.gif]

kranen juist de hele winter openlaten, dan weet je zeker dat ze niet kapot vriezen van achtergebleven water, juist in een kip heb je van die mooie groepschakelaars, die zet je gewoon uit, dan heeft het pompje geen stroom.

@janpara, ik denk niet dat je 2 groepen vloerverwarming hebt, dat heb ik nog nooit gezien affabriek bij Kip, ik heb het wel, maar omdat ik het zelf aangelegd heb.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: boiler uitschakelen kip gray special TEB 2006

Bericht door dieseltijger » di 17 okt 2023 09:34

[re.gif] Nee, dat werkt niet bij mij - en bij vele anderen ook niet: Na een jaar haal je de caravan op bij de stalling en dan gaat de waterpomp lopen, zodat de behuizing gaat smelten (heb er ervaring mee). De "groepsschakelaar" op de CERS 10D (de el cheapo uitvoering met 1 groep zonder LCD display) werkt alleen maar als aan/uitschakelaar van de 220V voeding. Zodra ik het geval aan de auto vastkoppel gaat het 12V cricuit gewoon live. (Prima, want dan kan je onderwerg - aangekoppeld aan de auto - nog verlichting en pompje bedienen.

En los van dat alles: ik laat de 3 aftap/ontluchtingskranen gewoon open tijdens de rit naar de stalling: alles schudt dan lekker leeg.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: boiler uitschakelen kip gray special TEB 2006

Bericht door Micky » di 17 okt 2023 09:51

[re.gif]

Zoals TS schrijft heeft hij een CERS 30D met 3 groepen, dus niet jouw el cheapo uitvoering. Los daarvan kun je dat natuurlijk ook gewoon even proberen, zo kun je ook makkelijk achterhalen wat er op welke groep geschakeld zit knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: boiler uitschakelen kip gray special TEB 2006

Bericht door Chris » di 17 okt 2023 10:17

janpara schreef:
ma 16 okt 2023 22:20
Ik heb een handleiding voor het 2006 model gevonden.
Het water aftappen heb ik terug kunnen vinden en ga ik de volgende keer doen.
Kreeg laatst als tip van iemand om een compressor mee te nemen en er wat lucht door te blazen. Ga dit wel met een luchtbed pompje proberen.
Hoewel ik denk dat dit niet nodig zou zijn omdat er een ontluchtings-systeem in zit.

De volgende dingen kan ik niet terug vinden in deze handleiding. (zal er miss over heen kijken).
1: waar de aan/uit schakelaar zit van de truma therme - boiler. (handeleiding pagina:25, PDF:29)
2: In de Cers 30D zitten drie groepen die aan/uit te schakelen zijn. Wat zit er aangesloten op elk van die groepen.
Zou mij kunnen voorstellen dat miss die boiler met een van die groepen aan/uit wordt geschakeld.

3: In den handleiding kunnen vinden dat de vloerverwarmings schakelaar tegen de hangkast zit. Had ik al gevonden, getest en de vloer werd warm.
Bij het keuken blok zit volgens mij zo'n zelfde schakelaar en ik dacht dat die voor vloerverwarming voor de andere kant van de caravan is.
Begin nu te twijfelen of dat miss toch de aan/uit schakelaar voor de boiler is.
We hebben nog 1 weekend om dit uit te proberen en ga ik testen. Zal die de volgende keer anders om zetten, dan pas de stroom aansluiten en kijken of we warm water krijgen. Als niet dan is dat de schakelaar voor de boiler :-)

@All dank voor het meedenken

Groet,
Jan
De Boiler wordt ook zeker NIET door de CERS uitgeschakeld.
De CERS maakt alle 12 volt in de caravan, de boiler is 230 volt.
Niets met elkaar te maken dus.
Hoe de verdeling van de 3 groepen is weet ik niet.... maar simpel te controleren.
Doe alle verlichting maar aan.... en schakel een voor een de groepen uit.
Bedenk dat de water en toiletpompjes ook op 12 volt werken.

Preventieve condensator vervanging in een CERS doe ik ook.
Net weer een klaar.
.
IMG-20230908-WA0003.jpeg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: boiler uitschakelen kip gray special TEB 2006

Bericht door dieseltijger » di 17 okt 2023 11:03

En de uitsmijter: ?Wat is het minst gebruikte knopje? Antwoord: De boiler aan/uitschakelaar. En route hebben we geen 220V (dus is de boiler uitgeschakeld), en zodra ik de caravan aan de paal hang gaat de boiler vanzelf warm worden.

Ik heb dat rotknopje maar twee keer gebruikt: om m'n airco te kunnen gebruiken op een 4A aansluiting (roemloos mislukt), en om een vermeende sluiting/aardlek op te sporen (nooit kunnen vinden - vanzelf opgelost).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

janpara
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 17 sep 2023 21:32

Re: boiler uitschakelen kip gray special TEB 2006

Bericht door janpara » wo 18 okt 2023 17:29

Okee, dank voor alle tips :-)

- Caravan blijft op de plek staan waar die staat en gaat niet vervoerd worden. Dus das makkelijk.
- Groepen ga ik het volgende seizoen uit proberen. Alles 12V begrijp ik
- Condensatoren van een voeding dat ken ik. Technicus electronica dus dan pak ik de soldeerbout er wel bij voor niet chineese condensatoren.
- schakelaar boiler zal um dan wel zijn die bij het aanrecht zit. Probeer ik nog wel ff uit.
- Kranen laat ik open staan na ontluchten

- Quote: "En los van dat alles: ik laat de 3 aftap/ontluchtingskranen gewoon open tijdens de rit naar de stalling: alles schudt dan lekker leeg."
3? haha ik weet er twee te zitten en die zitten naast de boiler. Waar zit die 3e verstopt?

- Leuk die foto van de cers. Zie zo al 5 regelaars tegen de wand geplakt zitten. En printplaat ziet er niet multilayer uit dus vervangen condensators geen probeem. Als het voorkomt gelijk maar ff een super stille ventilator er in :-)

iemand
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: boiler uitschakelen kip gray special TEB 2006

Bericht door iemand » wo 18 okt 2023 17:45

Ben wel ff benieuwd naar een foto van de schakelaar.

Tip.
1. Maak lekker veel foto's van je caravan, ook overal achter en onder.
Heb je de hele winter plezier van, of voorpret, als je alvast een verbetering bedenkt.

2. Pomp uit, kraan open en blaas de leiding even leeg.
Kan heel eenvoudig met een fietsband en fietspomp.
Knip de band 20cm naast ventiel door en leg in het korte stuk een knoop.
Andere uiteinde om de tuit van de kraan.
Screenshot_20231018-174337_Free Adblocker Browser.jpg
.
En zie je gelijk onder rand van het keukenblad het aan/uit-knopje van de boiler thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: boiler uitschakelen kip gray special TEB 2006

Bericht door Chris » wo 18 okt 2023 19:23

janpara schreef:
wo 18 okt 2023 17:29
Okee, dank voor alle tips :-)

- Leuk die foto van de cers. Zie zo al 5 regelaars tegen de wand geplakt zitten. En printplaat ziet er niet multilayer uit dus vervangen condensators geen probeem. Als het voorkomt gelijk maar ff een super stille ventilator er in :-)
Minder leuk is dat voor zover ik weet alle CERS'en met popnagels dicht zitten.
En ook alle koel lichamen zitten met popnagels aan elkaar.
Erg onhandig, alles uitboren en goed op het boor afval letten.
De koellichamen zet ik met M4 boutje moertje,veerrringetje weer in elkaar, de behuizing heb ik plastic clips voor.
Popnagels gebruik ik niet meer om hem in elkaar te zetten.
Maak veel foto's van alle kabeltjes die losgaan om de print eruit te halen.

Enige met condensatoren... maar die zal je wel weten... let op de maten
Lang niet alles past.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

janpara
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 17 sep 2023 21:32

Re: boiler uitschakelen kip gray special TEB 2006

Bericht door janpara » wo 18 okt 2023 23:27

:-)

Komen er wel met z'n alle. Top.
Had al wat foto's hier en daar gemaakt. Hier een foto van de boiler schakelaar verwacht ik.
Want die andere (vloer verwarming) zit aan de rechterkant van de hangkast.
Dat is opgelost waarschijnlijk.
Oplossing fietspomp had ik zelf aan zitten denken. Maar die oude fietsband is een top idee. Thanks!

Popnagels CERS geen probleem. Pop um dan weer in elkaar of boutjes/parkertjes. Komt goed.
Zolang die nog werkt laat ik hem lekker werken.
En alles wat ik uit elkaar haal maak ik een foto archief van. Laatst nog de distributieriem van mijn Pan European vervangen en beide ABS units gereviseerd.
Bijlagen
kanweg.png

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: boiler uitschakelen kip gray special TEB 2006

Bericht door Micky » do 19 okt 2023 08:59

[re.gif]

Dat is idd de standaard schakelaar die bij een Truma boiler hoort thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

iemand
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: boiler uitschakelen kip gray special TEB 2006

Bericht door iemand » do 19 okt 2023 09:54

En die aan de zijkant van de kledingkast is inderdaad de vloerverwarming.

Heerlijk met dit weer gewoon in de caravan op je blote voeten genieten van de warme vloer. blij.gif

Ik heb er een klein viltje op geplakt. Kun je nog net zien dat ie aan staat en heb je s'nachts geen groene waas voor je ogen [aschrik.gif]
IMG_7621.jpeg
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”