Lekkage dak stacaravan

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Ester78
Berichten: 4
Lid geworden op: za 14 okt 2023 08:27

Lekkage dak stacaravan

Bericht door Ester78 » za 14 okt 2023 20:05

Helaas werden we vannacht wakker door een natte plek in bed, het dak lekt :(. De caravan is zo een 20-25 jaar oud met een plat dak waar water op blijft liggen. De goten waren vol maar die zijn nu allemaal geleegd. Maar of dat de boel verholpen heeft…

Er wordt me een nieuw dak aangeraden. Een schuin dak over het dak heen van een houten geraamte met dakpannen of dpm dakbedekking op het huidige dak. Beide zijn erg kostbaar. Zijn er ook andere opties? Kan er geen dakleer over het gehele dak bv? Het is niet duidelijk waar het lek vandaan komt. Het dak loopt schuin dus het zou, zo begreep ik, overal kunnen zitten en er evengoed op het laagste punt doorheen komen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lekkage dak stacaravan

Bericht door Micky » za 14 okt 2023 21:52

Vervangen met hetzelfde spul als wat er nu opligt, goten leeg kan nooit een lekkage oplossen, lek is lek, je hoeft geen nieuwe constructie, gewoon het oude dakleer vervangen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ester78
Berichten: 4
Lid geworden op: za 14 okt 2023 08:27

Re: Lekkage dak stacaravan

Bericht door Ester78 » za 14 okt 2023 23:40

Bedankt voor je reactie! Kan het er dan gewoon overheen? Geen extra isolatie ertussen zoals bij epdm? Want nieuw dakleer is dacht ik niet zo duur. Dan is het nog te overzien.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Lekkage dak stacaravan

Bericht door Niels83 » zo 15 okt 2023 00:28

Een puntje is mooi en goed te isoleren, evt een zoldertje te maken etc. Maar gewoon nieuwe dakbedekking lijkt me wijzer. Ben je al op het dak geweest?
Bij mij thuis was er ergens een overlap bij de stadse uitloop omhoog gegaan.

Gewoon bitumen of epdm zal je een paar 200 kosten. Maar je moet dan ook de dakranden vervangen of de oude terug plaatsen. Ws alet al kost het toch nog best wat geld wel veel minder dan een heel dak er op maken

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lekkage dak stacaravan

Bericht door Micky » zo 15 okt 2023 08:36

Ester78 schreef:
za 14 okt 2023 23:40
Bedankt voor je reactie! Kan het er dan gewoon overheen? Geen extra isolatie ertussen zoals bij epdm? Want nieuw dakleer is dacht ik niet zo duur. Dan is het nog te overzien.
Je kunt het er overheen leggen, maar ik zou het netjes willen hebben dus oude verwijderen en nieuwe erop, als jet het lek vind kun je ook alleen daar een stuk overheen branden, maar dan kun je ergens anders een lek verwachten want het dakleer gaat meestal 15-25 jaar mee
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Lekkage dak stacaravan

Bericht door Diny » zo 15 okt 2023 09:46

Met een beetje geluk ben je na het ontdoen van het blad van de lekkage af.
Het water is door de verstopping van de afvoer mogelijk tussen de afdekking en de onderlaag gelopen. Dat veroorzaakt lekkage binnen.
Kijk of je donkere plekken in het plafond ziet die er anders niet waren. Als dat niet het geval is kun je aannemen dat de lekkage niet terug komt.

Zorg altijd dat de afvoer niet verstopt raakt door er een soort parapluutjes, liefst van staal, in te plaatsen.
Ook dan regelmatig de ladder op voor controle.
Ik spreek uit ervaring!

En anders nieuwe laag erover.

Succes thumbup.gif

Ester78
Berichten: 4
Lid geworden op: za 14 okt 2023 08:27

Re: Lekkage dak stacaravan

Bericht door Ester78 » zo 15 okt 2023 10:55

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik weet niet hoe ik op een specifiek bericht hier kan reageren dus even zo.

Fijn om te horen dat het wellicht al is opgelost. Er zijn geen donkere kringen in het plafond. Het liep door een naad van de plafondplaten.

Ik begrijp dat het verwijderen van het oude dak en dan een nieuwe plaatsen, of dat nu dakleer of epdm is, het beste is. Van wat ik begreep kost epdm eroverheen leggen zo een €1500-€2000 en een puntdak erop €2000-€2500. Ik kan me voorstellen dat verwijderen van oude dakleer en nieuwe leggen ook rond die bedragen ligt? De caravan is ongeveer 28m2 groot.

Uiteindelijk wil ik natuurlijk een goede en permanente oplossing alleen zit een dergelijke uitgave erop dit moment even niet in. Ik kan dit niet zelf dus ik zal alles moeten laten doen door mensen van de camping.

Met oog op de winter wil ik het iig niet zo laten dus zal ik kijken naar dakleer erover heen. Ze hebben gezegd dat ze het lek niet kunnen vinden dus dat zou dan over het hele dak moeten lijkt me. Iemand een idee wat dakleer over dakleer kost voor 28m2?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lekkage dak stacaravan

Bericht door Micky » zo 15 okt 2023 11:26

[re.gif]

Wat je ook kunt doen is afwachten of het idd niet puur door het overstromen van de goot komt (wat ik zelf niet verwacht). Krijg je weer lekkage, pak je het dan aan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Knaus440
Berichten: 3729
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Lekkage dak stacaravan

Bericht door Knaus440 » zo 15 okt 2023 12:00

Leeg inderdaad goed de dakgoten!!
En doe dat 1 keer per maand.
Ik heb in een ouder item het oplossen van onze dak lekkage met foto's op deze site gezet.
Kijk of je gaten of losse naden tussen de dakplaten hebt. Ik had een paar gaten in de dakplaten. Die heb ik bedekt met platen zink van 20 bij 20 cm. En uiteraard goed gekit
Wanneer er naden over langere lengte lekken kun je een grotere strook aanbrengen.
Maar ik zou niet gelijk een heel dak vervangen.
Helaas had bij ons de lekkage te lang, wintermaanden, geduurd. En heb ik wanden, constructie wanden, vloerdelen, draagbalk, binnenwanden en constructie, moeten vervangen.
Bij ons was vooral de klus binnen de grootste uitdaging.
Ik kreeg wel een deel vergoed van de verzekering. Met extra omdat ik het zelf repareerde.
Als je vragen hebt stuur maar een pBtje, of vraag het in dit item natuurlijk.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Knaus440
Berichten: 3729
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Lekkage dak stacaravan

Bericht door Knaus440 » zo 15 okt 2023 12:02

Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

erwin l
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 16 okt 2019 23:29

Re: Lekkage dak stacaravan

Bericht door erwin l » ma 16 okt 2023 00:24

je schrijft dat je een plat dak hebt waar water op blijft liggen. Dus een dak vergelijkbaar met bijvoorbeeld een garagebox of schuurtje ? Heb je er een foto van ?

Zo een dak heeft bij mijn weten geen goten, alleen doorvoeren (door de verhoogde buitenrand heen) en regenpijpen naar beneden. Die doorvoeren willen graag dicht gaan zitten, dus die moet je regelmatig controleren - ook als je er de speciale roostertjes voor hebt zitten.
Als die doorvoeren dicht zitten kan het water niet weg en krijg je een grote plas water op je dak. Dit is zwaar en kan het dak licht laten doorbuigen, waardoor een lekkage kan ontstaan - meestal op een plaknaad. Ook kan het water zo hoog komen dat het plekken raakt (in de rand bijvoorbeeld) waar het anders nooit komt en die door uitdroging poreus zijn geworden.

Het zou kunnen dat je door het vrijmaken van de afvoeren het probleem voor nu hebt opgelost doordat het water niet meer zo hoog zal komen. Ik zou je adviseren zelf het dak te controleren, misschien zie je toch iets van een klein plekje dat de mensen van de camping over het hoofd hebben gezien.
Zo een plekje zou je kunnen repareren met speciale bitumen reparatietape https://www.amazon.nl/Bitumen-aluminium ... B00BY7TPWW het ziet er niet mooi uit maar plakt als een malle.

En dan heb je daarna de tijd om rustig uit te kijken naar een meer definitieve oplossing.

Op onze camping staan enkele caravans die ooit een dergelijk dak hadden, en die zijn allemaal al aangepast. De simpelste met een eigenbouw lessenaarsdak van golfplaten, de mooiste met een puntdak van lekkerdak.nl

Succes !

Gebruikersavatar
Ducati 900
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 12:17

Re: Lekkage dak stacaravan

Bericht door Ducati 900 » ma 16 okt 2023 10:34

Ik zou er bij de bitumentape wel even de föhn erbij pakken om de boel voor te warmen dan plakt het nog beter en neem dan inderdaad de brede 10 cm

Ben

Ester78
Berichten: 4
Lid geworden op: za 14 okt 2023 08:27

Re: Lekkage dak stacaravan

Bericht door Ester78 » do 26 okt 2023 20:20

Update! Mijn eigen klusjesman van de camping heeft ernaar gekeken en heeft wat reparaties uitgevoerd. Hij gaf aan dat er wel zwakke plekken in het dak zitten dus het is een kwestie van uitstel maar hopelijk houdt het dak het in de winter. Wel een beetje spannend om zo de winter in te gaan, maar hij zegt dat het kan. Nu sparen voor een nieuw dak. Op een oude caravan zou ik dan evengoed straks voor een goedkopere oplossing gaan en dat is het vervangen van het dakleer. Bedankt voor het meedenken in ieder geval allemaal!

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”