12 volt aansluitingen Sport fu epower

Plaats reactie
Mr.Rico
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 1 okt 2021 16:58

12 volt aansluitingen Sport fu epower

Bericht door Mr.Rico » zo 8 okt 2023 16:15

Beetje zitten te rommelen met de 12v aansluitingen voor plaatsen van dimmers op de ledverlichting. Gezien het een aardige spaghetti was alles los getrokken en dacht dat ik er foto's van had gemaakt, helaas.
Heeft er dus iemand een paar mooie foto's hoe het allemaal aan elkaar geknoopt behoort te zijn?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12 volt aansluitingen Sport fu epower

Bericht door Chris » zo 8 okt 2023 16:29

O nee he........
( En ik ben bang dat hier geen leden zijn die de bedrading van een nieuwe E-power al losgenomen hebben....sorry)

Ik weet wat het bedradings schema van Knaus is, ik ken het van mijn eigen caravan..erg gecompliceerd en veel vooral.
Heb daar als ras techneut zijnde ook nog wel even moeten kijken en denken wat / waar en hoe alles zit.
Het is idd een berg spagetti.... als je niet weet wat en waar je zoekt helemaal.

Met foto's begin je ook nog niet zoveel.
Eerst meten wat wat is... want er is heel veel rood, heel veel zwart... blauw en ook wit kan je tegenkomen in het 12 volt circuit.
Alles wat met 230 volt te maken heeft is Bruin/Blauw/Geel-groen.
Maar dat staat ook op de stickertjes van de lasdoosjes.


Paar vragen.
1e.. Heb je een multimeter??? die is nu werkelijk on-ontbeerlijk, zonder kom je nergens....echt nergens.

2e.. maak even een opsomming van wat de bedoeling was, hoe je e.e.a. wilde schakelen.

3e.. maak foto's van de huidige situatie... goed in detail maar wel zichtbaar wat er allemaal los hangt.

4e.. weet je hoe een LED dimmer werkt? hoe hij dimt en wat de voorwaarden zijn voor een LED dimmer aansluiting?

5e... ( opschepmodus aan... Ik denk dat ik hier op het forum het meeste weet van LED dimmen en dan wel speciaal in de Knaus/Tabbert en Weinsberg groep...zie mijn topic over dimmen maar: viewtopic.php?t=41542 opschepmodus uit)
Maar waaar woont jou Sport E-power... heb je hulp nodig ??

Ik was zelf verbaast toen mijn dealer mij vertelde dat ik een zeer bijzonder bedradings schema van mijn caravan had.
Zij hebben dat zelf niet eens.... en voor hun is het gewoon zoeken naar een event. fout.
Losgenomen bedrading.... alles door elkaar... dat wordt zeker scratch.gif bij een Knaus dealer..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Mr.Rico
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 1 okt 2021 16:58

Re: 12 volt aansluitingen Sport fu epower

Bericht door Mr.Rico » zo 8 okt 2023 17:00

Kabels van de LED strips en locatie zijn al gelabeld, ook van de schakelaar in de keuken (de zwarte met rood en blauwe draad) en een grijze welke weer de voeding is richting het bed gedeelte. Voornaamste is de 2 grijze kabels aan de rechterzijde, 1 ervan heeft een blauwe krimpkous erom heen zitten, andere niet. Als ik ze volg verdwijnen ze in een koof naar beneden. Bij de deur zit er in de 12v aansluiting ook een grijze kabel met blauwe krimpkous, zou wellicht de verbinding link met rechts kunnen zijn voor de schakeling van de ledstrips in de rondzit.
Ben in bezit van multimeter, maar de draden zijn niet lang genoeg om bij de voeding uit te komen en momenteel kan ik de caravan ook niet aansluiten om te zien waar de spanning (aanvoer 12v) zit.Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12 volt aansluitingen Sport fu epower

Bericht door Chris » zo 8 okt 2023 17:09

Kan je scherpe foto's plaatsen svp??

Je zou kunnen bedenken om met een z.g. Noodstroom kabeltje spanning uit een accu te gebruiken.
Dan heb je 12 volt op het systeem.
viewtopic.php?t=48937

Ik zie denk ik 3 opbouw dimmers liggen.
Wat wil je allemaal dimmen ??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Mr.Rico
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 1 okt 2021 16:58

Re: 12 volt aansluitingen Sport fu epower

Bericht door Mr.Rico » zo 8 okt 2023 18:19

Inderdaad een aantal dimmers. Verlichting in de rondzit bovenzijde bij plafond, slaap gedeelte en buitenlamp. Ben er ook achter gekomen dat de kleurcoderingen niet overal overeenkomen met elkaar, blauw/bruin is niet overal hetzelfde. Grijze kabel uit het plafond moet dus andersom worden aangesloten als de rest. Maar het weer een stukje uitdagender. Morgen waar weer eens verder uitzoeken.Afbeelding

Mr.Rico
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 1 okt 2021 16:58

Re: 12 volt aansluitingen Sport fu epower

Bericht door Mr.Rico » di 10 okt 2023 20:25

Inmiddels alles weer aan de praat gekregen zoals het hoort Afbeeldingalle kabels gelabeld met wat het is en waar naar toe gaat. Blijken er dus ook lussen in te zitten welke bovenzijde kastjes verbinden met onderzijde in ander gedeelte, dus 1 hoogte dimmen gaat niet 1-2-3 lukken zonder kabels door te knippen. Zal komende week alles uittekenen voor een ieder die interesse heeft.AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12 volt aansluitingen Sport fu epower

Bericht door Chris » di 10 okt 2023 21:52

Dit soort tekeningen ken ik van Knaus..
Plaatjes van wat er in een lasdoos allemaal gebeurt.
10x kijken en denken en dan snappen wat ook wat is en wat wat doet..
Schema lezen.. bedradings schema's lezen.

Maar..
Mijn vraag 4....
Weet je hoe een LEDdimmer werkt???

Even uitleggen... toelichting..
LED dimmen... werkt eigenlijk via de min draad..
Je moet dus BEIDE draden van de LED lamp... op de OUTPUT van een dimmer zetten, en de originele aankomende draden van die LEDlamp komen op de Dimmer INPUT.

simpeler gezegd.... alles wat achter 1 schakelaar zit kan je ook met 1 dimmer bedienen.
Je kan nooit 2 systemen die nu gescheiden zijn met 1 dimmer bedienen.
Of... een systeem in 2 of 3 delen hakken en allemaal apart met een dimmer bedienen.... of je moet dan de dimmer plaatsen direct voor de LED lamp/strip.

Ik zie bij jou in de BUG LINKS doos al het eertste probleem..dat is doorgelust van de keuken aansluitdoos.
Kan je bijna niet scheiden omdat de minnen overal aan elkaar zitten.
Maar daar komt wel de schakeldraad binnen.... een blauwe draad denk ik.
Dus delen is er bijna niet bij..door die 2 verschillende aansluitplekken.
Dat kon toevalllig bij mij wel, daar zaten alle ambiente in een doos samen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Mr.Rico
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 1 okt 2021 16:58

Re: 12 volt aansluitingen Sport fu epower

Bericht door Mr.Rico » di 10 okt 2023 22:17

Precies ja, even een stapje terug gedaan, alles goed bekijken en proberen te begrijpen wat er nu precies in het schema duidelijk wordt gemaakt en dan kom jer er inderdaad achter dat soms de logica hiervan te wensen overlaat. Maar goed, alles weer op zn plek; slaap, keukenkastjes bovenkant en rondzit bovenkant zijn nu allemaal gedimt. Morgen verder met de buitenled nog een dimmer opzetten, maar die verbindingsdoos is echt een wirwar aan draden, wel al geschakelde +12v en kabel naar lamp kunnen identificeren.
Leuke hobby projectje om te doen. Foto van voor en na inbouw dimmers voor een sfeerimpressies zoals ambient verlichten bedoeld is.Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12 volt aansluitingen Sport fu epower

Bericht door Chris » wo 11 okt 2023 11:38

Mooi he..
Van Bouwmarkt naar een romantisch avond(tuurt)je.. mrgreen.gif knipoog.gif

Mijn vrouw verklaarde mij een beetje voor gek dat ik dat uitgebreide LED dimmen allemaal bedacht en gemaakt had in onze Knaus.
Best wel lang mee bezig geweest om alles uit te zoeken en de juiste dimmer te zoeken etc.
Maar de allereerste avond op de camping met die dimmer... ging zij vroeg naar bed met wat hoofdpijn en konden dochter en ik achterin met de gedimde ambiente verlichting perfect verder de avond doorbrengen.
Toen bleek het grote succes direct... en was ze er wel blij mee.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”