Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
Rick Verhaar
Berichten: 13
Lid geworden op: di 26 sep 2023 13:45

Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door Rick Verhaar » wo 4 okt 2023 13:15

Beste leden! Het is gelukt ene goede KK 37 met middenkeuken en hefdak te vinden! Ik heb al erg veel op het form gevonden waarvoor dank! De meeste klusjes heb ik helder.

Op de plekken is de bodem iets zacht namelijk op de uiterste hoeken voor, bij de dissel bak. Nu moet zeker ook op die hoeken de kit vervangen worden. Welke kit te gebruiken etc heb ik allemaal al op dit fantastische forum gevonden! Echter nu de vraag. Moet ik dan ook de 2 stukken zachte bodem nog aanpakken? Of zal dit na het kitten wel goed opdrogen? Het gaat om een stuk vanaf de voorzijde bodemplaat van ca 10 cm breed en max 5 cm naar binnen toe. Het lijkt niet volledig verrot.

Daarnaast zijn er nog de andere kleine punten maar dat is volgens mij allemaal te overzien!

Alvast bedankt voor de input!

Zit hierbij wat foto's.

Grts. Rick
Bijlagen
PXL_20231004_095153912.jpg
PXL_20231004_095214891.jpg
PXL_20231004_095142275.jpg

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door dieseltijger » wo 4 okt 2023 13:23

Nou pas op...lek is lek en het is goed dat je de oorzaak verhelpt. Koop een vochtmeter, woon je in zoetermeer kan je een caisson meter van mij lenen. Mijn vorige Kip zaliger had ook last van rot - bij het serviceluik.

Wellicht kan je overwegen - het is toch geen dragend deel - om na droging de boel te impregneren met een waterdun kunsthars. Na uitharding wordt het hard, en hoef je de boel niet te slopen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door Chris » wo 4 okt 2023 13:31

Iets zacht betekend rot of verrot.
Dat wordt niet beter als het event. weer droog is.
De oorzaak moet 200% zeker weggenomen worden, en zelf zou ik een verrot deel niet laten zitten maar ook vervangen/repareren.
Je denkt nu een stuk van 10 x 5 cm, maar heb je dat gezien, of voelt het daar zacht?
Een vochtmeter zal hier duidelijkheid geven, als je dichter bij mij woont mag je ook de mijne event. lenen.
Je schrijft dat je een goede Kip hebt gevonden, maar zo goed is het helaas niet... juist de bekend nare plekken is ie ook slecht.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Rick Verhaar
Berichten: 13
Lid geworden op: di 26 sep 2023 13:45

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door Rick Verhaar » wo 4 okt 2023 14:46

Hartelijk dank voor jullie berichten! En zo snel al!
Ik heb zelf geconstateerd, gevoelt en gezien dat er slechts kleine stukjes rot zijn, binnen in de bodem van de disselbak voelt het nog hard, aan de onderzijde voelt het zacht, dit zal ik of vervangen of repareren.
Ik woon zelf in het groene hart, een vochtmeter heb ik vanwege mijn werk maar bedankt voor het aanbod.

Ik denk dat gezien de prijs voor deze Kip het een goede koop is, tuurlijk is ze niet nieuw meer maar ze is zeker nog te redden.
Ik heb de afgelopen maanden veel slechtere voor veel hogere prijzen weg zien gaan.

Gelijk nog een vraag, om alle verbindingen te opnieuw te kitten, hoeveel tubes moet ik ongeveer bestellen?

Grts. Rick

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door dieseltijger » wo 4 okt 2023 15:11

Ik ben een toetsenbord ridder die alleen ervaring heeft met sleutelen aan motorfietsen en electrische bedrading. En onhandig met kit bovendien. Wat ik wel weet: de duivel zit in het detail. Zelf zou ik zeggen: Hoe zitten de wanden met elkaar en de bodem verbonden? Hoe kan ik na het loshalen van strips de met elkaar verboden delen nakitten? Welke kit? Moet er een nieuwe inlegbies in de strip en belangrijk: deze dient 2 cm oid uit te steken zodat regenwater weggeleid wordt. Waar moet je nog meer op letten, welk materiaal voor schroeven kan je het best gebruiken ivm vemijden van contacterosie (geen RVS!)

Zo te lezen zou ik niet slopen - kan altijd nog, maar de minst invasieve ingreep eerst doen nadat je de oorzaak hebt weggenomen. Maar dat moet je allemaal zelf beoordelen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Rick Verhaar
Berichten: 13
Lid geworden op: di 26 sep 2023 13:45

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door Rick Verhaar » wo 4 okt 2023 15:41

Qua kit dacht ik dekaseal, ik las al dat het beter is verzinkte schroeven te gebruiken ipv RVS. Nieuwe inlegbies wil ik rondom de gehele caravan doen.
Hoe de delen verbonden zitten is lastig te beoordelen zonder slopen. Slopen kan inderdaad altijd nog.. Bedankt voor de tip over het laten uitsteken van de bies! Klinkt logisch

Kipke98
Berichten: 567
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door Kipke98 » wo 4 okt 2023 18:13

Je hebt vast al gelezen dat het stripje op dak de grootste ellende kan veroorzaken bij dit type Kip Kompakt.
Zijn alle lagen van de multiplex vloer zacht of alleen de buitenste laag?

Rick Verhaar
Berichten: 13
Lid geworden op: di 26 sep 2023 13:45

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door Rick Verhaar » wo 4 okt 2023 20:24

Ja dat stripje is hier ook het euvel, dit.moet echt op nieuw gekit worden. Ik dacht op de zelfde manier te gaan doen als Blefke omschrijft in zijn draad(je)..

Ook het alu hoekprofiel wil ik losmaken en opnieuw kitten, maar zit hier nou ook een rubber onder? Zo ja iemand een idee welk rubber en waar?

De bodem is alleen aan de onderzijde zacht dus niet door volgens mij.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door Chris » wo 4 okt 2023 20:30

A... je hebt Blefke's topic gevonden.
Daar kan je idd heel veel info vandaan halen.
Je woont in het groene hart... ik woon er vlak naast.... en ik weet dat je in Woerden, bij van Vliet dekaseal kan halen.... kopen.
Volgens mij zit er onder jou strip ook nog een rubber...
Zoek dat eens bij Jasicamp
https://www.jasicamp.nl/

Enne...
JE hebt een vochtmeter via je werk.
Is dat een inductieve of een destructieve vochtmeter???
Weet je dat...

Eentje met 2 van die prikpennen is volledig ongeschikt.
Een kontakt plaat of kontakt bol is ok.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1286
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door jeroen.25 » wo 4 okt 2023 22:25

Niet alleen dat kleine stripje is een probleem. De hele alu rand rondom het hefdak is een risico. Die ligt enkel in de kit op het vlakke caravandak. Bij mijne uit 1992 begon het daar ook te lekken. Plassen water in de bovenkastjes helaas. Zou er zeker (preventief) naar kijken.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Rick Verhaar
Berichten: 13
Lid geworden op: di 26 sep 2023 13:45

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door Rick Verhaar » wo 4 okt 2023 22:58

@ Chris ik heb een professionele vochtmeter die voor bouwkundige keuringen van woningen wordt gebruikt. Dus met zon bol er aan. Dus die zal wel goed zijn hoop ik, dank voor de tips tot zover!

@ Jeroen, bedoel je dan de gehele alu huid naast het dak of bedoel je de alu strips met bies die om het hefdak doek zitten?

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1286
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door jeroen.25 » wo 4 okt 2023 23:16

Dit is de enige foto die ik nog kon vinden van de situatie destijds.

Het gaat om de overgang van het vast dak naar het hefdak. Je ziet daar een alu profiel liggen met zwarte kit er onder. Gaat dus de hele caravan rond. Beste is om dat ook helemaal los te maken en opnieuw te kitten.
Dat is serieus veel werk, maar zou ik wel doen als je nog lang met de caravan wilt doen.
Ik heb destijds voor een (waarschijnlijk) tijdelijke oplossing gekozen door alleen de zichtbare kit te verwijderen met alles gewoon nog gemonteerd. Daarna de kier meermaals dichtgesmeerd met Bison Rubber Seal.
Geen idee hoe lang dat houdt, want heb de caravan paar maanden later verkocht
Bijlagen
IMG_20220730_165936441_HDR.jpg
IMG_20220730_165936441_HDR.jpg (103 KiB) 1176 keer bekeken
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Rick Verhaar
Berichten: 13
Lid geworden op: di 26 sep 2023 13:45

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door Rick Verhaar » wo 4 okt 2023 23:24

Duidelijk! Mijn idee is wel om deze strip ook helemaal los te halen en opnieuw in te kitten.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door dieseltijger » wo 4 okt 2023 23:36

Je had dit topic al gezien, en vooral de voortreffelijke website, waarin stap voor stap - met foto's geillustreerd - wordt uitgelegd hoe je dit aanpakt?

viewtopic.php?p=998384&hilit=kompakt#p998933

Wat ik begrijp is dat er een soort "zwembadje" kan ontstaan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Rick Verhaar
Berichten: 13
Lid geworden op: di 26 sep 2023 13:45

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door Rick Verhaar » wo 4 okt 2023 23:40

Heb ik inderdaad! Dank

Rick Verhaar
Berichten: 13
Lid geworden op: di 26 sep 2023 13:45

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door Rick Verhaar » ma 9 okt 2023 12:53

Even een korte update! De bodem is niet zo slecht als gedacht, ik heb nieuwe biezen aangebracht en deze een cm of 4 laten uitsteken de capillaire werking moet hiermee verleden tijd zijn! De bodem is nu wel goed droog en er is maar een paar cm2 iets zacht. Raden jullie aan om dit schoon te krabben en te behandelen met hourotstop of iets anders?

Het alu plaatje op het dak heb ik eveneens los gemaakt, goed schoongemaakt en opnieuw ingekit, de opstaande rand lijkt goed.

De eerste goede regenbui zal het uitwijzen..

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door Chris » ma 9 okt 2023 16:42

Lekker bezig in ieder geval.
Wees met kit niet te zuinig... helemaal niet als het "uit zicht" zit.

De disselbakvloer..
Tja, aan jou de beoordeling of je gaat 'Oplappen" of grondig restaureren.
Dat oplappen kan best als het maar een mini stukje is... wat is mini..
2 cm... te overwegen, mits geen dragende functie.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Rick Verhaar
Berichten: 13
Lid geworden op: di 26 sep 2023 13:45

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door Rick Verhaar » do 12 okt 2023 13:18

Hij is zelfs na alle regen van vandaag waterdicht!

De nieuwe biezen doen hun afwatering uitstekend, nu deze een stuk uitsteken!

haphop.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door Chris » do 12 okt 2023 13:24

thumbup.gif thumbup.gif
Het kan zo simpel zijn he...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door dieseltijger » vr 13 okt 2023 07:21

Rick Verhaar schreef:
do 12 okt 2023 13:18
Hij is zelfs na alle regen van vandaag waterdicht!

De nieuwe biezen doen hun afwatering uitstekend, nu deze een stuk uitsteken!

haphop.gif
Ik wist niet dat het effect zo groot zou zijn. Fijn. Ik zou mbt disselbakvloer met dunvloeibare houtrot hars beginnen.De vloer absorbeert dan geen water meer en wordt sterker dan nu. Hakken en breken kan altijd nog.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Rick Verhaar
Berichten: 13
Lid geworden op: di 26 sep 2023 13:45

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door Rick Verhaar » vr 13 okt 2023 15:11

Ja ik ben al op zoek naar zo iets. Maar kan het niet echt vinden. Heb jij misschien tip Chris? Liefst met merknaam als dat mag?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door dieseltijger » vr 13 okt 2023 15:57

Alabastine had zoiets in de houtrot vuller range:
Schermafbeelding 2023-10-13 155652.jpg
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 139
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door cahummel » vr 13 okt 2023 19:21

Even kijken op de website van polyservice, die hebben injecteerbare waterdunne epoxyhars, dat zou er denk ik goed voor kunnen dienen.
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

blefke
Berichten: 4605
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door blefke » za 14 okt 2023 23:03

Rick Verhaar schreef:
wo 4 okt 2023 20:24
Ja dat stripje is hier ook het euvel, dit.moet echt op nieuw gekit worden. Ik dacht op de zelfde manier te gaan doen als Blefke omschrijft in zijn draad(je)..
thumbup.gif Mocht je hulp nodig hebben laat maar iets weten.
Blefke

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Kip Kompakt hefdak van Rick Verhaar

Bericht door Niels83 » zo 15 okt 2023 02:16

Ik heb altijd geleerd dat houtrot niet meer te stoppen is als je het niet weghaalt. Het zou werken als een schimmel. Niet meer blootstellen aan vocht vertraagd het proces uiteraard, maar stopt het niet.
Ik kan niet goed inschatten uit het verhaal hoe rot het is. Maar uitkrappen. Insmeren met alabastine houtrot stop en dan vullen met geschikte plamuur zal zeker helpen.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”