Zoektocht naar verduistering van de ramen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
kesseljvan
Berichten: 8
Lid geworden op: di 16 mei 2023 12:00

Zoektocht naar verduistering van de ramen

Bericht door kesseljvan » ma 2 okt 2023 14:33

Beste forumleden,

Wij hebben een Knaus sport e-power uit 2022. Nu ben ik op zoek naar iets om de ramen en dakraam nog beter te verduisteren om zonwarmte grotendeels tegen te houden. Liefst iets wat buiten gehangen/gemonteerd kan worden. Standaard is de caravan voorzien van reflecterend materiaal aan de binnenzijde van de verduistering bij de zijramen. Maar wanneer de zon er op staat (gedurende de zomer), dan kan de temperatuur alsnog flink oplopen. We hebben een airco, maar deze trekt het niet om de boel fatsoenlijk af te koelen.
Ik weet dat een beschutte plek goed helpt, maar dit is niet altijd voorhanden.

Ik zie uit naar jullie reacties, alvast bedankt.

PS: ik weet niet of dit bericht in deze categorie van het forum thuis hoort, maar ik dacht dat deze categorie het dichtstbij zat.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Zoektocht naar verduistering van de ramen

Bericht door VIP » ma 2 okt 2023 14:48

In de volle zon mogen rollo's/verduisteringen NOOIT helemaal afgesloten worden.

Dit ivm extreme warmte tussen het raam en de rollo wat problemen veroorzaakt.

Staat ook vermeld in de gebruiksaanwijzing en meestal ook dmv een stickertje op bv het dakluik.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zoektocht naar verduistering van de ramen

Bericht door Chris » ma 2 okt 2023 16:03

Helaas heb je aan de buitenkant geen rail of peesgoot waar je een zonneschermpje in kan rijgen.
Alleen achter meen ik.

Wat VIP al zegt.... goed op letten hoor..
Tja..
De airco trekt het niet als het zo heet wordt.
Dat geloof ik gelijk.
Ik heb de condensor van jou E-Power airco in mijn handen gehad... 10x 10 cm oid... klein.
De capaciteit is dan niet hoog..
Maar troost...
Ook onze dak airco heeft er best werk aan om in het hete Spanje of Kroatie s'avonds de temperatuur omlaag te krijgen.
Daar is ie wel effe zoet mee... maar het lukt wel.
Tenminste... als je een "normale" temperatuur vraag.
Normaal is daar voor ons 23 graden binnen oid.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Zoektocht naar verduistering van de ramen

Bericht door iemand » ma 2 okt 2023 17:26

Welkom op het forum...

Al hier op het forum onder TIPS gekeken ? thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

kesseljvan
Berichten: 8
Lid geworden op: di 16 mei 2023 12:00

Re: Zoektocht naar verduistering van de ramen

Bericht door kesseljvan » wo 27 dec 2023 14:32

VIP schreef:
ma 2 okt 2023 14:48
In de volle zon mogen rollo's/verduisteringen NOOIT helemaal afgesloten worden.

Dit ivm extreme warmte tussen het raam en de rollo wat problemen veroorzaakt.

Staat ook vermeld in de gebruiksaanwijzing en meestal ook dmv een stickertje op bv het dakluik.
Dankjewel

kesseljvan
Berichten: 8
Lid geworden op: di 16 mei 2023 12:00

Re: Zoektocht naar verduistering van de ramen

Bericht door kesseljvan » wo 27 dec 2023 14:33

Chris schreef:
ma 2 okt 2023 16:03
Helaas heb je aan de buitenkant geen rail of peesgoot waar je een zonneschermpje in kan rijgen.
Alleen achter meen ik.

Wat VIP al zegt.... goed op letten hoor..
Tja..
De airco trekt het niet als het zo heet wordt.
Dat geloof ik gelijk.
Ik heb de condensor van jou E-Power airco in mijn handen gehad... 10x 10 cm oid... klein.
De capaciteit is dan niet hoog..
Maar troost...
Ook onze dak airco heeft er best werk aan om in het hete Spanje of Kroatie s'avonds de temperatuur omlaag te krijgen.
Daar is ie wel effe zoet mee... maar het lukt wel.
Tenminste... als je een "normale" temperatuur vraag.
Normaal is daar voor ons 23 graden binnen oid.
Dank voor je reactie. Het airco gedeelte is dus echt minimaal.

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Zoektocht naar verduistering van de ramen

Bericht door dehoekies » wo 27 dec 2023 15:18

Na 22 jaar met een camper ( alleen motorairco) en nu met een caravan ook zonder airco altijd de hitte kunnen buitenhouden wat wij acceptabel vinden tenminste.
Sun-blokkers aan de buitenkant tegen de ramen reflecteren de zon en houdt de zonwarmte tegen en als de zon onder is alles tegen elkaar open zetten en een ventilator aanzetten die verplaatst de warmte een beetje en houdt de muggen buiten want hebben een hekel aan tocht.
Bij de caravan kun je ook aan de buitenkant sun-blokkers plaatsen , op maat maken en een touw met elastiek om de raam met de sunblokker ertussen .
De screentjes in de caravan houden ook wat tegen maar dan heb je de warmte al binnen daarom buitenkant maatregelen treffen en is niet goed voor je ramen en dergelijke.
Iedereen probeert wat uit op hun eigen manier en waar men content mee is
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23457
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Zoektocht naar verduistering van de ramen

Bericht door PD » wo 27 dec 2023 15:24

Onze dochter gebruikt tijdens de zomervakantie alu radiatorfolie aan de buitenkant van de ramen van het stapelbed, werkt prima.

Gewoon met een smal stukje duct tape vastzetten en voor vertrek verwijderen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Zoektocht naar verduistering van de ramen

Bericht door dehoekies » wo 27 dec 2023 15:31

Dit is wat ik bedoel , een keer op maat maken en jaren gebruiken thumbup.gif
Laatst gewijzigd door Ron op wo 27 dec 2023 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodig quoten van voorafgaand bericht
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

kesseljvan
Berichten: 8
Lid geworden op: di 16 mei 2023 12:00

Re: Zoektocht naar verduistering van de ramen

Bericht door kesseljvan » wo 27 dec 2023 15:46

[re.gif] en [re.gif] [re.gif]

Dankjewel

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Zoektocht naar verduistering van de ramen

Bericht door Diny » wo 27 dec 2023 15:51

De zonnehoezen die in de links van de tips worden genoemd kunnen ook voor de ramen gemaakt worden van de vier kanten. Ramen open en horren ervoor.
Horren zorgen ervoor dat gedierte er niet in kan komen.
Zo'n hoes zou ik het liefst van katoen/badstof zien.

Een duurdere oplossing is om aan beide zijkanten luifels te monteren die je zo laag mogelijk zet. Risico is dat je bij harde wind of storm schade kan krijgen.
Ramen open en horren ervoor.
Voor de voor- en achterkant hoezen.

Succes met welke oplossing je ook kiest thumbup.gif

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2042
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Zoektocht naar verduistering van de ramen

Bericht door doubleyou » wo 27 dec 2023 16:18

Als het echt warm buiten is (30 graden of meer) en de zon de hele dag schijnt dan wordt het in een caravan/ camper gewoon heel erg warm. De zon is de grootste opwarmfactor. Zelfs als het 23 graden is en je staat vol in de zon dan wordt het al snel 27/28 graden in de caravan. Als het ‘s avonds buiten tot laat warm blijft krijg je de warmte gewoon moeilijk weg. Je kan allerlei dingen verzinnen om de warmte een beetje buiten te houden….het blijft warm/heet in de caravan :). Alleen de hele dag de airco aan helpt. Ik doe dat zelf niet. Ik heb een goed werkende airco maar zet ‘m alleen als het heel warm is even aan voordat ik ga slapen.
In jullie geval is de airco blijkbaar niet krachtig genoeg. Dat is jammer.
Raamluifels of hoezen over de ramen zijn waarschijnlijk de oplossingen om het binnen iets minder hard te laten opwarmen.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zoektocht naar verduistering van de ramen

Bericht door Chris » wo 27 dec 2023 16:44

[re.gif]

Het Climat control systeem in de Knaus E-Power serie is niet een heel krachtig systeem.
Ergens schreef ik al, de condensor, dus het ding wat eigenlijk koelt, is maar een 10x10 cm dingetje... klein.
In mijn Dometic FJ2200 is ie denk ik 3-4x zo groot.
En ja... de effectiviteit neemt met de maat ook af.
TS zal eerder zijn koeling de hele dag aan moeten hebben als het snikheet is buiten.... of binnen... want onze witte koektrommels warmen makkelijk op.
Andersom... ook het verwarmings systeem heeft zijn beperkingen in de E-Powers.

Er is een Facebook groep met E-power ervaringen.
Daar lees je heel wisselende ervaringen..
Beetje opvallend dat nieuwe caravanners, beginners met een E-Power er makkelijker aan wennen dan de ervaren rotten in het caravannen.
Voor veel uit die doelgroep... de vaak wat grijzere kampeerder... wat meer moeite hebben om aan de nieuwe technologie te wennen.
Ook wel opvallend is dat Knaus nu bij de E-powers een optie "Gas" heeft...
Of dat alleen koken is of nog meer weet ik eigenlijk niet.... zoeken we gelijk maar even op.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
erikalma
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 20 mei 2022 17:18
Locatie: België Antwerpen

Re: Zoektocht naar verduistering van de ramen

Bericht door erikalma » wo 27 dec 2023 17:14

Zelf maken, bovenzijde met rekker, die de markies op z'n plaats houd langs andere zijde boven de raamrubber, onderaan ook een rekker, die langs de binnenzijde langsheen het raam loopt. Raam kan perfect open en gesloten worden.
Bij onze oude caravan hadden we dit ook, maar toen hadden we een pees aan de bovenzijde.

Afbeelding

gr. Erik
sudwind 460 eu epower 2022 met verona luifel - audi q3 2020 35tdi dsg

kesseljvan
Berichten: 8
Lid geworden op: di 16 mei 2023 12:00

Re: Zoektocht naar verduistering van de ramen

Bericht door kesseljvan » wo 27 dec 2023 20:19

Chris schreef:
wo 27 dec 2023 16:44
[re.gif]

Het Climat control systeem in de Knaus E-Power serie is niet een heel krachtig systeem.
Ergens schreef ik al, de condensor, dus het ding wat eigenlijk koelt, is maar een 10x10 cm dingetje... klein.
In mijn Dometic FJ2200 is ie denk ik 3-4x zo groot.
En ja... de effectiviteit neemt met de maat ook af.
TS zal eerder zijn koeling de hele dag aan moeten hebben als het snikheet is buiten.... of binnen... want onze witte koektrommels warmen makkelijk op.
Andersom... ook het verwarmings systeem heeft zijn beperkingen in de E-Powers.

Er is een Facebook groep met E-power ervaringen.
Daar lees je heel wisselende ervaringen..
Beetje opvallend dat nieuwe caravanners, beginners met een E-Power er makkelijker aan wennen dan de ervaren rotten in het caravannen.
Voor veel uit die doelgroep... de vaak wat grijzere kampeerder... wat meer moeite hebben om aan de nieuwe technologie te wennen.
Ook wel opvallend is dat Knaus nu bij de E-powers een optie "Gas" heeft...
Of dat alleen koken is of nog meer weet ik eigenlijk niet.... zoeken we gelijk maar even op.
Bedankt Chris. Met betrekking tot de capaciteit van zowel airco als verwarming, hadden we meer verwacht. Hier is niet echt op gewezen. Het was beter geweest om deze bank airco met verwarming unit te vergelijken met een standaard airco. Dan weet je wat je te wachten staat.

Is het mogelijk de capaciteit te vergroten?

Gebruikersavatar
erikalma
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 20 mei 2022 17:18
Locatie: België Antwerpen

Re: Zoektocht naar verduistering van de ramen

Bericht door erikalma » wo 27 dec 2023 21:34

Nog even dit, de bankairco in het epower concept is misschien minder krachtig dan een dakairco maar wij hebben daar nog geen nadeel van ondervonden.
Bij ons wordt de airco alleen ingeschakeld in de vooravond, en na een uurtje is de caravan lekker koel en draait de airco met korte tussenpauzen. Gewoonlijk rond 9 uur 's avonds wordt deze uitgeschakeld. Gedurende de dag staan lekker de ramen open. Tijdens ons verlof in de Provence was het tot 33°C en geen problemen gehad.

Een dakairco was een extra investering, een dakraam minder en een gewicht op de caravan, de bankairco zat in de prijs van het epower concept, en gas hebben we in de caravan niet nodig ( in onze vorige 33 jaar oude homecar hebben we de gas nooit gebruikt ), kwestie van persoonlijke keuze. We doen geen wintervakanties met de caravan.

Onze vakanties zijn in mei, juni en september. In volle zomer genieten we thuis lekker van de tuin.....

gr Erik
sudwind 460 eu epower 2022 met verona luifel - audi q3 2020 35tdi dsg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zoektocht naar verduistering van de ramen

Bericht door Chris » wo 27 dec 2023 22:54

kesseljvan schreef:
wo 27 dec 2023 20:19

Bedankt Chris. Met betrekking tot de capaciteit van zowel airco als verwarming, hadden we meer verwacht. Hier is niet echt op gewezen. Het was beter geweest om deze bank airco met verwarming unit te vergelijken met een standaard airco. Dan weet je wat je te wachten staat.

Is het mogelijk de capaciteit te vergroten?
Capaciteit vergroten kan niet volgens mij.
Voor de airco is het denk ik precies zoals hierboven door ErikAlma wordt beschreven.
Niet de airco vlak voor je naar bed gaat pas aanzetten maar gewoon en langere tijd de airco aanhouden.
( wel met alle ramen en de deur dicht... geen dakluiken open...de hele camping afkoelen lukt nooit, met de grootste airco ook niet.)
Als je voorkomt dat het warm wordt hoef je ook niet die hele hut weer af te koelen...economisch weldoordacht.
Wel staat er de Dometic FJ2200 in de optielijst.
Maar waar is dan het voordeel van de E-Power gebleven.

En voor de verwarming las ik iets van ultraheat in de E-Power options??
Ook vloerverwarming... ( en dat is bijna goddelijk lekker kan ik beamen)
Maar wat dat is heb ik geen idee van, Ultra heat's kunnen voor zover ik weet in Truma gaskachels gemaakt worden.
Hoe/wat dat bij de climate control in de E-Power kan en/of hoe...dat is mij niet bekend.


Dat er meer van het climate control system verwacht wordt is eigenlijk jammer.
Het is niet onlogisch dat de capaciteit minder is, en dat staat vergelijkbaar ook in de documentatie van Knaus.
Echter... als je blind verwacht had dat je beide systemen.... dus gas met event. een airco en het E-power systeem....gelijkwaardig zijn, dan is het een teleurstelling.
Bijwerken, bijschroeven van het gebruik kan dat gat toch wel redelijk goed oplossen.
Koel beginnen is makkelijker dan koel maken met een kleinere koelcapaciteit... gewoon aanlaten dat ding dus.
Andersom in het naseizoen... aanhouden is makkelijker op temperatuur houden van van een kouwe hut naar een behagelijke ruimte in korte tijd.
Anders gebruiken scheelt al die letterlijke jas...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

kesseljvan
Berichten: 8
Lid geworden op: di 16 mei 2023 12:00

Re: Zoektocht naar verduistering van de ramen

Bericht door kesseljvan » do 28 dec 2023 10:16

Dank jullie wel voor jullie reacties.

Het beste is m.i. ook om de caravan zo te plaatsen dat bomen/struiken de zon wat tegenhouden. Helaas hadden we dat in de zomer van 2023 niet. Maar goed. Ik heb niet zoveel zin in het verbouwen van de caravan. Het maken van een soort van verduistering voor aan de buitenkant van de ramen wel.

Overigens hebben we ook vloerverwarming, en dat is erg fijn. Niet om te verwarmen, maar wanneer je voeten het warm hebben, scheelt dat erg veel in het gevoel. Persoonlijk vind ik kou niet zo erg, maar heet wel. Maar goed, alles komt goed.

kesseljvan
Berichten: 8
Lid geworden op: di 16 mei 2023 12:00

Re: Zoektocht naar verduistering van de ramen

Bericht door kesseljvan » do 28 dec 2023 10:17

erikalma schreef:
wo 27 dec 2023 21:34

Bij ons wordt de airco alleen ingeschakeld in de vooravond, en na een uurtje is de caravan lekker koel en dra

gr Erik
Ervaren jullie ook dat de vloer tussen de bank en de keuken ook warm wordt wanneer de airco al enkele uren staat te draaien?
Laatst gewijzigd door Ab op do 28 dec 2023 10:48, 5 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd.

Bart1967
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 9 okt 2023 13:34

Re: Zoektocht naar verduistering van de ramen

Bericht door Bart1967 » di 2 jan 2024 14:49

Ik heb voor ons Kippetje destijds drie thermomatten van Hindermann bij Obelink besteld.

Wij vonden ze erg handig om te verduisteren en ze zorgen meteen voor verkoeling in de caravan.
In de Kip hadden we geen Combirollo's, dit was een vlotte oplossing.

https://www.obelink.nl/hindermann-thermomat.html

Pees in het gootje, twee haringen en het zit mooi vast.

ff fotootje gejat:

Afbeelding
Swift Charisma 220-400 uit 2005 getrokken door een Benz......

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zoektocht naar verduistering van de ramen

Bericht door Ab » di 2 jan 2024 16:17

Wij komen al meer dan 35 jaar in heel warme streken in de zomer.
Verduisteren helpt niet veel.
Ramen en vooral de dakluiken open helpt veel meer.
Een caravan of camper heeft over het algemeen maar een matige isolatie, bestaand uit slechts 30 mm tempex.
Dat volstaat ook wel, maar verwacht geen wonderen. De meeste warmte komt gewoon door dak en wanden.
Opwarmen doet het best wel. Warmte wil naar boven. Vandaar dakluiken open.
Voortenten zijn helemaal een ramp..
Daaronder warmt het nog veel sneller op.
Zelfs onder luifels blijft de warmte hangen als er geen wind is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

mark m
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Zoektocht naar verduistering van de ramen

Bericht door mark m » di 2 jan 2024 18:19

PD schreef:
wo 27 dec 2023 15:24
Onze dochter gebruikt tijdens de zomervakantie alu radiatorfolie aan de buitenkant van de ramen van het stapelbed, werkt prima.

Gewoon met een smal stukje duct tape vastzetten en voor vertrek verwijderen.
Beter is om ‘Pvc tape’ of in ieder geval tape te gebruiken wat geen lijmresten achterlaat. Ducttape is prima spul, met name voor tijdelijke reparaties, maar kan flink intrekken en vlekken achterlaten die je niet of erg moeilijk wegkrijgt
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”