Steenslaghoes

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
famemver
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 18 apr 2022 15:26

Steenslaghoes

Bericht door famemver » zo 1 okt 2023 21:31

Omdat afgelopen zomer de voorruit van onze caravan is gesneuveld, wil ik me verdiepen in het gebruik van een steenslaghoes tijdens het rijden.
Het idee is dat ik zo’n hoes ga gebruiken om te voorkomen dat er onderweg iets gebeurt met onze net vervangen gloednieuwe voorruit.
Ik hoor graag of er ervaringen zijn met zoiets en waar ik eventueel op moet letten.
Hoe langer de weg des te meer kom je tegen.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Steenslaghoes

Bericht door PD » zo 1 okt 2023 21:33

Orienteer je eens via engelse kampeer/caravan sites; met name Engelsen rijden heel vaak met dergelijke hoezen, daar zullen ze dan ook vast eenvoudig te verkrijgen zijn.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 521
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Steenslaghoes

Bericht door Witte yeti » zo 1 okt 2023 22:32

In Engeland worden dit soort hoezen (towing covers) veel gebruikt, ze maken dan gebruik van de peesrailen die aan beide kanten van de caravan gemonteerd zitten.
Zo’n hoes moet goed strak zitten en de stof moet geschikt zijn om beschadiging op het raam tijdens het rijden te voorkomen.
Bijlagen
IMG_3576.jpeg
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Steenslaghoes

Bericht door Daphne » zo 1 okt 2023 23:44

Ik zou het niet kopen en gebruiken. De kans dat je raam sneuvelt is heel erg klein. Dat het bij jou is gebeurd komt door de slechte ramen van destijds (ik heb even je eerdere berichten gelezen).

Hier maken we met ons allen heel veel kilometers met de caravan. Ik heb nog niemand gehoord dat ze raamschade hebben door steenslag of iets dergelijks.

Zo’n beschermhoes is alleen maar lastig. Je wil deze toch verwijderen als je op de camping staat. Anders kan het raam niet open en zie je ook niks.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Techn

Re: Steenslaghoes

Bericht door Techn » ma 2 okt 2023 08:42

Met name het klapperen van de hoes op het raam tijdens rijden lijkt mij juist schade (krasjes) aan te brengen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

CeesZ
Berichten: 169
Lid geworden op: do 4 sep 2008 22:34

Re: Steenslaghoes

Bericht door CeesZ » ma 2 okt 2023 09:44

Als alternatief zou je ook spatlappen op de auto -een bijna vergeten fenomeen- kunnen overwegen. In de tijd dat we in Zweden nogal eens vaak op een gravelweg 'verdwaalden', scheelde dat enorm veel butsen en putjes in het caravanfront.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Steenslaghoes

Bericht door Rodo » ma 2 okt 2023 13:47

Dat je autobanden het caravanraam dmv wat steentjes kapot slaan is bijna onmogelijk. Bijna.
Kijk naar de overhang van je auto vanaf de banden. Tel daarbij het hoogteverschil tussen straat en raam op. Een steentje direct onder de band vandaan wat recht naar het raam gaat is dan bijna onmogelijk. Daarbij moet de hoes al redelijk dik zijn, een lapje stof lijkt mij onvoldoende, mocht het toevallig eens gebeuren.
Spending a fortune to live like a wanderer

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Steenslaghoes

Bericht door Ab » ma 2 okt 2023 15:10

Ik heb er wel eens over gedacht.
Niet voor steenslag, maar na een rit naar Oostenrijk in de winter.
Met sneeuw en dooi onderweg..
De voorkant van de caravan zat werkelijk volledig onder de bagger.
Schoonmaken en drogen van zo'n hoes leek me echter veel meer werk dan de caravan afspuiten. Middel erger dan de kwaal zeg maar.
Dat kon niet op de camping, maar een kilometer ervoor is een autowasserette. ( Fieberbrunn)
Steenslag heb ik nooit last van gehad.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Kipke98
Berichten: 567
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Steenslaghoes

Bericht door Kipke98 » ma 2 okt 2023 18:51

Op mijn vorige SMV zat zo'n Zweedse steenslag flap. Helaas waarschijnlijk in het eerste jaar gemonteerd en vervolgens laten zitten.
Gevolg geen steenslag schade maar er ontbrak hier en daar wel wat aluminium beplating...
Het vocht kan geen kant op en door de galvanische werking tussen drukkers, schroeven en aluminium verloor het laatste als eerste de strijd.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”