Back to basic ...

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Back to basic ...

Bericht door dieseltijger » zo 24 sep 2023 10:19

Nou....grappig inzicht wat al typend en klikkend ontstaat: wat staat je tegen: Zeulen (fysiek tillen) en puzzelen (schaarse ruimte). Wellicht is de oplossing dus niet gelegen in het kiezen tussen suboptimale oplossingen, maar gewoon èn èn. Dus je zorgt dat je een voortent èn een 2 seconden luifel meeneemt. Tegen het zeulen en puzzelen koop je dus een joekel van een auto (ik noem een echte estate maat: Volvo vliegdekschip). Kan je alles meenemen, en het rijdt nog lekker en stabiel ook.

Bak je weg in de Franse zon, en de elzas wijn heeft het brein beneveld: trek je de luifel uit de cassette - of de achterbak, klaar. Wordt het Frankrijk in de regen: Klep open, zuchtend de voortent eruit, enzovoorts.

Dus back to basic is wellicht helemaal niet zo handig - neem de spullen mee die je denkt nodig te hebben, en zorg voor ruimte. Veel slimmer: het hoeft nit in een rugzak immers, het kan in een joekel van een auto en dito caravan. Zeulen is maar een idee fixe. Het zeulen wordt voor je gedaan immers.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1114
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Back to basic ...

Bericht door sindaco » zo 24 sep 2023 10:24

wij overwinteren al enkele jaren in spanje en hebben geen tent.

alleen torino luifel met 2 zijwanden.
en eerst zakluifel en nu cassetteluifel voor onderweg met thule windscherm.

meer niet.

als het te koud is in de winter zit je binnen en met veel visite is de camping bar ook een goede plek mrgreen.gif
en meestal uit de wind.


zo vaak hebben we geen visite en voor die paar keer kun je beter even naar de bar ....ipv voortent opzetten cq meeslepen voor die 1 of 2 keer.

maar goed ieder wat ie wil.
onze luifel staat 3 maanden aan 1 stuk en zorgt voor droog naar binnen en buiten.
Bijlagen
IMG_20201213_104003.jpg
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Back to basic ...

Bericht door dieseltijger » zo 24 sep 2023 10:36

De kroeg, de auto...het wordt al gezelliger dan de miep kniep benadering. Die kroeg gaat wel lukken. Nu nog een EV die licht en ruim is. Dus ....een aalgladde, blikkerige station joekel met een nul sterren NCAP rating en 2CV kreukelzone's beste fabrikanten. ?Dacia? iemand?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Back to basic ...

Bericht door refram » zo 24 sep 2023 10:42

ronk schreef:
zo 24 sep 2023 09:39
(knipperdeknip)
In Nederland krijg je de standaard van de parasol nog wel de grond in.
Maar in de meeste zuidelijke landen kan je dat wel vergeten.
Zelf gebruik ik een stalen pin van 46 cm met een versterkte kop. (nadien op gelast stukje dikke buis)
Deze gebruik ik al meer dan 40 jaar zonder enige probleem. Nog nooit gehad dat deze niet in de bodem ging. Nochtans staan we bijna altijd in het middellandse zeegebied op rotsbodem.
Als het echt te hard is giet ik in een klein putje wat water en na enkele minuten mep ik de pin er dan in met een rubber hamer.

Afbeelding

Voor als je toch eens op verharde bodem zouden terechtkomen heb ik van recuperatie metaal een parasol staander gemaakt.
Wel nog nooit hoeven te gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Back to basic ...

Bericht door Rodo » zo 24 sep 2023 10:56

Van een complete voortent, met kinderen, nu alleen een luifel. Zonder kids.door de jaren werd de voortent langzaam luifel. Te zwaar en te lomp. Nu een Verona luifel, eigenlijk nog te zwaar. Bij stevige wind gaat er eventueel een zijwand in. Geen grondzeil of kleedje, gewoon een schoolloopmat voor het opstapje. Na 5-6 dagen word toch alles weer ingepakt voor de volgende halte.
Maar, alles is persoonlijk.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 607
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Back to basic ...

Bericht door sjaak109 » zo 24 sep 2023 12:46

dieseltijger schreef:
zo 24 sep 2023 10:19
Nou....grappig inzicht wat al typend en klikkend ontstaat: wat staat je tegen: Zeulen (fysiek tillen) en puzzelen (schaarse ruimte). Wellicht is de oplossing dus niet gelegen in het kiezen tussen suboptimale oplossingen, maar gewoon èn èn. Dus je zorgt dat je een voortent èn een 2 seconden luifel meeneemt. Tegen het zeulen en puzzelen koop je dus een joekel van een auto (ik noem een echte estate maat: Volvo vliegdekschip). Kan je alles meenemen, en het rijdt nog lekker en stabiel ook.

Bak je weg in de Franse zon, en de elzas wijn heeft het brein beneveld: trek je de luifel uit de cassette - of de achterbak, klaar. Wordt het Frankrijk in de regen: Klep open, zuchtend de voortent eruit, enzovoorts.

Dus back to basic is wellicht helemaal niet zo handig - neem de spullen mee die je denkt nodig te hebben, en zorg voor ruimte. Veel slimmer: het hoeft nit in een rugzak immers, het kan in een joekel van een auto en dito caravan. Zeulen is maar een idee fixe. Het zeulen wordt voor je gedaan immers.
dat schreef ik toch? gewoon alles mee, comfort dient de mens, als onze lieve heer had gewild dat we back to basic zouden gaan had hij al die troep niet laten uitvinden.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8044
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Back to basic ...

Bericht door Ron » zo 24 sep 2023 12:46

[re.gif] [re.gif]
Maar eigenlijk is dat al teveel voor TS.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Back to basic ...

Bericht door Ab » zo 24 sep 2023 14:07

Op mijn achtereenvolgende caravans had ik eerst een etui luifel.
Daarna een cassetteluifel.
Achteraf had ik daar, ondanks het wat makkelijker uitzetten en opbergen, eerlijk gezegd wat spijt van.
Maar dat had alleen met het gewicht te maken.
De laatste caravan had bijna geen laadgewicht meer over. Beetje te enthousiast geweest met toevoegen van accessoires.. knipoog.gif
De 100 + kg op de kogel bij de auto gepolderd, gaf exact de max asdruk..
Voor de rest niks dan lof over de cassette.
2 minuten slingeren en klaar.
De etui luifel duurde zeker 3 minuten kostbare tijd langer. awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 166
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Re: Back to basic ...

Bericht door Ton37 » zo 24 sep 2023 17:16

ronk schreef:
zo 24 sep 2023 12:46
[re.gif] [re.gif]
Maar eigenlijk is dat al teveel voor TS.
Ja dat klopt bijna, maar dat heeft ook een reden. Maar basic+ kan gelukkig nog wel knipoog.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8044
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Back to basic ...

Bericht door Ron » zo 24 sep 2023 17:57

Als basic + nog wel kan.
Zou ik toch maar eens over een zakluifel nadenken.
Terplaatse kan je altijd beslissen wel of niet even uitrollen..
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Back to basic ...

Bericht door dieseltijger » zo 24 sep 2023 18:09

Als ik het gemak van een cassetteluifel zie.... Als je het doet, doe het dan goed. Geen half werk. Je wou gemak - ga dan voor gemak. wellicht is een electromotor overkill - maar ontzeg je het genoegen niet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Back to basic ...

Bericht door WanFie » zo 24 sep 2023 19:23

Wij willen op vakantie graag zo lang mogelijk buiten verblijven. Thuis ook, maar daar is altijd wel wat te doen.

Wij gebruiken de panoramaluifel standaard. Bij warm weer zonder zijkanten en zonder tochtflap onder de caravan. Bij minder weer zijkanten er in en de tochtflap er onder. Zo hebben we een paar jaar geleden begin april bij maximumdagtemperaturen van 12 graden en in de morgen vorst, elke morgen buiten kunnen ontbijten en de hele dag buiten kunnen verblijven. 's avonds dan natuurlijk naar binnen. De zon scheen lekker binnen en de wind kwam van de andere kant.

De Sun-Z luifel hebben we dit jaar niet gebruikt. Die is voor een paar dagen, maar dat is dit jaar niet aan de orde geweest. Maar dat dan ook een prima en handig ding.

De voortent is ook enkele dagen gebruikt. Daar passen we met 10 man 's avonds in. Maar dat komt alleen bij ons jaarlijks vriendenweekend voor. Dan doen we al weer 45 jaar. Bij minder weer nemen we die ook mee wanneer onze kleinkinderen mee gaan en wij 's avonds de caravan niet in kunnen.

We kijken vooraf welke luifel of tent we gaan gebruiken en de rest blijft dan thuis.

Ik vind voor kleinere caravans zak- en cassetteluifels veel te klein. Geen schaduw en geen beschutting tegen wind en regen. Ik zag tijdens de laatste vakantie veel mensen met badlakens en andere lappen in de weer. En kletsnatte stoelen onder hun luifeltje.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Back to basic ...

Bericht door refram » zo 24 sep 2023 20:22

Een cassetteluifel van 45Kg boven aan de caravan zag ik niet zitten voor onze combinatie.
Onze caravan is meer dan zwaar genoeg voor onze auto, dus geen instabiliteit problemen gaan opzoeken.
Daarom nu gekozen voor een luifel met zijkant.
Deze kan op drie manieren opgesteld worden, flap links, flap rechts of langs enkel kant een halve flap.

Bijkomend voordeel van dit soort luifel, als de meteo zware hagel voorspeld kan ik de luifel volledig over de caravan trekken en langs de achterzijde afspannen. Veel minder kans op hagelschade.
Nadeel van dit soort luifel, minder mooi en niet zo stormvast zoals de nieuwe boogluifels. Maar daar heb ik 3 extra stokken voor voorzien met stormbanden.

Afbeelding

Enkel nog maar een proefopstelling gemaakt in de tuin. Deze winter zal uitwijzen of dit een geschikte luifel is. Anders wordt het toch nog een boogluifel, of we doen gewoon verder met de parasol.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 166
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Re: Back to basic ...

Bericht door Ton37 » zo 24 sep 2023 20:49

ronk schreef:
zo 24 sep 2023 17:57
Als basic + nog wel kan.
Zou ik toch maar eens over een zakluifel nadenken.
Terplaatse kan je altijd beslissen wel of niet even uitrollen..
Dank je @Ronk, mogelijk heb je het in de openingspost over het hoofd gezien. Maar die heb ik: zelfs met voorkant (rain-/sunblocker in 1) en zijkanten. Lekker 'modulair'. Vandaar 'basic+':dus alleen de zakluifel en evt. een zijkantje. Ik heb inmiddels aan het zijkantje die tegen de caravan komt een 7 mm pees genaaid (nou mijn vrouw dan..), dus ik schuif hem zo in de caravanrail. Bovenkant om de rafter ritsen, 4 schroefharinkjes en klaar is Kees ;-). Afgelopen weken uitgeprobeerd: perfect. Sluit ook grotendeels winddicht aan (omdat hij in de peesrail zit) en ik hoef geen staander meer tegen de caravanwand aan te zetten. Scheelt weer wat handelingen knipoog.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Back to basic ...

Bericht door Ab » ma 25 sep 2023 00:11

Kortom..na al deze meningen en oplossingen gelezen te hebben...

Moet je gewoon gaan doen wat je zelf het beste lijkt. mrgreen.gif
Bevalt het goed? Dikke prima.
Niet goed ? Jammer dan, maar wel een ervaring rijker, en iets anders kan altijd nog.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8044
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Back to basic ...

Bericht door Ron » ma 25 sep 2023 07:09

[re.gif] [re.gif]
In je openingspost stond zoveel.
Dat ik er niet kon uit opmaken wat je nog wel had. mrgreen.gif
Maar je zou zeggen dat je toch ervaring genoeg hebt .
Afhankelijk van bestemming en mogelijke weers omstandigheden .
Maakt welke spullen je meeneemt.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Back to basic ...

Bericht door dieseltijger » ma 25 sep 2023 07:28

Er wordt gesproken over een "worsteling" (weinig meenemen met het mogelijke probleem dat het comfort wordt aangetast) versus zeulen en opzetwerk. De twijfel slaat toe, graag ervaringen zodat we door kunnen twijfelen.

De eerste variant kennen we, en het bevalt niet bij regen, frissigheid en brandende zon. Zit je dus een week in de caravan. Dus dan moet je wat. We hebben op basis van de ervaring gewoon een keus gemaakt (voortent in achterbak, opzetten die handel). Einde worsteling.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 693
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: Back to basic ...

Bericht door Klapzwaan » ma 25 sep 2023 07:53

Maar is het dan geen geworstel om die voortent in de autonte leggen en op bestemming op te zetten? En na afloop ook weer op te breken?
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Back to basic ...

Bericht door dieseltijger » ma 25 sep 2023 07:58

Ja, de mentale worsteling heeft plaatsgemaakt voor een fysieke worsteling. a) is wel eens goed voor me, b) met een klassieke voortent kan je alle kanten op eigenlijk.

Dat laatste was het doorslaggevende argument om niet ingewikkeld te doen. Het enige wat ik nu vermijd is de inzet van tent tapijt. Lijkt teveel op fysiek werken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 710
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Back to basic ...

Bericht door hoboken » ma 25 sep 2023 08:42

Ik heb een Isabella sun Z luifel mee en een deeltentje, meestal gebruik ik het tentje, dat vind ik toch wat praktischer.
2023-014.jpg
2023-222.jpg

Bij het tentje kan de voorkant er volledig uitgeritst worden zodat dit infeite ook als luifel gebruikt kan worden.
De opbouw kost mij een kwartiertje, het Isabella luifeltje 5 minuten.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8039
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Back to basic ...

Bericht door VIP » ma 25 sep 2023 08:52

[re.gif]

Wij doen precies hetzelfde met de Unico deeltent.

Of compleet als tent, of zonder voorwand en eventueel zonder zijwand(en).

Een volwaardige tent over de volle lengte gebruiken we niet, de deeltent is voor ons 2en perfect qua afmetingen.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 693
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: Back to basic ...

Bericht door Klapzwaan » ma 25 sep 2023 08:58


dieseltijger schreef: Lijkt teveel op fysiek werken.
Maar dan smaakt het biertje na het opzetten en alle inspanning wel nóg lekkerder!

Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18376
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Back to basic ...

Bericht door deusjevo » ma 25 sep 2023 09:08

refram schreef:
zo 24 sep 2023 20:22
Een cassetteluifel van 45Kg boven aan de caravan zag ik niet zitten voor onze combinatie.
Onze caravan is meer dan zwaar genoeg voor onze auto, dus geen instabiliteit problemen gaan opzoeken.
Daarom nu gekozen voor een luifel met zijkant.
Deze kan op drie manieren opgesteld worden, flap links, flap rechts of langs enkel kant een halve flap.

Bijkomend voordeel van dit soort luifel, als de meteo zware hagel voorspeld kan ik de luifel volledig over de caravan trekken en langs de achterzijde afspannen. Veel minder kans op hagelschade.
Nadeel van dit soort luifel, minder mooi en niet zo stormvast zoals de nieuwe boogluifels. Maar daar heb ik 3 extra stokken voor voorzien met stormbanden.

Afbeelding

Enkel nog maar een proefopstelling gemaakt in de tuin. Deze winter zal uitwijzen of dit een geschikte luifel is. Anders wordt het toch nog een boogluifel, of we doen gewoon verder met de parasol.
Deze luifel ga je niet strak krijgen, bij een regenbui ontstaan er direct waterzakken vrees ik.
Dwarsliggers naar de caravan toe kan iets helpen maar dat zijn weer extra stokken hé

Bij onze laatste Knaus hadden wij ook geen voortent meer, alleen een panoramaluifel die binnen een minuut of 10 opgezet was met 3 stokken en dwarsliggers.

Nu met de Duc een Thule Omnistor met eventueel een Sunblocker maar die Sunblocker hebben wij pas 1 x gebruikt in Spanje
Afgelopen weekend in Maastricht niet eens de Omnistor gebruikt.
.
07165F8A-0909-4B23-A24A-ED73C0A603D4.jpeg
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Back to basic ...

Bericht door dieseltijger » ma 25 sep 2023 09:19

Klapzwaan schreef:
ma 25 sep 2023 08:58
dieseltijger schreef: Lijkt teveel op fysiek werken.
Maar dan smaakt het biertje na het opzetten en alle inspanning wel nóg lekkerder!
Valt eigenlijk wel mee. We zijn inmiddels redelijk op elkaar ingespeeld, en hebben de les geleerd dat je bij aankomst meteen de boel opzet omdat je later te vadsig bent om dat alsnog te doen. Het is ofwel de voortent of een cassette - zo had ik bedacht. De voortent hadden we al, goed materiaal (Van der Horn) dus de keuze was eenvoudig.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

RDDR
Berichten: 2798
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Back to basic ...

Bericht door RDDR » ma 25 sep 2023 09:28

[re.gif]
Keuze is dan inderdaad eenvoudig: een cassette-luifel staat in 2 minuten, biedt de gewenste schaduw, kan je buiten zitten in de regen en tijdens een broeierige avond is het lekkerder om in de vrije buitenlucht te zitten. In 1 minuut is het ding ook weer ingedraaid. Een paar schoefharingen maar, die in de grond kunnen blijven zitten als je hem tijdelijk wil indraaien.

Keuze is inderdaad simpel knipoog.gif
Laatst gewijzigd door RDDR op ma 25 sep 2023 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”