Trumavent: van 230v naar 12v

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Trumavent: van 230v naar 12v

Bericht door Chris » vr 29 sep 2023 15:43

Haal de 12 volt motor NIET uit elkaar om b.v. schoon te maken.
Zodra je het ankertje uit zijn huisje, de permanente magneet, trekt is die zijn magnetischme kwijt en heeft geen kracht meer om te draaien.
Misschien kan je de borsteltjes en het commutatortje ( lamelletjes) wel zien, hooguit droog schoonmaken met een hard kwastje...
Lagertjes een druppie olie.. en meer niet.
Dus niet demonteren die motor.... dan is ie onbruikbaar door magnetischme verlies.

Zelf in mijn werkzame leven honderden DC motortjes gereviseerd...
De eerst sloopte ik direct door hem zo uit elkaar te halen.
Je moet dan een z.g. "Keeper" op de permanente magneet zetten, die voorkomt de ellende.
Na die eerste die ik sloopte... ( kosten bijna 3400 euro... vliegtuigonderdeel) ben ik het nooit meer vergeten. awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Fliki
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 18 aug 2023 08:52

Re: Trumavent: van 230v naar 12v

Bericht door Fliki » vr 29 sep 2023 17:31

Goede tip maar gelukkig heb ik me beperkt tot de ventilator en alles waar ik zo bij kon😅
Fendt Joker E 495t 1992 | Volvo V70 2008

Fliki
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 18 aug 2023 08:52

Re: Trumavent: van 230v naar 12v

Bericht door Fliki » vr 29 sep 2023 18:55

Chris schreef:
vr 29 sep 2023 15:43
Na die eerste die ik sloopte... ( kosten bijna 3400 euro... vliegtuigonderdeel) ben ik het nooit meer vergeten. awhoea.gif
Nee die vergeet je niet meer😂 Nu kun je er denk ik harder om lachen dan toen.

Ik heb aardig wat jaren jacht interieurs gebouwd (>50m) en daar werd ook wel eens wat kostbaars beschadigd: allemaal custom made en meestal met levertijden van minimaal enkele maanden…

Gelukkig zit er in de Fendt niets duurder dan pak ‘m beet een avondje uit eten
Laatst gewijzigd door Ron op vr 29 sep 2023 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote gerepareerd
Fendt Joker E 495t 1992 | Volvo V70 2008

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Trumavent: van 230v naar 12v

Bericht door Chris » vr 29 sep 2023 19:34

Ha... mededader dus.. awhoea.gif awhoea.gif
Maar idd... het vliegtuigonderhoud kan erg verrassend zijn qua prijzen.
Dat geloof ik direct ook bij de mega jachten.
Wel eens een gigajacht bij Royal van Lent shipyards rondgekeken.
Mega zeg...
Ik geloof direct dat een Fendt of een Knaus dan peanuts is.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Fliki
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 18 aug 2023 08:52

Re: Trumavent: van 230v naar 12v

Bericht door Fliki » zo 1 okt 2023 09:41

Wellicht peanuts maar toch genoeg om over na te denken😊

Ik heb trouwens de hele inbouw van airmix en trumavent op foto vastgelegd: wat is op dit forum de beste manier om daar een verslagje van te plaatsen? Gewoon apart draadje opzetten?
Fendt Joker E 495t 1992 | Volvo V70 2008

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Trumavent: van 230v naar 12v

Bericht door Chris » zo 1 okt 2023 09:57

Tuurlijk..
Apart draadje maken met een duidelijk titel en in de rubriek: Klussen, onderhoud en reparatie.
Alle verslagen van welke reparatie of verbouwing zijn gewilde topics.

Succes
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”