Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Paulvr
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 5 jun 2022 10:02

Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door Paulvr » zo 17 sep 2023 11:12

Beste mede-leden,

Wij willen graag met onze tandemasser caravan de overtocht maken naar Sardinië.
Vorig jaar hebben zijn wij geweest zonder caravan en hebben dus niet kunnen kijken/beoordelen hoe het dek er uit ziet waar de caravans en aanhangers staan opgesteld.
Kan iemand mij vertellen of het te doen is met een tandemasser op de ferry? Kun je makkelijk draaien en eraf rijden?
Onze tandemasser is 8,6 meter lang.

Alle tips welkom, alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet,
Paul

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door thmeyer » zo 17 sep 2023 18:25

[re.gif]
Het is afhankelijk met wat voor boot de oversteek je naar Sardinië maakt.
In 2011 met de ANWB naar Corsica en Sardinië geweest. Op terugweg van Sardinië naar Genua Italië een grote boot, gewoon achter de boot in. Je maakt een rondje door de boot en je rijdt er weer aan de achterkant van de boot weer af.
Van Corsica naar Sardinië ivm met de vele vrachtauto's die mee moesten, werd de caravan losgekoppeld en de auto moest we naar een hoger dek rijden.
2016 alleen naar Corsica, moesten we achteruit de boot op en dat was bijna niet te doen, omdat oplooprem, juist door het achteruit ophoog rijden, wordt de oplooprem juist geactiveerd.
Achteraf had dat helemaal niet nodig geweest, we waren de laatste combinatie en auto had gewoon met de caravan omhoog gereden en aan boord de caravan losgekoppeld, deze handmatig op zijn plek gezet en de auto daar weer voor, want haast hadden ze niet.
Terug: van Corsica naar Nice Frankrijk. Super, achter de boot in en bij aankomst in Nice en bij de boeg voor er weer uit.

Belangrijk is: Blijf rustig en laat je niet gek maken.
Laatst gewijzigd door thmeyer op zo 17 sep 2023 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Rapidewood
Berichten: 81
Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49

Re: Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door Rapidewood » zo 17 sep 2023 19:07

Gister toevallig “NPO uitzending gemist” de serie “we zijn er bijna” gekeken.
Volgens mij is het nu het één na laatste deel die online staat.

Het viel me op dat ze ook voor het opstellen voordat ze de boot in gingen, dat ook de caravan afgekoppeld moest worden om de draai te maken.. maar kijk zelf even.

Niks erg, moet ik af en toe als ik hij de supermarkt ook als ik klem geparkeerd ben..
Niet boos of onrustig worden, bij zo’n boot sta je in de weg en kunnen de andere er ook niet op.
Dan komen ze je vanzelf wel helpen als het nodig is..

EN je bent echt niet de eerste die die oversteek maakt, de mannen/vrouwen die je “gidsen” bij het inschepen kennen de klappen van de zweep wel.

P.S.
Dat was trouwens het veer van Corsica naar Sardinië. Als dat niet de bedoeling is, excuus.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door Pakkie » zo 17 sep 2023 21:24

Over het draaien zou ik me niet zo'n zorgen maken. De achteroverhang van je tandemasser in combinatie met de helling boot-vaste land zal de grootste uitdaging zijn. Dit is oa afhankelijk van het merk/model tandemasser dat je hebt want de ene staat hoger dan de ander.
Op de Duitse Facebook tandemassergroep lees je er ook wel eens wat over. De bodem raken met de achterkant van de tandemasser komt daar nog wel eens voorbij als ervaring ondanks diagonaal de boot oprijden.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Lucas
Berichten: 973
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door Lucas » zo 17 sep 2023 22:56

Net paar weekjes terug van Sardinië met de Ferry, zonder sleurhut. In ons geval met rederij Corsica gevaren, vanaf Nice heen en terug naar Toulon. Beide schepen (Mega Smeralda en Mega Andrea) hebben het rondrijsysteem in het schip wat hierboven al werd genoemd. Op de heenweg hadden we priority, wat betekent dat je als laatste aan boord gaat met je auto, ter plekke in het schip keert en dan in de aankomsthaven als eerste van boord rijdt (met je andere priorityvriendjes). Was wel een aanrader. Op de terugweg was er iets misgegaan met onze priority kennelijk en kwamen we in het alternatief, regulier systeem. Het alternatief is even hectisch als hilarisch. Als je je daar niet door laat gek maken is het allemaal niet meer dan een mooie ervaring.

Op de heen- en terugweg geen enkele caravan gezien aan boord, op de terugweg wel een BMW met een boot op een trailer. Werd apart genomen, moest als laatste aan boord, achteruit naar binnen rijden (wat de nodige problemen opleverde) vanwege de knik in de "oprijplank" denk ik. Die knik is ook wel behoorlijk. Was niet eens zo'n enorme trailer (denk meter of 5-6) maar er werd (ook daar) een aardig circus van gemaakt door de bemanning. Zorgde bij mij niet voor vergroting enthousiasme dezelfde trip met onze tandemasser te maken, waar we wel over gefilosofeerd hebben. Anderzijds, wat hierboven wordt gezegd: ze weten bij die schepen heus wel wat ze doen dus ze zullen hem uiteindelijk wel aan boord krijgen. Maar de oprijplaten op beide schepen zijn per stuk net iets meer dan 2 auto's breed, dus heel erg schuin kun je die ook niet oprijden. Een beetje schrapen met de poten over de vloer kan een caravan ook wel tegen, het moet natuurlijk alleen niet te gek worden allemaal. Waar ik een beetje bang voor ben: als je er eenmaal staat wil je ook die verdomde boot op natuurlijk.

Tip; kies voor die paar tientjes extra een hut en kies er een op de hogere verdiepingen (dus iets verder van het parkeerdek) want er gaan nogal wat auto-alarmen af onderweg en daar word je anders echt horendol van. Op een hoger dek is het heerlijk rustig en met dat monotone motorgeronk op de achtergrond slaap je als een os.

Toevallig vanavond met een maat met een tandemasser over gehad, hij wil volgend jaar ook naar Sardinië met hun caravan van ruim 9 meter. Viel hem wel op dat de campings over het algemeen maar 6A stroom hebben en volgens mij zijn de campings daar ook niet wat wij ons ervan voorstellen. Ik heb behalve veel campers in twee weken geen enkele caravan gezien, met uitzondering van een bijzonder geval dat ik in 'bijzondere combinaties' deelde, dus volgens mij is kamperen met een caravan daar op zichzelf al een avontuur. Ga het in ieder geval met interesse volgen, dus deel het a.u.b. hier ergens.

nardyh
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 15 sep 2023 19:47

Re: Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door nardyh » ma 18 sep 2023 15:38

Ook wij zijn ons aan het orienteren om met de carvan naar Sardinie te gaan. Lees op verschillende review sites echt veel horor verhalen over de ferry en hoe ja combinatie daar op komt en staat. Je leest ook verhalen dat mensen schade aan hun auto en of caravan oplopen van de overtocht. Kun je met een gerust hart een overtocht met een caravan maken en zo ja, welke haven en welke maatschappij is dan de beste optie?

Ik lees dat je vanuit Piombino ook een overtocht kan maken waarbij je in je caravan kan overnachten (PEX Camping on Board). Heb je bij deze Ferry meer ruimte in de "garage"? Is deze boot meer "berekend" op caravan combinaties?

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door Ab » ma 18 sep 2023 16:17

Ik volg dit met belangstelling. Sardinië staat ook bij ons nog in de to do list.
Mijn camper heeft een vrij lange achteroverbouw.
Echt forse knikken bij ponten gaat niet goed, de kont raakt het wegdek. Ik heb al wat schade daardoor moeten repareren.
Vorige week stond ik met een andere camperaar te praten.
Die had aan de achterkant 2 extra, kleine wielen met een hoog draagvermogen eronder gezet, om schade aan de achterkant te voorkomen. Moet ik ook nog eens doen deze winter.
Datzelfde was ik met mijn vorige caravan ook van plan..het is er echter nooit van gekomen.
De achterste bigfoots raakten de grond ook regelmatig.
Op de voormalige camping de Driesch in Valkenburg stond ik ooit eens helemaal vast..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door VIP » ma 18 sep 2023 16:41

Voor mij een grote reden om nooit daar naartoe te gaan.

Van die schades op de Ferries wist ik al.

Personeel vind het het wel prima, sleuren zonder op te letten met hun spankettingen langs je hut/auto en tjakka.

Nee mij niet gezien.
Porsche + Tabbert

nardyh
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 15 sep 2023 19:47

Re: Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door nardyh » ma 18 sep 2023 18:04

Wordt je caravan met een spankettingen vast gezet dan?

nardyh
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 15 sep 2023 19:47

Re: Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door nardyh » ma 18 sep 2023 18:09

VIP schreef:
ma 18 sep 2023 16:41
Voor mij een grote reden om nooit daar naartoe te gaan.

Van die schades op de Ferries wist ik al.

Personeel vind het het wel prima, sleuren zonder op te letten met hun spankettingen langs je hut/auto en tjakka.

Nee mij niet gezien.
Weet je dat ook uit fora of uit ervaring?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23456
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door PD » ma 18 sep 2023 18:17

Ab schreef:
ma 18 sep 2023 16:17
Vorige week stond ik met een andere camperaar te praten.
Die had aan de achterkant 2 extra, kleine wielen met een hoog draagvermogen eronder gezet, om schade aan de achterkant te voorkomen. Moet ik ook nog eens doen deze winter.
Veel grotere campers hebben dit standaard af-fabriek. Qua kleur lijkt het nog het meest op gelagerd (versterkt) nylon.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door VIP » ma 18 sep 2023 19:23

nardyh schreef:
ma 18 sep 2023 18:09
VIP schreef:
ma 18 sep 2023 16:41
Voor mij een grote reden om nooit daar naartoe te gaan.

Van die schades op de Ferries wist ik al.

Personeel vind het het wel prima, sleuren zonder op te letten met hun spankettingen langs je hut/auto en tjakka.

Nee mij niet gezien.
Weet je dat ook uit fora of uit ervaring?
Ervaring op Ferries met vrachtwagens waar ook caravans tussen staan.
Porsche + Tabbert

nardyh
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 15 sep 2023 19:47

Re: Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door nardyh » ma 18 sep 2023 19:42

[re.gif]

En je staat met je combinatie tussen de vrachtwagens? Ik zie wel foto's van auto's die zo dich op elkaar staan dat je er mijn inziens niet schadevrij uit/inkomt.
Laatst gewijzigd door Jan van Vijven op ma 18 sep 2023 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd!

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door Pakkie » ma 18 sep 2023 21:15

Ter aanvulling op mijn eerdere posts: wij zijn diverse keren solo naar Corsica gegaan met de grotere boten van Corsica Ferries. De knik in de oprijplank was zeker weten te scherp om daar probleemloos op te komen met onze tandemasser.

"Ze weten heus wel wat ze doen en zullen hem wel op de boot krijgen". Dat zal best maar vraag niet hoe. De mensen daar interesseert het helemaal niks of je er al dan niet schadevrij op te komen. Vastzetten met kettingen heb ik overigens nooit gezien, want alles staat los maar je ziet wel kriskras auto's door elkaar iop een diverse dekken staan. Heel sporadisch komt het ook voor dat auto's tegen elkaar aanschuiven bij slecht weer. Als je de foto's daarvan ziet dan schrik je echt.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Lucas
Berichten: 973
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door Lucas » ma 18 sep 2023 23:01

[re.gif]
Bij ons werd ook niks vastgezet. Dat kon volgens mij ook helemaal niet, want daarvoor stonden de auto's veel te dicht op elkaar. Paar dagen na ons vertrek was er zware storm op de Middellandse Zee, vraag me wel sterk af hoe de auto's dan schadevrij aan de overkant kwamen. Ik deel wel de mening dat ik niet de indruk had dat men heel erg begaan is met de spullen op het autodek. Met de auto loopt het dan wel los, ik lag daar niet wakker van. Maar met de caravan erachter zou ik die overtochten toch als een te nemen horde zien. En dat is niet bevorderlijk voor het vakantieplezier.

Hieronder een foto van de oprijplank. De knik aan het begin is niet te zien en daar heb ik helaas geen foto van, maar wel is goed te zien dat de breedte van de plank weinig ruimte laat voor schuin oprijden.
Bijlagen
Oprijden.jpg

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16330
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door Jan van Vijven » di 19 sep 2023 05:32

Waarom geen zorgen over de auto maar wel over de caravan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Lucas
Berichten: 973
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door Lucas » di 19 sep 2023 15:57

[re.gif]
De auto is een 16 jaar oude Jeep die ook wel eens van de verharde weg afgaat. Een krasje of een deukje maakt me niet zoveel uit. En daarbij vraag je met een auto niets bijzonders van het personeel of de mensen om je heen. Je met een bakbeest van een caravan in dat schip begeven, is daarentegen vragen om problemen ben ik bang. De caravan houd ik graag netjes en schadevrij.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door PMT » di 19 sep 2023 17:01

In 2009 vanaf Savona/Genua naar Corsica met Corsica ferries overgevaren. Dezelfde ferries werden destijds ook gebruikt om naar Sardinië over te varen. Achterin de boot op voorin 180° draaien en weer terug. Totaal geen probleem met de hellingshoek ook niet bij tandemassers. Anders is het wanneer je via een ramp naar een dek hoger moet, die hellingshoek is steil en heeft een behoorlijke knik. Tussen de rijen is er genoeg ruimte om uit stappen tenzij je zoals wij aan een kant tegen de buitenwand geparkeerd stonden.
De boten vanaf Corsica Bonifacio naar Sardinië zijn stukken kleiner en de havenopstelling is behoorlijk krap, vandaar dat je bij "we zijn er bijna" zag dat sommigen moesten af koppelen.
image-COLLAGE.jpg
image-COLLAGE.jpg
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Met ferry naar Sardinië met tandemasserhttps://youtu.be/ulJJCX2gkSk

Bericht door PMT » di 19 sep 2023 17:18

Ook de keren dat wij naar Griekenland zijn geweest hebben wij de oprijplaten van de ferrie vrij vlak ervaren en geen probleem voor een voor ons rijdende tandemasser
https://youtu.be/ulJJCX2gkSk
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Lucas
Berichten: 973
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door Lucas » di 19 sep 2023 22:22

[re.gif]
Dit ziet er inderdaad goed te doen uit.

Zal misschien toch wat verschil tussen de boten zitten. Bij onze boot was er juist aan het begin van de plaat een soort hoge drempel en was het vervolgens vlak. Eens gezocht, de beste foto die ik heb (en dan vet ingezoomd) is deze. Was soort hoge drempel, maar eerlijk gezegd leek het in mijn herinnering heftiger.
Bijlagen
Ferry Zoom.jpg
Ferry Zoom.jpg (25.26 KiB) 1285 keer bekeken

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door Ab » di 19 sep 2023 22:34

Een en ander zal ook te maken hebben met de waterstand.. knipoog.gif
Eb en vloed kan best een heel end schelen, evenals de windrichting.
Het kan zelfs een meter of 15 schelen, da's niet zo handig...
Niet bij Sardinië verwacht ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door dieseltijger » di 19 sep 2023 22:44

De getijden - daar zat ik ook aan te denken, echter: ik had begrepen dat de niveaus bij de Middellandse zee maar ongeveer 30 ...50 cm verschillen tussen eb en vloed. Kan je beter een veerdienst hebben die geconfronteerd wordt met grotere verschillen: in het eerste geval worden er geen in hoogte verstelbare op- en afritten toegepast, met knikken bij op-en afritten tot gevolg. In het tweede geval "mot je wat" als rederij, en dan ga je een verrukkeluk verstelbare constructie toepassen. Zonder knikken als je toch bezig bent.

Maar ik heb er geen verstand van.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door Ab » di 19 sep 2023 23:01

Ik ook niet veel, maar ik kan wel bedenken, dat het oprijden van die veerboten nooit helemaal hetzelfde zal zijn.
Niet zo lang geleden ben ik nog een bootje opgereden in Hirthals.
Dat was geen enkel probleem.
Eraf in Kristiansand ook niet.
Ik kan me echter wel vrij lange beweegbare op en afritten herinneren.
Dat zie ik niet op de foto's hiervoor.
De Noordzee heeft meer getijdenverschil daar denk ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Lucas
Berichten: 973
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door Lucas » wo 20 sep 2023 14:06

[re.gif]

Het is inderdaad erg verschillend lijkt het, afhankelijk van de situatie ter plekke en het schip.

Op dit filmpje van Dover naar Calais bv. is het oprijden van het schip geen centje pijn: https://www.youtube.com/watch?v=YLeP5cR9CkY&t=586s

Paulvr
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 5 jun 2022 10:02

Re: Met ferry naar Sardinië met tandemasser

Bericht door Paulvr » wo 20 sep 2023 21:46

Beste allen,

Hartelijk dank voor de genomen moeite om te reageren.
We gaan er nog eens goed over nadenken! 😃

Groet, Paul

Plaats reactie

Terug naar “Italië”