Batterij enduro mover thuis opladen?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Zwaagje
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 16:40

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Zwaagje » vr 20 okt 2023 09:25

Inmiddels een weekendje weg en dus eerst de caravan uit de stalling. We hadden de batterij met de app uit gezet en dat werkt goed. Er was geen stroom weg gelekt. Na het weekend gaat de caravan naar de dealer om hem helemaal na te laten kijken met een onderhoudsbeurt. Dan laten we ook de schotel van de batterij los halen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Chris » vr 20 okt 2023 12:47

t"Was even zoeken wie de dader was, maar het is duidelijk nu voor je.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Morgoth » wo 25 okt 2023 15:48

Ik krijg een beetje de bibbers van deze installatie. Dat dunne kabeltje zit onder dezelfde klemmen als de dikke kabel. Als je om wat voor reden dan ook een kortsluiting in dat dunne kabeltje krijgt loopt de stroom enorm op voordat de interne zekeringen afschakelen (als ze dat al doen). Dit is erg brandgevaarlijk zo! Ik zou om te beginnen dat kabeltje voorzien van zekeringen!
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Zwaagje
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 16:40

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Zwaagje » za 28 okt 2023 09:37

Inmiddels bij de dealer geweest en de schotel is nu van de accu af en op de juiste manier aangesloten. Ook daar verwondering over de constructie. Als je zonder stroom de schotel wil bedienen en dan evengoed geen tv kan kjjken omdat die wel stroom nodig heeft; wat was het nut? De enige reden die hij kon bedenken wat dat de schotel ingeklapt blijft?? Toen ik vroeg of dat dan nodig is zei hij nee?? scratch.gif
Tevens besproken én gezien dat de accu er makkelijk uit kan en besproken of dat nodig is. Met de app is de accu ook makkelijk in de opslagmodus te zetten en dat vind ik de korte periodes in de stalling het beste. Dat kon hij beamen. Alleen voorzichtig in vorst periodes en dan er misschien wel uit, maar ook vorst schijnt deze accu te kunnen hebben. Zekere.voor het onzekere.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door dieseltijger » za 28 okt 2023 10:23

Niet moeilijk doen. Accu uitschakelen en in de caravan laten zitten. Verder is het niet verwonderlijk dat je het electronica spoor bijster bent - we maken het hier gewoon te complex. Het heeft steeds minder met onbekommerd kamperen te maken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Daphne » za 28 okt 2023 11:16

Zwaagje schreef:Inmiddels bij de dealer geweest en de schotel is nu van de accu af en op de juiste manier aangesloten. Ook daar verwondering over de constructie. Als je zonder stroom de schotel wil bedienen en dan evengoed geen tv kan kjjken omdat die wel stroom nodig heeft; wat was het nut?.
Het nut om ‘m via de accu aan te sluiten is dat je de schotel kunt installeren als de caravan nog niet is geïnstalleerd. Wij vinden dat handig omdat het soms nodig is om de caravan te verzetten als er obstakels in de buurt zijn.

Wij gebruiken dan even noodstroom. Hiervoor hebben we een contactdoos op de dissel waar we de stekker van de caravan insteken als we deze van de auto loskoppelen. We moveren en laten de schotel tegelijkertijd zoeken.
Dat het alleen op 230V kan vinden wij niet handig.

En de accu kun je gerust in de winter in de stalling laten. Niet te moeilijk doen. :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door cortrans » za 28 okt 2023 11:21

dieseltijger schreef:
za 28 okt 2023 10:23
Niet moeilijk doen. Accu uitschakelen en in de caravan laten zitten. Verder is het niet verwonderlijk dat je het electronica spoor bijster bent - we maken het hier gewoon te complex. Het heeft steeds minder met onbekommerd kamperen te maken.
Weer een verkeerd antwoord, omdat bij bijna elke stalling er geen accu in de caravan achter mag blijven.
Dus de accu demonteren en mee naar huis nemen, is het JUISTE antwoord
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Chris » za 28 okt 2023 11:32

Ook dat klopt denk ik niet Cor.
Bij mijn stalling wordt gevraag om de accu er uit te halen als dat mogelijk is.
Niet verplicht.
De caravan van vrienden mag ook met accu in de stalling, en zo weet ik er nog wel meer.

Hoe zou dat dan met campers moeten??....die staan er toch ook in vrijwel elke stalling.
Gas eruit is verplicht, en bij mijn stalling zelfs met steekproeven..
Accu verzocht.... is wat anders.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Daphne » za 28 okt 2023 11:41

Daphne schreef:
Dat het alleen op 230V kan vinden wij niet handig.

En de accu kun je gerust in de winter in de stalling laten. Niet te moeilijk doen. :wink:
Als aanvulling. Wij verkassen elke 2 à 3 dagen. Wanneer je gewoon een hele vakantie op 1 plek blijft staan, dan is alleen op 230V prima.

@cortrans Wij hebben al veel stallingen gehad maar accu eruit is nog nooit een voorwaarde geweest. Ieder moet zelf de voorwaarden van de eigen stalling bekijken en dan een conclusie trekken.
Voor de accu zelf is het niet nodig om deze uit de caravan te halen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door cortrans » za 28 okt 2023 12:04

[re.gif]
oke.... Dit is onze eerste stalling sinds 30 jaar dus weet ik niet beter whistle.gif
Sorry dus, voor mijn antwoord.
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door dieseltijger » za 28 okt 2023 13:11

[re.gif] ....Waarmee je dus WEER een VERKEERD antwoord had gegeven. (Niet erg hoor) mrgreen.gif
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Zwaagje
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 16:40

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Zwaagje » za 28 okt 2023 13:33

Ik heb nooit stil gestaan bij de vraag of een accu wel of niet in de stalling mag. Onze.vorige caravan had geen accu, dus nooit bij me opgekomen. De stalling heeft hier ook nooit iets over gemeld, dus neem aan dat het mag. En als het niet mag, gaat het dan niet om oude accu's? Die zijn gevaarlijker.denk ik dat oude lithium batterijen toch?

Zwaagje
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 16:40

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Zwaagje » za 28 okt 2023 13:39

@Daphne: Voor het eerst een reden gehoord waarom het handig is om de schotel op een accu aan te sluiten. Wij hebben ook wel eens op een plek gestaan waar er bij nader inzien bomen in de weg stonden. Wij blijven meestal ook maar een paar dagen op één plek en namen het ongerief voor lief. Geeft ook de mogelijkheid niet klakkeloos voor de tv te kiezen en gezellig een spelletje te doen oid. haphop.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Daphne » za 28 okt 2023 13:49

[re.gif]

Wij kijken bijna alleen in de ochtend TV. In bed, met een kopje koffie even het ochtendnieuws kijken. In de winter kijken we ook in de avond. Maar dan kijken we meer Netflix en daar heb je de schotel niet voor nodig.
Wanneer de huidige schotel niet meer ge-update kan worden, dan nemen we geen nieuwe. We merken dat we gewoon te weinig TV kijken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Zwaagje
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 16:40

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Zwaagje » za 28 okt 2023 14:35

[re.gif]
Beetje off topic, maar wij hebben nooit tv gehad in onze t@b en met de aanschaf van deze caravan zat alles er bij. Dat maakt nieuwsgierig en ga je er natuurlijk ook gebruik van maken. Toch fijn dat het er is en met het pensioen in zicht mogelijk ook langere tijd weg en dan is het ook een fijne optie. Op dit moment maken we er ook weinig gebruik van en is de vraag of het flex abonnement de uitgave waard is.
We overwegen om ons huidige kpn internet en tv om te zetten in alleen internet en dan ook thuis via de smart tv app van Canal plus ook thuis tv te gaan kijken. Dan lijkt een jaar abo van 14 euro een voordelige keuze en is de schotel in de caravan mooi meegenomen.

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 619
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door dehoekies » ma 30 okt 2023 14:31

Ik heb de eerste keer de accu er uit gehaald en binnen gezet , na 3 maanden de oplader erop gezet maar de accu was nagenoeg vol.
Heb hem wel volledig ontkoppelt dus geen sluipstroom
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Plaats reactie

Terug naar “Movers”