Fair-Use

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Fair-Use

Bericht door Hans1954 » vr 15 sep 2023 09:32

Ik heb gelezen dat sommige mensen geconfronteerd worden met kosten voor internet in het buitenland. Ze overschrijden hun gebruik niet, maar de maatschappij beroept zich dan op het gebruik in Nederland dat veel lager is dan in het buitenland. En dat zien ze dan als unfair-use.
Nu heb ik een abonnement van T-Mobile (Odido) voor zowel thuis als Mobiel. Verschillende abonnementen. Maar die abonnementen worden in principe aan elkaar gekoppeld door kortingsregelingen bij 2 abonnementen op 1 adres. KPN en Vodafone-Ziggo hebben iets dergelijks. Leuk voor de kosten.
Volgens mij kunnen ze dan ook geen fair-use inroepen in het buitenland omdat er in Nederland via de vaste verbinding natuurlijk een enorm verschil is tussen data via de vaste aansluiting en de mobiele. Zou wel eens willen zien wat de rechter er van vind. Ik zelf heb nooit ondervonden dat T-Mobile zich naar mij toe beriep op fair-use.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Fair-Use

Bericht door Ron » vr 15 sep 2023 09:45

Zelf heb ik ook Odido ( ff wennen)
Maar juist een abbo met maar 3 GB
Voor de vakantie heb ik op aanraden van diverse forum leden een prepaid sim van Vodafone besteld.
Kost €0 en je krijgt €5 beltegoed.
Ik heb die opgewaardeerd met €5 en de eerste week van de vakantie voor €7 ( aanbieding) echt onbeperkt internet in Frankrijk gebruikt.
De 2e week kostte het €14.
Nog steeds geen geld.
En ik zit via hotspot met 5 devices op die sim te internetten , radio aan.
Dus gebruik is echt veel hoger dan 35GB zoals bij Odido vermeld wordt.
Ik heb een screenshot van de bestel pagina genomen waarop je kan zien dat onbeperkt ook voor Europa geld.
Misschien niet helemaal antwoord op jouw vraag.
Maar met de prepaid heb je geen extra onverwachte kosten.
Screenshot_2023-09-09-08-30-05-82_10ffb64c7c50af8d5101018eeddabafd.jpg
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

workel

Re: Fair-Use

Bericht door workel » vr 15 sep 2023 12:40

Ik heb 3 KPN abonnementen daar zit geen fair-use op voor het buitenland maar voor 2 nummers heb ik max. 50 MB en dat andere nummer kan ik 50 MB opzetten via ma's delen dat doe ik dan 2 keer heb ik 100 MB.

Afgelopen zomer met deze 3 nummers 180 MB verbruikt netjes binnen de bundel, geen melding gehad of waarschuwing vanuit KPN.

De term fair-use is het gemiddelde verbruik van alle data verbruik van de betreffende provider, zit je daar elke maand fors boven dan zal je een melding krijgen.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Fair-Use

Bericht door Ron » vr 15 sep 2023 15:50

Jij hebt altijd ruzie met MB en GB. mrgreen.gif
Maar ik begrijp wat je bedoelt.
Het is afhankelijk van provider.
Vodafone en kpn kijken waar je de rest van het jaar bent.
Dus dat je niet ergens in Spanje woont ofzo.
Odido kijkt echt naar data.
Ik heb wel eens voor een dag onbeperkt genomen voor F1 te kijken.
Na 5 GB viel de verbinding weg.
En kon ik steeds met een sms gratis met 1GB verlengen.
Dat is in mijn ogen geen onbeperkt.

Nu met Vodafone prepaid onbeperkt bundel voor een week.
Nergens last van.
Het gaat gewoon onbeperkt door.
Eind oktober loopt mijn contract bij Odido af.
Ik denk er sterk aan om over te stappen op Hollands nieuwe is ook een dochter van Ziggo op het 4G netwerk van Vodafone.
Ik heb voorlopig geen 5G nodig .
Snelheid is hoog genoeg.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23456
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fair-Use

Bericht door PD » vr 15 sep 2023 16:25

Afgelopen zomer ook totaal geen probleem met fair-use gehad in Italië, Oostenrijk en Duitsland. Probleemloos ruim 70 GB verstookt in 3 dagen.

Geen gedoe met prepaid oid, gewoon Onbeperkt van KPN 👍
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Fair-Use

Bericht door Ron » vr 15 sep 2023 16:27

[re.gif]
Alleen zit je dan het hele jaar met een duurder abonnement wat ik en vele anderen niet nodig hebben.
Heb je dat de rest van het jaar wel nodig.
Dan is het mooi meegenomen.
Alleen bij Odido gaat dat mooi niet op.
Max 35GB in Europa
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”