Eriba feeling 425 vochtschade

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
isomis
Berichten: 3
Lid geworden op: di 12 sep 2023 20:04

Eriba feeling 425 vochtschade

Bericht door isomis » di 12 sep 2023 20:35

Ik heb 3 jaar geleden een Eriba Feeling gekocht uit 2014. Relatief een nieuwe caravan en al 3 jaar plezier van gehad. Echter kwam ik de laatste vakantie erachter dat de vloer bij de deur kuilen kreeg. Drempel weggehaald en kwam erachter dat het vochtig was inclusief hout dat was weggerot.

Naar een caravan reparatie bedrijf gegaan en die gaven aan dat de kans groot is dat de vocht ergens in het deurkozijn naar binnen kan sluipen. Aangezien het onderaan midden van het deurkozijn het meest is weggerot. Hoe meer je naar links of rechts gaat van het kozijn, hoe minder de rot is. Links onder bij het wiel is de onderkant van de caravan ook zacht, wellicht is het vocht daarna toe gelopen.

De reparateur van het bedrijf gaf aan dat dit wellicht al een probleem is vanaf het moment dat de caravan nieuw is gekocht. Aangezien er aardig wat tijd nodig is om hout te laten rotten. Klopt dit punt? Het kan niet zo zijn dat er per ongeluk water is gemorst in de caravan een jaar geleden?

Mijn tweede vraag is: er zouden toch meer mensen moeten zijn met een eriba feeling en dit probleem? (ik kon het niet vinden) De reparateur gaf aan dat er weinig vochtmetingen worden gedaan bij de deur, want dan moet je eerst de ijzeren drempel demonteren.

De rot zit de vloer onder het zeil, stukje in het zijpaneel en wellicht ook nog onder de caravan. Totale kosten om dit te repareren is tussen de 1500 en 2000 euro. Ik baal ontzettend. Zelf wil ik graag eerst de plek van vocht achterhalen en heb er al de tuinslang opgezet zonder resultaat. Sterker nog, het is de laatste twee weken allemaal opgedroogd en is nu bijna kurkdroog.

Overigens: caravan staat altijd droog onder carpool (ook bij vorige eigenaar mijn schoonvader) en er gaat gelijk een voortent op. Het enige moment dat ik kan bedenken dat er vocht binnen kan komen is met een storm en regen dat schuin binnenkomt bij de carpool.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19810
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Eriba feeling 425 vochtschade

Bericht door Daphne » di 12 sep 2023 20:50

isomis schreef:
di 12 sep 2023 20:35
Mijn tweede vraag is: er zouden toch meer mensen moeten zijn met een eriba feeling en dit probleem? (ik kon het niet vinden) De reparateur gaf aan dat er weinig vochtmetingen worden gedaan bij de deur, want dan moet je eerst de ijzeren drempel demonteren.
Niet alleen met een Eriba Feeling maar ook met een Nova Light. Dit zijn dezelfde caravans op het hefdak na.

1) Heeft de caravan de eerste 6 jaar z’n verplichte vochtmetingen gehad? Dus 5x, dit is te controleren door elke Eriba dealer op chassisnummer.
2) Ben je verzekerd? Een verzekering kan deze schade dekken en de reparatie betalen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Eriba feeling 425 vochtschade

Bericht door Chris » di 12 sep 2023 20:53

Hallo Isomis.

Welkom welkom hier....

Enne... het klopt.
Een vochtmeter reageert helemaal fout op metaal.
Het is een inductieve meetmethode...

Vocht is altijd lastig te achterhalen, vaak komt het van boven, of verder dan je denk dat kan.
Wielbakken is ook niet onmogelijk.
Maar alleen met een vochtmeter kom je tot de ware dader.

Zelf heb ik een Vochtmeter van Aliexpres....20-25 euro, inductief.
Daar heb ik een vergelijkingstest mee gedaan met de officiele Caisons vochtmeter en dat kwam frappant goed overeen.
Misschien een tip om ook zo'n ding te kopen als je zelf de oorzaak wilt achterhalen.
Ik heb deze:
.
Bijlagen
Hout vocht meter.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19810
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Eriba feeling 425 vochtschade

Bericht door Daphne » di 12 sep 2023 20:56

Wat zit er naast de deur? Een keuken? Als de afvoer een beetje lekt, als is het maar een drupje of een slangenklem niet goed zit, kan het na hele lange tijd ook z’n weg zoeken naar een verzamelplek. Vele drupjes maken ook een plasje.

Toen onze caravan nieuw werd afgeleverd, ontdekte de man die de airco inbouwde een beetje water op de grond achter de kachel. Bleek dat een slangenklem onder bed niet goed zat en dat water liep langs de slang naar de kast. Heeft iets meer dan een meter afgelegd. Als het daar niet was ontdekt had het zo door kunnen lopen naar de deur.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

isomis
Berichten: 3
Lid geworden op: di 12 sep 2023 20:04

Re: Eriba feeling 425 vochtschade

Bericht door isomis » di 12 sep 2023 21:03

Daphne schreef:
di 12 sep 2023 20:50
isomis schreef:
di 12 sep 2023 20:35
Mijn tweede vraag is: er zouden toch meer mensen moeten zijn met een eriba feeling en dit probleem? (ik kon het niet vinden) De reparateur gaf aan dat er weinig vochtmetingen worden gedaan bij de deur, want dan moet je eerst de ijzeren drempel demonteren.
Niet alleen met een Eriba Feeling maar ook met een Nova Light. Dit zijn dezelfde caravans op het hefdak na.

1) Heeft de caravan de eerste 6 jaar z’n verplichte vochtmetingen gehad? Dus 5x, dit is te controleren door elke Eriba dealer op chassisnummer.
2) Ben je verzekerd? Een verzekering kan deze schade dekken en de reparatie betalen.
Klopt, mijn schoonvader heeft de eerste 5 jaar braaf een vochtmeting gedaan voor de garantie. Daarna ook.

Ja, ik ben verzekering, maar vochtschade is uitgesloten. De reparateur gaf ook aan dat vochtschade bijna altijd is uitgesloten.

Daphne schreef:
di 12 sep 2023 20:56
Wat zit er naast de deur? Een keuken? Als de afvoer een beetje lekt, als is het maar een drupje of een slangenklem niet goed zit, kan het na hele lange tijd ook z’n weg zoeken naar een verzamelplek. Vele drupjes maken ook een plasje.

Toen onze caravan nieuw werd afgeleverd, ontdekte de man die de airco inbouwde een beetje water op de grond achter de kachel. Bleek dat een slangenklem onder bed niet goed zat en dat water liep langs de slang naar de kast. Heeft iets meer dan een meter afgelegd. Als het daar niet was ontdekt had het zo door kunnen lopen naar de deur.
een keuken, maar dat was het eerste wat de reparateur ging meten. Bestekla eruit en met de meter gemeten. De vochtschade zit echt precies in het midden van de deuropening.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19810
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Eriba feeling 425 vochtschade

Bericht door Daphne » di 12 sep 2023 21:08

[re.gif]

Dat hangt er echt van af waar het vocht vandaan komt. Bij een constructiefout is dit wel verzekerd. De reparateur denkt dat het al vanaf nieuw is begonnen. Ik zou een schade-expert erbij halen en laten onderzoeken waar het vocht vandaan komt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2042
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Eriba feeling 425 vochtschade

Bericht door doubleyou » di 12 sep 2023 21:35

Is de reparateur een Eriba dealer? Als dat niet zo is zou ik voor een second opinion langs gaan bij een Eribadealer….bij voorkeur Eribadealer die de caravan 5 jaar op vochtdichtheid heeft gecontroleerd. Wellicht hebben zij meer ervaring en een idee hoe het ontstaan kan zijn.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Ducati 900
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 12:17

Re: Eriba feeling 425 vochtschade

Bericht door Ducati 900 » wo 13 sep 2023 08:52

Daphne schreef:
di 12 sep 2023 21:08
[re.gif]

Dat hangt er echt van af waar het vocht vandaan komt. Bij een constructiefout is dit wel verzekerd. De reparateur denkt dat het al vanaf nieuw is begonnen. Ik zou een schade-expert erbij halen en laten onderzoeken waar het vocht vandaan komt.
Het zou te gek zijn als de verzekering moet opdraaien voor een constructie fout

@TS dit komt niet van een paar keer wat water gemorst.
Het kan overal vandaan komen, je zult dus met de slang deel voor deel moeten bespuiten.
Bij onze Hymer camper had het hetzelfde, daar zat een rooster in de deur en nu niet meer

Ben

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19810
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Eriba feeling 425 vochtschade

Bericht door Daphne » wo 13 sep 2023 14:48

De verzekering hoeft niet op te draaien voor een constructiefout. Die kan het wel voor je afhandelen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Eriba feeling 425 vochtschade

Bericht door Ab » wo 13 sep 2023 15:57

isomis schreef:
di 12 sep 2023 20:35




De reparateur van het bedrijf gaf aan dat dit wellicht al een probleem is vanaf het moment dat de caravan nieuw is gekocht. Aangezien er aardig wat tijd nodig is om hout te laten rotten. Klopt dit punt? Het kan niet zo zijn dat er per ongeluk water is gemorst in de caravan een jaar geleden?

Jouw reperateur heeft volkomen gelijk.
Het duurt echt jaren om hout te laten rotten.
En dan moet er ook jarenlang regelmatig nieuw vocht bij komen.
Een keer water morsen, wat weer opdroogt veroorzaakt geen houtrot.
16946135930825468012383338089525.jpg
Hier zie je het in beeld. Dit is na 15 jaar.
De onderste rand komen druppels aan als het regent.
Ik heb de foto op de kop genomen, boven is onder.
De eerste 5 jaar was er nog niks aan de hand..
Konstruktiefoutje van mijzelf..
De shingles erop hadden wat langer door moeten lopen. stom.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

isomis
Berichten: 3
Lid geworden op: di 12 sep 2023 20:04

Re: Eriba feeling 425 vochtschade

Bericht door isomis » do 21 sep 2023 18:25

lekkage is gevonden, naadje bij kozijn mist kit.... Ik heb daar nu even tape opgedaan en het is gelijk binnen droog voor een week. Ook als je er de tuinslang opzet.

Ik vermoed dat veel meer eriba feeling caravans dit hebben en dat de komende jaren nog meer mensen dit probleem gaan krijgen.

Afbeelding

WillemFarber
Berichten: 1
Lid geworden op: za 29 jul 2023 09:47

Re: Eriba feeling 425 vochtschade

Bericht door WillemFarber » do 9 nov 2023 16:13

isomis schreef:
do 21 sep 2023 18:25
lekkage is gevonden, naadje bij kozijn mist kit.... Ik heb daar nu even tape opgedaan en het is gelijk binnen droog voor een week. Ook als je er de tuinslang opzet.

Ik vermoed dat veel meer eriba feeling caravans dit hebben en dat de komende jaren nog meer mensen dit probleem gaan krijgen.

Afbeelding
[re.gif]

Is dit de naad onder aan het deurkozijn ?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Eriba feeling 425 vochtschade

Bericht door dieseltijger » do 9 nov 2023 18:52

[re.gif] [re.gif] Wat goed dat je dit deelt! Dus het beroemde capillair effect, waarbij het water naar binnen gepompt wordt, doordat het hout het water opzuigt? Wat ik me ook afvraag: hoe kan het onder het zeil in godesnaam droog worden?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”