Het grote zoeken is begonnen.

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Arie W
Berichten: 159
Lid geworden op: do 7 sep 2023 19:21

Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door Arie W » zo 10 sep 2023 15:13

Na wat oriëntatie werk bij diverse dealers zijn wij bezig de juiste caravan te zoeken.
Wij, vrouw+man, richting de 60, zoeken een makkelijke caravan.
Makkelijk in de zin van even halen uit de stalling, spullen erin en lekker een paar dagen weg. Misschien wel een week of meer. We zijn zelfstandigen en kunnen vrij gemakkelijk ons werkschema aanpassen.
De kinderen zijn zelfstandig maar wonen nog wel thuis. Voor hun helaas.
Dus een makkelijke caravan. Vast bed, toilet ruimte voor het geval dat, keukentje en apparte zithoek.
Luifel eraan lijkt ons voorlopig voldoende.
Voorkeur zou wel uitgaan naar een nieuwe maar dan komen wij met onze wensen al snel op 35-40K om te kunnen beginnen. Dat is eigenlijk niet de bedoeling.

In eerste instantie wilde mijn vrouw graag een Eriba touring en mijn voorkeur lag/ligt bij een Fendt bianco.
In ongeveer 2000 hebben we een Adria unica gekocht, nieuw, helemaal compleet voor fl 21.000. Dat wilden we weer.
Nu schijnen de tijden, ook de prijzen, nogal veranderd te zijn. Natuurlijk is alles duurder geworden maar als je ergens in wil slapen nemen de bedragen wel heel erg grote sprongen.
Huizen, tenten, caravans. Och.

Gebruikt gaat het dus worden. De tijd dat eind seizoen een caravan met fijne korting en leuke extra’s wordt verkocht is duidelijk voorbij.
Bijkomend probleem is dat we eigenlijk helemaal niets meer hebben van vroeger. Dus ook dit moet worden aangeschaft. Stoelen, tafel, kabels etc.

Nu twijfelen we een echt wat oudere, te kopen om te zien of we het weer leuk vinden of nu al meer te besteden voor een completere versie meer in de richting van onze wensen en later een ‘droom’ uitvoering te kopen.

Graag horen we adviezen en/of tips om ons verder op weg te helpen.
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2052
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door doubleyou » zo 10 sep 2023 15:21

Ik denk dat je momenteel best goed zaken kan doen. De dealers hebben nog heel veel nieuwe 2023 modellen, en ook nog wat 2022, in voorraad staan. Zeker een Fendt moet wel lukken, er staan er nog ruim 500 :).

Anders kan je overwegen in Duitsland te shoppen. Daar zijn de prijzen iets lager en de keuze is groot. Ook over korting is goed te onderhandelen. Invoeren is een fluitje van een cent.

Er zijn heel veel caravanmodellen dus ik zou eerst maar eens een paar grote dealers bezoeken om een idee te krijgen van wat er te koop is en waar jullie allebei blij van worden.

Een Eriba Feeling zit tussen een Touring en een Fendt in. Misschien is dat wat :).

Suc6 en veel plezier met kijken, wikken, wegen en kiezen.
Laatst gewijzigd door doubleyou op zo 10 sep 2023 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door Chris » zo 10 sep 2023 15:26

Het is niet makkelijk om voor een ander de juiste caravan aan te wijzen.
Zelf wilden wij lengtebedden, want dat overelkaar heenklimmen in de nacht voor een toiletbezoek was als minder prettig ervaren.
Nu hebben we 2 lengtebedden met daartussen een rolbodem zodat je er een giga bed van 215 x 200 van kan maken.
Echter, ik kampeer ook wel eens met mijn dochter alleen, dan hebben we gewoon 2 eenpersoons bedden.
Dus makkelijk kiezen.

En..
Ik dacht... ( wij waren toen ook ~ 60) ...een caravan kopen is duur... eentje helemaal naar mijn zin met alle toeters en bellen die ik graag wil is duurder..
De eerste is een gevoelige deuk in je portemonee, de 2 is wat gevoeliger, maar dat ben je snel vergeten als alles helemaal naar je zin is.
Zeer doet het toch... beetje meer is nauwelijks merkbaar met dat soort bedragen.

Wat je zegt...
Onze hut is in de 6 jaar dat wij hem nu hebben idd 8-9K duurder geworden...
De prijzen gaan maar een kant op... omhoog...
Prijzen verlagen heb ik nog nooit gezien.
Maar, met de z.g. 2023 voorraad, of zelfs een enkele keer een 2022 model zal je wel leukere prijzen tegenkomen.
2024 moet de showroom in...dealers willen ruimte.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Arie W
Berichten: 159
Lid geworden op: do 7 sep 2023 19:21

Re: Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door Arie W » zo 10 sep 2023 16:15

Beide bedankt voor de reactie.
In Duitsland kijken moet wel héél veel voordeel opleveren. We wonen stijf in het westen.
Een Eriba feeling werden we in eerste instantie niet wild van maar begint wel te stijgen in de wensenlijst.
Kortingen vind ik prettig, wie niet, maar wanneer we bij een dealer kopen vind ik service belangrijker.
Natuurlijk kun je voor €2500 een heleboel ‘service’ achteraf kopen.

Lengtebedden zijn geen must maar dat willen we wel heel erg graag.
De prijzen, tsja, we moeten er nog even aan wennen. Komt vast wel.
Zojuist bij De Klerk een Tabbart samengesteld, zo’n nieuw model, en dat viel echt niet tegen.
Is nog zonder luifel, een must, (wat voor een moet ik kopen?) en zonder mover. Nog nooit gebruikt, vast heel practisch maar iets voor 60+?

Het idee begint steeds meer vorm aan te nemem. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door Jan van Vijven » zo 10 sep 2023 16:55

Merk en type ga ik me niet aan wagen dat is persoonlijk.
Neem wel je lijst met extra’s mee, daar valt het meest mee te ritselen.
Een mover is zeker een aanrader en ook om die direct tijdens de aankoop te regelen, daar kun je meestal wel een leuk prijsje mee maken. ik heb nu de vierde mover, en dan nu zelfs onder een mini caravan, ik zeg doen!!
De luifel heb ik direct bij de fabrikant gekocht, een Unico, daar kwam ik het voordeligst uit.
Hier mijn luifels, is wellicht iets wat bij jullie past, een snelle van Isabella (die lag nog ergens op zolder) en dus de Unico voor wat minder weer waar ook de zijkanten uit kunnen en toch stevig blijft met wat wind.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kijk voor de echt dure extra’s alvast eens op internet, heb je alvast een idee waar het bij de dealer onder moet zitten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Henri Berends
Berichten: 1128
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door Henri Berends » zo 10 sep 2023 16:58

Wij caravannen nu 13 jaar. De huidige caravan is inmiddels naar onze wens. En is in 2017 geheel nieuw aangeschaft. Wel van alle gemakken voorzien. Vloerverwarming voor het voorseizoen. Airco voor de warme weken. Maar wie had gedacht dat we deze in september in NL. ook konden gebruiken? Zo ook een cassetteluifel. Lekker snel opgezet tijdens weekeinden, onderweg of een langer verblijf van enkele weken. Caravan weegt 1800kg. Die gaan we niet meer 'zonder getrek of gesjor' verplaatsen. Dus ligt er uiteraard een mover onder.
Was dit weekeinde ook nieuwsgierig naar de nieuwe Tabbert Senara. Bij de Klerk vond ik de prijs vrij redelijk. Maar bewust niet verder gekeken, want dat wakkert de nieuwsgierigheid alleen maar aan. scratch.gif Overigens heeft De Klerk mooie 60th Anniversary deals...
Succes met deze heerlijke bezigheid. thumbup.gif
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door Chris » zo 10 sep 2023 17:09

Arie W schreef:
zo 10 sep 2023 16:15
knipperdeknip
Zojuist bij De Klerk een Tabbart samengesteld, zo’n nieuw model, en dat viel echt niet tegen.
Is nog zonder luifel, een must, (wat voor een moet ik kopen?) en zonder mover. Nog nooit gebruikt, vast heel practisch maar iets voor 60+?

Het idee begint steeds meer vorm aan te nemem. knipoog.gif
HA...
De Klerk... ook mijn dealer..
Ook wij wonen echt in het westen... in het dorp van de Klerk zelfs... makkelijk.

Luifels...
Grofweg 3 keuze's.
Een losse luifel waar je een frame bij nodig hebt.
Een zakluifel, zit frame bij in de zak, maar kan alleen maar aan het rechte deel van het peesprofiel van de caravan te monteren.
Een cassetteluifel... snel uit en in te draaien maar ook beperkt de rechte daklengte de luifel, en dus het oppervlak.

Als idee.... wij hebben een Knaus 500... daar kan max een zak of cassetteluifel van 400 cm op/aan.
Zelf hebben we een Unico Torino... een luifel met een boogframe...
Breedte gelijk aan de hele caravan...500 cm +disselbak....veel meer ruimte dus.
https://www.baxrecreatieshop.nl/unico-t ... uifel.html
Da's een keuze.

En een mover...
Als bruin het kan trekken dan is de mover de mooiste uitvinding die ooit gedaan is in caravanland.
Vergeet niet dat een hut tegenwoordig flink weegt...1500-1700 kg is bijna gewoon.

Onze luifel, hetzelfde merk als die van Jan, maar een ander model.
.
IMG-20210425-WA0017_resized.jpeg
Dat met het handje verplaatsen gaat op asfalt best, maar kom je eens in de blubber of zand terecht dan is het onbegonnen werk.
Ook bij het recht zetten van de caravan is een mover ideaal...

Ik heb even gerekend voor je.. mijn 1e mover ben ik gaan gebruiken toen ik 55 was, nu 12 jaar later wil ik nooooooit meer zonder. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8046
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door Ron » zo 10 sep 2023 17:42

Ik heb nog nooit een mover gehad.
Vond ik ook niet nodig.
Ik kan best goed achteruit rijden met de caravan.
Maar nu heb ik er wel een mover.
Jeetje wat is dat lekker zeg.
Achteruit een keg op om hem horizontaal waterpas te zetten.
Dan het neuswiel.
Nog nooit zo snel waterpas gezet.
En dan heb ik het nog niet gehad over het op de plek zetten.
Met de auto toch best vaak wel een compromis.
Maar nu zetten waar je hem hebben wilt.
Dus mover altijd doen ook al ben je pas 25 jaar jong.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door Jan van Vijven » zo 10 sep 2023 17:46

Precies, ik denk dat ik op mijn 30e de eerste mover had.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

RuthU
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 31 jul 2023 08:21

Re: Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door RuthU » zo 10 sep 2023 17:53


Jan van Vijven schreef:
Afbeelding
Voor het eerst dat ik een boogluifel voor een caravan mooi vind!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door Chris » zo 10 sep 2023 18:03

De ALLER grootste voordelen van dit soort luifels zijn er 2..
1e..
Er blijft nooit geen regen op liggen... de bekende dakvormige luifels willen nog wel eens in Super BH's omvormen als het regenwater niet weg kan... hoe strak je ze ook zet..
En... deze boogluifels.... de Verona van Jan, maar ook de Torino van mij, zijn enorm windvast.
Waar zak of etui luifels en cassetteluifels allang opgeruimd zijn ivm wind blijven deze gewoon heldhaftig staan.

Afgelopen zomer een harde bui met veel wind aan de Kroatisiche kust gehad..
Veel luifels gesneuveld daar, er vloog van alles door de lucht.
Mijn Torino is gewoon blijven staan, vol op de wind, wel een extra set lijntjes eraan gemaakt..niks aan de hand.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Arie W
Berichten: 159
Lid geworden op: do 7 sep 2023 19:21

Re: Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door Arie W » zo 10 sep 2023 18:12

Zo’n boog vind ik heel netjes. Goed om te horen dat er ook heel positieve kanten aan zitten.

Ik zie nu dat ik de enige zou kunnen worden zonder mover op de camping?
Die moet dus.

Ik zie ook steeds meer E uitvoeringen met zelfs inductie plaatjes in de keukens. Gaat dit te ver of is dat de toekomst.
Ik denk meteen aan de campings waar max 6ampere beschikbaar was.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door Jan van Vijven » zo 10 sep 2023 18:15

Ik zou (nog) niet voor de E gaan, de beperkte amps op de camping en de stroom kosten zouden je wel eens kunnen nekken.
Btw, ik reis alleen en beide luifels zet ik dus ook alleen op, is appeltje eitje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8046
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door Ron » zo 10 sep 2023 18:39

Onze buren hebben dezelfde caravan als ons maar dan E power uitvoering.
Zij zijn er zeer tevreden over.
Ze hebben de verwarming nog niet gebruikt, dus hebben ze daar nog geen oordeel over.
Maar het koken en de compressor koelkast was perfect.
Stonden wel op campings met 10 A of meer.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door Chris » zo 10 sep 2023 19:56

Als je aan E power denkt... lees je dan heel goed in.
Het heeft voor maar ook nadelen.
Eigenlijk zou je niet op campings moeten komen waar 6 ampere of nog minder wordt aangeboden.

Als je b.v. er veel plezier in schept om op kleine boeren campings te staan zou ik nog even nadenken.
Die kleine boeren campings hebben meestal niet veel geinversteerd in uitgebreide elektrische installatie's.
Een "stopkontkaktje" in de stal wat afgetakt is...en minimaal vermogen voor de gasten.
Kom je daar met een E-power dan heb je wel toestanden...
Maar..
Kom je op campings met een uitgebreide infra structuur dan is E-power een mooie vernieuwing.
Effe overwegen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2052
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door doubleyou » zo 10 sep 2023 21:30

De kachelcapaciteit van de E-power modellen is berekend op kamperen van Pasen tot oktober volgens Knaus.

Onder de 5 graden ga je het niet aangenaam krijgen met deze gecombineerde kachel/airco van Truma. Vloerverwarming zal dan wat helpen om het aangenamer te krijgen. Met een E-power is kamperen in de winter geen optie.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door Chris » zo 10 sep 2023 21:34

Ook de airco moet je niet willen vergelijken met een dak of bank airco.
Ik heb de condensor gezien... 10x10 cm oid..
Klein... werkt wel maar geen snelheidsmonster in koelen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Arie W
Berichten: 159
Lid geworden op: do 7 sep 2023 19:21

Re: Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door Arie W » ma 11 sep 2023 09:38

Dus de vloerverwarming is geen must lijkt mij. Een paar knappe sokken zal voor mij voldoende zijn. Bij mijn vrouw zal het per dag van de hormonen afhangen.

Airco op het dak een betere optie?
Of misschien een kleinere mobiele?
Laatste is wel aanwezig in een caravan natuurlijk.
Een stille ventilator vinden wij al snel goed.

Arie W
Berichten: 159
Lid geworden op: do 7 sep 2023 19:21

Re: Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door Arie W » ma 11 sep 2023 09:40

Over e-power nog weinig gelezen maar omdat 10A nogal beperinken geeft zien we daar vanaf. Gaan we naar wat minder ‘luxere, hitech’ bestemmingen zou dat wel eens een beperking kunnen worden.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door Chris » ma 11 sep 2023 09:58

Snap ik best.
E-Power is erg innovatief maar je moet wel de beperkingen realizeren.
Het heeft 2 kanten....net als bijna alles.

Ik heb gewoon een hut met gas... maar wel gekozen voor vloerverwarming...en een dakairco. ( die laatste was destijds een beursaanbieding)
Die vloerverwarming is zeker geen hoofd verwarming maar in het voor en na seizoen is het wel heel comfortabel aan de voetjes.
De kou is van de vloer af.
En airco.... een keuze..
Wij komen regelmatig in de middelandse zee landen en daar is zo'n jaar of 10 geleden de aircowens ontstaan.
Eerst met een geleende splitairco ervaring opgedaan en toen een nieuwe hut gekocht met alle toeters en bellen die comportabel zijn.
Een deuk in je portemonee heb je toch, beetje grotere deuk geworden.
Ik kon toen bij de Klerk echt leuk zaken doen en ze denken ook mee met je..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

AlexvK
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 2 jan 2022 23:32

Re: Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door AlexvK » ma 11 sep 2023 11:31

leuk zeg een nieuwe zoektocht naar een caravan. Zeker een nieuwe.

Wij wonen ten westen van Rotterdam, en zijn toch in Duitsland geslaagd. Het scheelde in onze geval 14% op de aanschafprijs van de caravan.
Dus reken maar uit dat het wel de moeite is.

Wij hebben de keuze als volgt gemaakt:
Paar merken bekeken in showrooms en op een gegeven moment sprak Fendt ons het meest aan. Qua gevoel, uitstraling enz.
Toen hebben wij thuis alle indelingen bekeken en via internet onderzoek gedaan. We kregen een voorkeur.

Toen op www.mobile.de gekeken welke bedrijven de variant nieuw konden aanbieden. In ons geval stond hij in voorbestelling en konden we nog wat opties toevoegen.
We hebben de onderhandeling via telefoon en email gedaan.

Toen hij klaar stond een leuke dag naar Duitsland gemaakt met mijn vader. Die vond het ook wel leuk. Was een lange dag, maar voor zoveel geld de moeite waard. En we hebben ook van het avontuur wel genoten.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2052
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door doubleyou » ma 11 sep 2023 12:51

Een dakairco is zeker fijn. Bij warm weer (30 graden of meer) natuurlijk, maar voornamelijk als het ‘s avonds maar weinig afkoelt en het boven de 20 graden blijft. Dan blijft de warmte in de caravan hangen en leveren open ramen weinig verkoeling op.

In de 1,5 jaar dat ik 24/7 met de caravan op reis ben heb ik ‘m misschien 15 keer gebruikt. Ik had best zonder gekund…..maar de keren dat ik ‘m gebruikte was het wel echt heel aangenaam. Maar ik zou eigenlijk best zonder kunnen.

Ik sta in het voor- en naseizoen in de warmere oorden en dan koelt het ‘s avonds vaak aardig af. Als het een graad of 23/24 in de caravan is als ik ga slapen hoeft de airco niet aan. Het koelt vaak nog een beetje verder af in de vroege ochtend.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door Daphne » ma 11 sep 2023 14:05

Chris schreef:Als je aan E power denkt... lees je dan heel goed in.
Het heeft voor maar ook nadelen.
Eigenlijk zou je niet op campings moeten komen waar 6 ampere of nog minder wordt aangeboden.

Als je b.v. er veel plezier in schept om op kleine boeren campings te staan zou ik nog even nadenken.
Die kleine boeren campings hebben meestal niet veel geinversteerd in uitgebreide elektrische installatie's.
Een "stopkontkaktje" in de stal wat afgetakt is...en minimaal vermogen voor de gasten.
Kom je daar met een E-power dan heb je wel toestanden...
Maar..
Kom je op campings met een uitgebreide infra structuur dan is E-power een mooie vernieuwing.
Effe overwegen.

Waarschijnlijk kom je heel weinig op boeren- of minicampings. Het overgrote deel heeft alles prima voor elkaar. Boerderijen die nog in bedrijf zijn al helemaal. Die zijn voorzien van de meest moderne technieken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door Daphne » ma 11 sep 2023 14:08

Chris schreef:Ook de airco moet je niet willen vergelijken met een dak of bank airco.
Ik heb de condensor gezien... 10x10 cm oid..
Klein... werkt wel maar geen snelheidsmonster in koelen.
Maar daar heb je toch geen ervaring mee? Waarom zou een kleine condensor niet voldoende werken? Techniek gaat vooruit, kan me niet voorstellen dat Knaus hier niet over nagedacht heeft.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2087
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Het grote zoeken is begonnen.

Bericht door Aviva » ma 11 sep 2023 14:45

[re.gif]

Eens dat veel boeren(mini)campings hun elektra netwerk tegenwoordig goed op orde hebben. Nette aansluitingen en aardlek ertussen soms voor jezelf zichtbaar in de kast.
Toen wij nog samen reisden deden wij veel 60+ campings aan (lekker rustig knipoog.gif ), daar stond wat meer dan gemiddeld nieuw spul aan caravans met de nodige elektrische zaken aan boort. Meerdere malen meegemaakt op verschillende campings dat het netwerk eruit ging op koude voorjaar- en najaarsavonden.
Ik ben dan wel heel benieuwd hoe de E-power caravans zich hier tot verhouden, doet alles het nog zeg maar...

Eens dat Knaus er vast goed over nagedacht heeft... niet zo maar een speler in de markt..
Toch afgelopen seizoen twee mensen gesproken die de E-power na 1 seizoen gebruik weer ingeleverd hebben en toch weer een 'normale gascaravan' hebben gekocht.
Heeft misschien ook te maken met gewenning in deze gevallen...
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”