Camera achter op caravan, welke?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Camera achter op caravan, welke?

Bericht door thmeyer » zo 24 dec 2023 16:43

Hier voor belangstellende een link voor diverse (verleng) videokabels

Succes
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Camera achter op caravan, welke?

Bericht door Xecto » ma 25 dec 2023 17:17

Dank voor de uitgebreide info Chris! Ik moet eerst eens kijken wat voor kabel ik nodig heb: ik vermoed eenzelfde 4-aderige en daarvan zijn er wel van 10m te vinden. Als ik de geschakelde + van de auto pak dan hang ik de zender denk ik onder de disselafdekking.

Als het weer wat opknapt zal ik weer eens zien, nog geen schuur over de caravan staan Binnenkort nog maar even behelpen: eind januari moet de caravan ter reparatie en als je alleen rijdt is zo’n camera wel een uitkomst bij het rangeren


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Camera achter op caravan, welke?

Bericht door Chris » ma 25 dec 2023 21:32

Tja, met die knoepert van jou hutje is de zender achterop helemaal geen optie.
En als de trekkert ook nog eens langer is, zou je wel eens de langste combi van het forum kunnen hebben...
Maar..alle gekheid.... die zender in de disselbak is het ei van columbus gebleken.
Technisch ook heel logisch... die zendertjes zijn maar mini zenders... een stoorsignaal heb je zo te pakken, hoe dichterbij hoe minder storingskans je hebt natuurlijk.
Wet van Bartje...
En die geschakelde plus... pen 10 ... is perfect voor dit grapje.
( Ik pakte mijn accuspanning omdat die er al een paar jaar zit... de zender gewoon ernaast gehangen. )

Ik heb gisteren ook nog even zitten zoeken naar lange verleng kabels.
Lastig bleek dat.... want je hebt alleen maar een male en een female connector nodig... niks geen externe aansluitingen, die moet je gewoon van de zendmodule afnemen... daar zit ie aan...
En in de verlengkabel zit die spanning ook voor de camera.... meters verderop...dat werkt prima.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Camera achter op caravan, welke?

Bericht door thmeyer » di 26 dec 2023 18:15

[re.gif]
Chris, Bedoel je deze 4-pins video verlengkabel !!
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Camera achter op caravan, welke?

Bericht door Chris » di 26 dec 2023 21:10

Psies... deze...zonder poespas eraan.
Ik heb hiervan de versie met 4 kontakten gebruikt... alleen vond ik er eentje van 6 meter, dat was exact lang genoeg voor mij.
Want... 2 koppelen onder de hut zag ik niet zitten, ook al had ik de verbinding met krimptube best vochtbestendig kunnen maken, een ononderbroken kabel vond/vind ik prettiger.
Maar nu zie ik die 6 meter versie nergens meer.... ( niet echt hard gezocht want ik ben voorzien)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Camera achter op caravan, welke?

Bericht door thmeyer » di 26 dec 2023 23:02

[re.gif]
Ze zijn er wel, alleen in luchtvaart (kwaliteit) uitvoering.
.
Maar dan moet je ook aan beide kanten ook met die speciale (grotere) connectoren uitvoeren en dat lijkt mij ook te ver gaan !

zie link: video kabel 4-pins luchtvaart

en deze link: de male en de female
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Camera achter op caravan, welke?

Bericht door Chris » wo 27 dec 2023 10:43

En die grote connectors met schroef passen niet op de camera connector.... dus valt af.

Xecto moet wel een eindje kabel hebben denk ik.... de enige oplossing lijkt dan idd om 2 verlengkabels te koppelen.
Ook die 6 meter die ik toen vond is voor hem veel te kort.
Twee gekoppelde kabels kan natuurlijk wel, maar zorg dan dat de koppeling goed waterdicht is door b.v. een goede krimpkous eroverheen te krimpen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Camera achter op caravan, welke?

Bericht door thmeyer » wo 27 dec 2023 11:52

[re.gif]
Krimpkous met daarin lijm, moet zeker voor een goede waterdichtheid zorgen.
Bij mij op het vroegere werk (KLu), werd dat vaak toegepast.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2437
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Camera achter op caravan, welke?

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 27 dec 2023 12:37

Zijn het niet dezelfde stekkers die van Zwitserland ook gebruikt ?
Anders een lange kabel en zelf verloopjes maken die kun je dan plaatsen op een plek die wel toereikend is
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Camera achter op caravan, welke?

Bericht door Erik » wo 27 dec 2023 13:04

@Chris: In een review van de Auto-vox W7 werd opgemerkt dat er ongeveer een halve sevonde tijdsvertraging zit tussen werkelijke beeld in de achteruitkijkspiegel en beeld op het scherm van decAuto-vox. Is dat ook jouw ervaring? Ik lees je graag. HG Erik
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Camera achter op caravan, welke?

Bericht door Chris » wo 27 dec 2023 13:35

Hi Erik.

Die ervaring heb ik totaal niet.
Volgens mij zie ik gewoon real time beelden,,, alhoewel dat lastig controleren is.
Misschien net als met digital geluid... iets naijlen, maar dat weet je alleen als je het origineel er naast zet.
Daarbij.. wat is een halve seconde... met je ogen knipperen duurt veel langer.
Nogmaals, ik "Denk"....dat ik real time zie... nooit het gevoel gehad dat ik naar oude plaatjes zat te kijken.

Wat ik ooit wel eens heel grappig vond... de brug naar Krk..
Mensen die daar gereden hebben zullen daar aan de muur ook wel eens die hele berg aan antenne's hebben gezien.
D'r staan er misschien wel 25 op een klein hoopje.
Aan het begin van die brug ging mijn camera de mist in... liep vast...en ik snapte niet waarom, tot ik aan de andere kant van die brug kwam...
Toen wel... en 50 meter verderop werkte alles weer...
https://www.google.nl/maps/@45.2457476, ... &entry=ttu
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Camera achter op caravan, welke?

Bericht door Erik » wo 27 dec 2023 13:54

Dag Chris, dank voor je snelle reactie. De review is uit 2020, kennelijk achterhaald. Ik heb inmiddels de door jou genoemde 6 meter 4-pins verlengkabel gevonden op Ali, dus plaatje is compleet. Nogmaals dank!
HG Erik
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Camera achter op caravan, welke?

Bericht door Chris » wo 27 dec 2023 14:02

thumbup.gif thumbup.gif
Succes met inbouwen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Camera achter op caravan, welke?

Bericht door Xecto » wo 27 dec 2023 17:51

Alsnog niet de juiste kabel kan vinden ben ik handig genoeg om de connectoren af te knippen en er een paar nieuwe aan te zetten met een gewone 4-aderige kabel

Mocht ik dan ooit naar een ander systeem over willen dan hoef ik dat alleen maar te voorzien van dezelfde connectoren en kan de verlengkabel blijven liggen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Camera achter op caravan, welke?

Bericht door Chris » wo 27 dec 2023 19:27

Of....
2 verlengkabels kopen, die verbinden, en met krimptube en een kloddertje bisonkit in de krimptube, voor je gaat krimpen..waterdicht maken.
Dat kloddertje in die krimptube werkt erg goed.

Enne... Theo had de 6 meter versie gevonden : https://nl.aliexpress.com/item/10050049 ... 7044713%21
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Mr.Rico
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 1 okt 2021 16:58

Re: Camera achter op caravan, welke?

Bericht door Mr.Rico » wo 27 dec 2023 21:37

Misschien voor de hobbyisten leuk een leuk zijpad, wat dacht je van een netwerkkabel te gebruiken, die worden ook gebruikt voor PoE (power over Ethernet 48 volt), 4 paren welke getwist en afgeschermd zijn om tig meters mee te overbruggen. En de video technieken die we gebruiken voor het FPV (first person view) voor het vliegen met drones, voor vele een irritante gebeurtenis, ik vlieg long range (meer dan de afstand van de gemiddelde afstand van auto met caravan, factor 100 is geen probleem) waarbij ik volledig moet vertrouw op de videoverbinding en sport met multi copters in allerlei omstandigheden, welke vele malen kritischer is dan een camera achter op een caravan.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 8 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Camera achter op caravan, welke?

Bericht door Chris » wo 27 dec 2023 23:11

Netwerkkabel is natuurlijk prima bruikbaar... elk twisted set voor een van de 4 aansluitingen.
Mits het snoer is en geen massief..
Maar ik heb die 4 polige connector in male en female nog niet los gezien.
Moet er wel zijn mnatuurlijk, maar nog... dan is het niet aangegoten.....vocht issue.
En..
De maker moet wel een beetje kunnen solderen, en dat is lang niet iedereen gegeven..
Weet ik allang hier..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Mr.Rico
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 1 okt 2021 16:58

Re: Camera achter op caravan, welke?

Bericht door Mr.Rico » do 28 dec 2023 09:22

IP68 Waterdichte Connector LD20 Geen Solderen Kabel Connector Plug & Socket Mannelijke En Vrouwelijke 2 3 4 5 6 7 pin Docking Luchtvaart Plug
https://a.aliexpress.com/_EI78sUD
Kabel pin aansluiting na vastschroeven volgieten met PlastiDip (Plasti Dip Elektrische isolatie, zwart, 118 ml https://amzn.eu/d/aXrOXtg) en verder in elkaar zetten.
Of Waterdichte Gx16 Luchtvaart Stekker Met Draad Ip68 2 3 4 5 6 7 8 9 Pin Mannelijke Vrouwelijke Connector Kabel Opening 16Mm Verlengsnoer
https://a.aliexpress.com/_EJkLA97

Genoeg oplossing te vinden voor de hobby-ist.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 8 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Camera achter op caravan, welke?

Bericht door Chris » do 28 dec 2023 09:45

Tuurlijk kan je van alles...
Maar dan moet je ook de originele connectors eraf knippen.
Wil je dat??
Want deze uit jou links zijn niet gelijk aan de bestaande..
Maar... zeker... beetje soldeertechniek en je knutselt dit ook in elkaar.
Voor mij ook een koud kunstje, maar dat is niet voor iedereen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Camera achter op caravan, welke?

Bericht door thmeyer » do 28 dec 2023 10:15

[re.gif]
Chris, Helemaal met je eens.thumbup.gif

Die 4-pins video-kabel is juist voor dat de plug van de kabel door het gat kan van de camera bevestiging, zonder te solderen en ook nog eens waterdicht is.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Camera achter op caravan, welke?

Bericht door thmeyer » za 13 jan 2024 12:06


Mijn klus voor de komende tijd !!

Voor de achteruitrijcamera voor de caravan heb ik een mooie witte camera besteld en ontvangen.
Ook heb ik een Sony camera gezien die “bijna” om een hoek kan kijken namelijk 200⁰ alleen de bevestiging, de beugel was de reden om te gaan voor vaste bevestiging van eerder genoemde witte camera, waarvan de lens 45⁰ naar links en naar rechts ingesteld kan worden, maar ook nog eens 360⁰ gedraaid kan worden. Het vastzetten gebeurd dan met een inbusje aan de zijkant. Daar ik al een achteruitrijcamera in de auto heb zitten heb ik nog gekozen voor de aanschaf van een video schakelbox. Deze video schakelbox wordt bedient met een schakel waarmee je mee, in mijn geval stand 1,automatische laat schakelen tussen auto achteruitrijcamera of die van de caravan. Stand 2 alleen (bv continu) achteruitrijcamera caravan en stand 3 deze laatste helemaal uit. Omdat ik in mijn auto een Multi Media Radio met een scherm van 9 inch heb zitten, kan ik ook nog gebruik maken van beeld in beeld om dat ik daar nog een aansluiting over heb voor een front camera. Maar met die video schakelbox zal ik die waarschijnlijk niet nodig hebben. Voor de verbinding auto -caravan wil ik van deze 5,8 Ghz zender (1000mW) en ontvanger gebruik maken. Waarvan de zender (in de disselbak) aangesloten wordt op de geschakelde 12 volt (koelkast) van de caravan en de 5,8 Ghz ontvanger wordt al automatisch geschakeld door die video schakelbox in de auto.
Bijlagen
Achteruitrijcamera 45 gr en 180 gr.jpg
Achteruitrijcamera 45 gr en 180 gr.jpg (37.52 KiB) 507 keer bekeken
Sony Achteruitrijcamera 200 gr.jpg
Sony Achteruitrijcamera 200 gr.jpg (48.66 KiB) 507 keer bekeken
Draadloze A8-625-28 Video Zender En Ontvanger.jpg
Draadloze A8-625-28 Video Zender En Ontvanger.jpg (29.98 KiB) 507 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Camera achter op caravan, welke?

Bericht door Chris » za 13 jan 2024 12:56

Ga je die zender ook in de disselbak maken Theo?
Dat werkt super.
Nu is dit set 1 Watt... je drukt bijna alles plat in de buurt denk ik.
Maar ik zie dat 600 mW ook mogelijk is.

Wel een clustertje van kabels, dat is weer jammer als je 2 verschillende systemen samen gaat gebruiken.
Maar ik hoef jou niet te vertellen hoe je dat netjes waterdicht kan krijgen ( als je ook onder de hut doorgaat.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Camera achter op caravan, welke?

Bericht door thmeyer » za 13 jan 2024 16:01

[re.gif]
Hier nog wat details van de auto en achteruitrijcamera van de caravan.

Die Multi Media Radio (een IPad op zijn kant) in mijn auto, heb ik al een paar jaar geleden nog zonder btw bij “Ali” gekocht is via het canbus systeem van de auto aangesloten. Waardoor de telefoon met bestaande knoppen op het stuur bedient kan worden. Ook als er een deur, motorkap of achterklep open staat, wordt dat op de display van die Multi Media Radio weergegeven. De achteruitrijcamera voor de auto is daarna in gekomen en videokabel loopt rechts (dus aan SB) naar achter en deze krijgt zijn spanning vanaf het achteruitrijlicht van de auto. Dus met andere woorden: Mijn achteruitrijcamera werkt alleen als ik achteruitrij. Ik heb 2 TomToms. 1 losse TomTom in een houder met een abonnement voor alle kaarten en flitslocaties gedurende de levensduur van die TomTom en een los TomTom Go abonnement voor € 12,99 per jaar op de Multi Media Radio. De losse TomTom werkt met een eigen ingebouwde simkaart (gratis) en die TomTom Go in Multi Media Radio werkt prima, maar werkt beter (Railtime) als de Multi Media Radio internet heeft. Dat kan via de hotspot van mijn telefoon of via een USB aansluiting van de Multi Media Radio en een wifi Netwerk adapter met simkaart of gewoon waar ik gewoon WiFi heb. De Videokabel van de ontvanger van de achtruitrijcamera komt Links (BB-zijde) te liggen en die krijgt zijn spanning van de Video schakelbox voor in de auto. Ook deze werkt pas, als deze automatisch bij achteruitrijden of handmatig wordt ingeschakeld.

Nou jouw (Chris) opmerking over het vermogen van die 5,8 Ghz Video zender. Met metingen van een WiFi analyzer weet ik dat 5,8 Ghz niet ver komt, ook zie ik in de directe omgeving van mij weinig 5,8 Ghz. Daarom kies ik juist voor de 5,8 Ghz en niet voor 2,4 Ghz en toch voor de 1000 mW, omdat ik weet dat er een 6 dB antenne op de zender zit, die ik kan aanpassen (heb nog antennetjes van 1 dB, 2 dB en 3 dB liggen) om het uitgezonden vermogen van de zender te reduceren naar een lager vermogen. Wat de waterdichtheid van de kabel betreft, kan ik kort over zijn. Onze caravan was ringverwarming voor bereid, links (dus BB-zijde) van de caravan, daar heeft de fabriek ook gebruik van gemaakt en daar loopt van voor tot achter een prachtige afsluitbare kabelgoot waar makkelijk die kabel van de achteruitrijcamera nog bij kan. Ik wil eerst proberen om de zender voor in het midden, net achter het houten schot naar de disselbak en onder het bed te plaatsen. Reden daarvan is, dat daar ook de verdeeldoos zit van de 13-polige kabel voor de aansluiting van geschakelde 12 volt. Levert dat nog storing op, dan moet de kabel van de achtruitrijcamera en de geschakelde 12 volt door het houten schot naar de disselbak. En nogmaals de zender van de achteruitrijcamera werkt alleen als caravan achter de auto hangt en ingeschakeld is.

Dus naar mij menig genoeg mogelijkheden om te experimenteren !
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Arie W
Berichten: 159
Lid geworden op: do 7 sep 2023 19:21

Re: Camera achter op caravan, welke?

Bericht door Arie W » za 13 jan 2024 16:59

Even een vraag over een ander systeem wat mij wel aanspreekt.
Een VOX W10.
De W7 heeft niet de beste wifi verbinding bij een iets grotere afstand volgens enkele van jullie en anderen.
Ik befrijp dat de W10 een sterker signaal levert.
Dat lijkt mij wel wat. Ik ben gek op kabels maar als het niet hoeft..
Iemand hier bekent met de W10?

https://youtu.be/ymvRLvj9_ag?si=ikRlX0b9JHcXSXMl

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Camera achter op caravan, welke?

Bericht door Chris » za 13 jan 2024 17:03

Arie, ik heb die Vox W7...
Niks problemen met geen beste wifi.
Wel de zender in mijn disselbak gemaakt.
Bijna altijd signaal.
Alleen als ik onder een enorme boom met bergen antenne's sta hapert het ding... en da's niet zo gek.
Ik ben dubbel en dwars tevreden met mijn W7.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”