US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door Ab » zo 10 sep 2023 18:02

Screenshot_20230910_175959_Gallery.jpg
Zelfde auto, ingezoomd op het Weight Distribution systeem.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door meeder » zo 10 sep 2023 18:24

Die weight distribution hitches werken heel mooi.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door Ab » zo 10 sep 2023 18:33

Ja..als je ook de originele elektrische remmen nog hebt..
Met oploopremmen kan het ook nog wel, maar is toch wat minder geschikt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 10 sep 2023 20:07

Misschien dan toch op zoek naar een bijpassende Amerikaanse trekker
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18376
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door deusjevo » zo 10 sep 2023 20:39

Ab schreef:
zo 10 sep 2023 17:51
Zo doen ze het in Canada..Screenshot_20230910_174818_Gallery.jpg
Hoge kogeldruk, toch niks doorhangen van de auto.
En nee, ook geen hulpveren onder de auto.
Wat is dat eigenlijk voor Volvo?
Een XC90?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door Chris » zo 10 sep 2023 20:41

Lijkt mij zelfs een XC60...
De XC90 is echt groter..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18376
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door deusjevo » zo 10 sep 2023 20:52

Ja dat dacht ik dus ook.
Beste uitdaging.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Lucas
Berichten: 973
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door Lucas » ma 11 sep 2023 11:22

andrehj schreef:
zo 10 sep 2023 15:19
Ik snap hier niets van.
Dat u er niets van snapt, is net zo relevant als dat ik het ontzettend stoer vind om zo'n ding naar Europa te halen, zonder te weten waar en hoe het avontuur eindigt. Maar ik geloof niet dat de TS op zoek was naar onze mening, maar naar hulp.

Dat gezegd hebbende lijkt me contragewicht toevoegen problematisch. Een onnodig zwaardere sleurhut en je laadvermogen bijna weg. Bovendien zal elke kilo die je laadt op of vóór de assen de werking van het contragewicht weer gedeeltelijk teniet doen, en laat daar nu juist de grootste ruimte liggen.

Dat Weight Distribution System (zie bv. https://www.youtube.com/watch?v=AkK9uktf32E) is wel mooi. Weet niet hoe daarop wordt gereageerd door de handhavers; het meten van de actuele kogeldruk is daarmee wel ingewikkeld? Kent onze of de Belgische wetgeving dit systeem (de onze niet als ik het juist zie)? Zou in voorkomende gevallen tot langdurig oponthoud (of erger) kunnen leiden...

Anderzijds zag ik vorig jaar op de A2 een Defender met een lange Airstream erachter (met de assen naar de achterzijde). En in All you need is love was er toch ook zo'n exemplaar, getrokken door een Discovery als ik het goed heb. Dus het zou moeten kunnen, maar de gemodificeerde dissel / EU-koppeling moet er uiteraard wel geschikt voor zijn (zouden ze daar niet op gelet hebben bij de TÜV?).

Mlandzaat
Berichten: 166
Lid geworden op: za 20 nov 2021 22:20

US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door Mlandzaat » wo 13 sep 2023 21:17

Ik zag gisteren een reclame van Mazda voorbij komen.
Een rode versie lijkende op een CX-5, zal ongetwijfeld een ander model zijn geweest zoals de CX-90.
Evengoed hing er een tandem-as Airstream achter.
Koop dus een Mazda en al je problemen zijn opgelost

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door PD » wo 13 sep 2023 22:06

[re.gif]
Ik zag hem ook langskomen op FB, het betreft een CX60 met een trekgewicht van 2.500 kg en een max kogeldruk van 100 kg........ het filmpje met de Airstream tandem moet dus fake zijn knipoog.gif

Specificaties nadat de kleine 18 kWh accu leeg is (er resteert dan slechts 141 kW / 261 Nm), zijn niet om over naar huis te schrijven voor het afgegeven trekgewicht; wij hebben nu 660 Nm voor onze 2.500 kg zware Brillant, een stuk comfortabeler bergop knipoog.gif Mogelijk is de CX90 straks potenter.
Volgens reviews haalt de auto elektrisch ca. 50 km solo... daar zal met een 2.500 kg caravan niet veel van overbijven.

Wij kijken inmiddels naar een Defender P400(e), vandaar de interesse in PHEV en Mild-Hybrid mrgreen.gif Voor een Airstream komt een dergelijke Defender ook wel in beeld.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

erichendri
Berichten: 2182
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door erichendri » wo 13 sep 2023 22:48

Bij plug-ins blijft aktijd 30% accu capaciteit achter de hand om te assisteren bij berg op rijden of bij optrekken.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door PD » wo 13 sep 2023 23:33

[re.gif]
Zonder tussentijds bijladen zal de accu in de loop van de caravandag toch wel leeg zijn, neem ik aan..... vandaar dat onze voorkeur uitgaat naar Mild-Hybrid.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door meeder » do 14 sep 2023 06:18

De enige manier om bij een hybride de batterij "leeg" te krijgen is als je continu 100% motorvermogen vraagt.

Nou, misschien is er nog een tweede. De fabrikant snapt niet goed hoe ze een hybride moeten bouwen.

Afgelopen vakantie met een normale Hybride de caravan door een stuk van Noorwegen getrokken. Op een 5km lange 9% helling wist de auto nog steeds de batterij bij te laden. Je ziet continu het systeem razendsnel schakelen tussen de verschillende modi.

Het is vooral op vlakke weg en bij lage snelheden dat de batterij verder meegetrokken wordt zoals bij het manoeuvreren op de camping.

Lucas
Berichten: 973
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door Lucas » do 14 sep 2023 09:35

Blijf bij het onderwerp mensen. Ieder zijn eigen ervaringen / wensen / interesses is reuze interessant, maar helpt de TS geen steek verder mrgreen.gif

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2052
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door doubleyou » do 14 sep 2023 10:11

Misschien contact opnemen met dit in Airstream import gespecialiseerde bedrijf? https://airstream-holland.nl/over-ons/
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8040
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door VIP » do 14 sep 2023 10:17

Lucas schreef:
do 14 sep 2023 09:35
Blijf bij het onderwerp mensen. Ieder zijn eigen ervaringen / wensen / interesses is reuze interessant, maar helpt de TS geen steek verder mrgreen.gif
Vandaar ook het genoemde contragewicht, (waar jezelf vraagtekens bij zet..........)

Wellicht de enige mogelijke oplossing obv de gemonteerde V-Dissel en koppeling.
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door Ab » do 14 sep 2023 10:33

thumbup.gif
In mijn ogen is de kortste weg altijd de beste.
Vlgs de fabrikant van mijn RAM mag die iets van 5500 kg trekken.
De (origineel af fabriek) ondergebouwde trekhaak mag tot ca 500 kg ( opgave is in Lbs) belast worden.
Die trekhaak bestaat uit een koker, waar een pen of bout doorheen kan, waar een 2e koker ingeschoven kan worden.
Daarop zit een plaat gelast met gaten.
Daar kan weer een kogel opgeschroefd worden.
Eentje opzoeken die 300 kg mag hebben, en het auto gedeelte is voor elkaar.
Er zijn vast nog wel meer auto's, maar de laatste 25-30 jaar heb ik nooit verder dan naar Dodge, later Stellantis RAM gekeken.
Gewoon omdat het me heel goed beviel, die dingen steeds comfortabeler werden, en een steeds groter overschot aan vermogen kregen. Ook, vooral omdat ze het zware werk wat ze bij mij moesten doen zonder enig protest bleven doen.
Nu gaf je aan, niet kapot te zijn van pickuptrucks.
Dat kan, maar betere werkpaarden zijn er niet, ze zijn er voor gemaakt. Daarbij wordt het comfort voor de bestuurder ook zeker niet vergeten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door refram » do 14 sep 2023 11:55

Er is misschien een mogelijkheid om de ganse opbouw van de caravan 40 of 50cm naar achter te verplaatsen op het chassis.
Achteraan kan er dan een kort (hulp)chassis aan het originele bevestigd worden.
Er hoeven geen modificaties aan het originele chassis te gebeuren, dit blijft helemaal intact.

Als voorbeeld, bij onze vorige camper namen we een Anssems GTB 1200 gesloten aanhangwagen achter de camper mee.
De dissel was duidelijk te kort, (of onze camper te breed) want bij achteruitrijden kwam de hoek van de camper al snel in contact met de aanhangwagen.
Om dit probleem op te lossen heb ik de volledige kast van de aanhangwagen 22cm naar achter op het chassis bevestigd.
22cm was genoeg en kwam goed uit om bestaande andere gaten te gebruiken.
Achteraan zijn dan twee U profielen op het bestaande chassis geschroefd, als ondersteuning.
Op bijgaande foto is aan de verticale rode streepjes zichtbaar hoe ver de kast naar achteren is gebracht.

Afbeelding
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8040
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door VIP » do 14 sep 2023 16:18

[re.gif]

Die oplossing gaat helaas niet.

De opbouw naar achteren verplaatsen of de assen naar voren geven beide het probleem dat de wielbakken van de caravan (en wat er binnenin zit) ook moeten worden aangepast.

Bij een aanhangwagen met de wielen naast de bak/opbouw werkt dat anders en kun je eea gewoon verplaatsen.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door Morgoth » do 14 sep 2023 16:58

Ab schreef:
do 14 sep 2023 10:33
Vlgs de fabrikant van mijn RAM mag die iets van 5500 kg trekken.
De (origineel af fabriek) ondergebouwde trekhaak mag tot ca 500 kg ( opgave is in Lbs) belast worden.
Dat kan. Maar wat staat er op je kenteken? Ik kreeg op mijn ChevyVan maximaal 2800kg trekgewicht op kenteken, terwijl dit volgens de fabrikant veel meer mocht zijn. Ik weet niet of dit in Nederland ook zo is, maar in Duitsland staat ook je maximale kogeldruk op je kentekenbewijs.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door refram » do 14 sep 2023 18:48

[re.gif] [re.gif]
@VIP, dat klopt.
Daar had ik nog geen rekening mee gehouden.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8040
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door VIP » do 14 sep 2023 19:53

[re.gif]

thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Mlandzaat
Berichten: 166
Lid geworden op: za 20 nov 2021 22:20

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door Mlandzaat » vr 15 sep 2023 08:50

PD schreef:[re.gif]

Wij kijken inmiddels naar een Defender P400(e), vandaar de interesse in PHEV en Mild-Hybrid mrgreen.gif Voor een Airstream komt een dergelijke Defender ook wel in beeld.
Van Premium Diesel naar Premium Defender dus? Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”