Vraag over trekkracht deze combi
- Snoopy
- Berichten: 19
- Lid geworden op: wo 7 jun 2023 07:51
- Locatie: Zoetermeer / Zuidplas
- Contacteer:
Vraag over trekkracht deze combi
Korte vraag. Ik heb een caravan van max. 1000 kg beladen. Ervoor staat een Puma Xline X - 3 cilinder 1.0 met 125 Pk / 92Kw. Hij mag 1100 trekken.
Dat trekken gaat prima hier in NL maar nu de vraag:
Ik wil met deze combi volgend jaar naar Oostenrijk.
Kan ik hiermee de bergen in en wat kan de maximale hellingshoek (in procenten) zijn die je kunt nemen?
Er zijn vast mensen die hier verstand van hebben.
Raad t gerust ook af als je het niet verstandig vindt.
Dat trekken gaat prima hier in NL maar nu de vraag:
Ik wil met deze combi volgend jaar naar Oostenrijk.
Kan ik hiermee de bergen in en wat kan de maximale hellingshoek (in procenten) zijn die je kunt nemen?
Er zijn vast mensen die hier verstand van hebben.
Raad t gerust ook af als je het niet verstandig vindt.
Laatst gewijzigd door Snoopy op wo 30 aug 2023 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
--- Caravelair Alba 390 (2023) met Ford Puma X-line X
Je mag mij ook "Olaf" noemen.
Je mag mij ook "Olaf" noemen.
Re: Vraag over trekkracht deze combi
Ik denk dat je wat erg positief bent of het aantal paarden in het vooronder...
Dat zijn er geen 225 maar 125...
En... waarom zou je er niet komen?
Ik reed vroeger met 75 Pk en een 1200 Kg hut ook over de Alpen.
Het ging misschien wat langzamer dan nu.... nou so whatt.
Het is toch geen vakantie race... gewoon op tijd terug schakelen en toeren houden.
Laat het toerental niet ver zakken op een helling, op tijd terug schakelen zodat er nog power in een lagere versnelling is.
Je sluit gewoon effe aan bij de vrachtwagens.
En... echte hellingen naar Oostenrijk zijn er niet veel...
In DL is het allemaal best te rijden...je zal een keer terug moeten schakelen wellicht.. nou en??
Jou motor kan beter meer dan minder toeren maken dan, het "nieuwe rijden" met je effe vergeten.
Dat zijn er geen 225 maar 125...
En... waarom zou je er niet komen?
Ik reed vroeger met 75 Pk en een 1200 Kg hut ook over de Alpen.
Het ging misschien wat langzamer dan nu.... nou so whatt.
Het is toch geen vakantie race... gewoon op tijd terug schakelen en toeren houden.
Laat het toerental niet ver zakken op een helling, op tijd terug schakelen zodat er nog power in een lagere versnelling is.
Je sluit gewoon effe aan bij de vrachtwagens.
En... echte hellingen naar Oostenrijk zijn er niet veel...
In DL is het allemaal best te rijden...je zal een keer terug moeten schakelen wellicht.. nou en??
Jou motor kan beter meer dan minder toeren maken dan, het "nieuwe rijden" met je effe vergeten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Snoopy
- Berichten: 19
- Lid geworden op: wo 7 jun 2023 07:51
- Locatie: Zoetermeer / Zuidplas
- Contacteer:
Re: Vraag over trekkracht deze combi
Hi Chris,
Ja natuurlijk moest dat 125pk zijn. Was typfoutje. Dat heb je als je op t scherm van je mobiel zit. ;-)
Ik was bang dat ik bepaalde hellingen helemaal niet op kon en zag mijzelf al achteruit naar beneden rollen met tal van auto's achter me.
Maar goed. Daarover hoef ik mij dus geen zorgen te maken.
Verstand van lesgeven heb ik wel (rijinstructeur) maar had werkelijk geen flauw idee of dat zou lukken. Van de technische kant te weinig kaas gegeten. Dank voor je antwoord.
Ja natuurlijk moest dat 125pk zijn. Was typfoutje. Dat heb je als je op t scherm van je mobiel zit. ;-)
Ik was bang dat ik bepaalde hellingen helemaal niet op kon en zag mijzelf al achteruit naar beneden rollen met tal van auto's achter me.
Maar goed. Daarover hoef ik mij dus geen zorgen te maken.
Verstand van lesgeven heb ik wel (rijinstructeur) maar had werkelijk geen flauw idee of dat zou lukken. Van de technische kant te weinig kaas gegeten. Dank voor je antwoord.
--- Caravelair Alba 390 (2023) met Ford Puma X-line X
Je mag mij ook "Olaf" noemen.
Je mag mij ook "Olaf" noemen.
Re: Vraag over trekkracht deze combi
Wat een handige tip is...
Zoek uit wat het toerental is van jou auto met het meeste vermogen.
Bij non turbo motoren ligt dat vaak wat hoger dan bij turbo motoren.
Ik zat dus even te kijken en als ik het goed heb heeft jou motor het grootste koppel 170 Nm al bij 1400 toeren.
Nu is 1400 toeren wel erg laag om te rijden met een caravan... zonder is het ronduit zuinig... maar dat moet je met een caravan maar even vergeten.
Zelf ( ook een turbo motor) rijd ik het liefst rond de 2000 toeren, dan zijn er geen onverwachte verrassingen.
En..
Bij een wat hoger toerental is de motorkoeling, en de bak koeling gewoon veel beter dan wanneer de koelvloeistof maar rustig kabbelend rondklotst door de motor.
Dus advies... zorg voor wat meer toeren...
Heb je een automaat, let dan op dat ie niet naar de hoogste versnelling doorschakelt... maar kies een versnelling lager... of 2...
Laat het toerental niet te laag komen.
Ik heb nog nooit een auto/caravan combi achteruit zien rollen, ook niet op de "bekende" coll in de buurt, die bij Luik.
Alles en iedereen komt boven... want met 50 kom je er ook als er niet meer inzit..
je mag toch maar 90 en in DL maar 80..( zonder tempo 100)
Niet te bang zijn... komt best goed, geen haast, de vakantie begint thuis..
Zelf afgelopen vakantie ook door Oostenrijk gereden, en ook een paar dagen gekampeerd.
Mijn dochter wilde al jaren Hallstatt zien, het decor van de film Frozen.
Da's echt Oostenrijk zoals je in sprookjes zou verwachten..
Alleen al die toeristen die dat ook willen zien he... ( o... mmm ik was daar een van.. )
Zoek uit wat het toerental is van jou auto met het meeste vermogen.
Bij non turbo motoren ligt dat vaak wat hoger dan bij turbo motoren.
Ik zat dus even te kijken en als ik het goed heb heeft jou motor het grootste koppel 170 Nm al bij 1400 toeren.
Nu is 1400 toeren wel erg laag om te rijden met een caravan... zonder is het ronduit zuinig... maar dat moet je met een caravan maar even vergeten.
Zelf ( ook een turbo motor) rijd ik het liefst rond de 2000 toeren, dan zijn er geen onverwachte verrassingen.
En..
Bij een wat hoger toerental is de motorkoeling, en de bak koeling gewoon veel beter dan wanneer de koelvloeistof maar rustig kabbelend rondklotst door de motor.
Dus advies... zorg voor wat meer toeren...
Heb je een automaat, let dan op dat ie niet naar de hoogste versnelling doorschakelt... maar kies een versnelling lager... of 2...
Laat het toerental niet te laag komen.
Ik heb nog nooit een auto/caravan combi achteruit zien rollen, ook niet op de "bekende" coll in de buurt, die bij Luik.
Alles en iedereen komt boven... want met 50 kom je er ook als er niet meer inzit..
je mag toch maar 90 en in DL maar 80..( zonder tempo 100)
Niet te bang zijn... komt best goed, geen haast, de vakantie begint thuis..
Zelf afgelopen vakantie ook door Oostenrijk gereden, en ook een paar dagen gekampeerd.
Mijn dochter wilde al jaren Hallstatt zien, het decor van de film Frozen.
Da's echt Oostenrijk zoals je in sprookjes zou verwachten..
Alleen al die toeristen die dat ook willen zien he... ( o... mmm ik was daar een van.. )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Vraag over trekkracht deze combi
Ik denk dat dit best lukt hoor. Ik mis nog wel een beetje het koppel van je auto, hoeveel is dat? Als het echt spannend gaat worden, rijd je gewoon in de tweede versnelling naar boven, en rijd je alsnog 50/60 ofzo.
No problemo met deze auto hoor; ik zou het best aandurven. Niet bang zijn om flink gas te geven
No problemo met deze auto hoor; ik zou het best aandurven. Niet bang zijn om flink gas te geven
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Vraag over trekkracht deze combi
Koppel 170 Nm bij 1400 RPM...
Turbo.
( als ik de juiste motor specs heb gekeken)
Turbo.
( als ik de juiste motor specs heb gekeken)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Vraag over trekkracht deze combi
Er zijn verschillende sites waar je de trekkracht van je combinatie kunt laten berekenen oa bij anwb (googelen)
knaus blueline 450TF (bj 2000, 1300 kg beladen), met Ford
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
Re: Vraag over trekkracht deze combi
Check je combinatie maar even op caravantrekker.nl. Dan zal je zien dat jouw Puma geen enkel probleem heeft om veilig en met voldoende power een caravan van 1000 kilo te trekken, ook in de bergen
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Vraag over trekkracht deze combi
125pk en 210nm is meer dan genoeg. Omgerekend per kilo heb jij circa 30% meer newtonmeter per kilo dan mijn combi. Ik kom doorgaans al lachend boven
Renault Mégane III Estate 1.5 dCi (2014)
Knaus Azur 500 FU (2006)
Knaus Azur 500 FU (2006)
Re: Vraag over trekkracht deze combi
Gewoon..gas Bas.
Lang geleden reed ik met een atmosferische 2 liter benzinemotor in een Isuzu pickup.. ook iets van 125 pk.
Daar stond een afzetunit op. Erachter hing een grote boottrailer met een forse boot erop. Totale combi ruim 6000 kg.
Daarmee ging ik naar Joegoslavië. Wat nu Croatië heet.
Er waren nog geen snelwegen en tunnels.
Dus paswegen over de Karawanken en het Velebit gebergte rijden.
Het ging ook.
Wel plankgas in de 2e versnelling, handgeschakeld. Met 40 kmu of nog minder omhoog.
Gaf niet, harder kon je toch niet, de vrachtauto's haalden dat ook maar amper.
Het motortje vond het niet echt leuk, en eerlijk gezegd was het wel wat te weinig vermogen voor het treingewicht.
De reis duurde best een uurtje of 4-5 langer.
Maar wat maakt dat nu uit op 3 dagen rijden.
Slechts een uurtje of anderhalf per dag.
Later deed ik hetzelfde met een 5,7 liter, en 400 pk met automaat.
Daar was geen kunst meer aan. Eigenlijk best saai..
Lang geleden reed ik met een atmosferische 2 liter benzinemotor in een Isuzu pickup.. ook iets van 125 pk.
Daar stond een afzetunit op. Erachter hing een grote boottrailer met een forse boot erop. Totale combi ruim 6000 kg.
Daarmee ging ik naar Joegoslavië. Wat nu Croatië heet.
Er waren nog geen snelwegen en tunnels.
Dus paswegen over de Karawanken en het Velebit gebergte rijden.
Het ging ook.
Wel plankgas in de 2e versnelling, handgeschakeld. Met 40 kmu of nog minder omhoog.
Gaf niet, harder kon je toch niet, de vrachtauto's haalden dat ook maar amper.
Het motortje vond het niet echt leuk, en eerlijk gezegd was het wel wat te weinig vermogen voor het treingewicht.
De reis duurde best een uurtje of 4-5 langer.
Maar wat maakt dat nu uit op 3 dagen rijden.
Slechts een uurtje of anderhalf per dag.
Later deed ik hetzelfde met een 5,7 liter, en 400 pk met automaat.
Daar was geen kunst meer aan. Eigenlijk best saai..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Vraag over trekkracht deze combi
Gaat prima. Ik heb ook een 1.0 motor. Origineel 116pk en 200nm
Nu gechipt naar 140pk en 240nm.
Ook in originele setup reed het prima met een caravan van max 1000Kg.
Nu hangt er 1 achter die leeg al boven de 1000Kg zit. Daarmee ook de heuvels van de Vogezen in geweest. Geen enkel probleem zolang je de koeling maar in de gaten houdt en op tijd terugschakelt.
Nu gechipt naar 140pk en 240nm.
Ook in originele setup reed het prima met een caravan van max 1000Kg.
Nu hangt er 1 achter die leeg al boven de 1000Kg zit. Daarmee ook de heuvels van de Vogezen in geweest. Geen enkel probleem zolang je de koeling maar in de gaten houdt en op tijd terugschakelt.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
Re: Vraag over trekkracht deze combi
Ik prakte mijn Chevy V8 daar ooit bijna achterin een T3 camper met 60pk diesel die met 25kmh daar de berg op kroop. Die reed een stuk langzamer dan ik verwachtte.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Vraag over trekkracht deze combi
Tja.... d'r staan toch borden met zoiets als VEHICLE LENTS ???
Of hoe het ook moge heten..
Ik sjees daar ook zonder problemen tegenop maar zal niet op de linker baan gaan tuffen.... wetende dat....
Of hoe het ook moge heten..
Ik sjees daar ook zonder problemen tegenop maar zal niet op de linker baan gaan tuffen.... wetende dat....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Vraag over trekkracht deze combi
Net zoals jeroen.25 moet ik het doen met een 3-cilinder met 115/116pk en 200nm in combinatie met 1300 kilo aan de haak. Het is echt geen enkel probleem. Maar vergeet het om 1400-2000 toeren te gaan rijden. Ik rij rond/tegen de 3000 toeren continue, in mijn geval dan in de 5e versnelling (van de 6). Regematig terug schakelen naar 4 (tegen de 4000 toeren) bij heuvels.
Bij het rijden met een te laag toerental mis je vermogen en heb je te weinig koeling vanwege de waterpomp die minder hard rond draait.
Bij het rijden met een te laag toerental mis je vermogen en heb je te weinig koeling vanwege de waterpomp die minder hard rond draait.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Vraag over trekkracht deze combi
Hier nog een.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Vraag over trekkracht deze combi
Kan het Ford Eco 1.0 blok eigenlijk nog getuned worden?
Ik meen dat het verschil vaak alleen in de software zat.
Effe het blok kietelen maakt het een stuk leuker.
Ha... edit.. mijn eigen vraag al antwoord op gevonden
https://www.atm-chiptuning.com/chiptuni ... ost-125pk/
+ 20 Pk, maar nog veel belangrijker
+ 40 Nm..... daar moet je het van hebben.
Wordt ie 145 Pk en 240 Nm...
Daarmee blijf je zeker niet stilstaan..
Ik meen dat het verschil vaak alleen in de software zat.
Effe het blok kietelen maakt het een stuk leuker.
Ha... edit.. mijn eigen vraag al antwoord op gevonden
https://www.atm-chiptuning.com/chiptuni ... ost-125pk/
+ 20 Pk, maar nog veel belangrijker
+ 40 Nm..... daar moet je het van hebben.
Wordt ie 145 Pk en 240 Nm...
Daarmee blijf je zeker niet stilstaan..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Vraag over trekkracht deze combi
Alleen moet je bij deze Ford modellen erg oppassen met de limieten van de versnellingsbak. Sommige bakken zijn erg krap bemeten qua koppel reserve.
- Snoopy
- Berichten: 19
- Lid geworden op: wo 7 jun 2023 07:51
- Locatie: Zoetermeer / Zuidplas
- Contacteer:
Re: Vraag over trekkracht deze combi
Dank voor alle reacties. Ik heb ze allemaal gelezen en de links ga ik zeker even bekijken!
--- Caravelair Alba 390 (2023) met Ford Puma X-line X
Je mag mij ook "Olaf" noemen.
Je mag mij ook "Olaf" noemen.
-
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Vraag over trekkracht deze combi
Sowieso is jouw auto geslaagd voor de hellingproef.
3x wegrijden vanuit stilstand op 12 procent.
Ik zou me dus geen zorgen maken.
Eric
3x wegrijden vanuit stilstand op 12 procent.
Ik zou me dus geen zorgen maken.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
- Snoopy
- Berichten: 19
- Lid geworden op: wo 7 jun 2023 07:51
- Locatie: Zoetermeer / Zuidplas
- Contacteer:
Re: Vraag over trekkracht deze combi
--- Caravelair Alba 390 (2023) met Ford Puma X-line X
Je mag mij ook "Olaf" noemen.
Je mag mij ook "Olaf" noemen.
Re: Vraag over trekkracht deze combi
Dat ligt ook aan het gewicht van de combinatie hoor.
Toen ik in het verleden met 52 ton totaalgewicht steeds richting Hoogkerk moest ging de snelheid bij viaducten op de A7 weldegelijk onderuit en schakelde hij terug. Met 410 PK kom je er zeker, maar zeker weten niet met twee vingers in de neus.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: Vraag over trekkracht deze combi
De vraag is alleen, of het ook heel blijft allemaal..Chris schreef: ↑wo 30 aug 2023 19:04Kan het Ford Eco 1.0 blok eigenlijk nog getuned worden?
Ik meen dat het verschil vaak alleen in de software zat.
Effe het blok kietelen maakt het een stuk leuker.
Ha... edit.. mijn eigen vraag al antwoord op gevonden
https://www.atm-chiptuning.com/chiptuni ... ost-125pk/
+ 20 Pk, maar nog veel belangrijker
+ 40 Nm..... daar moet je het van hebben.
Wordt ie 145 Pk en 240 Nm...
Daarmee blijf je zeker niet stilstaan..
Het is in de basis al een heel klein blokje met een bijzonder hoog vermogen.
Mijn ervaringen met heel ver opvoeren van kleine blokjes waren hardstikke leuk..
De levensduur rende echter nog veel harder..achteruit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Vraag over trekkracht deze combi
In het verleden zal best. Ik had het over de huidige generatie vrachtauto,stroapel schreef: ↑do 31 aug 2023 09:53Dat ligt ook aan het gewicht van de combinatie hoor.
Toen ik in het verleden met 52 ton totaalgewicht steeds richting Hoogkerk moest ging de snelheid bij viaducten op de A7 weldegelijk onderuit en schakelde hij terug. Met 410 PK kom je er zeker, maar zeker weten niet met twee vingers in de neus.
Re: Vraag over trekkracht deze combi
Die vrachtwagen is nu ongeveer 6 jaar oud. Dat is volgens mij ook aardig deze generatie
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)