Vraag over trekkracht deze combi

Gebruikersavatar
Snoopy
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 7 jun 2023 07:51
Locatie: Zoetermeer / Zuidplas
Contacteer:

Re: Vraag over trekkracht deze combi

Bericht door Snoopy » do 31 aug 2023 13:34

Hi Wally,

De Puma is ook mijn lesauto dus ik ben wat voorzichtig met chiptuning enzo. Heb ik met leerlingen ook weinig aan. mrgreen.gif
--- Caravelair Alba 390 (2023) met Ford Puma X-line X
Je mag mij ook "Olaf" noemen. mrgreen.gif

Wally
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Vraag over trekkracht deze combi

Bericht door Wally » do 31 aug 2023 14:49

troapel schreef:
do 31 aug 2023 09:53
Wally schreef:
wo 30 aug 2023 14:12

De huidige generatie vrachtauto's, zakken geen km terug in snelheid, bij een redelijke steile helling.

Frans
Dat ligt ook aan het gewicht van de combinatie hoor.
Toen ik in het verleden met 52 ton totaalgewicht steeds richting Hoogkerk moest ging de snelheid bij viaducten op de A7 weldegelijk onderuit en schakelde hij terug. Met 410 PK kom je er zeker, maar zeker weten niet met twee vingers in de neus.
Dat zit ,m in die 2 ton overbelading, of het was een LZV max 60 ton.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2437
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Vraag over trekkracht deze combi

Bericht door Paul Vingerhoets » do 31 aug 2023 15:34

Ook een huidige nieuwe vrachtwagen zakt wat in snelheid als er geklommen moet worden, tenminste als die goed beladen is richting de max bedoel ik dan.

Kijk een bloemenboer met 600 pk en 5 ton aan bloemetjes die geeft geen krimp bij een klim maar 410 pk en 40 ton gaat echt wel een paar km/h terug de botlektunnel in met 90 en eruit met 70 is vrij normaal
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vraag over trekkracht deze combi

Bericht door Chris » do 31 aug 2023 17:28

Ab schreef:
do 31 aug 2023 11:01
Chris schreef:
wo 30 aug 2023 19:04
Kan het Ford Eco 1.0 blok eigenlijk nog getuned worden?
Ik meen dat het verschil vaak alleen in de software zat.
Effe het blok kietelen maakt het een stuk leuker.

Ha... edit.. mijn eigen vraag al antwoord op gevonden
https://www.atm-chiptuning.com/chiptuni ... ost-125pk/

+ 20 Pk, maar nog veel belangrijker
+ 40 Nm..... daar moet je het van hebben.
Wordt ie 145 Pk en 240 Nm...
Daarmee blijf je zeker niet stilstaan..
De vraag is alleen, of het ook heel blijft allemaal.. mrgreen.gif
Het is in de basis al een heel klein blokje met een bijzonder hoog vermogen.
Mijn ervaringen met heel ver opvoeren van kleine blokjes waren hardstikke leuk..
De levensduur rende echter nog veel harder..achteruit.
Dat is wel een issue hoor .
Oud collega had ook dat blokje in zijn C Max.
Onder de motorkap moet je zoeken waar die brommer zit mrgreen.gif
Maar...het rijd goedkoop..
Kan ik van die mop ijzer bij mij voorin niet zeggen.
Zuipt al op de folder met die 5 Pitter.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Vraag over trekkracht deze combi

Bericht door meeder » do 31 aug 2023 19:23

Snoopy schreef:Hi Wally,

De Puma is ook mijn lesauto dus ik ben wat voorzichtig met chiptuning enzo. Heb ik met leerlingen ook weinig aan. mrgreen.gif
Dan zou ik het niet doen. De versnellingsbak is de beperkende factor bij deze auto en ook al beperken ze het koppel in de eerste en tweede versnelling dan is het de vraag of het goed gaat.
Als je zelf precies weet wat je doet gaat het wel maar een leerling kan natuurlijk nog wel eens wat lomper tekeer gaan.

Je kan ook je licht eens opsteken op het focusclub forum, anders dan de naam doet vermoeden ben je ook met andere Ford modellen welkom en daar zit een enorme bak kennis.

Gebruikersavatar
Beyerland390
Berichten: 20
Lid geworden op: di 29 aug 2023 11:02

Re: Vraag over trekkracht deze combi

Bericht door Beyerland390 » do 31 aug 2023 19:52

Ik ben op dit moment in Oostenrijk (Vorarlberg) met een Ford Focus station MK4 1.0 125pk en 1000kg caravan.
De hele combi is 100kg onder het maximum treingewicht en ben gewoon aangekomen. Je moet je toeren wat hoger houden en op tijd terug schakelen.

Het rijdt wel plezieriger als je de auto in de sport stand zet.

Ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat we op zoek gaan naar een 1.5 met 150/182pk. Dan hou je net wat meer over als je de heuvels bij Kassel door gaat.
Caravan: Beyerland 390DV, 2001 / binnenkort: Adria Adiva 462PD, 2012
Trekker: Ford Kuga PHEV, 2022, 225PK

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3527
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Vraag over trekkracht deze combi

Bericht door troapel » do 31 aug 2023 22:43

Paul Vingerhoets schreef:
do 31 aug 2023 15:34
Ook een huidige nieuwe vrachtwagen zakt wat in snelheid als er geklommen moet worden, tenminste als die goed beladen is richting de max bedoel ik dan.
Dat bedoelde ik dus ook. En die 2 ton overbelading maakt dan echt niet het verschil.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Vraag over trekkracht deze combi

Bericht door Niels83 » do 31 aug 2023 22:59

Ik rij met 105 pk en 1000 kilo geen centje pijn als je geen haast hebt. Maar de kracht doet er niet zo toe. Het vermogen is veel boeiender, ik rij een getunede diesel met 220nm en dat maakt wel het verschil.

Maar volgens mij zou je overal tegenop moeten kunnen rijden, de vraag is alleen hoe snel. En in welke versnelling.

Als je het spannend vindt zou ik toch overwegen om er een beetje vermogen bij te laten schrijven. Ik ben echt geen snelheidsduivel (meer) maar vind het zoveel fijner rijden.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2042
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Vraag over trekkracht deze combi

Bericht door doubleyou » vr 1 sep 2023 00:14

Ik denk dat 125 pk en 170Nm echt ruim voldoende zijn voor een caravan van 1000 kg. Ik ging in 2005 met de nieuwe Outlander Sport van mijn ouders op vakantie. Die had 136pk en leverde 176 Nm bij 4500 toeren. Met hun nieuwe Dethleffs Camper LifeStyle 510V van 1400 kilo erachter. Dat ging prima zolang je de motor maar genoeg toeren liet maken. Dat kleine turboblokje in de Puma gaat het minder zwaar hebben en hoeft minder toeren te draaien om koppel beschikbaar te hebben :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

LekensMark
Berichten: 1037
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Re: Vraag over trekkracht deze combi

Bericht door LekensMark » vr 1 sep 2023 19:29

Wally schreef:
wo 30 aug 2023 14:12
Chris schreef:
wo 30 aug 2023 13:47
I
Je sluit gewoon effe aan bij de vrachtwagens.
De huidige generatie vrachtauto's, zakken geen km terug in snelheid, bij een redelijke steile helling.

Frans
Dan kom je hier maar eens kijken in onze Oostkantons. Nieuwe vrachtwagens kruipen hier nog steeds onder volle belading de hellingen op. Er staan zelfs speciaal waarschuwingsborden voor de overige weggebruikers.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16330
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Vraag over trekkracht deze combi

Bericht door Jan van Vijven » vr 1 sep 2023 21:49

Klopt, ook die zakken veel terug.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”