Productiefout Emuk stang in huis?

Over alle soorten spiegels én
achteruitrijcamera's
Robindd
Berichten: 105
Lid geworden op: do 21 jul 2022 08:39

Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Robindd » do 24 aug 2023 11:51

Afgelopen Mei helemaal blij met de Emuk spiegels die ik voor de Passat B8 had gekocht.
Stangen een cm of 8 ingekort omdat ze wel heel ver uitstaken, dat leek me wat gevaarlijk. Las dat ook wel vaker dat dat gebeurde.

Bij de terugrit afgelopen week viel me echter op dat de instelling van de spiegel was verandert, dat is gek.. Emuk adverteerd met slechts 1 keer afstellen.
Het op de spiegel vastzetten is kinderlijk eenvoudig en daar ben ik mega blij mee.

Maarrrr:
Probleem 1:
De klemmen waarmee je de spiegel aan de stang klemt, klemt niet voldoende.. Ik kan de spiegel redelijk eenvoudig nog op en neer bewegen, terwijl ik hem toch echt heel vast heb gedraaid. Vaster gaat niet.
Heeft iemand dit ook meegemaakt?

Probleem 2:
Van de L spiegel zat de gehele stang los in het gietstuk. Na wat voelen en proberen kon ik de gehele stang er niet al te moeilijk uit halen scratch.gif ..
Heeft iemand dit ooit eens gehad?
Het lijkt erop dat de 2 "gaatjes" waarmee ze de stang vast zetten op de L spiegel veel minder diep zijn dan op de R. Misschien een foutje..

Gekocht bij de NL site van berger, maar die zeggen vrolijk: Je hebt de stangen ingekort? dan vervalt de garantie, succes.
Viel van mijn stoel.. inkorten is toch redelijk normaal bij deze spiegels? Staat echter niet in de handleiding voor wat ik zo kon vinden.. helaas.
Dat je ze niet retour kan sturen begrijp ik, maar geen garantie meer geven vindt ik niet acceptabel. Maar wat doe je er aan als ze vol blijven houden.

Heb nu een bericht rechtstreeks naar Emuk gestuurd, hopelijk zijn die trotser op hun product en willen ze helpen. Nogal een hoop geld voor spiegels van 1-malig gebruik.
IMG_5896.JPG
IMG_5891.JPG
Knaus Sudwind 500FU - 2004
VW Passat Variant 1.4TSI - 2016

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8045
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Ron » do 24 aug 2023 12:45

Zijn dat geen torx of inbus boutjes ?
En anders een paar druppels seconden lijm of nog beter de juiste loctite er tussen laten vloeien.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2025
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Hans 555 » do 24 aug 2023 13:14

Ik herken dit ook vwb het los zitten van het buisje in het huis/gietstuk. Maar ook ik heb de buizen ingekort omdat die buiten de spiegels uitstaken. Ik heb echter nog niet gebeld omdat de spiegels elders liggen. Ik wilde er eerst foto's van maken om de beweging te kunnen laten zien.
Heb de spiegels ook begin dit jaar gekocht.
Eerdaags toch maar de spiegels fotograferen en bellen met het (internet0 bedrijf waar ik ze gekocht heb.

NB: Bij mij ook de linker spiegel.
Laatst gewijzigd door Hans 555 op do 24 aug 2023 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Robindd
Berichten: 105
Lid geworden op: do 21 jul 2022 08:39

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Robindd » do 24 aug 2023 13:22

Ik heb de verf er nog niet af durven te krabben om te zien of het boutjes zijn eerlijk gezegd.
Kan als ik thuis ben eens de binnenkant bekijken of ik het daar kan zien. Maar het e.e.a. lijkt soort van platgedrukt om klemming te krijgen.

Qua klussen en het vastkrijgen, dat gaat zeker wel lukken. Desnoods met wat spanstifjes en boren. Dan draait het zeker niet meer.
Echter spiegels 1x gebruikt van 3mnd oud moeten gewoon goed zijn af fabriek/leverancier vindt ik. Zeker voor een merk als Emuk.

Interessant om te lezen Hans 555, klinkt als hetzelfde.
Ben benieuwd of bij jou ook direct garantie wordt afgewezen.

Ik heb nog een poging gedaan om te melden dat ze moeten bewijzen dat het mijn schuld is, dat is het NL recht namelijk. Maar ze kwamen alleen met wat korting om de hoek, geen oplossing.
Knaus Sudwind 500FU - 2004
VW Passat Variant 1.4TSI - 2016

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Gemineye » do 24 aug 2023 13:31

Het los zitten van buis bij gietstuk herken ik niet. Dat hebben de mijne niet. Het slechts eenmalig afstellen werkt bij mij echter helaas ook niet zo, of ik moet ze wel héél voorzichtig opbergen. Als ik ze ergens in de disselbak leg dan weet ik zéker dat er wel weer iets aan moet gebeuren de volgende keer.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8039
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door VIP » do 24 aug 2023 13:52

Hier liggen de Emuk’s bij niet gebruik los in de kofferbak.

Nog nooit opnieuw hoeven afstellen….

En ik gebruik ze nagenoeg wekelijks.
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Ab » do 24 aug 2023 13:59

Robindd schreef:
do 24 aug 2023 11:51


Maarrrr:
Probleem 1:
De klemmen waarmee je de spiegel aan de stang klemt, klemt niet voldoende.. Ik kan de spiegel redelijk eenvoudig nog op en neer bewegen, terwijl ik hem toch echt heel vast heb gedraaid. Vaster gaat niet.
Dat gebeurd vaak met dat soort klemmen .Oplossing: Losdraaien. Een stukje zwart isolatieband om de buis, klem daar overheen schuiven en vast draaien. Desnoods 2 of 3 keer om de buis draaien.


Probleem 2:
Van de L spiegel zat de gehele stang los in het gietstuk. Na wat voelen en proberen kon ik de gehele stang er niet al te moeilijk uit halen scratch.gif ..
Heeft iemand dit ooit eens gehad?
Het lijkt erop dat de 2 "gaatjes" waarmee ze de stang vast zetten op de L spiegel veel minder diep zijn dan op de R. Misschien een foutje..
Oplossing: Op de plaats waar de boutjes zitten even de putjes in de buis met een drevel of centerpunt of net wat je hebt liggen iets dieper slaan en de boutjes goed vastdraaien

Dat je ze niet retour kan sturen begrijp ik, maar geen garantie meer geven vindt ik niet acceptabel. Maar wat doe je er aan als ze vol blijven houden.
Garantie geven op een modificatie die door een klant zelf uitgevoerd wordt ? En garantie op iets te los zittende schroefjes ? Met 5 minuten werk zit alles onwrikbaar vast. Dat is veel minder werk dan correspondentie gaan voeren en heen en weer sturen van spiegels.



IMG_5896.JPG
IMG_5891.JPG
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Robindd
Berichten: 105
Lid geworden op: do 21 jul 2022 08:39

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Robindd » do 24 aug 2023 14:17

Dank voor de reacties.
Als dat schroefjes zijn inderdaad is het niet zo moeilijk, dan moet ik de verf even los peuteren. Maar dat wist ik helemaal niet :oops:
Echter had ik dat als reactie verwacht dan ook van een leverancier. Maargoed, vanavond even kijken of dat inderdaad geschroefd zit.

Heb 1 spiegel een stukje zwart duct tape gebruikt, dat scheelt een hoop inderdaad.. Ook daar had ik dat niet verwacht voor nieuwe spiegels.

@Ab, geen garantie op mijn eigen modificatie, heb die stangen met het inkorten er niet uit gehad. Ga natuurlijk niet garantie vragen op een eigen modificatie, dat lijkt me niet meer dan normaal. Ze hadden dus wel mogen zeggen dat daar schroeven in zaten, wist ik niet, als dat zo is natuurlijk.

Ik ga vanavond even kijken.
Knaus Sudwind 500FU - 2004
VW Passat Variant 1.4TSI - 2016

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2025
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Hans 555 » do 24 aug 2023 14:35

@Ab:

Volgende keer graag andere kleur gebruiken voor de antwoorden.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door iemand » do 24 aug 2023 14:38

Maar je MOET de stangen toch inkorten. Breedte is afhankelijk van je caravan.
Uitsteken is veel te gevaarlijk.

Verder pas je niets aan het product aan, dus men '...'zich er wel makkelijk onderuit.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Paul Vingerhoets » do 24 aug 2023 14:39

@ab groen is (in ieder geval voor mij op de tablet) zeer slecht leesbaar
A er was al iemand voor

Maar de stangen inkorten, heb je dan een heel smalle caravan ?
Je wil toch met de caravan spiegels langs de caravan kunnen kijken hoe breder de spiegels staan hoe meer zicht je hebt

Oké niet iedereen wil zien wat er achter hem gebeurd, zie ik regelmatig onderweg gezien de smal geplaatste spiegeltje of geen extra spiegels
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Robindd
Berichten: 105
Lid geworden op: do 21 jul 2022 08:39

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Robindd » do 24 aug 2023 14:51

De stangen op de Passat zijn behoorlijk lang. Ik heb ze op 2,3m binnenkant spiegels afgesteld en daarna het uitstekende gedeelte eraf gehaald. Anders stak die zomaar een 7-8cm uit buiten de spiegels.
Dat vond ik wat gevaarlijk, dan ben je 14-16cm breder met wat pijpjes die je haast niet ziet.
Caravan is 2,3m, dus binnenzijde 2,3m is al ruim genoeg leek me.
Knaus Sudwind 500FU - 2004
VW Passat Variant 1.4TSI - 2016

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1861
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door EricS » do 24 aug 2023 15:10

Vervelend dat jou spiegels niet helemaal doen wat ze zouden moeten doen....stevig vastzitten.

Heb ook Passat B8 gehad, met passende Emuks Nooit problemen mee gehad. Snap eerlijk gezegd ook niet dat je ze ingekort hebt...vond ik niet nodig voor Fendt 230 cm breed.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Daphne » do 24 aug 2023 15:24

Robindd schreef:
Maarrrr:
Probleem 1:
De klemmen waarmee je de spiegel aan de stang klemt, klemt niet voldoende.. Ik kan de spiegel redelijk eenvoudig nog op en neer bewegen, terwijl ik hem toch echt heel vast heb gedraaid. Vaster gaat niet.
Heeft iemand dit ook meegemaakt?
Heb je het blokje wel goed zitten? De schuine kant moet naar buiten wijzen. Dus niet naar de auto.

Onlangs heeft iemand nog een plaatje hiervan gedeeld.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door iemand » do 24 aug 2023 15:33

toch al een jaartje geleden gepost whistle.gif

viewtopic.php?t=47288

Afbeelding
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Paul Vingerhoets » do 24 aug 2023 15:35

[re.gif] [re.gif] dat hoekje zit toch onder de schroef waarmee de houder op de autospiegel zit geschroefd ?

Denk dat het hier om het spiegelglas gaat die op de stang geklemd wordt met het boutje en de plastic klem
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Willem69
Berichten: 494
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 12:56

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Willem69 » do 24 aug 2023 15:58

Het gaat niet om het blokje op de spiegel.
ook ik heb twee maanden geleden Emuk XL gekocht, de spiegel zit vrij los op de stang.
Ondanks dat ik ze volledig aangedraaid heb blijft de spiegel niet in de originele stand staan, afgelopen vakantie zelfs tijdens het rijden de spiegel een aantal keer weer moeten kantelen om terug te zetten in oorspronkelijke positie.
Ik had ook verwacht eenmaal afstellen en klaar.

Gebruikersavatar
erikalma
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 20 mei 2022 17:18
Locatie: België Antwerpen

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door erikalma » do 24 aug 2023 16:16

Op onze audi q3 gebruiken we ook emuk's, niet ingekort en is perfect, ik heb een indicatie van de caravanbreedte als ik ergens tussendoor moet.
Snel geplaatst en zitten stevig vast. Afstellen bijna niet nodig, zeer tevreden !

gr. erik
sudwind 460 eu epower 2022 met verona luifel - audi q3 2020 35tdi dsg

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door iemand » do 24 aug 2023 16:31

Dan maar stukje fietsband er tussen en weer aandraaien whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Robindd
Berichten: 105
Lid geworden op: do 21 jul 2022 08:39

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Robindd » do 24 aug 2023 16:41

Het gaat om de stang in het gietstuk die los zit / eruit kan.
Die ga ik vanavond controleren of er onder die 2 puntjes een schroefje zit die vol met verf is gezet.

Anderzijds gaat het om de plastic houden die de caravan spiegel aan de buis verbind met een boutje en moer.
Deze verbinding verliest zijn instelling.
1 kant heb ik reeds geprobeerd een stuk zwart ducttape te plaatsen en zo afgesneden dat deze exact 1x rond gaat. Toen voorzichtig die houder er overheen gedaan.
Dat blijft wel zitten, geeft ini mini beetje vering, maar dat is perfect verder.

Dat blokje met die schuine hoek, dat wist ik. Daarom schreef ik in de TS dat de houder perfect aan de spiegel van de auto klemt, daarover heel erg tevreden. Dat is super eenvoudig en zit goed vast.

Ik zal later nog op die stang met gietstuk verbinding terug komen. Als er een inbus oid in de verf zit daar, dan prima. Alleen de verf even verbreken. Het is aluminium, dus roesten doet het niet. En het zit aan de onderkant volgens mij ook, valt niet eens op.
Knaus Sudwind 500FU - 2004
VW Passat Variant 1.4TSI - 2016

Robindd
Berichten: 105
Lid geworden op: do 21 jul 2022 08:39

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Robindd » do 24 aug 2023 16:43

EricS schreef:
do 24 aug 2023 15:10
Vervelend dat jou spiegels niet helemaal doen wat ze zouden moeten doen....stevig vastzitten.

Heb ook Passat B8 gehad, met passende Emuks Nooit problemen mee gehad. Snap eerlijk gezegd ook niet dat je ze ingekort hebt...vond ik niet nodig voor Fendt 230 cm breed.
Heb ze gewoon op 2,3m binnenkant spiegels afgesteld, daarmee staken ze behoorlijk uit. Dan had ik ze 7cm verder naar buiten moeten zetten voor het niet uitsteken, of ergens halverwege voor een klein beetje uitsteken.
Maar vond 2,3m binnenkant voldoende voor een 2,3m caravan. Anders werd het snel 2,4m binnenkant spiegel, en is de buitenmaat nog een heel stuk groter uiteraard.
Knaus Sudwind 500FU - 2004
VW Passat Variant 1.4TSI - 2016

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Chris » do 24 aug 2023 16:46

Ik ben bang dat de buis NIET met inbusboutjes vastzit, maar keihard geklonken.
Dus door vervorming vast in het gietstuk.

Maar afzagen... als je af gaat zagen doe je dat toch aan de buitenkant??? dopje eraf en zagen maar..
Echter... waarom niet zo?? ( zie foto)
En ik heb toch geen smalle auto... dus veel "buislengte" eigenlijk over.
En ook mijn Emuks... 1x afgesteld, zitten al jaren goed...misschien 1 keer wat bijgesteld...
.
Emuk2.jpg
.
.
Wat ik wel heb gehad is dat het slotboutje wat door de spiegelklem gaat "opgevreten" werd door het moertje bij de 1e montage.
Nu heb ik in mijn leven al miljoenen moertjes vastgedraaid, dat kan ik wel.
Scheef erop draaien is ook vrijwel onmogelijk, maar de schroefdraad was aan flarden.
Ook naar Emuk in DL geschreven en met kerende post 4 setjes nieuwe boutjes gekregen..
Ik had ook geschreven dat ik naast de standaard ook de XL spiegels had...vonden zij dat ik dan 4 nieuwe slotboutjes moest hebben.
Daarna geen enkel probleem meer.... ik zweer bij Emuk..
Laatst gewijzigd door Chris op do 24 aug 2023 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Rene_13 » do 24 aug 2023 16:50

[re.gif] [re.gif]
Ik verwacht dat het geponst is.
kan je er inkijken?

ik heb ooit deze constructie gezien op die forum en gekopieerd.
Want beter goed gejat dan slecht bedacht. knipoog.gif
Nooit meer verstellen
Bijlagen
38c7d67f-1fb5-42f0-a5f7-28b64a1c5fd3.jpg
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1286
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door jeroen.25 » do 24 aug 2023 17:21

Ik had ook dat 1 spiegel wat makkelijker te verdraaien was dan de andere. Vond dat ook tegenvallen van een merk dat hier altijd zo aangeprezen wordt.

Ik snap het inkorten verder ook niet. Mijn Octavia zal misschien heel iets smaller zijn dan jouw auto, maar caravan even breed.
Die breedte van de Emuk vond ik toch wel nodig. Ook totaal geen last van gehad onderweg.
Nu rijd ik met Milenco Grand Aero. Die staan binnenkant spiegels geloof ik 2,40 uit elkaar. Prima zicht links. Rechts zou nog wel iets meer mogen van mij.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Robindd
Berichten: 105
Lid geworden op: do 21 jul 2022 08:39

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Robindd » do 24 aug 2023 17:35

Dat slot boutje kan echt niet strakker. De spiegel zit er ten slotte tussen geklemd en die beweegt met geen mogelijkheid meer links en rechts.

De discussie gaat hier niet over het afkorten dames en heren :), dat is inderdaad aan de buitenkant gedaan, niet de binnenkant natuurlijk… dat zat vast, niet gemerkt toen.
Met een pijpsnijder gedaan, dus 0 kracht op gekomen.

Ik heb overigens een dopje aan het einde, geen kapje wat er overheen valt.

Al met al valt het me gewoon tegen voor de €’s was het kost en wat je krijgt..

Het zit geklonken inderdaad, net thuis.
Dus of lijmen, lassen of wat anders, maar duidelijk dat dit niet OK is qua productie. Zijn gloednieuw.Afbeelding
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knaus Sudwind 500FU - 2004
VW Passat Variant 1.4TSI - 2016

Plaats reactie

Terug naar “Spiegels”