Kogeldruk en beladen auto
Kogeldruk en beladen auto
Wij hebben sinds kort een Caravelair antares style 450 en een Ford Kuga als trekauto. Hiervoor altijd met een kleine caravan gereisd. Wat ons eerste weekend op pad opviel was dat ik de caravan wat onrustig vond en wat vond slingeren. Nav een topic op dit forum over kogeldruk ben ik de kogeldruk gaan verhogen naar 80+ en het resultaat was bevredigend. We hebben een veel rustigere terugweg gehad. Wordt het rijgedrag nog beter als ik iets aan de auto aanpas? Is het raadzaam om de achterbanden spanning te verhogen? En er ligt niets aan gewicht in de auto en we reizen met twee personen. Is het raadzaam om ook gewicht in de auto aan te brengen? Wat maakt deze combinatie zo stabiel mogelijk? We willen in september zo stabiel en veilig mogelijk op pad.
Re: Kogeldruk en beladen auto
Bandenspanning zou ik zeker verhogen, 2 pers + kogeldruk + bagage is onderdehand 4 personen. In de deurstijl zal een plaatje zitten met de bandendruk. Bij de standaardbandenmaat 235/55/17 voor mijn Kuga was dat voor 2.4 bar en achter 2.8 bar. Uiteraard kun je die altijd iets aanpassen om comfortabeler te rijden.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV
Ford Kuga Titanium X PHEV
Re: Kogeldruk en beladen auto
Inderdaad meer gewicht in de auto brengen. Toch zeker als er verder niets in zit. Probeer er wat zware spullen in te leggen.
En als het goed is zit er ergens bij de bestuurderskant een sticker in de deursponning van je auto waarop de bandendruk aangegeven staat voor een lege en beladen auto. Zet de banden op de druk voor een beladen auto. Dat zal zeker schelen. Verder niet teveel achterin de caravan, maar belading zoveel mogelijk boven de as en niet te hoog. (Dus geen zware spullen in bovenkanten etc)
Speel hiermee en weeg eventueel je spullen zodat je weet hoeveel in de caravan en hoeveel in je auto zit. Dit icm met een voldoende hoge kogeldruk kan zeker tot een beter resultaat leiden. Succes!
En als het goed is zit er ergens bij de bestuurderskant een sticker in de deursponning van je auto waarop de bandendruk aangegeven staat voor een lege en beladen auto. Zet de banden op de druk voor een beladen auto. Dat zal zeker schelen. Verder niet teveel achterin de caravan, maar belading zoveel mogelijk boven de as en niet te hoog. (Dus geen zware spullen in bovenkanten etc)
Speel hiermee en weeg eventueel je spullen zodat je weet hoeveel in de caravan en hoeveel in je auto zit. Dit icm met een voldoende hoge kogeldruk kan zeker tot een beter resultaat leiden. Succes!
Knaus Sudwind 500tl '03
Re: Kogeldruk en beladen auto
De best mogelijke combinatie in 1 zin..
De auto zo zwaar mogelijk, de caravan zo licht mogelijk, de kogeldruk zo hoog mogelijk.
Bandendruk auto aanpassen aan hoger gewicht indien nodig, maar dat spreekt voor zich.
De auto zo zwaar mogelijk, de caravan zo licht mogelijk, de kogeldruk zo hoog mogelijk.
Bandendruk auto aanpassen aan hoger gewicht indien nodig, maar dat spreekt voor zich.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Kogeldruk en beladen auto
Je schrijft: [Is het raadzaam om ook gewicht in de auto aan te brengen? Wat maakt deze combinatie zo stabiel mogelijk? We willen in september zo stabiel en veilig mogelijk op pad.][/b]
Hier lees ik dat de kofferbak leeg is, of nagenoeg geen gewicht in zich heeft.
Juist die beladen kofferbak zorgt dat de achterbeentjes van de auto lekker stevig op de weg staan.
Geen gewicht achterin maakt een auto erg onrustig.
Wat Ab al zegt... en dat de een ouwe rot in kamperen...
Auto zo zwaar mogelijk, caravan zo licht mogelijk en een lekker stevige kogeldruk.
Mijn kogeldruk is zelfs altijd boven het geadviseerde gewicht, het rijd gewoon veel beter.
10 Kg extra kogeldruk kan een wereld van verschil in rijcomfort zijn.
En geen agent zal je daarvoor bekeuren
Hier lees ik dat de kofferbak leeg is, of nagenoeg geen gewicht in zich heeft.
Juist die beladen kofferbak zorgt dat de achterbeentjes van de auto lekker stevig op de weg staan.
Geen gewicht achterin maakt een auto erg onrustig.
Wat Ab al zegt... en dat de een ouwe rot in kamperen...
Auto zo zwaar mogelijk, caravan zo licht mogelijk en een lekker stevige kogeldruk.
Mijn kogeldruk is zelfs altijd boven het geadviseerde gewicht, het rijd gewoon veel beter.
10 Kg extra kogeldruk kan een wereld van verschil in rijcomfort zijn.
En geen agent zal je daarvoor bekeuren
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Kogeldruk en beladen auto
Het klopt dat de achterbank leeg is, op de hond van 20 kg na dan. Het lastige is dat ik niet veel aan gewicht kan veranderen door de kampeerspullen te verdelen. We hebben bijvoorbeeld geen zware voortent om mee te nemen en in de achterbak te leggen. Sterker nog.....we hebben de kogeldruk hoger gekregen door in de caravan extra gewicht aan de voorkant aan te brengen in de vorm van dumbbells en dat werkt. Daarnaast ga ik ook de zware gasfles meenemen ipv de licht gewicht fles. Door het extra gewicht en hogere kogeldruk rijdt de combinatie al veel beter. Is het gek als ik denk aan zandzakken aan weerszijde van de hond in de achterbak? Of heeft iemand een beter idee. En hoeveel gewicht ongeveer?
Re: Kogeldruk en beladen auto
Ik heb een beetje hetzelfde. We nemen gewoon weinig mee dus valt er niet veel in de auto te leggen. Ja, de standaard inventaris van de caravan kan natuurlijk in de auto, maar dat is wel heel onhandig.
Heb ook behoorlijk mijn best moeten doen om juist een beetje hoge kogeldruk te krijgen.
In de auto gaan wel tafel en stoelen, maar dat weegt ook niet heel veel.
Je kunt eens experimenteren met extra gewicht. Als dat voor jou fijner rijdt kun je misschien alsnog dingen uit de caravan halen.
Ik vind het met mijn combi tot nu toe prima, ook met bijna lege kofferbak
Heb ook behoorlijk mijn best moeten doen om juist een beetje hoge kogeldruk te krijgen.
In de auto gaan wel tafel en stoelen, maar dat weegt ook niet heel veel.
Je kunt eens experimenteren met extra gewicht. Als dat voor jou fijner rijdt kun je misschien alsnog dingen uit de caravan halen.
Ik vind het met mijn combi tot nu toe prima, ook met bijna lege kofferbak
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
Re: Kogeldruk en beladen auto
Zwaagje schreef: ↑ma 21 aug 2023 22:45Het klopt dat de achterbank leeg is, op de hond van 20 kg na dan. Het lastige is dat ik niet veel aan gewicht kan veranderen door de kampeerspullen te verdelen. We hebben bijvoorbeeld geen zware voortent om mee te nemen en in de achterbak te leggen. Sterker nog.....we hebben de kogeldruk hoger gekregen door in de caravan extra gewicht aan de voorkant aan te brengen in de vorm van dumbbells en dat werkt. Daarnaast ga ik ook de zware gasfles meenemen ipv de licht gewicht fles. Door het extra gewicht en hogere kogeldruk rijdt de combinatie al veel beter. Is het gek als ik denk aan zandzakken aan weerszijde van de hond in de achterbak? Of heeft iemand een beter idee. En hoeveel gewicht ongeveer?
Geen zaken toevoegen die niet tot de vakantiebelading behoren. Dat is echt onnodige ballast. Als de banden goed op spanning zijn en je hebt voldoende kogeldruk en je caravanbelading is goed, laat het dan zo. De auto is zwaar genoeg ten opzichte van de caravan.
Wij reizen ook met 2 personen met een lege achterbank en nagenoeg lege kofferbak. Alles ligt in de caravan op z'n plek zodat je niet alles hoeft te verplaatsen als je op de camping aankomt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
- Bob Diesel
- Berichten: 1421
- Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
- Locatie: Maasgouw
- Contacteer:
Re: Kogeldruk en beladen auto
Gewoon 2 zandzakken van 25 speel/zilver zand a € 2,25 op de
Plaats vd voeten achterpassagiers
Hebben wij met 2 personen ook mee
Curverbak met plankjes stroom kabel en ander gerei in de koffer bak
Geen hond ,maar tafel en stoelen gaan op de achterbank
En er hangt 1400 kg achter met 80 kg kogel druk
Een trein op de rails
Plaats vd voeten achterpassagiers
Hebben wij met 2 personen ook mee
Curverbak met plankjes stroom kabel en ander gerei in de koffer bak
Geen hond ,maar tafel en stoelen gaan op de achterbank
En er hangt 1400 kg achter met 80 kg kogel druk
Een trein op de rails
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op di 22 aug 2023 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Today ,is Yesterday’s Tomorrow
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Re: Kogeldruk en beladen auto
Blijft toch een lastige keuze; twee hele verschillende ervaringen bij Bob en Daphne. Wel of geen extra gewicht in de auto? Ik dacht ook aan zandzakken bij een kogeldruk van 8+ bij de caravan. Daphne kan prima zonder. Ik ga die zandzakken denk ik toch wel uitproberen om te kijken wat dit doet tijdens de reis. Caravan max 1200 kg en de auto mag 1500 trekken.
Achterbandenspanning auto verhogen naar "zwaar beladen" neem ik aan?
Achterbandenspanning auto verhogen naar "zwaar beladen" neem ik aan?
Re: Kogeldruk en beladen auto
Wat was er dan nog te verbeteren nadat je de kogeldruk hoger had gemaakt? Was er nog steeds instabiliteit?
Als een paar zakken zand in de auto jou geruststellen moet je het niet laten. Maar als de gewichtsverhouding auto/caravan en de belading/kogeldruk goed zijn, probeer dan de rust tussen de oren te vinden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Kogeldruk en beladen auto
Dat laatste is inderdaad ook heel belangrijk.
Vertrouwen kweken in de combinatie.
Met een caravan achter de auto rijdt het altijd anders dan zonder.
Dat is onontkoombaar.
Maar als je alles goed in orde hebt, en nadenkt bij alles wat je in de caravan doet, rijdt het net zo veilig als zonder caravan.
Het rijdt alleen anders.
Dat vereist gewenning en wat aanpassing.
Vertrouwen kweken in de combinatie.
Met een caravan achter de auto rijdt het altijd anders dan zonder.
Dat is onontkoombaar.
Maar als je alles goed in orde hebt, en nadenkt bij alles wat je in de caravan doet, rijdt het net zo veilig als zonder caravan.
Het rijdt alleen anders.
Dat vereist gewenning en wat aanpassing.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Bob Diesel
- Berichten: 1421
- Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
- Locatie: Maasgouw
- Contacteer:
Re: Kogeldruk en beladen auto
zelf zijn we echt niet licht 180 kg totaal
Hebben ook nog een mobicool kk achter in staan
Is icm de rest vd spullen +- 70 kg
Doe ik er niks xtra bij is de verhouding auto/caravan 100/79%
Met 2 zandzakken xtra zit ik op 300 kg inde auto
En is de verhouding 100/ 73%
Dit volgens caravantrekker.nl
Dat er de nodige kg mee gaan komt omdat we gemiddeld
2 @ 3 maanden weg gaan en dus ook op kou en warm weer ingesteld zijn
Zomer en herfst/winter kleding, truien en dubbel dekbed
Hebben ook nog een mobicool kk achter in staan
Is icm de rest vd spullen +- 70 kg
Doe ik er niks xtra bij is de verhouding auto/caravan 100/79%
Met 2 zandzakken xtra zit ik op 300 kg inde auto
En is de verhouding 100/ 73%
Dit volgens caravantrekker.nl
Dat er de nodige kg mee gaan komt omdat we gemiddeld
2 @ 3 maanden weg gaan en dus ook op kou en warm weer ingesteld zijn
Zomer en herfst/winter kleding, truien en dubbel dekbed
Today ,is Yesterday’s Tomorrow
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Re: Kogeldruk en beladen auto
Dan kan je toch de zandzakken beter vervangen door zakken met piepers.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Kogeldruk en beladen auto
Je hebt gelijk Daphne. Het heeft zeker met vertouwen te maken. Na 10 jaar met een t@b 320 heel Eurpopa doorgetrokken te zijn is deze combinatie anders en daardoor wennen. Eerste weekend heenreis instabiel en voelde niet goed. De terugweg met aangepaste kogeldruk eigenlijk prima. Dat gaf me al meer vertrouwen. Ik denk dan toch dat ik bandenspanning en kogeldruk op orde breng en niets extra's in de auto doe. Ik denk dat zandzakken mogelijk meer tussen de oren zit dan het iets toevoegt. Het gaat om vertrouwen wat zich moet opbouwen en mocht de reis toch nog oncomfortabel aanvoelen kan ik dat altijd nog uit proberen. Die aardappelen kopen zal dan lastig zijn, maar zandzakken vind je overal.
Is het in dit geval nodig de achterbandenspanning te verhogen naar zwaar beladen? Of is de normale bandenspanning voldoende? Denk zelf het eerste.
Is het in dit geval nodig de achterbandenspanning te verhogen naar zwaar beladen? Of is de normale bandenspanning voldoende? Denk zelf het eerste.
Re: Kogeldruk en beladen auto
Onnodig gewicht meenemen is nog veel onhandiger dan de standaard inventaris in de auto leggen imojeroen.25 schreef:Ik heb een beetje hetzelfde. We nemen gewoon weinig mee dus valt er niet veel in de auto te leggen. Ja, de standaard inventaris van de caravan kan natuurlijk in de auto, maar dat is wel heel onhandig.
Heb ook behoorlijk mijn best moeten doen om juist een beetje hoge kogeldruk te krijgen.
In de auto gaan wel tafel en stoelen, maar dat weegt ook niet heel veel.
Je kunt eens experimenteren met extra gewicht. Als dat voor jou fijner rijdt kun je misschien alsnog dingen uit de caravan halen.
Ik vind het met mijn combi tot nu toe prima, ook met bijna lege kofferbak
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Kogeldruk en beladen auto
Zo denk ik er ook over.
Zakken zand meenemen is nutteloze ballast. Er zijn toch andere zwaardere zaken om mee te nemen.
Bij ons staan alle zware spullen zoals het gereedschap, extra krik, houtblokken, enz. net achter te voorzetels op de grond.
Meest ideale plaats, laag bij de grond, in het midden tussen voor en achterwielen.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Kogeldruk en beladen auto
Achterbanden verhogen is zeker aan te raden. Kogeldruk is ook belading van de auto, je auto is dus zwaarder beladen.Zwaagje schreef: ↑di 22 aug 2023 10:55Je hebt gelijk Daphne. Het heeft zeker met vertouwen te maken. Na 10 jaar met een t@b 320 heel Eurpopa doorgetrokken te zijn is deze combinatie anders en daardoor wennen. Eerste weekend heenreis instabiel en voelde niet goed. De terugweg met aangepaste kogeldruk eigenlijk prima. Dat gaf me al meer vertrouwen. Ik denk dan toch dat ik bandenspanning en kogeldruk op orde breng en niets extra's in de auto doe. Ik denk dat zandzakken mogelijk meer tussen de oren zit dan het iets toevoegt. Het gaat om vertrouwen wat zich moet opbouwen en mocht de reis toch nog oncomfortabel aanvoelen kan ik dat altijd nog uit proberen. Die aardappelen kopen zal dan lastig zijn, maar zandzakken vind je overal.
Is het in dit geval nodig de achterbandenspanning te verhogen naar zwaar beladen? Of is de normale bandenspanning voldoende? Denk zelf het eerste.
Het komt wel goed met jou
Ps: doosjes wijn achter de voorstoelen in de auto doen het trouwens heel goed. Wij zijn op weg naar huis ineens veel zwaarder
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Kogeldruk en beladen auto
Inderdaad geen zand. Gereedschapskoffer met haringen, stormankers, hamer, accuboor helpen ook goed om wat gewicht achterin de auto te verhogen.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL
- Bob Diesel
- Berichten: 1421
- Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
- Locatie: Maasgouw
- Contacteer:
Re: Kogeldruk en beladen auto
Dat laatste ligt ook allemaal in de auto
Een zandzak is kleiner en compacter als piepers,de laatste eten we zeer weinig
En meer nuttige ballast heben we niet
En id retour worden ze vervangen door bib wijn
Today ,is Yesterday’s Tomorrow
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Re: Kogeldruk en beladen auto
Tja, en toch...
Met een beetje overleg kan het ook best lukken.
Ook mijn hut is erg licht op de kop, dus veel voorin pakken om aan een goede kogeldruk te komen.
Reservewiel blijft b.v. in de disselbak, lekker zwaar... 2 stalen gasflessen, ondanks dat ik er aan 1 best genoeg heb in een vakantie.
CEE kabels wegen ook best lekker.
Maar..
Koelbox MET flessen drinken, zelfs koud bier enzo in de kofferbak, samen met de luifel en frame en step....
Dan kom je best een eind met gewichten..
De achterwielen stevig op straat is erg prettig.
Goed inpakken is expirimenteren tot je de juiste versie hebt.
En ook ik heb wel eens overwogen om een zak zand in de dissel te gooien...20 kg dood gewicht.
Maar met wat schuiven van spullen in de hut was dat gelukkig niet nodig.
Met een beetje overleg kan het ook best lukken.
Ook mijn hut is erg licht op de kop, dus veel voorin pakken om aan een goede kogeldruk te komen.
Reservewiel blijft b.v. in de disselbak, lekker zwaar... 2 stalen gasflessen, ondanks dat ik er aan 1 best genoeg heb in een vakantie.
CEE kabels wegen ook best lekker.
Maar..
Koelbox MET flessen drinken, zelfs koud bier enzo in de kofferbak, samen met de luifel en frame en step....
Dan kom je best een eind met gewichten..
De achterwielen stevig op straat is erg prettig.
Goed inpakken is expirimenteren tot je de juiste versie hebt.
En ook ik heb wel eens overwogen om een zak zand in de dissel te gooien...20 kg dood gewicht.
Maar met wat schuiven van spullen in de hut was dat gelukkig niet nodig.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Kogeldruk en beladen auto
Voor de bandenspanning moet je bij mij zijn.
Maar daarvoor heb je nauwkeurig bepaalde asgewichten nodig. En dat kan alleen zeker bepaald worden, door te wegen in de belading ( incl personen) zoals je op reis gaat.
Zelf hadden wij een auto van 1500kg leeg, met caravan 1300 kg vol. En ook niet gewogen maar ingeschat ( ja ja gevaarlijk dus).
Daar, omdat ook auto vrij leeg, de bandendruk achter gewoon gelaten. En dat reedt prima met kogeldruk van, denk ik 40 a 50 kg.
Op caravantrekker schrijven ze ook dat bandendruk niet zo'n grote factor is in de stabiliteit van de combinatie.
Maar daarvoor heb je nauwkeurig bepaalde asgewichten nodig. En dat kan alleen zeker bepaald worden, door te wegen in de belading ( incl personen) zoals je op reis gaat.
Zelf hadden wij een auto van 1500kg leeg, met caravan 1300 kg vol. En ook niet gewogen maar ingeschat ( ja ja gevaarlijk dus).
Daar, omdat ook auto vrij leeg, de bandendruk achter gewoon gelaten. En dat reedt prima met kogeldruk van, denk ik 40 a 50 kg.
Op caravantrekker schrijven ze ook dat bandendruk niet zo'n grote factor is in de stabiliteit van de combinatie.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Kogeldruk en beladen auto
Inmiddels de eerste 600 km er opzitten tijdens onze heenreis vakantie in Frankrijk en de combinatie rijdt als een zonnetje. Vooraf de kogeldruk weer gemeten en die viel me wat tegen. 75 kg ondanks de zware gasfles naast de lichtgewicht fles. Bandenspanning auto was nog goed. De achterbanden iets meer bar gegeven en de auto was iets zwaarder beladen dan Vooraf ingeschat. Hond en volle bak hondenvoer van 20 kilo. Extra en gevulde koelkast mee en kratje spullen. Ik moet zeggen....het rijdt bijna als vanouds met onze t@b 320. Dank voor de reacties, ik heb er een hoop aan gehad.
- dieseltijger
- Berichten: 11217
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Kogeldruk en beladen auto
Het is allemaal zo subjectief als de pest. Ik weeg nooit de kogeldruk in de twintig jaar dat ik de caravan heb - dus op een dag dacht ik kom..... Personenweegschaal, oprijkeg - en wat blijkt: Kogeldruk is iets van 95 kilo, terwijl Toyota een maximale kogeldruk van 75 kilo noemt. Hier was 't geloof ik: viewtopic.php?t=46716&start=50#p956449 Dus: Voortent, stokken en tafel in de achterbak - en wat minder water mee. Spot -on 75 kilo kogeldruk was de beloning. Geen verschil qua rijgedrag te bemerken.
Dus ik maakte me er verder totaal niet druk over, en zal me er verder ook niet druk over maken en ga het niet meer meten ook (want: aantoonbaar niet nodig).
Dus ik maakte me er verder totaal niet druk over, en zal me er verder ook niet druk over maken en ga het niet meer meten ook (want: aantoonbaar niet nodig).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Kogeldruk en beladen auto
O, O diesel. Ik voorzie een reactie of 50.
Zweedse auto, Duitse caravan.