Gewicht meten, belading etc.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
heidyroosje
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 27 mei 2022 14:59

Gewicht meten, belading etc.

Bericht door heidyroosje » ma 21 aug 2023 19:37

Belading caravan..... interessant onderwerp, ik heb even gezocht maar kon zo mijn vragen niet vinden.

Wij reden richting huis en halen een caravan in, dacht nog mooi ding.... in m'n spiegels zie ik die caravan ineens over de kop gaan. Schrok hier echt erg van. Hij wiebelde niet toen ik er langs reed dus hoe kan dit? Dus ben gaan lezen over belading, juiste kogeldruk etc. etc.
Als ik rijd voelt het goed aan, caravan lijkt stabiel achter de auto te rijden.

Ik heb een Knaus sudwind uit 2006.
Max. gewicht mag 1500 kg zijn.
leeggewicht is is 1010kg

Renault megane estate 1.5 dCi uit 2015

ANWB advies max 1300kg
caravan trekker is de combi groen, niet perfect, maar haalbaar, ook op hellingen. Gewoon rustig rijden. Ik vind max. 90 km/u hard zat. Zo ervaren ben ik niet met pas een jaartje rijden.

1. Leeggewicht caravan betekent dit dat het gewicht van de boiler, mover etc. er nog bij opgeteld moet worden?

2. Hoe wegen jullie? Iemand tips voor een goede weegpunt omgeving Nijkerk?

3. is de reich weger iets om te kijken of het gewicht juist beladen is aan beide kanten?

4. Kogeldruk meter, een ouwetje wat nog in de caravan lag. Een stok wat ik onder de dissel doe. Overweeg een nieuwe want deze is wat verroest.
Tips?

5. Een goede belading, een beetje met de natte vinger, het gewicht verdelen? Ik heb het gevoel dat ik maar wat doe en wil wat meer zekerheid hebben.

5. Hoe weten jullie dat het goed is zo? Dat de risico's om te slingeren minimaal zijn?

Groetjes,
Heidy
Renault Megane Estate 1.5 dCi (2015) + Knaus Sudwind 450 EL (2006)

mark m
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Gewicht meten, belading etc.

Bericht door mark m » ma 21 aug 2023 20:45

Goed. Bij deze kort maar krachtig mijn mening

1. Leeggewicht is de ‘kale’ caravan, dus excl. het water in de tank en de gasflessen vaak ook excl de extra opties. Vaak is het leeggewicht slechts een indicatie en zeker niet het werkelijke gewicht.
Beter zou het zijn om je caravan helemaal leeg te halen en leeg te wegen. Vervolgens alles wat erin gaat weten en in een lijstje zetten, daarna vakantieklaar nogmaals ter controle wegen. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent en of de caravan niet te zwaar beladen is.

2. Bij voorkeur op een weegbrug bij een transportbedrijf voor zand, grind, asfalt, enz. De plaatselijke gemeentewerf kan ook. Dit soort bedrijven hebben eigenlijk allemaal een geijkte weegbrug.

3. Die heb ik ook wel gehad maar vond het niet heel betrouwbaar (steeds verschillende waarden). Voor een indicatie zijn ze goed te gebruiken, maar verwacht er niet teveel van.

4. Een oude rode vierkante? Ook niet heel betrouwbaar. Een weegschaal met een plankje en een paaltje werkt over het algemeen prima en is goed betrouwbaar. Zelf heb ik een digitale meter van Reich, die vind ik ook prettig in het gebruik.

5. Zoveel mogelijk zware spullen in/op de auto(!). In heb de voortent en luifel (80kg) altijd in de auto samen met nog wat kleine bagage en de fietsen op het dak.
Daarnaar zorgen voor voldoende kogeldruk. Alle overige zware spullen (tafels, stoelen, enz) zo dicht mogelijk op de as en dus ook zo laag mogelijk in de caravan. Zware spullen bij voorkeur niet achter de as. Lichte spullen (kleding, handdoeken, enz) in de bovenkastjes.
Als je merkt dat je kogeldruk in basis te hoog is, ga dit dan niet compenseren met zware spullen achterin de caravan. Soms kan het niet anders, maar het heeft zeker niet de voorkeur, dus kijk dan uiterst kritisch naar de belading.

6. Dat het goed is, is bij mij een kwestie van gevoel. Ik kan in de spiegels goed zien of de caravan wat slingert door bijvoorbeeld inhalende busjes of wervelingen achter een vrachtwagen. Maar ‘voel’ dit ook aan de auto / in de stoel. Als bovenstaande vuistregels goed toegepast zijn, dan heb je over het algemeen een stabiele basis. Mocht het toch niet helemaal lekker rijden dan is vaak de kogeldruk te laag. Dus even stoppen, wat zware spullen naar voren in de caravan en weer door.

De eerste tekenen zijn vaak een lichte slingering door inhalend verkeer. Als de snelheid te hoog is of de belading verkeerd dan blijft deze slinger even aanhouden (pendelen). De caravan slingert dan 2-3x. Dan rij je wel een beetje op het randje —> tempo naar beneden.
Als de caravan in 1x vanuit het niets fors gaat slingeren en je raakt hem kwijt, dan lijk met mij dat deze totaal verkeerd beladen is. Bij goede beladen gaat ie mijn inziens niet zomaar in 1x er vandoor.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 285
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Gewicht meten, belading etc.

Bericht door sander_knaus » wo 23 aug 2023 19:06

Ik volg het even niet , zelf rijd je Max 90, haalt een caravan in die langzamer dan jullie rijdt en verder ook niet slingert, de caravan die jullie inhalen ligt vervolgens opeens op de kop.

Dat kan bij alleen maar technische malleur of een gat in de weg zijn ofzo
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1221
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Gewicht meten, belading etc.

Bericht door fortissimo » wo 23 aug 2023 19:26

Ik heb hier een spreadsheet voor gemaakt.
Ik heb de caravan helemaal leeggehaald en ben naar een oud ijzerboer gereden.
Caravan aan- en afgekoppeld gewogen.

Thuis alle vaste dingen op de weegschaal gezet en genoteerd. Ook de plek waar het ligt.
Ook alle dingen die uit de caravan gaan (reservewiel gaat bij ons niet mee) gewogen.

Uiteindelijk heb ik 3 soorten gewichten.
Caravan leeg
Lading die altijd in de caravan ligt
Bagage die standaard meegaat, maar thuis ligt als we niet op vakantie zijn

Eindoordeel. Ik heb 30 kg over om te beladen.

Auto heeft een dakkoffer van 50 liter en de kofferbak zit goed vol geladen ;D

Qua disseldruk heb ik een neuswiel met 'weegschaal' er in, maar dat is een indicatie.
Ik doe het meestal in combinatie. Gewicht op de schaal, gevoel bij vastpakken en doorzakken van de auto.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Gewicht meten, belading etc.

Bericht door Morgoth » wo 30 aug 2023 09:24

Zorg voor het beladen dat je de zware delen op de as hebt liggen. De lichte dingen voor en achter. Meet de kogeldruk met een personenweegschaal onder de koppeling, dus niet onder je wiel.
Ik heb mijn caravan gewogen in volledige campingbelading. Zonder de auto. Dan weet je exact of je goed zit.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

iemand
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Gewicht meten, belading etc.

Bericht door iemand » wo 30 aug 2023 09:48

Je hebt een Reich weger... nou dan meet je zo je kogeldruk
Afbeelding
.
even een balkje op lengte maken whistle.gif
vanwege de ondergrond heb ik er ook een plankje onder.
zie mn website onder metingen punt 1 en 2
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
heidyroosje
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 27 mei 2022 14:59

Re: Gewicht meten, belading etc.

Bericht door heidyroosje » zo 3 sep 2023 15:15

Dank voor de reacties, ik ben weer een stuk wijzer!! thumbup.gif

Reactie op sander_knaus: ik reed op dat moment niet met de caravan. (ik word trouwens met caravan meestal door anderen ingehaald whistle.gif)

Ik zag het in de achteruitkijkspiegel, dus geen idee wat er precies gebeurde. Maar het zette mij wel aan het denken om er alles aan te doen om de risico's zo klein mogelijk te maken ;)
Renault Megane Estate 1.5 dCi (2015) + Knaus Sudwind 450 EL (2006)

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”