Op vakantie met de caravan en een EV
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Tja, ik ben nog steeds niet overtuigd dat ev+caravan nu zo fijn is om verre reizen mee te maken. Heeft niets te maken met onbekend maar alleen al het feit dat ik een caravan moet afkoppelen om te kunnen laden vind ik belachelijk. Waar kun je hem parkeren tijdens de drukke reisdagen want meestal zijn de parkeerplaatsen overvol in Frankrijk. Dat het laden veel meer tijd in beslag neemt dan “ normaal” tanken is ook geen echt voordeel. En dat een ev met een hoog koppel en veel pk’s fijner rijdt bergop dan een 1.0 turbo auto is appels met peren vergelijken. Een brandstofauto met vergelijkbare specs. komt net zo makkelijk bergop.
Kip Hyline 50 tdb + Mercedes C300e estate
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Ach er kan altijd een AirTag in de hut gegooid worden
Maar het trekken en rijden met een EV lijkt me wel prima en waarschijnlijk geweldig. De actieradius komt nu niet overeen met hoe wij van en naar het vakantieadres reizen maar dat zal vast veranderen in de toekomst. De aanschaf prijs zit voorlopig ook nog niet in ons budget dus zoals het nu lijkt rijden we onze Passat diesel nog wel even.
Maar het trekken en rijden met een EV lijkt me wel prima en waarschijnlijk geweldig. De actieradius komt nu niet overeen met hoe wij van en naar het vakantieadres reizen maar dat zal vast veranderen in de toekomst. De aanschaf prijs zit voorlopig ook nog niet in ons budget dus zoals het nu lijkt rijden we onze Passat diesel nog wel even.
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Je moet je ook niet blind staren op de vermogens en koppel cijfers.
Een Tesla Model Y standard range heeft 420Nm koppel, dat lijkt best veel.
Ga je echter rekenen dan krijg je met de overbrengingsverhouding van 9:1 dus 3780Nm aan de wielen.
Onze vorige auto, een Ford C-Max 1.5 EcoBoost met 240Nm koppel, heeft in de eerste versnelling een totale verhouding van 14:1. Aan de wielen geeft dat dus 3360Nm.
Als je de overbrenging mee neemt zie je de cijfers in een beter perspectief. Wat natuurlijk wel blijft is dat je met een EV maar één verhouding hebt en dat het maximum koppel vanaf 0tpm beschikbaar is.
Een Tesla Model Y standard range heeft 420Nm koppel, dat lijkt best veel.
Ga je echter rekenen dan krijg je met de overbrengingsverhouding van 9:1 dus 3780Nm aan de wielen.
Onze vorige auto, een Ford C-Max 1.5 EcoBoost met 240Nm koppel, heeft in de eerste versnelling een totale verhouding van 14:1. Aan de wielen geeft dat dus 3360Nm.
Als je de overbrenging mee neemt zie je de cijfers in een beter perspectief. Wat natuurlijk wel blijft is dat je met een EV maar één verhouding hebt en dat het maximum koppel vanaf 0tpm beschikbaar is.
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
De data van onze reis.
Totale reis hebben we 2828km gereden met de auto. Natuurlijk niet alles met de caravan. City trips en boodschappen doen tellen ook mee.
Totaal 922 kWh geladen.
Dit heeft € 325 gekost.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Totale reis hebben we 2828km gereden met de auto. Natuurlijk niet alles met de caravan. City trips en boodschappen doen tellen ook mee.
Totaal 922 kWh geladen.
Dit heeft € 325 gekost.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Netjes. Dat is fors voordeliger dan trekken op fossiele brandstoffen
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Op vakantie met de caravan en een EV
3355,5 km 523,46 aan diesel. En de tank is nog half vol
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Dank! Was dit jaar opnieuw weer verrast hoe makkelijk het allemaal gaat. Maar ook wel het besef dat dit niet met elke EV het geval zal zijn.
Accu is 95kwh, waarvan 86kwh bruikbaar.
De laadcurve van de E-Tron wijkt af van de 'gemiddelde' EV. Grofweg tot 80% continue 150kw, dan tot 90% zo'n 100kw, tot 95% 70kw en bij 100% 57kw.
Geen enorm hoge piek, maar wel zeer constant en vooral hoge snelheid tot het einde.
En die 30min gaat natuurlijk uit van aankomen met 20 a 25%. Ik reed de accu nooit zover leeg.
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Dank voor je toelichting!
E-tron staat idd bekend om vlakke laadcurve en met je capaciteit haal je er veel km uit, top !
Mijn EV6 met 77kw batterij haalt bij goede omstandigheden 239kw laadsnelheid...maar zakt na 80% behoorlijk in. Toch ook in half uur helemaal vol. Vaak is is 20 minuten laden voldoende...
Gaaf !
E-tron staat idd bekend om vlakke laadcurve en met je capaciteit haal je er veel km uit, top !
Mijn EV6 met 77kw batterij haalt bij goede omstandigheden 239kw laadsnelheid...maar zakt na 80% behoorlijk in. Toch ook in half uur helemaal vol. Vaak is is 20 minuten laden voldoende...
Gaaf !
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Het lijkt me leuk om een 'vergelijkend' onderzoek te doen met het verbruik van verschillende caravans.
@EricS - Die piek is echt enorm, mooi dat dit kan met de 800V architectuur. Hierdoor laadt je tot 80% zeker veel sneller. Ik zie dat jij een Fendt rijd met een vrij vierkant front. Het lijkt me dat hier nog wel winst te behalen, maar omdat niemand echt 1 op 1 vergelijkbare combi's rijdt, is het lastig dit te duiden.
@EricS - Die piek is echt enorm, mooi dat dit kan met de 800V architectuur. Hierdoor laadt je tot 80% zeker veel sneller. Ik zie dat jij een Fendt rijd met een vrij vierkant front. Het lijkt me dat hier nog wel winst te behalen, maar omdat niemand echt 1 op 1 vergelijkbare combi's rijdt, is het lastig dit te duiden.
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Op carvantrekker.nl staat een mooi bericht met ervaringen uit de Facebook groep 'Elektrische caravantrekkers'.
Bericht is geïllustreerd met een paar mooie foto's van onze en andere combinaties
Bericht is geïllustreerd met een paar mooie foto's van onze en andere combinaties
Tesla MY LR | BMW i3 94ah | Knaus Sudwind 500 TKM
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
N.a.v. dit draadje heb ik me ook maar eens in de Facebookgroep aangemeld, maar ik hoop dat dit draadje voortdurend gevuld wordt met ervaringen van de forummers met een EV.
Volgend jaar augustus moet ik een nieuwe leaseauto bestellen en de "weerstand" om nu al voor een EV te kiezen brokkelt langzaamaan af en ipv nog 1 x een benzine auto te gaan leasen, is een volledig elektrische auto in ons hoofd ook al een optie.
Ik heb een voorkeur voor de Volvo XC40 of een EX30. Dat is alleen op looks gebaseerd en niet op kennis van actiradius, laadsnelheden etc. Ik heb nog een jaar om me er in te verdiepen.
Onze caravan mag maximaal 1500 kg wegen, wij zijn meestal tussen de 1350 en 1400 kg beladen. De keuze in EV's is best groot die dit gewicht mogen trekken.
Volgend jaar augustus moet ik een nieuwe leaseauto bestellen en de "weerstand" om nu al voor een EV te kiezen brokkelt langzaamaan af en ipv nog 1 x een benzine auto te gaan leasen, is een volledig elektrische auto in ons hoofd ook al een optie.
Ik heb een voorkeur voor de Volvo XC40 of een EX30. Dat is alleen op looks gebaseerd en niet op kennis van actiradius, laadsnelheden etc. Ik heb nog een jaar om me er in te verdiepen.
Onze caravan mag maximaal 1500 kg wegen, wij zijn meestal tussen de 1350 en 1400 kg beladen. De keuze in EV's is best groot die dit gewicht mogen trekken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
De EX30 mag geloof ik maximaal 1400kg trekken.
Er is inderdaad steeds meer keuze.
Er is inderdaad steeds meer keuze.
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Volgens de Volvo website 1600 kg.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Ik zie nu ook dat de Twin Motor Performance 1600kg mag trekken.
De single motor extended range 1400kg en de single motor standard range 1000kg.
In vergelijk bij Tesla mag de Model Y ongeacht de uitvoering 1600kg trekken.
De single motor extended range 1400kg en de single motor standard range 1000kg.
In vergelijk bij Tesla mag de Model Y ongeacht de uitvoering 1600kg trekken.
Op vakantie met de caravan en een EV
In 1 jaar is er alweer heel veel verandert in het aanbod van EV’s.
Als je ziet hoe rap de techniek verandert en ook nog de prijsontwikkeling. Er is al een begin van een prijzenoorlog, begonnen door de Chinezen en gevolgd door Tesla, Ford, Peugeot etc.
De Niro EV Executiveline die ik 4 september eindelijk ga ontvangen voelt alweer ouderwets aan in een aantal opzichten. Keuzebeperking opgelegd door de werkgever. Anders wist ik het wel…
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als je ziet hoe rap de techniek verandert en ook nog de prijsontwikkeling. Er is al een begin van een prijzenoorlog, begonnen door de Chinezen en gevolgd door Tesla, Ford, Peugeot etc.
De Niro EV Executiveline die ik 4 september eindelijk ga ontvangen voelt alweer ouderwets aan in een aantal opzichten. Keuzebeperking opgelegd door de werkgever. Anders wist ik het wel…
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Regel meteen de trekhaak update zodat er een aantal hulpsystemen blijven werken bij de Niro EV als er een fietsendrager of caravan gekoppeld wordt.
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Ik mag hopen dat de laatste updates erin zitten
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Opmerking verwijderd. Heeft niets met op vakantie met de caravan en een EV te maken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Opmerking verwijderd. Heeft niets met op vakantie met de caravan en een EV te maken.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Dat zal de dealer moeten doen, want toen de update uitkwam stond de Niro op een boot denk ikFerdi schreef:Ik mag hopen dat de laatste updates erin zitten
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Op vakantie met de caravan en een EV
Dat kan, maar als ze hem klaarmaken voor afleveren lijkt mij dat een onderdeel van het geheel. Zoveel werk is dat ook niet.
De verkoper is wel secuur, want hij wil de auto eerst zelf helemaal nalopen voordat ik hem krijg.
Hij wil geen verrassingen tijdens het afleveren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De verkoper is wel secuur, want hij wil de auto eerst zelf helemaal nalopen voordat ik hem krijg.
Hij wil geen verrassingen tijdens het afleveren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Dat doen ze dan beter dan Tesla. Je mag hem in Tilburg ophalen (maakt niet uit waar je hem besteld).
Vervolgens kan je jezelf melden en krijg je te horen in welk parkeervak de auto staat.
Vervolgens kan je jezelf melden en krijg je te horen in welk parkeervak de auto staat.
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Tja....hier moet ook een paardentrailer getrokken worden. Heeft beestje ook geen last van dieselrook...(kuch)yarrah schreef:Ik ben nog steeds blij met mijn dikke diesel. Ik weet niet wanneer we hem moeten weg doen. Voorlopig houden we hem nog. De paardentrailer moet nog steeds getrokken worden. De ev die dit kan is voor ons onbetaalbaar,,.. dus.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Een schone diesel geeft geen dieselrook🫣. Hoe je het wend of keert die ev blijft voor ons onbetaalbaar.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Op een gegeven moment zal je waarschijnlijk wel moeten. Als er steeds meer plaatsen komen waar je met een oude diesel niet meer naar binnen mag.
Op dit moment is het nog erg duur maar dat zal ongetwijfeld veranderen.
Op dit moment is het nog erg duur maar dat zal ongetwijfeld veranderen.