Op vakantie met de caravan en een EV
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Even een zijstraatje wat ook te maken heeft met het caravannen met een EV: Wat is de handigste plek voor de laadklep?
De Ioniq 6 die ik laatst een paar dagen van de garage mee had, had de laadklep rechts achter. Mijn Kona heeft de laadklep midden voor. Ook de nieuwe Kona heeft de laadklep voor in de 'grille'. Maar wat zou nou de handigste plek zijn voor de laadklep als je een caravan trekt (ivm al dan niet afkoppelen). Ben wel benieuwd naar de ervaring van de mensen die met EV en caravan op pad gaan.
De Ioniq 6 die ik laatst een paar dagen van de garage mee had, had de laadklep rechts achter. Mijn Kona heeft de laadklep midden voor. Ook de nieuwe Kona heeft de laadklep voor in de 'grille'. Maar wat zou nou de handigste plek zijn voor de laadklep als je een caravan trekt (ivm al dan niet afkoppelen). Ben wel benieuwd naar de ervaring van de mensen die met EV en caravan op pad gaan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Poe...daar zijn de meningen over verdeeld heb ik in de gaten. Hoor je ook van de hh autojournalisten verschillende meningen.
De EV6 ook rechts achter. Nog nooit gedacht dat het op een verkeerde plek zit.
Solo zet ik altijd auto achteruit in een P vak, makkelijk, veilig en snel er weer uit.
Met de caravan erachter, bij Fastned blijf je aangekoppeld en zet je hem links van de zuil, prima.
Heb hem wel eens aangekoppeld gehad bij insteekvak, gewoon schuin...niet netjes maar was erg rustig.
De EV6 ook rechts achter. Nog nooit gedacht dat het op een verkeerde plek zit.
Solo zet ik altijd auto achteruit in een P vak, makkelijk, veilig en snel er weer uit.
Met de caravan erachter, bij Fastned blijf je aangekoppeld en zet je hem links van de zuil, prima.
Heb hem wel eens aangekoppeld gehad bij insteekvak, gewoon schuin...niet netjes maar was erg rustig.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18991
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Even een vraagje in het algemeen.
Vorige week met een volledige elektrische bus vanuit Almere naar Zuid Limburg v.v. gereden. Was voor mij de eerste keer. (niet van mij, maar van een stichting waar ik vrijwilliger ben) Ik heb twee keer bij een Fastned laadpunt gestaan. Ging allemaal prima hoor, maar met een caravan erachter zou ik in beide gevallen op minimaal twee plekken hebben gestaan.
Krijg je daar geen gezeur mee? Loskoppelen zou daar geen optie zijn, en er stonden al auto's te wachten tot er weer een plekje vrij zou komen. Doorrijden (met een caravan) zou geen optie zijn omdat er toch wel geladen moest worden.
Vorige week met een volledige elektrische bus vanuit Almere naar Zuid Limburg v.v. gereden. Was voor mij de eerste keer. (niet van mij, maar van een stichting waar ik vrijwilliger ben) Ik heb twee keer bij een Fastned laadpunt gestaan. Ging allemaal prima hoor, maar met een caravan erachter zou ik in beide gevallen op minimaal twee plekken hebben gestaan.
Krijg je daar geen gezeur mee? Loskoppelen zou daar geen optie zijn, en er stonden al auto's te wachten tot er weer een plekje vrij zou komen. Doorrijden (met een caravan) zou geen optie zijn omdat er toch wel geladen moest worden.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Daar loop je al tegen aan tijdens het gewone tanken. Als je met de caravan erachter de voorste neemt dan blokkeer je de 2de.
Gelukkig duurt dat (meestal) niet lang.
Ik zou dan ook afkoppelen en dan pas laden. Want een laadpaal voor een 1/2 uur blokkeren zou ik asociaal vinden
Al moet ik zeggen dat er steeds meer Remi`s op de wereld wonen.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
Nu heb ik een caravan en een auto.
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Volgens mij zou het handig zijn dat er 2 aanwezig zouden zijnMorgoth schreef: ↑vr 18 aug 2023 08:48Even een zijstraatje wat ook te maken heeft met het caravannen met een EV: Wat is de handigste plek voor de laadklep?
De Ioniq 6 die ik laatst een paar dagen van de garage mee had, had de laadklep rechts achter. Mijn Kona heeft de laadklep midden voor. Ook de nieuwe Kona heeft de laadklep voor in de 'grille'. Maar wat zou nou de handigste plek zijn voor de laadklep als je een caravan trekt (ivm al dan niet afkoppelen). Ben wel benieuwd naar de ervaring van de mensen die met EV en caravan op pad gaan.
Bv links voor en rechts achter
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Ja..waarom heeft een benzine of diesel auto nu geen 2 tank openingen rechtsvoor en links achter...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11222
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
De Jaguar XJ12 had twee vulopeningen. Volgens de Engelsen: "Design" , volgens mij "Reserve, voor als de andere tankdop stuk gaat".
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Als de laadkabels lang genoeg zijn, maakt het niet uit. Helaas zijn brandstofslangen vaak net te kort om 'verkeerd' voor te rijden.
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
De laadkabels van snel laders zijn zeer kort, zeker die van Tesla
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Kabels aan grijze kasten van Fastned zijn heel lang. Zit een zwenkarm bovenop de laadzuil. Denk bijna 4 mtr uit te trekken.Hendrik S schreef: De laadkabels van snel laders zijn zeer kort, zeker die van Tesla
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Vandaag laatste trip naar huis. Helaas heel veel file tussen Brussel en Breda.
266km in 4 uur en 21 minuten reistijd.
1 x geladen: 35 minuten dit was ontbijt en hond uitlaten.
Totaal reistijd 4 uur en 57 minuten.
Verbruik 31kWh/100km
De enige laadstop zonder afkoppelen.
Binnenkort alle gegevens qua verbruik en kosten
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
266km in 4 uur en 21 minuten reistijd.
1 x geladen: 35 minuten dit was ontbijt en hond uitlaten.
Totaal reistijd 4 uur en 57 minuten.
Verbruik 31kWh/100km
De enige laadstop zonder afkoppelen.
Binnenkort alle gegevens qua verbruik en kosten
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Mijn Skoda heeft hem in de grille aan de voorkant. Dat is waarschijnlijk omdat het goedkoop te maken is (plaatwerk blijft immers gelijk), maar handig vind ik het niet. Ik parkeer normaal altijd achteruit in, maar dat kan dan niet. Dan is de kabel te kort.Morgoth schreef:Even een zijstraatje wat ook te maken heeft met het caravannen met een EV: Wat is de handigste plek voor de laadklep?
Ik zou zeggen het handigste ergens links of rechts achteraan is het handigst.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Wat voor Skoda heb je dan? Ik gewoon rechtsachterGemineye schreef:Mijn Skoda heeft hem in de grille aan de voorkant. Dat is waarschijnlijk omdat het goedkoop te maken is (plaatwerk blijft immers gelijk), maar handig vind ik het niet. Ik parkeer normaal altijd achteruit in, maar dat kan dan niet. Dan is de kabel te kort.Morgoth schreef:Even een zijstraatje wat ook te maken heeft met het caravannen met een EV: Wat is de handigste plek voor de laadklep?
Ik zou zeggen het handigste ergens links of rechts achteraan is het handigst.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Een superb IV; hybride dus.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Goede thuiskomst Rigte !
Wat weegt je caravan, max 1200kg ?
Je verbruik is opvallend goed/laag, knap hoor !
Wat weegt je caravan, max 1200kg ?
Je verbruik is opvallend goed/laag, knap hoor !
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Ja caravan weegt 1200kg.EricS schreef:Goede thuiskomst Rigte !
Wat weegt je caravan, max 1200kg ?
Je verbruik is opvallend goed/laag, knap hoor !
Gisteren staan te kijken van het lage verbruik.
Nederland ligt natuurlijk laag, dus na Brussel is het enkel nog maar afdalen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)
- dieseltijger
- Berichten: 11222
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Ik vind het allemaal best wel positief klinken eigenlijk. Ik volg het allemaal met toenemende belangstelling.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Wij zijn dit jaar met de Audi E-Tron en Elddis 505 naar Italie geweest. De Elddis is geladen 1700kg en 7,3m lang.
De rit in 2 dagen opgeknipt, ook dit ging echt super. Het verbruik lag tussen 35 a 37 kwh / 100km. Op de terugreis (laatste dag) heb ik veel harder gereden om te bekijken hoe dat gaat met deze combinatie. Ik ben eigenlijk verbaasd over het geringe meerverbruik. Je rijd erg makkelijk 110, en door het gewicht van de geladen trekauto (>3ton) hoef je je ook geen zorgen te maken over de stabiliteit van het geheel. Over het algemeen heb ik de cruise op 95 staan. Door de drukte in Duitsland kan je helaas niet echt tempo maken.
Vooral bergop zie je de benzine trekauto's met 1.0 motortjes mooi rechts kruipen, en je kan er met de EV lekker langs.
Rijbereik bij mijn auto met het genoemde verbruik is ca. 240km. Laden bij Ionity voor weinig, de stations lagen op zo'n 180km afstand van elkaar. Dan ben je na 30 minuten weer op 100%.
Dit was voor mij de 2e keer met caravan (daarvoor BMW 535D). Je moet inderdaad af en toe afkoppelen, maar daar ben je ook snel handig mee. Dit kost dan niet veel tijd. Diefstal ben ik nooit bang voor geweest, de caravan is inderdaad bemand.
Ik verbaas me over de negativiteit richting EV. Het is duidelijk dan onbekend, onbemind maakt. Juist doordat je moet stoppen ga je veel rustiger op vakantie, althans dat ervaar ik omdat ik van nature altijd wat gejaagd ben. Bovendien stop je in de praktijk niet veel vaker, er is altijd wel iemand die wil plassen of moet eten.
Als klap op de vuurpijl is het bij een goede voorbereiding ook veel goedkoper. Ik heb via BMW een Ionity abonnement waardoor ik kan laden voor 22 tot 35 cent/kwh.
De rit in 2 dagen opgeknipt, ook dit ging echt super. Het verbruik lag tussen 35 a 37 kwh / 100km. Op de terugreis (laatste dag) heb ik veel harder gereden om te bekijken hoe dat gaat met deze combinatie. Ik ben eigenlijk verbaasd over het geringe meerverbruik. Je rijd erg makkelijk 110, en door het gewicht van de geladen trekauto (>3ton) hoef je je ook geen zorgen te maken over de stabiliteit van het geheel. Over het algemeen heb ik de cruise op 95 staan. Door de drukte in Duitsland kan je helaas niet echt tempo maken.
Vooral bergop zie je de benzine trekauto's met 1.0 motortjes mooi rechts kruipen, en je kan er met de EV lekker langs.
Rijbereik bij mijn auto met het genoemde verbruik is ca. 240km. Laden bij Ionity voor weinig, de stations lagen op zo'n 180km afstand van elkaar. Dan ben je na 30 minuten weer op 100%.
Dit was voor mij de 2e keer met caravan (daarvoor BMW 535D). Je moet inderdaad af en toe afkoppelen, maar daar ben je ook snel handig mee. Dit kost dan niet veel tijd. Diefstal ben ik nooit bang voor geweest, de caravan is inderdaad bemand.
Ik verbaas me over de negativiteit richting EV. Het is duidelijk dan onbekend, onbemind maakt. Juist doordat je moet stoppen ga je veel rustiger op vakantie, althans dat ervaar ik omdat ik van nature altijd wat gejaagd ben. Bovendien stop je in de praktijk niet veel vaker, er is altijd wel iemand die wil plassen of moet eten.
Als klap op de vuurpijl is het bij een goede voorbereiding ook veel goedkoper. Ik heb via BMW een Ionity abonnement waardoor ik kan laden voor 22 tot 35 cent/kwh.
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
nabrander - waar ik me over verbaas is dat de leveranciers van caravans de omslag naar EV nog niet echt oppakken. Je ziet eigenlijk geen nieuwe modellen uitkomen die zich echt richten op de EV rijder, en bijvoorbeeld het gewicht, formaat en de stroomlijn meenemen in hun ontwerpen.
Dit maakt mijns inziens veel uit in verbruik. Een goed afgeronde voorzijde en korte dissel helpen bij mijn combinatie naar mijn mening om het verbruik binnen de perken te houden.
Maar hier moet veel meer winst te behalen zijn.
Dit maakt mijns inziens veel uit in verbruik. Een goed afgeronde voorzijde en korte dissel helpen bij mijn combinatie naar mijn mening om het verbruik binnen de perken te houden.
Maar hier moet veel meer winst te behalen zijn.
- dieseltijger
- Berichten: 11222
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
viewtopic.php?p=716602#p716602
Ja...wat zal ik zeggen. Het zou me een lief ding waard zijn als de subsidies worden toegewezen aan efficiente EV's. En caravanbouwers luisteren goed naar hun geachte clientele en die zijn (zelf kiezen):
a) Behoudend
b) Berebehoudend
c) Altijd in voor vernieuwing
Aan de andere kant: Het OV prijst zichzelf weg, huisjes huren kost een godsvermogen - dus het zal wel loslopen. Wil je nu vernieuwen? Koop een tent.
Ja...wat zal ik zeggen. Het zou me een lief ding waard zijn als de subsidies worden toegewezen aan efficiente EV's. En caravanbouwers luisteren goed naar hun geachte clientele en die zijn (zelf kiezen):
a) Behoudend
b) Berebehoudend
c) Altijd in voor vernieuwing
Aan de andere kant: Het OV prijst zichzelf weg, huisjes huren kost een godsvermogen - dus het zal wel loslopen. Wil je nu vernieuwen? Koop een tent.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
@SNap890 dat zijn ook mooie verbruik cijfers.
Wat voor batterij heeft de Audi 100kW?
Blij om te zien dat er meer EV+caravan rijders zijn dit jaar.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat voor batterij heeft de Audi 100kW?
Blij om te zien dat er meer EV+caravan rijders zijn dit jaar.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Geweldig verhaal SNap890 !
Zo herkenbaar...
Ben wel benieuwd naar specs van je e-tron als je 30 min naar 100% kan.
Voor mij ook allerbelangrijkste pluspunt...De ervaring van absoluut uitgerust aankomen, zo relaxed rijdt het....
Zo herkenbaar...
Ben wel benieuwd naar specs van je e-tron als je 30 min naar 100% kan.
Voor mij ook allerbelangrijkste pluspunt...De ervaring van absoluut uitgerust aankomen, zo relaxed rijdt het....
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Kan maar heb toch een aantal mensen gezien die met het hele gezin naar het restaurant van de pomp gaan voor sanitair en koffie. Ik weet het niet 100% zeker maar het leek mij niet dat er een slot geplaatst werd.Morgoth schreef:
Je gaat toch in de caravan zitten voor een kopje koffie en een broodje? Niet in de auto. Je laadt de auto onbeheerd op. De caravan wordt bemenst.
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Dat is een keuze. Ik plaats slot en kogel bal als we met zijn allen naar restaurant gaan. Maar meestal is er altijd iemand bij de caravan.
En de caravan heeft een mooi schoon toilet dus waarom naar een smerig benzinepomp toilet als je enkel moet plassen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
En de caravan heeft een mooi schoon toilet dus waarom naar een smerig benzinepomp toilet als je enkel moet plassen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Mmmmm
Hebben vorig jaar vaker losgekoppeld staan laden. Nooit caravan op het slot.
-snel los of aankoppelen
-caravan stond nooit verder dan max 30-40 meter van auto vandaan
- vrijwel altijd bleef 1 persoon er bij.
Sowieso is er van alles ' mee te nemen' als je rondkijkt op een parkeerplaats. Verbaas ik mij dikwijls over.
Ook aangekoppelde maar onbeheerde Holtkampers (met soms hogere waarde dan menig caravan)... of fietsen op auto's of dissels. Met beetje lef en handigheid neem je het zo mee...
En natuurlijk, een caravan los op een drukke parking zal ook niet zomaar meegenomen worden. Maar toch...
Ik plaats auto aan stekker, vrouw blijft bij de hut. Daarna gebruik van ons huisje op wielen....
Hebben vorig jaar vaker losgekoppeld staan laden. Nooit caravan op het slot.
-snel los of aankoppelen
-caravan stond nooit verder dan max 30-40 meter van auto vandaan
- vrijwel altijd bleef 1 persoon er bij.
Sowieso is er van alles ' mee te nemen' als je rondkijkt op een parkeerplaats. Verbaas ik mij dikwijls over.
Ook aangekoppelde maar onbeheerde Holtkampers (met soms hogere waarde dan menig caravan)... of fietsen op auto's of dissels. Met beetje lef en handigheid neem je het zo mee...
En natuurlijk, een caravan los op een drukke parking zal ook niet zomaar meegenomen worden. Maar toch...
Ik plaats auto aan stekker, vrouw blijft bij de hut. Daarna gebruik van ons huisje op wielen....
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.