Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door Morgoth » do 10 aug 2023 12:27

[re.gif]
Heb je dan ook de 2l benzine? Of de diesel?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1422
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door Bob Diesel » do 10 aug 2023 12:44

[re.gif]
Benzine
Kon bij aankoop helaas geen 4WD vinden
Maar met 1400 kg aan de haak ni +- 25.000 km afgelegd
Incl een Rondje Portugal en nog geen helling gezien dat Ik dacht ojee,
de automaat pendelt niet,en heeft veel power en id soms naar de 4000 toeren
veel ruimte , zicht naar achter kon beter
Maar de achteruit rij camera maakt dat goed
Een paar emuk XL er op ,en voorlopig gaat de auto er niet uit

Met banden maat 225/60/17. 103 betaal je nu wel +- € 110/150 per A merk band scratch.gif
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1286
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door jeroen.25 » do 10 aug 2023 18:10

Ik heb ook die 1.6VTI gehad in een 207.
Solo best een vlotte auto, maar met caravan vond ik het ook niet heel fijn. Een caravan van 210 breed en max 1000Kg trok die wel met 90+ omhoog op dat soort hellingen.
Nu is een Picasso al zwaarder en jouw caravan breder en zwaarder dus dat zal wel schelen, maar dan nog is 50 wel heel langzaam.
Mijn 1.6 lustte ook aardig wat olie

Heb nu een 1.0TSI. Die Trok de 230 brede en ca. 1200Kg zware Hobby nog best aardig omhoog. Als je een 1.4TSI neemt moet het helemaal goed gaan.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Blarp
Berichten: 26
Lid geworden op: do 30 mar 2023 09:37

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door Blarp » do 10 aug 2023 18:28

Zeer tevreden met m'n 2016 Dacia Duster 1.2 TCE. Sleept onze hobby 460UFE (1300 kg) zonder veel moeite de genoemde hellingen op. Spartaans werkpaard, doet het gewoon.

Gebruikersavatar
Andre69
Berichten: 38
Lid geworden op: di 12 apr 2022 14:23
Locatie: Hengelo ov

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door Andre69 » vr 18 aug 2023 21:16

Wij hebben ook een C4 Picasso 1.6 maar dan een THP die trekt de caravan met gemak naar boven.
Wij hebben er een Swift Challenger 480 achter hangen ( max gewicht 1500kg).

En btje olie lust de THP ook wel maar dat was bekend, en lkkr belangrijk.
Swift Challenger 480SR
Exit:Citroen C4 Picasso 1.6thp.
New: Volvo XC40 T4 Inscription Awd

MattR83
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 16:09

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door MattR83 » vr 18 aug 2023 21:20

Andre69 schreef:Wij hebben ook een C4 Picasso 1.6 maar dan een THP die trekt de caravan met gemak naar boven.
Wij hebben er een Swift Challenger 480 achter hangen ( max gewicht 1500kg).

En btje olie lust de THP ook wel maar dat was bekend, en lkkr belangrijk.
Wat is een beetje bij jullie?

Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk

Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2049
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door doubleyou » za 19 aug 2023 08:28

Ik zou de 1.6 THP laten staan. Dat is een motor met relatief veel problemen met de distributie ketting, hoog olie verbruik en vervuiling van het inlaatsysteem. Ergens rond 2011/2012 zijn die problemen voor een groot deel opgelost.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11220
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door dieseltijger » za 19 aug 2023 08:57

Mocht je een auto op het oog hebben, dan kan je hier wat meer achtergrondinformatie vinden over motoren en hun problemen. Kan wel van belang zijn, gelet op jouw huidige ervaringen. Negeer de geschatte maximum kilometrages. Die zijn wel erg pessimistisch.

https://www.motorreviewer.com/
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

MattR83
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 16:09

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door MattR83 » za 19 aug 2023 09:16

doubleyou schreef:Ik zou de 1.6 THP laten staan. Dat is een motor met relatief veel problemen met de distributie ketting, hoog olie verbruik en vervuiling van het inlaatsysteem. Ergens rond 2011/2012 zijn die problemen voor een groot deel opgelost.
Ik zit op een liter op 1000 km zonder THP.
omgerekend is dat in Nederland 1 liter op 2 x tanken.

Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk

Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11220
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door dieseltijger » za 19 aug 2023 09:21

Geen problemen met de katalysator door vervuiling?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door Erwin1987 » za 19 aug 2023 09:32

Re:

Buiten dat, 1:1000 is echt te veel. Op het nou “normaal” is of niet. Zou voor mij beteken of een normale vakantie dat ik 3l olie mee zou moeten nemen als de auto net zoveel olie verbruikt met als zonder caravan.
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11220
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door dieseltijger » za 19 aug 2023 09:40

Het is veel, maar het kan ook schade berokkenen. Het kan ook wijzen op zaken als vastzittende olieschraapveren, en dat kan weer optreden door bijvoorbeeld te kleine doorsnede van de afvoergaatjes in diezelfde veren.

Schade: koolophoping in cylinder, katalysator schade.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Richard1307
Berichten: 57
Lid geworden op: za 28 jul 2018 15:59

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door Richard1307 » zo 20 aug 2023 13:28

MattR83 schreef:
za 19 aug 2023 09:16
Ik zit op een liter op 1000 km zonder THP.
omgerekend is dat in Nederland 1 liter op 2 x tanken.
Als je de ouderwetse TU5JP4 hebt en die doet 1 op 1000 qua olie dan is mijn advies:
Heel snel er uit doen!

Het zijn goede blokken waarvan er ook zijn die 5 ton doen zonder problemen. Maar als ze olie gaan gebruiken dan is het afwachten totdat ze de geest geven.

THP ook absoluut niet aan beginnen wegens hiervoor benoemd en VTi is ook niet heilig.

Ik heb bewust een 206 SW met een TU5JP4 gekocht. 207 SW met de modernere blokken heb ik wegens bekende problemen laten staan.

Tegenwoordig zijn er opvallend veel merken met opvallend veel problemen met benzinemotoren. 1.2 TCE van Renault zijn genoeg problemen mee geweest, de befaamde kettingen van Volkswagen om maar wat te noemen.

De blokjes in de 1e generatie 107/C1/Aygo heeft ook wat ellende gekend maar er zijn er ondertussen heel veel die zonder al te veel ellende de 2 ton voorbij zijn.

MaartenV
Berichten: 90
Lid geworden op: do 20 aug 2020 18:27
Locatie: Sprundel

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door MaartenV » di 22 aug 2023 12:19

Chris schreef:
do 10 aug 2023 09:02
Deze 5 cilinders zijn de bijna beroemde werkpaarden van Volvo.
Er is ook een serie met 4 cilinders geweest maar dat waren Ford motoren.
Niet beroemd...zeker niet.
Op het einde van de modelreeks van de V70 is er ook nog een 4 cilinder Volvo blok geweest.
Hoi Chris, ik wil het topic niet kapen hoor, maar jij bent hier zo mee bekend.
Ik zie vanaf 2008 Volvo 2,5 t met 230 pk en ik zie er met 200 pk.. Is dat dezelfde motor?
Waar op te letten?
Knaus Sudwind 500tl '03

Richard1307
Berichten: 57
Lid geworden op: za 28 jul 2018 15:59

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door Richard1307 » di 22 aug 2023 13:38

[re.gif]

Hier dezelfde vraag!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door Chris » di 22 aug 2023 14:48

MaartenV schreef:
di 22 aug 2023 12:19
Chris schreef:
do 10 aug 2023 09:02
Deze 5 cilinders zijn de bijna beroemde werkpaarden van Volvo.
Er is ook een serie met 4 cilinders geweest maar dat waren Ford motoren.
Niet beroemd...zeker niet.
Op het einde van de modelreeks van de V70 is er ook nog een 4 cilinder Volvo blok geweest.
Hoi Chris, ik wil het topic niet kapen hoor, maar jij bent hier zo mee bekend.
Ik zie vanaf 2008 Volvo 2,5 t met 230 pk en ik zie er met 200 pk.. Is dat dezelfde motor?
Waar op te letten?
Ja..dat is dezelfde motor.
Die motor heeft een update gehad, en de laatst geproduceerde versie van dit blok was 231 PK.
Ik heb daarnaast mijn blok nog laten re-mappen, nu 260 Pk..

Echter, ook de 4 cilinder Ford blokken waren tegelijk leverbaar.
Die hadden ook 200PK.
Die zaten in NL heel vaak in de R-Design versie van de V70.
Mijn uitvoering is vrijwel gelijk aan de R-Design, maar is het niet... en heeft het Volvo blok.

Heel grappig randverschijnsel...
Een oud collega kwam een paar jaar geleden naar mij toe met zijn nieuwe Ford Mondeo..
Een heel speciale uitvoering, ik moets het zien.
Motorkap ging open en daar lag het Volvo 5 cilinder blok te stralen, in de 231 PK uitvoering..
Dat leerden we toen beide... mijn motorkap ook open en echt 2 druppels water...
Leuk detail dat Ford deze blokken bleek te gebruiken in hun zwaardere versie Mondeo.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

MaartenV
Berichten: 90
Lid geworden op: do 20 aug 2020 18:27
Locatie: Sprundel

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door MaartenV » di 22 aug 2023 15:55

Hoi Chris,

dank voor de reactie!
Ik zit alvast een beetje met een schuin oog te kijken naar eventueel zo een V70.
Die zijn er zag ik met 170, 200 en dus 231 pk.
Ik zal kijken naar een turbo versie denk ik, al zal die met 170 pk de berg ook wel opkomen hoor denk ik, maar minder soepel natuurlijk :)
Bedankt in ieder geval!
Knaus Sudwind 500tl '03

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door barney » wo 6 sep 2023 20:09

Ik wil mijn vw tiguan 1.5 tsi dsg 7 150pk.
Met een koppel bij 1500 omw/min trekgewicht 1800kg
Voor niets anders ruilen.

Gebruikersavatar
Andre69
Berichten: 38
Lid geworden op: di 12 apr 2022 14:23
Locatie: Hengelo ov

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door Andre69 » wo 8 nov 2023 22:35

MattR83 schreef:
vr 18 aug 2023 21:20
Andre69 schreef:Wij hebben ook een C4 Picasso 1.6 maar dan een THP die trekt de caravan met gemak naar boven.
Wij hebben er een Swift Challenger 480 achter hangen ( max gewicht 1500kg).

En btje olie lust de THP ook wel maar dat was bekend, en lkkr belangrijk.
Wat is een beetje bij jullie?

Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk
Op een ritje naar zuid frankrijk ongeveer 1-1,5 ltr.
Daarbij zeggende dat ik de motor niet spaar, gebruik het volle vermogen.
De specifieke olie kost geen drol, dus boeie.
Ik weet waar bij mij het probleem zit wbt verbruik maar geen zin om dit aan te pakken.

Heb een technische achtergrond.
In verleden geraced ( hobby)op o.a zandvoort, assen en spa met gemodificeerde fiat cinquecento.
Altijd met auto naar circuit gereden met instelling : of we rijden terug of het word de trein😂.
Swift Challenger 480SR
Exit:Citroen C4 Picasso 1.6thp.
New: Volvo XC40 T4 Inscription Awd

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door Jan van Vijven » do 9 nov 2023 06:12

Dat volle vermogen is telkens maar tijdelijk, geen enkele personen auto gebruikt continu zijn volle vermogen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
zandvoorta
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 3 sep 2023 12:02

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door zandvoorta » do 9 nov 2023 08:47

Ik heb een Picasso 1.6 THP 2014 gehad. Vorig jaar stil komen te staan tijdens de vakantie. Bleek een kapot weerstandje in de koeling wat de ANWB niet kon oplossen dus een leenauto gehad. Een Octavoa 1.0 3 cylinder met iets van 120 pk. Nou die trok de caravan makkelijker dan de 156 pk THP dus vooor mij wel een indicatie om een diagnose te laten stellen. Klekveren vervuild dus kleppen sloten niet 100% meer. Complete revisie of nieuwe motor dus. En dat met 145 dkm, en alleen Shell Vpower, vaak doortrekken en niet in z'n 6 rijden. al die voorzorg hielp dus niets, gewoon een waardeloze motor die THP tot half 2014. eTHP is beter. Heb je de oude THP, zo snel mogelijk verkopen!
Kleppen die niet goed meer sluiten kost je vermogen dus kan de oorzaak zijn dat de caravan minder goed te trekken is. Hoog olieverbruik is niet goed, is een duidelijke indicatie bij THP dat de motor niet fit meer is. Laat de auto een paar minuten stationair draaien. Als je daarna een rookpluim ziet bij het wegrijden dan weet je het zeker, kleppen sluiten niet goed meer en de olie kan de cylinders inlopen.
Nu rijd ik Japans, wat een verademing. Ik ben een verschrikkelijke Citrofiel maar loop met een grote boog om de moderne benzine motoren van PSA.
Nissan X-Trail 1.6 DIG-T met Fendt Platin 510
Ex: Caravelair Bamba 330, Sprite Alpine DD XL

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11220
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door dieseltijger » do 9 nov 2023 09:04

Kleine aanvulling: Mocht je overstappen naar een auto met een Japanse benzinemotor: Veelal zijn deze niet voorzien van een Turbo, ik noem Toyota en Mazda als voorbeeld. Je moet je wel realiseren dat het koppel (en dus het vermogen) bij een relatief hoog toerental een werkbare waarde bereikt. Dat betekent met de caravan vaak rijden op een toerental van 2500 (of in mijn geval: 2800 omw/min).

Als ik dat vergelijk met de 1.4 Tsi motor van VAG, dan rijden de VAG motoren soepeler en aangenamer. En na aanvankelijke problemen zijn deze motoren - denk ik - redelijk uitontwikkeld en betrouwbaar. Hoewel ik een fan ben van Japanse betrouwbaarheid en degelijkheid moet ik zeggen dat ik - als er toch sprake is van vervanging - daarom even goed moet nadenken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

alexbeachy
Berichten: 16
Lid geworden op: do 2 nov 2023 12:19

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door alexbeachy » do 9 nov 2023 12:40

Klopt.
Heb een Mazda cx 5 en die is gemaakt om zuinig te rijden.
Dit houd in dat je met iets erachter al snel terug moet naar de 5.
Ook met iets laags als een vouwwagen.
Maar het is geen straf om in hogere touren gaat rijden.
Kan hij goed hebben.

Verstuurd vanaf mijn 2109119DG met Tapatalk


Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11220
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door dieseltijger » do 9 nov 2023 14:32

Eens. Technisch niets mis mee. Het probleem is gelokaliseerd bij de berijder (ik dus). Dan moet je niet bij de auto ingrijpen - maar bij de berijder.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
SjefGS
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 11 okt 2019 10:57
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6

Bericht door SjefGS » do 9 nov 2023 15:23

alexbeachy schreef:
do 9 nov 2023 12:40
Klopt.
Heb een Mazda cx 5 en die is gemaakt om zuinig te rijden.
Dit houd in dat je met iets erachter al snel terug moet naar de 5.
Ook met iets laags als een vouwwagen.
Maar het is geen straf om in hogere touren gaat rijden.
Kan hij goed hebben.

Verstuurd vanaf mijn 2109119DG met Tapatalk
Waarom zou je met een cx-5 met een vouwwagen erachter in zijn 5 rijden?
Ik rij nu met mijn derde cx-5, uitermate tevreden, en ja iets hoger in toeren maar met caravan van 1500 kg op het vlakke in 6 en geaccidenteerd terrein 4/5 rond de 80/85 km.
Ik rij normaliter zo rond 95 op cc ivm lager verbruik. Inhalen met 120 ook makkelijk.
Uit veiligheid en verbruik weer terug naar 95.
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”