sprite 470 super verbouwing hoe/wat/waar?

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

sprite 470 super verbouwing hoe/wat/waar?

Bericht door vso1 » zo 6 aug 2023 22:09

We hebben een sprite470 super leeg 870kg max 1200kg 1998
breedte 213 ander exemplaar https://www.caravans.nl/sprite/sprite-s ... 12204.html

ik heb het forum doorgespit en wel leuke/handige zaken gezien die ik mee ga nemen in de verbouwing,
tot nu toe meeste lampen al naar LED omgetoverd, en na 5 jaar camperen en een nieuwe voortent is de caravan zelf toe aan een beurt.

Afgezien dat alles wel op leeftijd is, is het meeste nog in goede staat, op wat kleine beschadigingen/onderhoud na.
We zijn zelden in de caravan alleen om te slapen, altijd muggen in de caravan (wellicht gaten waar geen gaas voor zit)

dingen die ons eigenlijk opvallen/tegenzitten/verwijderd mogen worden
  1. Zwaar 140x200 bed voorkant betekend enorme verbouwing voordat je er uberhaupt bij kan wat eronder zit (slaapt wel "lekker")
  2. Zekeringen "onbereikbaar" wegens eerder genoemd bed
  3. Boiler (5L) onder het bed (daarom nooit gebruikt)
  4. omvormer heeft het begeven .. dus nu een 230/12v omvormer (dinrail) doet het perfect.. nooit zonder stroom gezeten op de camping.
  5. kachel/ringverwarming heeft nooit aangestaan mag weg
  6. koelkast (boven wiel model) gebruiken we wel maar het houd niet over kwa ruimte.
  7. gasfornuis .. tja nice to have denk ik zo maar ook op de nominatie om weg te halen
  8. Caravan wiebelt toch erg veel snacht(s) .. en dat is als je omdraait niet bij andere meer inspannende bewegingen.
  9. auto radio voorbereiding (speakers + antenne) mag ook weg ..
  10. te korte dissel (bekend issue met engelse caravans)
  11. Disselbak is een crime om iets in te vinden/pakken
  12. wc annex douche maar niet echt "naad dicht" en geen douchekop dus gevalletje hmmmm
  13. Deur is net te small voor sommige koelboxen (hadden een dometic vriezer geleend van vrienden die paste dus niet door de deur heen op de terugreis, ze gingen eerder weg)
  14. verzakking in de vloer rond de ass
  15. deurtjes uit hun voegen getrokken zijn (schroeven zijn los)
  16. geen mover (nice to have)
  17. reserveband in de weg (in de dissel normaal)
  18. bed te laag
  19. geen stopcontacten in de voortent
  20. andere tafel (achter) met knik scharnier (zwaarder dan orgineel)
Idee is ergens een ruimte te zoeken en binnen te strippen, (voor de deur gaat het simpelweg niet)
constructief ben ik niet bang het is gewoon veel uitzoek werk.


Persoonlijk zou ik een soort van toyhauler ervan willen maken wat betekend dat voorin een keuken/wasruimte zich zou bevinden en het bed (achterin) tegen het dak zit of halverwege/laag tijdens de rit voor de constructie sterkte maar midden in is het dus vrijwel leeg, bed zou op een soort rails moeten zitten. laadklep ?
zoiets als dit
Afbeelding
Alleen een quad erin parkeren gaat hem niet worden ;) wat fietsen zijn genoeg.

kids slapen in tent dus om 4 slaapplaatsen te houden is overkill al is een extra slaapplaats of 2 in "nood" wel handig.. maar daar heb ik ook wel diverse oplossingen voor gezien.

wat ik me voor nu afvraag is het handig meubels te maken van sandwich panelen (paar mm hout, isolatie plaat (xps?) en dan weer hout.. vooral wat "massief" gewicht besparing. dit doen bv DIY camperbouwers ook

jullie nog adviezen ?
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Rapidewood
Berichten: 83
Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49

Re: sprite 470 super verbouwing hoe/wat/waar?

Bericht door Rapidewood » di 15 aug 2023 07:30

Kastjes of voetenbakken voor onder bed bouwen is goed te doen.
Eventueel de “oude deurtjes” hergebruiken.

Ik heb wat plaat matriaal met ingefreesde kunstof randen laten voorbereiden.

Ik vond het wel leuk werk om te doen.

Oh-ja, de spullen had ik hier vandaan.. loop eens binnen zou ik zeggen?!

https://www.gobanna.com/
Ijmuiden

P.s.
dit is geen reclame, bel ze gewoon ik werd fijn geholpen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: sprite 470 super verbouwing hoe/wat/waar?

Bericht door dieseltijger » di 15 aug 2023 07:36

Leuk adres, leuk concept. Volgens mij kan je deze ook achter een zware toermotor hangen. ( Verhip....niet tegengekomen hier op dit forum).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Rapidewood
Berichten: 83
Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49

Re: sprite 470 super verbouwing hoe/wat/waar?

Bericht door Rapidewood » di 15 aug 2023 20:01

dieseltijger schreef:
di 15 aug 2023 07:36
Leuk adres, leuk concept. Volgens mij kan je deze ook achter een zware toermotor hangen. ( Verhip....niet tegengekomen hier op dit forum).
Ze bouwen ze daar zelf, machtig mooi om te zien. Leuk Nederlands no-nonsens bedrijf.
Hebben ze op de site niet wat je zoekt zou ik gewoon even bellen whistle.gif

Ik heb ze wel al onderweg gezien alleen geen foto’s van gepost stom.gif

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: sprite 470 super verbouwing hoe/wat/waar?

Bericht door jessedew » wo 16 aug 2023 13:23

Aardig lijstje met wensen, maar kan je dat niet gewoon oplossen zonder de caravan volledig te strippen?

Wellicht kan ik een paar suggesties doen.

Zwaar 140x200 bed voorkant betekend enorme verbouwing voordat je er uberhaupt bij kan wat eronder zit (slaapt wel "lekker")
(bij ons leunt het bed op de serviceluiken en daartussen, in het midden, verlengde gangpad, is loze ruimte (was voorheen de treinzit) daar bergen wij de was op) hoogte van bed circa 30 cm vanaf vloer caravan)

Zekeringen "onbereikbaar" wegens eerder genoemd bed

Boiler (5L) onder het bed (daarom nooit gebruikt) je gebruikte de boiler niet? die gebruik je toch zodra je warm(er) water wil pakken? ik durf niet te zeggen hoe dat elektra technisch zit en of die er zomaar uit kan.

omvormer heeft het begeven .. dus nu een 230/12v omvormer (dinrail) doet het perfect.. nooit zonder stroom gezeten op de camping.
kachel/ringverwarming heeft nooit aangestaan mag weg. (gebruiken wij ook niet, dat is wellicht eenvoudig eruit te halen?)

koelkast (boven wiel model) gebruiken we wel maar het houd niet over kwa ruimte. (wij gebruiken die ook, samen met een koelbox)

gasfornuis .. tja nice to have denk ik zo maar ook op de nominatie om weg te halen.
Caravan wiebelt toch erg veel snacht(s) .. en dat is als je omdraait niet bij andere meer inspannende bewegingen.
auto radio voorbereiding (speakers + antenne) mag ook weg ..
te korte dissel (bekend issue met engelse caravans)
Disselbak is een crime om iets in te vinden/pakken
wc annex douche maar niet echt "naad dicht" en geen douchekop dus gevalletje hmmmm
Deur is net te small voor sommige koelboxen (hadden een dometic vriezer geleend van vrienden die paste dus niet door de deur heen op de terugreis, ze gingen eerder weg) (oplossing, koelbox in de kofferbak, of wil je voor alleen de koelbox een grotere deur?)
verzakking in de vloer rond de ass
deurtjes uit hun voegen getrokken zijn (schroeven zijn los)
geen mover (nice to have)
reserveband in de weg (in de dissel normaal)
bed te laag. (Misschien kan je die relatief eenvoudig verhogen, zou hem in elk geval niet aan alleen de zijwanden ophangen)
geen stopcontacten in de voortent (heb ik ook niet, maar los dat op met een verlengsnoer van achter de caravan vandaan, dubbele splitsing voor inkomende stroom vanaf de paal. een extra stopcontact maken kan natuurlijk ook, maar niet perse nodig dus)

andere tafel (achter) met knik scharnier (zwaarder dan orgineel)

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: sprite 470 super verbouwing hoe/wat/waar?

Bericht door vso1 » zo 20 aug 2023 12:37

Rapidewood schreef:
di 15 aug 2023 07:30
Kastjes of voetenbakken voor onder bed bouwen is goed te doen.
Eventueel de “oude deurtjes” hergebruiken.

Ik heb wat plaat matriaal met ingefreesde kunstof randen laten voorbereiden.

Ik vond het wel leuk werk om te doen.

Oh-ja, de spullen had ik hier vandaan.. loop eens binnen zou ik zeggen?!

https://www.gobanna.com/
Ijmuiden

P.s.
dit is geen reclame, bel ze gewoon ik werd fijn geholpen.
ziet er inderdaad goed uit dank voor het delen !
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: sprite 470 super verbouwing hoe/wat/waar?

Bericht door vso1 » zo 20 aug 2023 12:58

jessedew schreef:
wo 16 aug 2023 13:23
Aardig lijstje met wensen, maar kan je dat niet gewoon oplossen zonder de caravan volledig te strippen?
lastig te lezen, wellicht dat je de tekst moet quoten je kan tussen een lap tekst [ /quote ] + [ quote ] (zonder spaties tussen de blokhaken) zetten om op te splitsen

ik ben er nog niet over uit maar een nieuwe indeling die efficenter (voor ons) is wel de opzet, daarnaast zitten er zware elementen in die tegenwoording makkelijk te vervangen zijn door lichter/energie zuiniger enzo.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”