Moverslinger of accutol gebruiken.

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Ron van den Elskamp
Berichten: 201
Lid geworden op: za 6 mei 2023 22:50
Locatie: Hoorn

Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door Ron van den Elskamp » zo 6 aug 2023 10:40

Ik heb laatst een mover laten monteren en dat vind ik helemaal hip. Het is een halfautomaat, die ik moet slingeren. Daar heb ik specifiek voor gekozen.
Nu loop ik vol trots te verkondigen aan een ieder in mijn omgeving die het horen wil, dat ik een mover heb ! Geen volautomaat, maar ééntje die ik met de hand erop moet slingeren.
Regelmatig hoor ik dan of ik geen accutol heb, om die mover tegen de wielen aan te zetten.
Jazeker heb ik die. Die gebruik ik om de poten uit te draaien.
Maar nu heeft de monteur -die de mover heeft geplaatst- mij nadrukkelijk geadviseerd, zelfs afgeraden om een accutol te gebruiken om de mover naar de wielen te bewegen.
Ik ben er eigenlijk verder niet op ingegaan en zijn advies ter harte genomen.
Nu vraag ik mij toch af; waarom geen accutol gebruiken ? Gaat dat te snel ? Gaat de boel dan stuk ? Ik heb wel ergens gelezen dat de nok waar de slinger opgezet wordt nogal zacht materiaal schijnt te zijn en dat je 'm daarom stuk/rond zou kunnen draaien.
Wie heeft hier ervaring met een accutol op een mover ?
Kan je ongestraft de accutol gebruiken, of beter enkel de slinger......?
Jumpy Südwind

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 987
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door Rodo » zo 6 aug 2023 10:55

(Aangepast wegens onnodig quoten)


Houd je er dan ook aan, alleen al voor een eventuele garantie kwestie. Waarom het uiterste opzoeken of moeilijk gaan doen. De handelingen zijn hetzelfde.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door dieseltijger » zo 6 aug 2023 10:58

Lijkt mij apekool die opmerking. Ik heb een tip. Spreek de beste man en deel de uitkomst van dat gesprek hier op het forum. Krijg je ook geen oeverloos geleuter over black magic, garantie, maar feitelijke info.. En koop de volgende keer een automaat, want nu heb je eigenlijk een suboptimale oplossing. (Ik ben hier niet om je te pleasen).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

NN

Re: Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door NN » zo 6 aug 2023 11:09

Gebruik hier gewoon een accuschroefboormachine, wat een woord.
Schrik voor te grote en snelle kracht?
Laagste snelheid en antislipkoppeling verstellen.
Dan is het een 3/4 automaat.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16330
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door Jan van Vijven » zo 6 aug 2023 11:13

Je vraagt waarom geen accutol? Die vraag kun je beter aan die monteur stellen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ron van den Elskamp
Berichten: 201
Lid geworden op: za 6 mei 2023 22:50
Locatie: Hoorn

Re: Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door Ron van den Elskamp » zo 6 aug 2023 11:19

Welke opmerking is apekool ? weenie.gif

Ik hou mij ook aan zijn advies. Ik gebruik de slinger en geen accutol. Ik vroeg het me gewoon even af, snappie ?
Ik koop volgende keer misschien wel een volautomaat. Geen idee. Nu heb ik gekozen voor een halfautomaat, om redenen die ik al eerder heb aangegeven.

Ik ga de monteur even mailen en zal inderdaad even de uitkomst van dit 'gesprek' hier delen.
stom.gif Had ik natuurlijk ook zelf kunnen bedenken. mrgreen.gif





Mail verstuurd....
Jumpy Südwind

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door dieseltijger » zo 6 aug 2023 11:28

Ik denk dat de monteur z'n opmerking apekool is. En in zo'n geval ga ik er van uit dat het aan mij ligt, en vraag om uitleg. In 99,98% van de gevallen weet zo'n mevrouw of meneer mij nog wat te leren. Dus: ik kan geen reden bedenken waarom een electrische aanrijving met koppelbegrenzing een issue zou zijn - maar je zal het horen!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door janoniem » zo 6 aug 2023 11:28

Ik heb ook een halfautomaat, de Truma SR versie 2.
Bewust voor gekozen, uitgespaarde budget gestoken in meer kwaliteit en bovendien, alles wat automatisch werkt gaat ook automatisch kapot.
Met de lange en stevige hendel is het eenvoudig om de rollen op de wielen te draaien zonder terugslag.
Ik vraag me af of dat met een accuboor zal gaan lukken. De kracht die je kunt zetten met zo’n korte “steel” is vele malen minder. En wat gebeurt er wanneer je voorbij het juiste moment bent?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Ron van den Elskamp
Berichten: 201
Lid geworden op: za 6 mei 2023 22:50
Locatie: Hoorn

Re: Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door Ron van den Elskamp » zo 6 aug 2023 11:56

Jij hoeft de hendel maar één slag te geven, denk ik ? Dat is ook een mooi systeem. Dan hoef je ook niet na te denken over een accutol.
Ik ben toch wel zo'n 30 seconden aan het slingeren, zegt mijn gevoel. Dus denk je automatisch toch aan een accutol. Puur voor het gemak.
Ik heb er wel één, maar ik gebruik 'm niet voor de mover.
Ik wacht even af op het antwoord van de monteur....
Jumpy Südwind

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door Chris » zo 6 aug 2023 12:08

Ik weet niet welke mover je hebt, maar de meeste "manual" movers hebben een soort " indicator " wanneer de rol goed op de band zit.
Iets met een groen en rood streepje met een bewegend pijltje.
Is dat niet de indicatie waarmee je met de handslinger stopt??
Dan kan je toch exact hetzelfde met de accutol doen?
Gier hem alleen niet met de max snelheid van de accutol naar dat punt maar doe het rustig aan.

Mijn manual mover heeft zo'n halve slag systeem... best veel kracht voor nodig en de rol drukt best in de band.
Dat werkt niet met een accutol.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ron van den Elskamp
Berichten: 201
Lid geworden op: za 6 mei 2023 22:50
Locatie: Hoorn

Re: Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door Ron van den Elskamp » zo 6 aug 2023 12:25

Correct, Chris. Ik heb de Enduro EM303+ en hier zit een groen/rode indicator op.
Je zou denken dat je met een accutol gewoon op tijd kan stoppen. Lijkt mij ook.
Maar ik wacht toch even het antwoord af van de monteur, voor ik met de tol in de weer ga.
Jumpy Südwind

Gerrie
Berichten: 1409
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door Gerrie » zo 6 aug 2023 12:46

Wat een geleuter, bewust een halfautomatische gekozen. Wat er niet op zit kan ook niet stuk. Komt hier vaker voorbij.
In de turboloze auto natuurlijk nog raamslingers. Vooral geen regen en licht sensoren. Geen elektrische verstelbare stoelen en ga zo maar door. Beter was helemaal geen mover. En een paard voor de caravan, zit niks op. Moet echter wel naar de smid voor hoefijzers. Dat is dan weer jammer.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1285
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door jeroen.25 » zo 6 aug 2023 12:46

Ik heb een Reich mover klaarliggen om volgende week te monteren onder mijn caravan. Gebruikt gekocht.
Die moet je ook met een slinger op de band zetten. Ik zag bij een test thuis dat 1 van de assen wat krom was. Ding uit elkaar gehaald en die as bleek makkelijk recht te buigen. Blijkbaar dus geen heel hard materiaal.
Kan me voorstellen dat de verkoper daarvoor wil waarschuwen.

Ik ben overigens toch van plan om het voorzichtig met de boormachine te doen.

Mijn vorige movers gingen ook met een halve slag in 1 keer op de band. Eigenlijk veel handiger
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

Re: Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door Petare » zo 6 aug 2023 12:53

Op mijn Reich mover gaat gewoon de accutol hoor! Uiteraard niet op volle snelheid. Gewoon met beleid. Netzoals ook op de steunpoten.
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 764
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door HenkR » zo 6 aug 2023 13:13

Even om de discussie hiertussen de antwoorden te stroomlijnen.
Je hebt een volautomaat en 2 soorten handmatige/halfautomaat.
1. Met een korte slag de rollen tegen de band. Is niet met een accumachine te doen.
2. Net zoals de uitdraaisteunen de rollen draaiend tegen de banden op drukken. Kleur op de mover geeft aan of de rollen hard genoeg zijn aangedraaid. Soms zelfs een extra slag nodig (denk als de afstand niet helemaal juist is tussen rollen en band.
Op mijn vorige caravan had ik ook dit laatste systeem en kon met mijn accumachine niet genoeg druk uit oefenen om de rollen strak genoeg op de banden te krijgen.
Zou niet weten wat het verschil verder is tussen handmatig slingeren of met de machine slingeren als je maar niet te hard doorslingerd (indien al mogelijk)
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

NN

Re: Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door NN » zo 6 aug 2023 13:16

Met een degelijk machineke druk je de aandrukrol zo in de band.
Het merkteken hangt hier op een rugonvriendelijke plek, het aanzetten gebeurt dan ook op gevoel. Tegen de band en dan een slagje verder.

Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk


Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1285
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door jeroen.25 » zo 6 aug 2023 13:32

Ben er alleen nog niet achter hoeveel Nm koppel de boormachine moet hebben om de rollen goed tegen de band te krijgen.
De hele goedkope machines leveren denk ik sowieso te weinig kracht
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door Daphne » zo 6 aug 2023 13:39

Onze eerste mover (2008) hebben we met een accuboormachine aangeslingerd. Deze 15 jaar oude mover gebruikt forumlid Micky nog steeds. Dus slecht is het niet geweest. Sindsdien alleen nog maar een volautomatische mover gehad. Zonder automatische problemen :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door Ron » zo 6 aug 2023 13:57

Zolang je het maar met beleid doet.
Vooral het eraf draaien kan de koppeling een klap krijgen.

En het komt toch regelmatig voor dat de opzet motoren defect gaan.
Dus een half automaat is zo gek nog niet.
Iets meer werk , dat dan weer wel.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 764
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door HenkR » zo 6 aug 2023 14:13

Volautomaat tov slingeren scheelt.
Als je zelf nog kracht hebt is die met een halveslag op de wielen stukken sneller dan een volautomaat en minder storingsgevoelig.
Met mij EVO+ (volautomaat) moet ik echt geduld hebben, zeker met afhalen, want in begin paar keer onder de caravan om de rollen handmatige slag tegeven. Komt doordat ik de mover niet zijn programma liet afmaken.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door Daphne » zo 6 aug 2023 16:09

HenkR schreef:
zo 6 aug 2023 14:13
Komt doordat ik de mover niet zijn programma liet afmaken.
Wij hebben eerst een Simpark volautomaat gehad en dan gingen de rollen er vanzelf af als je de stekker van de caravan in de auto deed. Nu met ALKO Mammut even wennen want daar moet je wel zelf op het knopje drukken om de rollen eraf te halen. We zijn er pas achter gekomen dat een storing dat wij af en toe hadden kwam doordat we de mover het programma niet helemaal af lieten maken. Te vroeg uitzetten van de AB was dus de oorzaak. Sinds we er op letten gebeurt het niet meer. Ik denk dat dit voor meer volautomatische movers geldt.

En storingen aan een volautomaat zal voor ons nooit een argument zijn om een halfautomatische te nemen. Je ontneemt jezelf zoveel gemak om dat kleine beetje risico te ontlopen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Mr.Rico
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 1 okt 2021 16:58

Re: Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door Mr.Rico » zo 6 aug 2023 17:17

Gezien ik ook zoekende ben naar een mover, ben ik zeker geïnteresseerd naar de argumenten waarom niet met een ABM de rollen erop te zetten, voor een halfautomaat. Stop mn geld wel in een mooi accupack wat niets weegt en uren mee rondjes om een boom kan rijden, fysiek kan ik het makkelijk aan om te kijken waar de rollen op de index staan, mn pootjes lukt het ook mee. (En ja mee eens dat een vol automaat vandaag de dag ook gewoon betrouwbaar is)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk


Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door WanFie » zo 6 aug 2023 17:43

Bij onze halfautomatsche Enduro enkele jaren geleden, draaide de slinger toch behoorlijk zwaar. De slinger met kruiskoppeling had dan ook een langere arm dan de standaardslinger voor de poten.

Met een schroefmachine zou dat toch een behoorlijk terugslag op het schroefmachientje geven.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door eurotrotter » zo 6 aug 2023 18:37

Petare schreef:
zo 6 aug 2023 12:53
Op mijn Reich mover gaat gewoon de accutol hoor! Uiteraard niet op volle snelheid. Gewoon met beleid. Netzoals ook op de steunpoten.
Dat deed ik ook altijd; tot de rollen de band raakte in de hoge gearing en zodra ze de band raakte op de lage.
Nooit een probleem geweest.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ron van den Elskamp
Berichten: 201
Lid geworden op: za 6 mei 2023 22:50
Locatie: Hoorn

Re: Moverslinger of accutol gebruiken.

Bericht door Ron van den Elskamp » zo 6 aug 2023 20:02

Oke. Ik heb antwoord gekregen van de monteur en dit is zijn reactie;

Ik raadt het meestal af omdat men de mover te ver doordraait en komt te ver op de band.
Bij het terug draaien gaat hij ook te snel terug en meestal te ver en gaat vastzitten.
Daarom is met de hand draaien veel veiliger.


Duidelijk dus een stukje angst dat het met een accutol te snel gaat en de boel te strak wordt aangedrukt, zodat de boel gesloopt gesloopt zou kunnen worden.
Daar is natuurlijk wat van te zeggen. Wees voorzichtig en zuinig op je spulletjes...
Jumpy Südwind

Plaats reactie

Terug naar “Movers”