Caravan merken segmentering

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Caravan merken segmentering

Bericht door WanFie » do 3 aug 2023 16:05

Hans1954 schreef:
do 3 aug 2023 11:37
[re.gif] Zelfde wensenlijstje als wij destijds hadden. Gelukkig konden wij onze caravan jong gebruikt kopen. Anders was hij boven ons prijsniveau gegaan. Dat segment denken heeft m.i. de Tyrrusgroep ook de das omgedaan. Kip was bij hun het topprodukt en Chateau en Home-Car kwamen daar achteraan. Steeg Chateau in prijs, dan steeg Kip automatisch mee hoewel die modellen feitelijk niet veranderden. Dan komt het moment dat je jezelf uit de markt prijst. Hetgeen ook gebeurde.
Wazig verhaal dit.

De Tirusgroep is failliet gegaan omdat ze de schade aan gescheurde fronten niet konden betalen.

De constructie van Kip, Chateau en alle andere merken was exact gelijk. Bij sommige modellen wél een polyester front, maar verder gelijk. Sterker nog, de wanden en vloeren van Kip en Avento werden ook in Hamont gemaakt.

Kip is altijd een te duur buitenbeentje binnen de groep geweest. Dat had ook te maken met de bedrijfsstructuur in Hoogeveen waar de Kip's werden geassembleerd.

Uit de markt prijzen gebeurd op dit moment bij alle merken.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Caravan merken segmentering

Bericht door Hans1954 » do 3 aug 2023 16:21

[re.gif] Die fronten waren inderdaad een dingetje. Dieter Riegel (lange tijd de CEO van Dethleffs) verbaasde zich zich er tegenover mij ook over. Paar tientjes op het materiaal besparen en ook nog verkeerd monteren. dat is DE oorzaak van het probleem bij Chateau geweest. Dat werd natuurlijk echt een probleem toen de klanten op de stoep stonden. Maar los van die fronten had het toch wel die kant opgegaan.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Caravan merken segmentering

Bericht door Hans1954 » do 3 aug 2023 16:39

Drew schreef:
do 3 aug 2023 15:35

Deze topic is gericht op de segmentatie en positionering door de verschillende caravan merken en hun series, wat kan helpen bij een (eerste) zoektocht.
Eigenlijk zoals de autofabrikanten ook doen, toch een van de grootste retail afzetmarkten ter wereld, dus klaarblijkelijk is hier behoefte aan vanuit de markt.

Uiteraard spreekt het voor zich dat met instap budget geen premium luxe te verwachten is, maar om alle caravans over een kam te scheren als piepschuim hokken zoals hiervoor werd gezegd slaat m.i. ook nergens op, het is w.m.b. maar goed dat er verschillen zijn en dus ruime keuze is.
Toch zeg ik verkeerd uitgangspunt. Dat die behoefte er volgens jou is, heb ik werkelijk nog nooit gehoord. Kijk eens naar wat een caravan eigenlijk is: een verzameling onderdelen die bij 80% van de caravans helemaal gelijk is. Het onderstel komt vrijwel altijd van Alko, het toilet vrijwel altijd van Thetford, de koelkast vrijwel altijd van Dometic, de ramen vrijwel altijd van Polyplastic bij goedkopere wagens en bij de duurdere van Seitz, enz. De machines die wanden produceren waarschijnlijk ook van dezelfde machinefabriek. De uitzondering vormen dan de echte wintercaravans. Je kan dus binnen elk merk de caravan kiezen die je bevalt. Overigens zeg jezelf dat je nul ervaring hebt op caravan gebied en dan kom je hier aan met zo'n zweverig marketing verhaal. Ik geef je de raad, als je het al zo interessant vind, de ontwikkelingen rond Knaus/Tabbert in de laatste 20 jaar te lezen. Of de ontwikkelingen rond Bavaria Jachten.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Caravan merken segmentering

Bericht door Jan van Vijven » do 3 aug 2023 18:15

Daarom scheer ik dus al die piepschuimen hokken over één kam.
Maar nu een vraag aan de TS, wat zoek je nu eigenlijk zelf?
Ik geef graag wat extra’s uit voor uitstraling, kost me wat meer en ik geef ook direct toe dat het eigenlijk nog steeds een gewoon simpel hok op wielen is waar ik eigenlijk te veel voor betaald heb.

Dus nogmaals, wat wil je nu eigenlijk?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2052
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Caravan merken segmentering

Bericht door doubleyou » do 3 aug 2023 18:18

Ik ga eens een poging doen om een indeling op modelniveau te maken.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Caravan merken segmentering

Bericht door nonblond » do 3 aug 2023 18:36

Ik ga eerst kijken naar een indeling zoals ik die wil en dan maak ik uit die caravans de keuze welke ik wil en dan wordt prijs en afwerking en extra opties meegenomen in overweging welke het wordt in combinatie met het budget.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan merken segmentering

Bericht door Ab » do 3 aug 2023 18:37

Er is niks spannends over caravans te melden.
Daar moet ik Jan gelijk in geven, en zelf roep ik dat ook al jaren.
Het zijn in de basis gewoon allemaal gewoon witte dozen met wielen eronder.
Gebouwd uit een aantal sandwichpanelen, die op de hoeken aan elkaar geniet/geschroefd zijn, met daarover heen een allminium of kunststof afdekstripje.
Dat is practisch voor alle caravans hetzelfde.
Bij een instapmodel zitten wat minder lampjes en stopcontactjes.
Een premium model is eigenlijk qua bouwwijze ongeveer of helemaal hetzelfde. Alleen veel teveel verlichting, en wat luxere knopjes.
Een betere matras, beter schuim in de kussens, wat meer electronica, en dat is het wel zo ongeveer.

Soms wordt er ook behoorlijk de hand gelicht bij de constructie.
Tot mijn grote verbazing bleek een premium caravan van een zeer bekend merk zowel in voor- als acbterpanelen totaal geen isolatie te hebben.
Van oudere caravans van datzelfde merk wist ik dat al vrij lang.
Verschillende verrotte vensterbanken en houtdelen daarvan heb ik voorin bij een aantal vervangen, dan bleek bij loshalen daar ook totaal geen isolatie te zitten.
Nu maakt dat ook weer niet zo heel veel uit, als je alleen in de zomermaanden kampeert..maar toch.
Dat kan je geen premium noemen naar mijn mening.
Het ziet er wel gelikt uit, dat dan weer wel.
En smaken verschillen. Je hoeft de populairste merken echt niet mooi ze vinden. Het mag wel natuurlijk. awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2052
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Caravan merken segmentering

Bericht door doubleyou » do 3 aug 2023 18:42

Premium en er gelikt uitzien is natuurlijk niet helemaal hetzelfde :).

Ik ben dan toch benieuwd welk premiummerk je bedoelt.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3727
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravan merken segmentering

Bericht door Niels83 » do 3 aug 2023 19:44

In deze segmenten wordt het lastig. Daar Hobby de luxe midden segment en premium mogelijk ook maar de bezitter zal deze in het hogere segment plaatsen.
Op het forum zie je geregeld dat mensen de kwaliteit van een naar keuze in te vullen merk minder vindt terwijl andere het al 100 jaar geweldig vinden.

Er zijn best wat merken die van instapklasse tot hoog midden segment bouwen. Dus ik zou merken niet zo zeer in segmenten indelen

Drew
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 31 jul 2023 12:46

Re: Caravan merken segmentering

Bericht door Drew » do 3 aug 2023 19:54

Jan van Vijven schreef:
do 3 aug 2023 18:15
Dus nogmaals, wat wil je nu eigenlijk?
Een moderator die zelf een beetje on topic blijft en dat ook handhaaft zou fijn zijn ;) (grapje)
Blijkbaar lijkt het onderwerp segmentering/positionering gevoelig te liggen en voelen een aantal mensen de drang om hun mening te uiten dat ze het "oneens" zijn met het onderwerp of het onzinnig vinden (w.m.b. is het trouwens helemaal geen status kwestie), wat wellicht waar zou kunnen zijn, terwijl er ook anderen zijn die wel inhoudelijk (willen) reageren.

Het topic idee was dus om een eerste inzicht te krijgen van "vergelijkbare/concurrerende" modelseries van de verschillende merken.

Ik ben bij een aantal caravan merkendealers geweest en daar werd overigens wel onderling vergeleken met (con)collega merken of serie modellen.
Volgens een LMC dealer moest ik bijvoorbeeld de Videro niet willen vergelijken met het "mindere" afwerkingsniveau van een Hobby Maxia (wat ik opvallend vond want beide zijn nieuwe 2024 modellen die nog niet in de showroom staan), uiteraard realiseer ik me dat elke dealer voor zijn eigen parochie praat.

Maar oké, stel dat het idee van segmentatie en positionering van merk & serie losgelaten wordt, is er dan iets te zeggen over de verschillen tussen de merken en series als het gaat om bouwkwaliteit/afwerkingsniveau of maakt het inderdaad grofweg niet veel uit? Hebben de prijsverschillen niks te maken met de gebruikte materialen, bouwkwaliteit en/of afwerkingsniveau?

Overigens zijn we voornemens om naar Düsseldorf te gaan en zo veel mogelijk verschillende merken en series te bekijken en te ervaren wat goed voelt en bij ons past.
Opzoek naar een mooie eerste gezinscaravan, te trekken door een BMW X5 45e

Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 96
Lid geworden op: do 18 mar 2021 21:13
Locatie: Zwolle

Re: Caravan merken segmentering

Bericht door mikage » do 3 aug 2023 20:31

Toch vind ik dit een mooi topic. In eerste instantie dacht ik "wat een mooie vraag", daar zou best eens een mooi lijstje uit kunnen komen. Al lezende werd het mij duidelijk dat de vraagstelling aspecten miste die meer naar de kern toe gingen. Voor beide benaderingen valt wat te zeggen, hoewel ik denk dat bouwkwaliteit en gebruikte materialen een belangrijk aandeel mogen hebben. Maar als die zaken in orde zijn, dan is ineens uitstraling en hoe "voel je je er bij' ook een belangrijk aspect geworden. Dus misschien zou de lijst niet uit lager- ,midden- en hoger segment moeten bestaan, maar meer uit bouwkwaliteit en materialen, gewichtsklasse en een kolommetje uitstraling van 0 tot 5 sterren om een richting te geven. De koper zal zelf die laatste kolom op waarde moeten toetsen denk ik zo.
Fendt Topas 495E
Subaru Forester

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan merken segmentering

Bericht door dieseltijger » do 3 aug 2023 20:46

Het is weldegelijk een zinvol topic, wellicht niet op dit forum. Maar je kan segmenteren bijvoorbeeld segmenteren op gebruikerstypen:
Voorbeeld: "Het jonge gezin", Daar zullen vast wel een paar caravans en (ook niet onbelangrijk) accessoires, auto's, en soorten bestemmingen aan gekoppeld kunnen worden.

En:..... Maar goed, Doubleyou is er al mee bezig - laten we het niet kapen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2052
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Caravan merken segmentering

Bericht door doubleyou » do 3 aug 2023 21:55

Ik denk dat het zelf gaan onderzoeken hoe je de kwaliteit van een caravan ervaart het belangrijkste is.

Ik ben aan het proberen een indeling te maken op serieniveau. Adria is een perfect voorbeeld van een merk met 4 modellen/series die precies passen in de 4 segmenten. Het zijn ook echt allemaal andere caravans. Een Knaus Südwind en een Knaus Sport zijn in de basis gewoon dezelfde caravan met andere looks, materialen en uitrusting.

Laag: Aviva
Midden: Altea
Hoger: Adora
Luxe/Premium: Alpina

En dan nog de Action als nichemodel:).

Bij Fendt en Hobby lukt dat niet. Ik probeerde bij de vergelijking een 460 model met enkele bedden te nemen. Een Knaus Sport 460 EU kost iets van 25000 euro, een Hobby de Luxe 460 UL en een Adria Altea 472 LU ook. Maar het basismodel van Fendt, de Apero 465 TG, komt op 30 mille. En dat is even duur als een Knaus Südwind die ik als hoger segment wilde inschalen. Op prijs worden het appels met peren vergelijken.

Op bouwkwaliteit en materiaalgebruik is het een stuk lastiger inschalen.

Ik vind bv een Dethleffs Beduin Scandinavia qua afwerking niet goed genoeg voor het prijskaartje. Dus dan kom je op een subjectief stuk.
Ik overwoog bij mijn zoektocht een Tabbert DaVinci 560 HTD vanwege de indeling. Qua prijs en materiaalgebruik en afwerking zou ik eigenlijk een Puccini moeten vergelijken met een Kabe. Maar die is mijn smaak niet. En ik kon met de afwerking van de DaVinci best leven. Anderen op dit forum bestempelden een DaVinci als ondermaats voor een Tabbert.

Belangrijkste blijft: wat is je gevoel? Bij mijn Avento was het meteen: dit is ‘m. Nog heel veel caravans bekeken en al zoekende en vergelijkende bleek dat de Avento steeds de maatstaf was. Bij de Kabe was dat precies zo.

Kortom: ik denk dat het indelen niet echt goed lukt :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravan merken segmentering

Bericht door meeder » do 3 aug 2023 22:46

Het "dit is hem" is toch echt het belangrijkste denk ik.

Wij hadden dat met onze Kip Vision ook. We hadden vanalles bekeken op een beurs en steeds kwamen we weer terug bij deze.

Is het perfect? Neuh dat zeker niet. Is het voor ons nog steeds een ideale caravan? Absoluut.
Zou je er weer één kopen? Nee. Dat ligt echter puur aan de prijs. Wij hebben er in 2016 ongeveer 25k voor afgerekend en nu zit je bijna 15k hoger voor nagenoeg hetzelfde. Dat is voor mij voor wat je krijgt veel te veel.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Caravan merken segmentering

Bericht door refram » do 3 aug 2023 23:07

Merken segmentering is voor iedereen anders en is grotendeels subjectief.
Want wat ga je vergelijken en wat primeert? De innovatie en bouwkwaliteit, de gebruikte materialen of het uitzicht?
De winterhardheid is ook een parameter.

Zelf vind ik dat de caravan sector op 50 jaar tijd nauwelijks vooruitgang heeft geboekt t.o.v. andere sectoren zoals auto's, tv's, enz...
Het is nog altijd een rechthoekige doos van wat platen tegen elkaar geschroefd en gelijmd. De remmen zijn nog ondermaats en nog steeds niet bestand om zorgeloos in de bergen te rijden. Aerodynamica is nog altijd ver zoek. Er is nauwelijks vooruitgang in het houtvrij (rotvrij) bouwen enz.
Zolang de ontwerpers zich blijven bezighouden met elk jaar een nieuwe striping, andere vitrage en lang blijven palaveren over welke design kraan aan de wastafel het best past, zal alles wel zo ongeveer blijven zoals het is.

Spijtig is het systeem van de Lander caravan niet verder door ontwikkeld want deze bouwwijze met eventueel een aluminium binnenkader zou vele mogelijkheden kunnen geboden hebben.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3530
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Caravan merken segmentering

Bericht door troapel » vr 4 aug 2023 00:41

[re.gif]
Tegenwoordig worden caravans (niet alle, dat weet ik) toch ook gemaakt met GFK-panelen? Dat scheelt een hoop houtrot. knipoog.gif



Top verhaal doubleyou.
Het gaat helemaal om je eigen ervaringen en gevoel waarin je caravans kan gaan indelen in verschillende klassen.
Het interesseert mij niks wat een ander van onze caravan vindt. Het is zeker fijn als ze het leuk en mooi vinden, maar nodig is het niet. Zolang wij er maar blij mee zijn.
En dat geldt andersom ook. Sommigen lopen helemaal met iets weg en ik vind het niks. Dat kan, maar dat maakt voor de ander toch niks uit? Ik ben blij voor iemand als die er blij mee is. Dat is toch veel fijner dan je spul met een ander te willen vergelijken. knipoog.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8040
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Caravan merken segmentering

Bericht door VIP » vr 4 aug 2023 06:13

troapel schreef:
vr 4 aug 2023 00:41
[re.gif]
Tegenwoordig worden caravans (niet alle, dat weet ik) toch ook gemaakt met GFK-panelen? Dat scheelt een hoop houtrot. knipoog.gif
Nee dat is niet juist.

Het tegenovergestelde is wel juist.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3530
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Caravan merken segmentering

Bericht door troapel » vr 4 aug 2023 07:36

[re.gif]
Hoe werkt dat dan met GFK-panelen? Misschien snap ik het dan niet goed. Met een GFK-bodem heb je toch minder gauw kans op een rotte bodem?
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Caravan merken segmentering

Bericht door refram » vr 4 aug 2023 08:24

[re.gif]
Tegenwoordig zijn er merken die de bodem, welke normaal gezien bestaat uit multiplex, isolatie en terug een laag multiplex, onderaan voorzien van een laag(je) GFK. Dit is goed tegen opspattend water van de wielen. Maar indien er van bovenuit of van binnen water in en tussen de multiplex geraakt kan het niet meer weg. Met na verloop van tijd, bodemrot als gevolg.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3530
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Caravan merken segmentering

Bericht door troapel » vr 4 aug 2023 09:22

[re.gif]
Aah ok, dat is duidelijk. Dank! thumbup.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan merken segmentering

Bericht door Daphne » vr 4 aug 2023 09:54

[re.gif]

Bij onze caravan wordt de bodem elk jaar bij de vochtmeting geïmpregneerd. Vanwege de zogenaamde PUAL wanden die niet gevoelig zijn voor vocht. Mocht er wel vocht binnendringen, zal dat vocht z’n weg naar de bodem zoeken omdat het niet in de wand kan trekken. Vandaar de verplichting (in de garantieperiode) om jaarlijks de bodem op de aansluiting bij de wanden te impregneren.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Caravan merken segmentering

Bericht door Jan van Vijven » vr 4 aug 2023 10:17

@Drew,

Op de één of andere manier heeft de markt besloten wat in het hogere segment hoort en wat in de lagere, de mensheid is zo dom om daar in te trappen, ik dus ook…
Veelal zie je aan de prijzen welke de hogere zijn, de dure dingen wil iedereen hebben maar zijn automatisch voor een kleine groep betaalbaar waardoor het exclusief wordt.
Is hier een lijst voor nodig? Nee, het is al stilletjes besloten.
Ik ken mensen mensen die met een Ferrari rijden terwijl ik ook mensen uit die omgeving ken die een panda rijden, beide even rijk. Beide bewegen zich ik de zelfde sociale wereld maar denken dus heel anders over het nut van de rangorde van uitstraling.

Wat ik wilde zeggen, jij wil een caravan kopen en wil eerst weten wat een ander premium vind… waarom? Ik blijf bij mijn standpunt, in de beginne zijn ze allemaal het zelfde dus waar lig jij het zwaartepunt? Indeling, comfort, luxe, of…uitstraling en dus hoe wordt ik gezien?
Gemiddeld gaan ze allemaal even lang mee, net als auto’s. In mijn beleving koop je waar jij verliefd op ben en niet omdat een ander er wat van vind.

Ik brand jou topic niet af, ik vraag me af waarom het belangrijk is? Een moderator is een gewoon lid die mee babbelt en niet perse met de wolven meehuilt.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2052
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Caravan merken segmentering

Bericht door doubleyou » vr 4 aug 2023 11:43

Ik heb het gevoel dat de intentie van dit topic een beetje verkeerd wordt uitgelegd. Het gaat TS er niet om of zijn toekomstige caravan wel genoeg status heeft. Wat TS aangeeft in een reactie:

‘Deze topic is gericht op de segmentatie en positionering door de verschillende caravan merken en hun series, wat kan helpen bij een (eerste) zoektocht.
Eigenlijk zoals de autofabrikanten ook doen, toch een van de grootste retail afzetmarkten ter wereld, dus klaarblijkelijk is hier behoefte aan vanuit de markt.’

Voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe caravan is het handig om te weten welke caravans er op de markt zijn en welke een beetje vergelijkbaar zijn. Het doel van dit topic Is niet om te kunnen checken of je caravan wel genoeg aanzien heeft op de camping :).

Vroeger had je de ANWB caravankoopgiids met een overzicht van alle in Nederland leverbare caravans. Die was eigenlijk best handig voor kopers van een nieuwe caravan, ook al stond er dan geen indeling in marktsegmenten bij.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
shanty1959
Berichten: 245
Lid geworden op: wo 4 apr 2018 11:03
Locatie: Gemeente Tynaarlo

Re: Caravan merken segmentering

Bericht door shanty1959 » vr 4 aug 2023 12:02

Antwoord van Frank
ANWB Expert

" U zoekt een degelijke caravan met een lange levensduur

Uit de testen van caravans die ik de afgelopen jaren voor de KCK heb uit mogen voeren blijkt dat er niet zoveel verschil zit tussen de caravanmerken voor wat betreft de degelijkheid van de constructie, meubilair en de gebruikte materialen.

Het zijn de goedkopere instapmodellen waar veel bezuinigd wordt op materiaal en gewicht, waarbij alles wat ieler en kwetsbaarder overkomt.

Veel caravanmerken zijn met moderne technieken bezig. Kunststof verbindingen in plaats van hout, passingen en lijmverbindingen in plaats van schroeven. Allemaal om gewicht te reduceren, gemakkelijker te produceren en vocht tegen te gaan.

Van de levensduur van de hedendaagse caravan valt nog niet veel te voorspellen, over een jaar of 10 kunnen we pas de balans opmaken.

Zie bijvoorbeeld LMC en Elddis en Sprite.

Maar de ‘gewone’ caravans zoals Hobby, Knaus, Tabbert, Adria, Fendt, Bürstner, Dethleffs en Eriba voldoen ook nog steeds goed. "

Aldus Frank van de ANWB met name de tweede alinea is opvallend........

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Caravan merken segmentering

Bericht door Rodo » vr 4 aug 2023 12:04

Als jezelf genoeg segmenteert, kom je vanzelf bij de voor jou ideale caravan. Dus prioriteiten stellen aan je wensenlijst v.w.b. gewicht, grootte, ruimte en meer van dat soort zaken.
Er zijn geen duidelijk lijnen in onder-, midden- en bovenklasse. Het vloeit allemaal naadloos in elkaar over. In autoland is dit al jaren zo en de caravanmerken volgenden dit fenomeen. Lijstjes maken in die klasse’s heeft geen zin, teveel discrepanties.
Uitstraling? Kost extra en levert misschien een paar goedkeurende (jaloerse) blikken op.
Levensduur of degelijkheid? De gebruiker bepaald dit.
Spending a fortune to live like a wanderer

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”