Caravan met opklapbed

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
RuthU
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 31 jul 2023 08:21

Caravan met opklapbed

Bericht door RuthU » di 1 aug 2023 00:41

Al veel gelezen op dit forum ivm de mogelijke aanschaf van een caravan. Wij kamperen tot nu toe in een de Waard tent. Hebben verschillende maten tenten in huis en ik beleef het meeste plezier aan kamperen als ik goed zit, goed slaap en verder zo minimalistisch mogelijk aan spullen bij me heb.

Wij zijn zeer enthousiast over caravans met een opklapbed. Er is een behoorlijk grote bank om met 4 personen op te zitten en je slaapt op een goed bed. Verder is de caravan mooi klein.

Allereerst zagen we de Tabbert Pep Pantiga 390 WD in het echt. Een heerlijk ruim ontwerp en een lang bed wat voor mijn man van 1.90 m een must is. De caravan is zwaar en wij kunnen 1300 kg trekken waardoor iets meer dan 100 kilo overblijft om door ons te vullen. Dat is erg weinig heb ik inmiddels berekend.

Online heb de LMC Style 400f ontdekt. Deze viel allereerst af ivm de lengte van het bed, te weten 1.90 m. Maar opeens bedacht ik me dat je de rugkussens weg zou kunnen halen waardoor je wat kunt smokkelen en niet direct opgesloten ligt.
Het gewicht van de caravan komt ruim 100 kilo gunstiger uit. Waardoor we meer vrijheid hebben om tijdens het rijden het een en ander in de caravan te laten liggen. De prijs is ook nog eens behoorlijk gunstiger.

Van de Knaus Yaseo heb ik inmiddels ook wat gezien op internet maar die vind ik niet mooi en heeft te weinig staruimte voor ons.

We zouden nog een jaar kunnen wachten met de aanschaf, misschien komen er fabrikanten met een dergelijke inrichting.

Mijn ouders kampeerden met een Kip caravan, daar houdt dan ook gelijk mijn caravankennis op.

Zijn er voors- en tegens te noemen voor een Tabbert of een LMC? Zijn er nog nieuwe modellen te verwachten in de komende jaren?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk


Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1286
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door jeroen.25 » di 1 aug 2023 07:42

Moet het bed echt opklapbaar zijn zoals in de Tabbert of mag een om te bouwen treinzit of rondzit ook?

Dethleffs heeft ook compacte caravans met een hefbed. Dit gaat overdag omhoog tegen het plafond aan. Daaronder zit dan een ruime zit.
Laatst 1 in het echt gezien. Mooie caravan, maar nadeel is dat het bed niet laag zakt waardoor je weinig hoofdruimte in bed hebt en de hele caravan is hoger dan een "gewone" caravan.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8039
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door VIP » di 1 aug 2023 09:13

Gaat het erom dat je 's-avonds geen bed wilt opmaken...... dan is een klapbed idd een optie.

Zoals hierboven al gemeld is het klapbed bij de LMC net iets op de helft van de binnenhoogte van de caravan en is dus wat moeilijker toegankelijk (ladder en weinig hoogte als je er in ligt) tov de Tabbert.

Met een Tabbert heb je kwalitatief wel iets moois.

Succes met de keuze.
Porsche + Tabbert

RuthU
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 31 jul 2023 08:21

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door RuthU » di 1 aug 2023 09:28


jeroen.25 schreef:Moet het bed echt opklapbaar zijn zoals in de Tabbert of mag een om te bouwen treinzit of rondzit ook?

Dethleffs heeft ook compacte caravans met een hefbed. Dit gaat overdag omhoog tegen het plafond aan. Daaronder zit dan een ruime zit.
Laatst 1 in het echt gezien. Mooie caravan, maar nadeel is dat het bed niet laag zakt waardoor je weinig hoofdruimte in bed hebt en de hele caravan is hoger dan een "gewone" caravan.
Echt een opklapbed!
Het hefbed van de Dethleff is me te hoog om in te komen, dus die valt af.

RuthU
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 31 jul 2023 08:21

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door RuthU » di 1 aug 2023 09:46

VIP schreef:Gaat het erom dat je 's-avonds geen bed wilt opmaken...... dan is een klapbed idd een optie.

Zoals hierboven al gemeld is het klapbed bij de LMC net iets op de helft van de binnenhoogte van de caravan en is dus wat moeilijker toegankelijk (ladder en weinig hoogte als je er in ligt) tov de Tabbert.

Met een Tabbert heb je kwalitatief wel iets moois.

Succes met de keuze.
Het gaat er ook om dat het bed met matras beter slaapt dan slapen op de zitkussens.

Het bed ligt bij de Tabbert alswel bij de LMC op de kussens van de bank. Dat lijkt me ongeveer dezelfde hoogte. Wel goed om in de beslissing mee te nemen. Daarbij heeft Tabbert nog een stukje plank over waar je voorbij moet bij het in en uitstappen.

VIP had inderdaad gelezen dat jullie een mooie Tabbert hebben. Maar de kwaliteit (wij zijn dol op kwaliteit!) brengt wel veel extra gewicht met zich mee waardoor we niet veel in de caravan kunnen laten bij het rijden. Helaas zit de auto met 2 puberdochters ook vol dus iedere beschikbare kilo extra maakt het wel veiliger om te rijden en minder uitzoekwerk wat waar moet liggen.

En als de dochter(s) niet meer mee gaan zou het fijn zijn als er fietsen mee kunnen en er een mover onder kan. Dat lijkt bij de Tabbert met 1153 kilo af fabriek en laden tot 1300 kilo nauwelijks mogelijk.

Overigens vraag ik me toch al af hoe de caravankampeerders die ik op de camping zie alles mee krijgen. Ben altijd verbaasd wat er allemaal uit de caravan komt van eierdopjes tot airfryers. Zeker nu ik me verdiept heb in de gewichten denk ik: hoe lukt dat dan?AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door Daphne » di 1 aug 2023 10:03

RuthU schreef:
di 1 aug 2023 09:46
Overigens vraag ik me toch al af hoe de caravankampeerders die ik op de camping zie alles mee krijgen. Ben altijd verbaasd wat er allemaal uit de caravan komt van eierdopjes tot airfryers. Zeker nu ik me verdiept heb in de gewichten denk ik: hoe lukt dat dan?
1) ze hebben geen idee wat alles weegt
of
2) ze hebben voldoende laadvermogen

Voor wat slapen op bankkussens betreft, kijk eens naar Duvalay matrassen. Ik lees hier op het forum veel goede ervaringen van gebruikers.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door Daphne » di 1 aug 2023 10:11

Misschien is een Eriba Nova Light 425 een optie? De zit is geen ruime 4 persoons maar je kunt er wel met 4 personen in zitten en slapen. Qua gewicht/laadvermogen heb je wel voldoende. Standaard heeft deze een 1200 kg as maar kan ook tot 1500 kg en alles daartussen. Leeg 1025 kg. En met een vast bed hoef je ook nooit om te bouwen, alleen als de pubers een keer binnen willen slapen dan bouw je de zit eenvoudig om naar een compact 2 persoonsbed.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

RuthU
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 31 jul 2023 08:21

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door RuthU » di 1 aug 2023 12:53

Bedankt voor de suggestie Daphne. Helaas vind ik de zitjes zoals in de Eriba Nova te klein voor 4 volwassen lichamen. Daarom de indeling met het opklapbed.

RuthU
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 31 jul 2023 08:21

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door RuthU » di 1 aug 2023 13:02

Daphne schreef:
RuthU schreef:
di 1 aug 2023 09:46
Overigens vraag ik me toch al af hoe de caravankampeerders die ik op de camping zie alles mee krijgen. Ben altijd verbaasd wat er allemaal uit de caravan komt van eierdopjes tot airfryers. Zeker nu ik me verdiept heb in de gewichten denk ik: hoe lukt dat dan?
1) ze hebben geen idee wat alles weegt
of
2) ze hebben voldoende laadvermogen

Voor wat slapen op bankkussens betreft, kijk eens naar Duvalay matrassen. Ik lees hier op het forum veel goede ervaringen van gebruikers.
Ik vermoed het eerste. Moet eerlijk zeggen dat wij onze kampeerspullen wel eens gewogen hebben ivm de dakkoffer. Maar toen waren de kinderen klein. Ik schrok nu ook van het gewicht van wat wij meeslepen.

Het lijkt nu gek om de inventaris te vervangen voor lichter materiaal voor de caravan. Kan het maar beter gelijk goed doen. De onverwachte kilo's komen er toch wel bij.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door Daphne » di 1 aug 2023 13:17

RuthU schreef:
di 1 aug 2023 12:53
Bedankt voor de suggestie Daphne. Helaas vind ik de zitjes zoals in de Eriba Nova te klein voor 4 volwassen lichamen. Daarom de indeling met het opklapbed.
Klinkt leuk, volwassen lichamen mrgreen.gif Wij hebben met onze vrienden al vele avonden spelletjes gedaan op dit zitje en ook bij slecht weer binnen gegeten met 4. Het is niet ruim, dat klopt, maar voor een keer geen punt. De meeste tijd zitten we met tweetjes binnen. En voor een 5e persoon zetten we zelfs een kruk op de kopse kant van de tafel.

Omdat je nog geen caravanervaring hebt, kun je misschien eerst een caravan huren? Dan krijg je meer een indruk welke indeling geschikt is voor jullie manier van kamperen. Je ervaart dan hoe vaak je met 4 in de caravan zit. Onze ervaring toen de pubers nog meegingen, is dat we zelden binnen zaten. Ook niet onderweg want buiten picknicken is veel leuker.

En misschien wil je wel een extra zitje om de kinderen onderweg binnen te laten slapen bij heel slecht weer. Dat gaat niet bij een caravan met een hefbed zonder extra zitje.

Kortom, er zijn veel mogelijkheden en variaties. Een hefbed is een leuke optie maar ook eentje die weer andere obstakels opwerpt. Denk maar aan altijd samen op dezelfde tijd naar bed gaan. Ik ga wel eens eerder naar bed en echtgenoot kijkt nog even TV of leest een boek met een wijntje.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

RuthU
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 31 jul 2023 08:21

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door RuthU » di 1 aug 2023 13:32

Volwassen lichamen ;) en die hebben ook nog eens geen maat 36. Zo'n klein bankje is echt een no go. En de meiden willen (gelukkig) persé in een de Waardtent slapen. Iets met een goede opvoeding.

Wij zitten normaal gesproken ook altijd buiten maar de afgelopen weken hebben ons geleerd dat binnen zitten soms veel comfortabeler is. Zeker als je daarna in een tent slaapt. We spelen altijd spelletjes dus met z'n 4-en om de tafel is een must.
En als de oudste misschien over 2 jaar niet meer mee gaat dan kan de jongste onderweg wel op een luchtbed in het gangpad als ze de tent niet op wil zetten voor 1 nacht. Ik zei al dat ik van minimaal kamperen hou .

Ik heb overigens jaren met mijn ouders met de caravan gekampeerd. En ook een jaar toen onze jongste net geboren was. Dus ervaring heb ik wel. Maar niet als hoofdverantwoordelijke .
Overigens waren de caravans 40 jaar geleden wel een stuk lichter!

Daphne, je schrijft over obstakels en ik dacht huh zijn die er dan?
En ja het klopt
Tabbert: gewicht
LMC: lengte bed (zoals het nu lijkt)

Maar ik hou van oplossingen bedenken. Wil ik wel alles mee hebben dat standaard in de Tabbert zit of is daar winst te behalen..... kunnen we het LMC bed ruimer maken....

Morgen (misschien stiekem vandaag al) maar eens op pad om de LMC te ervaren en mogelijk nog een keer de Tabbert.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2050
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door doubleyou » di 1 aug 2023 13:56

En de Weinsberg Caraone 390 PUH? Die heeft een hefbed. De lengte daarvan is 196, dus ook niet echt riant maar beter dan de 190 van de LMC.

De stahoogte bij de Yaseo 340 PX is volgens mij 1.96. Welke stahoogte heb jij gevonden? Het bed is 160 bij 2.00 en dat klinkt vrij ideaal. Qua gewicht is het ook wel de meest passende caravan :). Ik zou ‘m toch niet meteen afschrijven op basis van het design en wachten tot de eerste 340 PX in de showroom staat.

En al eens gekeken naar een Caravelair Antares 455? Geen klapbed of hefbed maar een vast bed. De zithoek is een rondzit met een bank van 120 en 150 en het Frans bed meet 140x200? Gewicht rijklaar 1055 kilo.

Wellicht is het handig om naar de CaravanSalon in Düsseldorf te gaan. Daar kan je alle modellen bekijken.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

RuthU
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 31 jul 2023 08:21

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door RuthU » di 1 aug 2023 14:47

Voorgaande quote verwijderd, lees aub de forumregels.

Dank voor je reactie doubleyou.

Me weer even verdiept in de Caraone. Maar het hefbed zie ik niet zitten.

De hoogtes van de tabbert is 196 en de LMC 198.
We hebben de tabbert met schoenen aan geprobeerd en qua staan ging dat goed.

Het gewicht van de Yaseo is mooi laag, maar het laadvermogen vind ik nog niet denderend. Dan kont de LMC er beter uit. En laat die nou ook nog mooier zijn Afbeelding.

Bij de Antares is de zithoek voor ons te klein.

Ik had ook al bedacht de CaravanSalon te bezoeken! Misschien toch maar doen.
Vorig jaar op de kampeer &caravanbeurs geweest maar wat ons opviel waren erg veel campers en voor ons te grote caravans. Is het aanbod op de Salon uitgebreider?
Staan daar nieuwigheden die nog niet uitgelekt zijn?

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8039
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door VIP » di 1 aug 2023 15:05

Misschien heb ik er overheen gelezen..... maar is het gewicht een probleem qua trekauto of rijbewijs....

De meeste caravans kunnen af fabriek (soms ook voorraad modellen) met een hoger gewicht (zwaardere as) geleverd worden.

Wellicht een optie....
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2050
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door doubleyou » di 1 aug 2023 15:07

Nog niet van alle grote merken is het caravannieuws van 2024 binnen maar het meeste is nu wel bekend. Alleen Bürstner en Adria hebben het 2024 nieuws nog niet vrijgegeven.

Al het 2024 nieuws is te zien op de CaravanSalon maar wie weet komt er nog iets onverwachts te staan :). Daar zijn wel alle merken vertegenwoordigd, in tegenstelling tot de beurs in Utrecht.

Bij de Yaseo kan je extra laadvermogen als optie bestellen. De Yaseo configurator stond online maar kan ik nu niet meer vinden. Daar zag ik dat je de Yaseo ook gewoon met een gaskachel en -fornuis kan bestellen.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

RuthU
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 31 jul 2023 08:21

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door RuthU » di 1 aug 2023 15:26

VIP schreef:Misschien heb ik er overheen gelezen..... maar is het gewicht een probleem qua trekauto of rijbewijs....

De meeste caravans kunnen af fabriek (soms ook voorraad modellen) met een hoger gewicht (zwaardere as) geleverd worden.

Wellicht een optie....
Meer de trekkracht. En het laadvermogen wat we sowieso van een auto willen.
Het valt me op dat als je een auto meer mag trekken dat meestal ten koste gaat van het max gewicht van de auto. Of heb ik niet goed gekeken?

Het E rijbewijs is sowieso misschien wel goed om te halen.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2050
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door doubleyou » di 1 aug 2023 15:41

‘Het valt me op dat als je een auto meer mag trekken dat meestal ten koste gaat van het max gewicht van de auto. Of heb ik niet goed gekeken?’

Ik denk niet dat je dat zo kan stellen scratch.gif

Welke auto moet jullie caravan gaan trekken?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

RuthU
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 31 jul 2023 08:21

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door RuthU » di 1 aug 2023 16:18


doubleyou schreef: Welke auto moet jullie caravan gaan trekken?
Een Peugeot Partner Tepee

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8045
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door Ron » di 1 aug 2023 16:26

Ja een Peugeot heeft daar inderdaad last van.
Rare rekenmethode houden de Fransen aan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door WanFie » di 1 aug 2023 17:03

Ik heb ook wel eens naar zo'n opklapbed gekeken. Het lijkt een leuke oplossing, maar de grotere hoogte én het gebrek aan een extra zitje was voor ons de reden om af te haken. Onze kleinkinderen gaan soms mee, en dan is dat extra zitje omgebouwd naar bed toch wel handig. Daar komt ook nog bij, dat er geen bovenkastjes (of hele kleintjes) zijn. Qua gewichtsbesparing haal je nauwelijks iets.

Al met al, zie ik de voordelen niet.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8039
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door VIP » di 1 aug 2023 19:41

RuthU schreef:
di 1 aug 2023 15:26
VIP schreef:Misschien heb ik er overheen gelezen..... maar is het gewicht een probleem qua trekauto of rijbewijs....

De meeste caravans kunnen af fabriek (soms ook voorraad modellen) met een hoger gewicht (zwaardere as) geleverd worden.

Wellicht een optie....
Meer de trekkracht. En het laadvermogen wat we sowieso van een auto willen.
Het valt me op dat als je een auto meer mag trekken dat meestal ten koste gaat van het max gewicht van de auto. Of heb ik niet goed gekeken?

Het E rijbewijs is sowieso misschien wel goed om te halen.
Van dat gewicht klopt bij Franse Auto's.
Porsche + Tabbert

RuthU
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 31 jul 2023 08:21

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door RuthU » wo 2 aug 2023 20:43

Vandaag naar de LMC Style 400f gekeken. Het bed bleek toch te klein evenals de banken (118 cm breed). Het interieur ziet er wel heel gezellig uit.

Dan toch de Pep Pantiga......

En dan kijk je elkaar aan en weet je dat je 2 uur gaat rijden om naar de enige Pep Pantiga 390 WD te kijken, voelen en ervaren.

We vonden direct de liefde terug die we voelden toen we hem de 1e keer zagen!
De banken zijn 153 en 163 cm en dat voelt enorm ruim aan.
We hebben even proefgelegen in bed en ik voelde me al enorm blij. En dat op de plastic matrasbescherming .
Het toilet is ook prettig ruim.

Het gewichtprobleem kunnen we behoorlijk omzeilen door de watertank (45 liter), de warmwatertank (10 liter) niet te vullen en voor de gastank een lichtere versie te nemen (-20 kilo). Heb ik toch mooi 75 kilo gevonden .

Overigens passen 2 stoelen en de tafel niet in het serviceluik dus dat scheelt ook weer gewicht.

Dus ik ga nog even wat puzzelen, uitzoeken en aan de geldboom schudden dan komt het vast helemaal goed!

Mochten jullie nog tips hebben zoals een lichtere gasfles dan hou ik me aanbevolen!

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2050
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door doubleyou » wo 2 aug 2023 21:08

Soms weet je het gewoon als je een caravan binnenstapt :).

Ik zou in jullie geval wel de caravan eerst laten wegen zoadat je exact weet wat het leeggewicht is. Elke optie die er op de caravan af fabriek is gemonteerd zijn extra kilo’s die bovenop het opgegeven gewicht komen. Elke kilo is er 1 als je maar 1300 kilo mag trekken :).

Komt er ook een mover op? Want dan ben je zo weer 40 kilo verder (incl lithium accu).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8045
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door Ron » wo 2 aug 2023 22:41

[re.gif]
Eens.
Je eerste gevoel bij een caravan is zo belangrijk.
Dan maar de eerste jaren opletten met het gewicht.
Geen extra accessoires, zoals mover ,airco en luifel monteren.
De caravan zo kaal mogelijk laten.
Pas als er een andere auto is de caravan aankleden indien nodig.

Ik moet ook nog even wat schipperen met het gewicht. mrgreen.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

RuthU
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 31 jul 2023 08:21

Re: Caravan met opklapbed

Bericht door RuthU » wo 2 aug 2023 23:26

Doubleyou... ik heb 3 movers (man en 2 kinderen) dat lijkt me genoeg gewicht

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”