Rijklaar en leeg gewicht
Rijklaar en leeg gewicht
Hoi
Zoals ik eerder heb aangegeven zijn wij op zoek naar een andere caravan. Bij de caravans rondom 2003 zie ik dat de rdw een zelfde leeg gewicht als rijklaar gewicht aangeeft. Wat is het nou?
Het type dat wij op het oog hebben is 830 kilo. Als dat het leeg gewicht is dan komt daar nog zomaar 50 kilo bij aan gasfles ed. En met een auto die 1000kilo mag trekken wordt dat dus wat krap. Is het het rijklaar gewicht dan kunnen we juist nog wat gewicht besparen door dat we het water weglaten we geen 2 glasflessen nodig hebben etc etc.
Zoals ik eerder heb aangegeven zijn wij op zoek naar een andere caravan. Bij de caravans rondom 2003 zie ik dat de rdw een zelfde leeg gewicht als rijklaar gewicht aangeeft. Wat is het nou?
Het type dat wij op het oog hebben is 830 kilo. Als dat het leeg gewicht is dan komt daar nog zomaar 50 kilo bij aan gasfles ed. En met een auto die 1000kilo mag trekken wordt dat dus wat krap. Is het het rijklaar gewicht dan kunnen we juist nog wat gewicht besparen door dat we het water weglaten we geen 2 glasflessen nodig hebben etc etc.
Re: Rijklaar en leeg gewicht
ongeveer vanaf 2010 wordt het rijklaar gewicht gebruikt, daarvoor niet.
let ook op accessoires welke niet bij de leeggewichten op kentekens staan (ook complete pakketen worden vaak niet meegeteld)
let ook op accessoires welke niet bij de leeggewichten op kentekens staan (ook complete pakketen worden vaak niet meegeteld)
Re: Rijklaar en leeg gewicht
Hhmm dan moeten we hem eigenlijk eerst eens wegen voor aankoop.
Re: Rijklaar en leeg gewicht
Rijklaar gewicht is met een volle fles gas (5 kg) elektriciteitssnoer, en gevulde watertank vlgs mij.
Tenminste..al heel even. Vanaf wanneer weet ik niet exact, maar al zeker een jaar of 15.
Tenminste..al heel even. Vanaf wanneer weet ik niet exact, maar al zeker een jaar of 15.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Rijklaar en leeg gewicht
Dat moet je sowieso doen als je krap zit in de gewichten
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Rijklaar en leeg gewicht
En, er kan en mag 5 % verschil zitten in het opgegeven gewicht. Zowel meer of minder.
Frans
Frans
Re: Rijklaar en leeg gewicht
Bij mij een nieuwe.. maar goed misschien zit er wel een gevuld geldkistje in gemaakt... Wat op zich ook een goede oplossing kan zijn.
Re: Rijklaar en leeg gewicht
Wat heb je op het oog?
Ik heb bij Adria nu, maar ook 6 jaar terug oude documentatie opgevraagd voor aankoop. Beide keren reageerden ze snel per mail. Hierin wordt bij de specificaties onderscheid gemaakt tussen leeg en rijklaar.
Waarschijnlijk is er voor de caravan die jij op het oog hebt ook nog wel ergens documentatie te vinden
Ik heb bij Adria nu, maar ook 6 jaar terug oude documentatie opgevraagd voor aankoop. Beide keren reageerden ze snel per mail. Hierin wordt bij de specificaties onderscheid gemaakt tussen leeg en rijklaar.
Waarschijnlijk is er voor de caravan die jij op het oog hebt ook nog wel ergens documentatie te vinden
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
Re: Rijklaar en leeg gewicht
Een chateau 390 daar kan ik dus niemand voor mailen.
Re: Rijklaar en leeg gewicht
https://caravanblog.nl/brochures-chateau/
Staat dat je ze op aanvraag per mail kunt ontvangen van ze
Staat dat je ze op aanvraag per mail kunt ontvangen van ze
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
Re: Rijklaar en leeg gewicht
Ik zou echt niet teveel "gewicht" geven aan de brochures van caravans met ervaring. Het verschil tussen leeggewicht, rijklaargewicht en werkelijk gewicht kunnen ver uit elkaar liggen.
Het belangrijkste is om het werkelijke gewicht te weten, dus wegen voor aankoop lijkt me een betere keus. Investeer in een caravanweger als je op de particuliere markt zoekt en neem 'm bij een bezichtiging mee. Of leen er eentje als je iemand kent met een weger.
Het belangrijkste is om het werkelijke gewicht te weten, dus wegen voor aankoop lijkt me een betere keus. Investeer in een caravanweger als je op de particuliere markt zoekt en neem 'm bij een bezichtiging mee. Of leen er eentje als je iemand kent met een weger.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Rijklaar en leeg gewicht
Ik zal er 1 proberen te lenen..
Re: Rijklaar en leeg gewicht
Hallo,
Het “eigen gewicht” van de caravan kan weer op verschillende manieren uitgelegd worden. Indien er een “Certificate Of Conformity” (COC document) aanwezig is bij de caravan kan hier de juiste informatie vanaf gehaald worden betreffende het gewicht.
De genoemde massa van het voertuig in rijklare toestand, dit gewicht gebruikt het RDW bij caravans als “massa rijklaar” , dit is echter het gewicht van het identieke model caravan van de fabrikant in de meest lichte uitvoering met betrekking tot het gewicht, dus echt een standaard uitvoering, extra accessoires af-fabriek zijn niet in dit gewicht opgenomen. Dit is zo omdat de fabrikant een type goedkeuring laat uitvoeren voor de gehele serie, een aantal standaard caravans uit de serie worden dan als steekproef gewogen en de resultaten van deze wegingen dienen als basis voor de gehele serie van bijvoorbeeld het model 550/560, hoe de indeling van het model is niet van belang, ze hebben hetzelfde model chassis, dit is bepalend.
Het massa rijklaargewicht is berekend inclusief het gewicht van een 11 kg alu-gasfles, inhoud watertank voor75% en een kabeltrommel om en nabij 4 kg.
In totaal eigenlijk te rekenen met 71 kg., afhankelijk van de inhoud van de watertank, veel fabrikanten gebruiken dit als de standaard norm.
Hier is dus al een verklaring voor het verschil in het werkelijke gewicht en het geregistreerde gewicht., of het vermelde gewicht in de brochure.
Mijn caravan weegt dus in werkelijkheid 2840 kg. af fabriek (bij aflevering een geijkt weegprotocol ontvangen, en zelf ter controle ook nog een weging elders laten uitvoeren) inclusief alle af-fabriek gemonteerde accessoires.
De toegestane en/of technische maximale masse is 3.500 kg, bij RDW staat een eigen massa rijklaar gewicht genoemd van 2.500 kg. (de redenen hiervan staat hierboven), het werkelijke laadvermogen van mijn caravan is dus geen 1000 kg. zoals geregistreerd bij de RDW maar 660 kg.
Conclusie is dus eigenlijk “wegen is weten”, de geregistreerde informatie kan afwijken ten opzichte van de werkelijkheid.
Groeten,
Eric-Norbert
Het “eigen gewicht” van de caravan kan weer op verschillende manieren uitgelegd worden. Indien er een “Certificate Of Conformity” (COC document) aanwezig is bij de caravan kan hier de juiste informatie vanaf gehaald worden betreffende het gewicht.
De genoemde massa van het voertuig in rijklare toestand, dit gewicht gebruikt het RDW bij caravans als “massa rijklaar” , dit is echter het gewicht van het identieke model caravan van de fabrikant in de meest lichte uitvoering met betrekking tot het gewicht, dus echt een standaard uitvoering, extra accessoires af-fabriek zijn niet in dit gewicht opgenomen. Dit is zo omdat de fabrikant een type goedkeuring laat uitvoeren voor de gehele serie, een aantal standaard caravans uit de serie worden dan als steekproef gewogen en de resultaten van deze wegingen dienen als basis voor de gehele serie van bijvoorbeeld het model 550/560, hoe de indeling van het model is niet van belang, ze hebben hetzelfde model chassis, dit is bepalend.
Het massa rijklaargewicht is berekend inclusief het gewicht van een 11 kg alu-gasfles, inhoud watertank voor75% en een kabeltrommel om en nabij 4 kg.
In totaal eigenlijk te rekenen met 71 kg., afhankelijk van de inhoud van de watertank, veel fabrikanten gebruiken dit als de standaard norm.
Hier is dus al een verklaring voor het verschil in het werkelijke gewicht en het geregistreerde gewicht., of het vermelde gewicht in de brochure.
Mijn caravan weegt dus in werkelijkheid 2840 kg. af fabriek (bij aflevering een geijkt weegprotocol ontvangen, en zelf ter controle ook nog een weging elders laten uitvoeren) inclusief alle af-fabriek gemonteerde accessoires.
De toegestane en/of technische maximale masse is 3.500 kg, bij RDW staat een eigen massa rijklaar gewicht genoemd van 2.500 kg. (de redenen hiervan staat hierboven), het werkelijke laadvermogen van mijn caravan is dus geen 1000 kg. zoals geregistreerd bij de RDW maar 660 kg.
Conclusie is dus eigenlijk “wegen is weten”, de geregistreerde informatie kan afwijken ten opzichte van de werkelijkheid.
Groeten,
Eric-Norbert
Re: Rijklaar en leeg gewicht
Nogmaals, in het opgegeven gewicht kan en mag 5% verschil in zitten.
Een caravan van 1000 kg kan leeg 950 of 1050 kg wegen.
Toch een verschil van 100 kg in het gunstigste geval.
Blijft staan: METEN IS WETEN!
Frans
Re: Rijklaar en leeg gewicht
laat hem wegen, die chateau werd bijna standaard verkocht met een pakket, + ca 20 kg, reservewiel + ca15 kg.