Assteunen - ongelijk terrein

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Tomspot
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 20 aug 2021 10:27

Assteunen - ongelijk terrein

Bericht door Tomspot » vr 28 jul 2023 15:46

Dit jaar heb ik voor het eerst maken gehad met een sterk ongelijk terrein op twee verschillende campings in Frankrijk. De eerste camping kon ik het oplossen met eigen oprijblokken en hout (onder de oprijblokken). Op de tweede camping moest ik helaas een flinke fysieke inspanning leveren: aan een zijde heb ik de band gedeeltelijk ingegraven. Aan de andere kant (band) was één oprijblok nét genoeg. De mover kreeg het niet voor elkaar om dit verschil te overbruggen zonder dat er een band/wiel ingegraven werd.

Het ingraven was niet de prettigste activiteit van mijn vakantie. Om dit beter/handiger op te lossen heb ik een set à vier alu assteunen (HABA/Carajack) gekocht via Marktplaats.
  • Moet ik deze vier assteunen bij voorkeur onder de .... as plaatsen óf onder het chassis plaatsen?
    Volgens HABA moet de band nog net de grond raken, mag het gewicht volledig van de band gehaald worden. De winkel waar ik mijn caravan kocht vindt dat het wiel gerust geheel vrij mag komen. Wat is hier de beste keuze?
Mijn caravan is Dethleffs Camper 510 V - totale lengte van 715 cm.

myalexx
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Assteunen - ongelijk terrein

Bericht door myalexx » vr 28 jul 2023 17:10

Heb ik ook keer gehad, na 1,5uur rommelen op de plaats.

Bij de receptie een vlakkere plek gevraagd.. ik snap je helemaal..
Was niet te doen
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Assteunen - ongelijk terrein

Bericht door dieseltijger » vr 28 jul 2023 17:42

Tomspot schreef:
vr 28 jul 2023 15:46
<knip>
  • Moet ik deze vier assteunen bij voorkeur onder de .... as plaatsen óf onder het chassis plaatsen?
    Volgens HABA moet de band nog net de grond raken, mag het gewicht volledig van de band gehaald worden. De winkel waar ik mijn caravan kocht vindt dat het wiel gerust geheel vrij mag komen. Wat is hier de beste keuze?
    <knip>
Ik zou zeggen: Onder de as, bij het punt waar de as en de chassisbalken met elkaar zijn verbonden. Band mag vrij hangen - maakt voor het chassis niets uit.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Assteunen - ongelijk terrein

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 28 jul 2023 21:07

Mmm, ik zou ze bij voorkeur onder het chassis plaatsen zo dicht mogelijk bij de as, daar is het chassis het sterkst. Onder de as is weinig ruimte tussen wiel en chassis en aan de andere kant kun je bijna niet bij zonder onder de caravan te kruipen, daarbij lijkt me dat de as(holle koker) niet echt geschikt is om het gewicht van de caravan te dragen tussen de chassisdelen in
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Marco85
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 31 jan 2021 20:43

Re: Assteunen - ongelijk terrein

Bericht door Marco85 » zo 30 jul 2023 10:29

Tot de caravan eraf klapt en die steun door de vloer gaat scratch.gif
Ford Focus Titanium Business 1.5 ecoboost 150pk 2019 - Knaus Sport 420 QD Silver Selection 2019

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1422
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Assteunen - ongelijk terrein

Bericht door Bob Diesel » zo 30 jul 2023 12:11

Andere plaats of zelfs andere camping
Ga toch geen camping omspitten om steunen ed te kunnen/moeten plaatsen
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”