Onze Burstner

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Bert81
Berichten: 84
Lid geworden op: di 18 jul 2023 20:04
Locatie: Veendam

Onze Burstner

Bericht door Bert81 » wo 19 jul 2023 09:31

[image][/image]Hoi, ik heb maar een topic over mijn caravan gemaakt. Als dat niet mag of ik doe iets fout, dan hoor ik het graag.


Zoals ik in het voorsteltopic al aangaf hebben we een oude Burstner Club gekocht uit 1989. Deze vonden we op Marktplaats bij een caravan handelaar.
Mooi formaat caravan en ziet er van buiten nog prima uit, althans dat vind ik. Er zit ook een voortent bij waarvan geen foto’s waren en we weten ook niet of die in goede staat is. Dat gaan we dit weekend uitvogelen.

Van binnen is het een ander verhaal met de caravan. Onderstaand wat foto’s.
We hebben hem helemaal leeg gehaald en schoongemaakt. De bedoeling is dat we de wanden weer wit gaan verfen. Er komen nieuwe gordijntjes voor en ik maak nieuw zeil/vinyl over de vloer. Dat zal gelijk al heel anders lijken.

De 2 grootste problemen tot nu toe zijn:

-Koelkast doet het niet. Na een half uur nog geen vorm van koeling gevoeld.
-Het bovengedeelte van de deur is onderaan stokverrot. Ik probeer op internet een gebruikte te vinden maar dit gaat niet makkelijk. Dus ik denk dat ik met houtrotstop en houtrotvuller dit probleem ga proberen te verhelpen.

EDIT: heb tips gelezen over kantel foto’s voor het plaatsen maar hielp niet, sorry
Bijlagen
IMG_7526.jpeg
IMG_7527.jpeg
IMG_7525.jpeg
VW Golf Plus 1.2 TSI 2011 + Burstner Club 1989

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Onze Burstner

Bericht door Ron » wo 19 jul 2023 09:42

Je topic staat prima. thumbup.gif
Wij zien dat juist heel graag.
reisverslagen.
verslagen van het opknappen e.d

Voor de koelkast zijn ook al vele topics geschreven.
Maar deze wordt echt niet binnen een half uurtje voelbaar koud.
Buiten bij het rooster voel je als het goed is wat warmte.
Dat is een teken dat het element nog wel werkt.
Zet er wat massa in. in de vorm van wat flessen met vloeistof (water , cola, bier enz enz)
En bekijk morgen eens of het koud is.
Meestal begin je het eerste de kou te voelen aan het element in het vriesvak.

Foto's goed draaien doe je met een foto programma en dan de exif verwijderen.https://www.webwijzer.nl/foto/exif-data.html

Verder lekker klussen. thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Bert81
Berichten: 84
Lid geworden op: di 18 jul 2023 20:04
Locatie: Veendam

Re: Onze Burstner

Bericht door Bert81 » wo 19 jul 2023 14:15

Inmiddels heb ik de deur gefixt. Heb het rotte hout er onder uit gepulkt, houtrotstop er op gesmeerd en een dikke lat er in gemaakt.
Extra lange schroeven in de scharnieren (die in de deur zitten).

Dus het begin is er 😏😁
Bijlagen
IMG_7530.jpeg
IMG_7529.jpeg
IMG_7528.jpeg
VW Golf Plus 1.2 TSI 2011 + Burstner Club 1989

Bert81
Berichten: 84
Lid geworden op: di 18 jul 2023 20:04
Locatie: Veendam

Re: Onze Burstner

Bericht door Bert81 » wo 19 jul 2023 14:17

Weet iemand waar deze beugel voor dient?
Bijlagen
image.jpg
VW Golf Plus 1.2 TSI 2011 + Burstner Club 1989

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1285
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Onze Burstner

Bericht door jeroen.25 » wo 19 jul 2023 14:19

[re.gif] is voor een oude Twinny Load fietsendrager
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Bert81
Berichten: 84
Lid geworden op: di 18 jul 2023 20:04
Locatie: Veendam

Re: Onze Burstner

Bericht door Bert81 » wo 19 jul 2023 14:22

Ok dan kan die er af. Misschien dat ik daar een klein disselbakje maak, die je ook wel op aanhangers ziet.
Laatst gewijzigd door Jan van Vijven op do 20 jul 2023 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd!
VW Golf Plus 1.2 TSI 2011 + Burstner Club 1989

Bert81
Berichten: 84
Lid geworden op: di 18 jul 2023 20:04
Locatie: Veendam

Re: Onze Burstner

Bericht door Bert81 » do 20 jul 2023 09:56

Ik heb even naar mijn trekhaak gekeken (achteraf gemonteerd).

Mag ik afleiden van dit plaatje dat de maximale kogeldruk 100kg is?
Bijlagen
IMG_7531.jpeg
VW Golf Plus 1.2 TSI 2011 + Burstner Club 1989

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1890
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Onze Burstner

Bericht door RichTrip » do 20 jul 2023 10:11

[re.gif]

Dat klopt! Verticale load.....dus kogeldruk.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Onze Burstner

Bericht door Hans 555 » do 20 jul 2023 11:02

Bert81 schreef:
wo 19 jul 2023 14:15
Inmiddels heb ik de deur gefixt. Heb het rotte hout er onder uit gepulkt, houtrotstop er op gesmeerd en een dikke lat er in gemaakt.
Extra lange schroeven in de scharnieren (die in de deur zitten).

Dus het begin is er 😏😁

Ik zie boven de deur een (extra) plaat gemonteerd, dat is in mijn beleving niet stadaard. Heeft de wagen schade gehad. Wat je nogal eens ziet is dat boven de deur in het aluminium plaatwerk scheurtjes ontstaan. Veelal is dat het gevolg van overbelading van de caravan.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 986
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Onze Burstner

Bericht door Rodo » do 20 jul 2023 11:31

Bert81 schreef:
do 20 jul 2023 09:56
Mag ik afleiden van dit plaatje dat de maximale kogeldruk 100kg is?
Let wel dat het laagste gewicht telt. Als de caravan b.v. Max 75kg kogeldruk mag hebben, dan is dat leidend

Maar, lekker bezig, eer van je werk thumbup.gif
Spending a fortune to live like a wanderer

Bert81
Berichten: 84
Lid geworden op: di 18 jul 2023 20:04
Locatie: Veendam

Re: Onze Burstner

Bericht door Bert81 » do 20 jul 2023 11:40

Ja ik zat wat filmpjes te kijken op YouTube.

Klopt het als ik zeg dat als de kogeldruk van de beladen caravan (bijvoorbeeld) 80 kg, dat ik dan “een veilige combinatie” heb?
CORRECTIE: kogeldruk van mijn caravan is 75kg. Dus als ik mijn meter onder de kop zet, mag hij niet boven de 75 kg uit komen, dan is het veilig?
Laatst gewijzigd door Jan van Vijven op do 20 jul 2023 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd!
VW Golf Plus 1.2 TSI 2011 + Burstner Club 1989

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3527
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Onze Burstner

Bericht door troapel » do 20 jul 2023 19:36

[re.gif]
Dat zeg je helemaal goed. Maar een beetje meer is niet per se een ramp hoor. knipoog.gif
Minder zal ik zeker niet doen.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Bert81
Berichten: 84
Lid geworden op: di 18 jul 2023 20:04
Locatie: Veendam

Re: Onze Burstner

Bericht door Bert81 » vr 21 jul 2023 00:25

Ok gelukkig. Zal niet al te veel problemen opleveren denk ik. We vonden een kogeldrukmeter onder de bankjes in de caravan dus die kan ik mooi gebruiken. Net als mooie universele caravanspiegels. Zo vind je nog eens iets als je een caravan leeg haalt knipoog.gif .

Vandaag het keukentje getest. Gaspitjes werken naar behoren, slangetje lijkt haast nieuw dus dat is mooi.
De fietsbeugel heb ik van de dissel gehaald.
De koelkast heb ik vanmorgen gelijk aangezet en na een paar uur was het flesje water prima koel dus dat werkt ook.

Ik kwam er dankzij een YouTube filmpje over aan- en afkoppelen achter dat ik geen breekkabel heb dus die haal ik morgen nog even, tezamen met wat raamsluiters die afgebroken zijn.

En we hebben onze eerste caravan vakantie geboekt. We gaan naar Doesburg (Ijsselstrand). Leek mooi op de foto’s en genoeg vertier voor de kinderen. En niet meteen te ver weg (175km vanaf Veendam). Leuk en toch een beetje spannend eerlijk gezegd.

First think to do voor mij is een lijstje maken van dingen die ik mee hebben moet in de caravan. En dan bedoel ik niet kleding etc maar dingen als stroomkabel, pootjeslinger, dingen die onmisbaar zijn als je op vakantie gaat.

Edit: en tussendoor nog een dienstje van 8,5 uur weggewerkt want het geld komt je niet aanvliegen
Laatst gewijzigd door Bert81 op vr 21 jul 2023 00:35, 1 keer totaal gewijzigd.
VW Golf Plus 1.2 TSI 2011 + Burstner Club 1989

Bert81
Berichten: 84
Lid geworden op: di 18 jul 2023 20:04
Locatie: Veendam

Re: Onze Burstner

Bericht door Bert81 » vr 21 jul 2023 00:34

Hans 555 schreef:
do 20 jul 2023 11:02
Bert81 schreef:
wo 19 jul 2023 14:15
Inmiddels heb ik de deur gefixt. Heb het rotte hout er onder uit gepulkt, houtrotstop er op gesmeerd en een dikke lat er in gemaakt.
Extra lange schroeven in de scharnieren (die in de deur zitten).

Dus het begin is er 😏😁

Ik zie boven de deur een (extra) plaat gemonteerd, dat is in mijn beleving niet stadaard. Heeft de wagen schade gehad. Wat je nogal eens ziet is dat boven de deur in het aluminium plaatwerk scheurtjes ontstaan. Veelal is dat het gevolg van overbelading van de caravan.
Vergeef me Hans, ik heb jouw opmerking over het hoofd gezien.

Wij weten echt nul komma nul van de geschiedenis van deze caravan. Dus er zullen misschien verborgen gebreken naar boven komen. De verrotte bovendeur was daar een van. Maar dat hadden we kunnen/moeten zien toen we de caravan bekeken. We zijn leken in de wereld van caravans dus wisten niet dat we daar op moesten letten.

Maarrrrr…..met vallen en opstaan leer je het meest.
VW Golf Plus 1.2 TSI 2011 + Burstner Club 1989

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Onze Burstner

Bericht door Niels83 » vr 21 jul 2023 01:30

Lekker bezig hoor.

Overbelading scheurtjes heb ik ook. Bij mij zaten ze naast boven de deur ook in het frame en was de wielkap compleet kapot gereden. Nu met een nettere belading geen probleem meer mee na reparatie uiteraard.

Wat betreft de kogeldruk is een beetje de stelregel hoe zwaarder de kogeldruk hoe rustiger hij achter de auto zit. Er zijn mensen die zelfs zakken zand er in leggen als ze veel leger naar de stalling rijden. Een paar kilo extra is geen probleem, je auto kan het dus ook hebben. Let er even op dat in sommige gevallen de trekhaak meer kan hebben dan in het boekje staat. Dan geldt wat er in het boekje staat. Al zal een agent in 999 van de 1000 gevallen echt niet in je boeken gaan kijken. En dat terwijl je al haast nooit wordt aangehouden.
De weger is ws zo buis met een veer die zijn leuk als je het ongeveer wil weten. Voor de perfecte weging zet je de neus op een analoge personen weegschaal.

Jullie hebben al geboekt, zelf hebben we er voor gekozen om de eerste keer de caravan te vullen met onze tent uitzet en vlakbij Obelink te gaan staan voor een weekend. Van vrijdag tot zondag ochtend lijstjes gemaakt. En ondertussen 2 keer naar Obelink geweest om alles te halen wat nog miste. Ivm de reclame Code Commissie, kun je uiteraard ook bij de Wit, de vrijbuiter of zoiets gaan staan.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Onze Burstner

Bericht door dieseltijger » vr 21 jul 2023 06:43

Volgens mij hebben jullie gewoon een heel leuke caravan. Geniet er lekker van. Doe eens een snelle check mbt de staat en de dot code van je banden (en ook van jouw reservewiel) droogte scheurtjes of een leeftijd van 10 jaar of ouder betekent vervangen: je merkt namelijk niet 1 2 3 onder het rijden dat je een lekke band hebt. En per band rust er meer gewicht op dan bij een auto.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Bert81
Berichten: 84
Lid geworden op: di 18 jul 2023 20:04
Locatie: Veendam

Re: Onze Burstner

Bericht door Bert81 » vr 21 jul 2023 09:17

Wat voor stroomkabel kan ik het beste voor de caravan kopen?

Ik heb voor nood deze opgehaald bij de lokale kampeerwinkel zodat ik hem thuis aan de verlengkabel (gewone normale verlengkabel) kan doen maar dit is denk ik niet afdoende voor op de camping? Wat voor aansluitingen hebben ze daar meestal?
Bijlagen
IMG_7533.jpeg
VW Golf Plus 1.2 TSI 2011 + Burstner Club 1989

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1285
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Onze Burstner

Bericht door jeroen.25 » vr 21 jul 2023 10:03

Op de campings kom je vaak de blauwe CEE stekker tegen of anders de gewone schuko die we thuis ook gebruiken.
Let wel dat je in Frankrijk penaarde tegenkomt. Er moet dan wel een gaatje daarvoor in je schuko stekker zitten.

Ik heb ook verloopsnoeren zoals jij hebt in beide richtingen
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Onze Burstner

Bericht door dieseltijger » vr 21 jul 2023 10:42

Je kan ze het beste kant-en klaar kopen bij een caravanbedrijf of kampeerwinkel. Je hebt witte PVC kabel: Nadeel: stug bij kou, voordeel: goed zichtbaar als de campingeigenaar aan het maaien is, en zeer betaalbaar. De tweede variant is zwart butyleenrubber. Voordeel: blijft soepel, nadeel: kostbaarder, zwaarder, minder zichtbaar in het gras.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1421
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Onze Burstner

Bericht door Bob Diesel » vr 21 jul 2023 11:58

Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Onze Burstner

Bericht door Morgoth » vr 21 jul 2023 17:46

Bert81 schreef:
vr 21 jul 2023 00:25
slangetje lijkt haast nieuw dus dat is mooi.
Er staat een datum op geprint. Als ie oud is zou ik hem toch vervangen
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Bert81
Berichten: 84
Lid geworden op: di 18 jul 2023 20:04
Locatie: Veendam

Re: Onze Burstner

Bericht door Bert81 » vr 21 jul 2023 20:32

[re.gif]
Oh goede tip. Ik zal daar even naar kijken 👍🏻
VW Golf Plus 1.2 TSI 2011 + Burstner Club 1989

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Onze Burstner

Bericht door nonblond » vr 21 jul 2023 21:02

Neem voldoende stroomkabel CEE aansluiting mee. Liefst meerdere lengtes. Een korte voor als je dicht bij een stroomaansluiting staat en een of twee langere voor als je verder van de aansluiting af staat en je kunt ze aan elkaar koppelen voor als je echt ver van een stroomaansluiting staat. Ik heb naast de CEE kabels ook een korte van CEE naar Schucko voor die enkele camping die nog geen CEE aansluiting heeft. Deze laatste heeft ook het extra gat voor een Franse aansluiting. Voordeel van CEE is dat het op bijna iedere camping is te gebruiken en het is spatwaterdicht.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Onze Burstner

Bericht door Niels83 » za 22 jul 2023 00:20

[re.gif]
Ik heb altijd een veel stekker mee, en een gewone en 2 verlopen. Zo kan ik altijd de gewone verlengen maar goed ook. Op simpele campings kan de stroom wel eens ver weg zitten. Dan kun je de boel koppelen ezo niet heb je een verlengkabel mee om een lamp boven je tafel te hangen of zo.
.ik sta nu op een camping waar de tijd al lang stilstaat. Gasten die al 30 jaar komen zeggen dat er ook al 30 jaar niets veranderd is. De stroomkast staat heel verweg. De camping jongen zei trots dat als het nodig was zij nog wel een stroomkabel hebben. Eerst kwam hij met een gewone ontwaarde stekker, die kan dus niet in mijn verloop. Toen met een ontwaarde stekker met veel aan de achterkant, en een verloop van cee naar schuko. Deze bleek bij mij kapot dus uiteindelijk met wat gekoppeld toch stroom.

Ik zou dus meenemen 1 kanten klare veel stekker van 15 of 20 meter. Die heb je ook met een extra schuko uitgang aan de caravan kant. Dat paste bij ons dus niet lekker in de ingang. En Chris de electra man op dit forum krijgt daar de zenuwen van omdat je dan buiten je eigen zekering om stroom vraagt. Dan moet je vertrouwen op de zekering van de camping.
2 verloop stekkers. Mannetje en vrouwtje en een extra 15 meter dikke verleng kabel. Dit kan op haspel maar dat vraagt veel ruimte bij het opruimen.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Onze Burstner

Bericht door Niels83 » za 22 jul 2023 00:21

dieseltijger schreef:
vr 21 jul 2023 10:42
Je kan ze het beste kant-en klaar kopen bij een caravanbedrijf of kampeerwinkel. Je hebt witte PVC kabel: Nadeel: stug bij kou, voordeel: goed zichtbaar als de campingeigenaar aan het maaien is, en zeer betaalbaar. De tweede variant is zwart butyleenrubber. Voordeel: blijft soepel, nadeel: kostbaarder, zwaarder, minder zichtbaar in het gras.
Of de oranje in pvc of rubber. Die kun je dus in beide materialen krijgen en is goed zichtbaar.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”