Scheur in aluminium boven deur

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Xecto » do 13 jul 2023 11:03

Zojuist boven de deur een scheur in het aluminium ontdekt Afbeelding lijkt de afgelopen reis gebeurd want bij het klaarmaken en ‘wassen’ (lees: ff de borstel er over) van de caravan vorige week is het me niet opgevallen.
Afbeelding

Het zichtbare deel is ongeveer 3cm lang. Qua beplating is dit natuurlijk een zwakke plek, maar de vraag is nu: hoe zou t komen en wat ga ik er mee doen. Er staat nog 2000km op de planning de komende 2 weken Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Xecto op do 13 jul 2023 11:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Henri Berends
Berichten: 1128
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Henri Berends » do 13 jul 2023 11:29

Gaatje boren om de scheur te stoppen En tijdelijk afkitten
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Gerardo » do 13 jul 2023 11:36

Het wordt vaak toegeschreven aan versleten veerrubbers in de caravan as. Kenmerken daarvan zijn oa wielen hoog in de wielkasten en in geval van een Al-ko delta as schuin afgesleten banden. Ik had het ook bij mijn fendt platin uit 1999 zonder bovenstaande euvel. Beide bovenhoeken van de deur met een lengte van ongeveer 20mm. Ik heb ze afgeboord en er een stickertje met sikaflex overheen geplakt. Dit heb ik een paar seizoenen aangekeken en zag geen toename van de scheurtjes. Daarna met een 0.3mm doubler gerepareerd volledig in de sikaflex eroverheen en daaroverheen een regen/licht balk geschroefd. Deze loopt met de radius van de sponning mee en trekt het hele pakketje strak tegen elkaar. Sterker dan het ooit geweest is en je hebt er ook nog wat aan met die licht balk.
Laatst gewijzigd door Gerardo op do 13 jul 2023 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8040
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door VIP » do 13 jul 2023 11:40

Bij de tandemasser Dethleffs komen de zijwanden nog wel eens los van de vloer

Kijk een in je kasten/banken of je dit kunt zien (spleet/kier/licht)….. zou zo maar de oorzaak kunnen zijn.

Of draai je uitdraaisteunen zover uit dat je de caravan ahw uit de veren draait.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Xecto » do 13 jul 2023 11:47

De caravan is 3 jaar oud, maar zoals bij iedere caravan is dit de zwakste plek…

Nee, ik draai de pootjes echt niet te ver uit en heb zelfs assteunen aan weerszijden van de assen (bij de draagbalk tegen de vloer) om te voorkomen dat het midden van de caravan bij stilstand in de vering zakt, of zou dat averechts werken?

Binnen bij de vloer lijkt niets mis, dus ik denk torderend tijdens het rijden. Daar is weinig aan te doen…

Ik heb helaas geen boormachine en kitten bij me, dus ik zou op zoek moeten naar een werkplaats of de technische dienst op de camping proberen. Gelukkig spreken de Zweden behoorlijk Engels.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Gerardo » do 13 jul 2023 12:32

Ik heb geen ervaring met een caravan die zo jong is. Is die met drie jaar nog onder garantie weenie.gif zo ja dan zou ik even overleggen voordat je het scheurtje afboord.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8040
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door VIP » do 13 jul 2023 13:06

Xecto schreef:
do 13 jul 2023 11:47
De caravan is 3 jaar oud, maar zoals bij iedere caravan is dit de zwakste plek…

Nee, ik draai de pootjes echt niet te ver uit en heb zelfs assteunen aan weerszijden van de assen (bij de draagbalk tegen de vloer) om te voorkomen dat het midden van de caravan bij stilstand in de vering zakt, of zou dat averechts werken?

Binnen bij de vloer lijkt niets mis, dus ik denk torderend tijdens het rijden. Daar is weinig aan te doen…

Ik heb helaas geen boormachine en kitten bij me, dus ik zou op zoek moeten naar een werkplaats of de technische dienst op de camping proberen. Gelukkig spreken de Zweden behoorlijk Engels.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met 3 jaar mag zo iets niet gebeuren.

Het is vanaf een afstand alleen maar gissen wat het kan zijn. Wellicht door een diepe kuil gereden…..

Vraag eens na bij de dealer voor eventuele garantie/coulance.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Xecto » do 13 jul 2023 13:15

Net met de voor ons dichtstbijzijnde Dethleffs dealer gebeld, die was vrij makkelijk en duidelijk: jammer voor je… dit is welles/nietes. Een caravan van ruim 9m tordeert nu eenmaal en niemand kan bewijzen wat er wel en niet gebeurd is: overbeladen, verkeerd afgesteund, slechte weg, kuil enz…

De wegen in N-Duitsland zijn inderdaad niet echt super, t zijn nog geen gaten maar t scheelt niet veel. In de baustelle van links naar rechts wisselen tordeert ook de gehele caravan. Conclusie van de dealer: rechts van de deur gaat ie ook vanzelf, links scheurt ie tot t dak. Niets aan doen en na de vakantie door de verzekering een nieuwe zijwand laten betalen…

Zover wil ik het nog niet laten komen, wat zijn bijvoorbeeld de nadelen van een hele nieuwe beplating? Ik ga eens zien of ik in ieder geval een quick-fix kan doen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Ab » do 13 jul 2023 13:47

Er zijn geen nadelen voor een nieuwe beplating.
Behalve dat het best serieus geld kost.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8040
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door VIP » do 13 jul 2023 13:47

[re.gif] [re.gif]

Makkelijk antwoord van een dealer.

Kijk zelf eens bij andere tandems van die lengte, komt maar heel zelden voor.

In ruim 50 jaar met tandems nog nooit gehoord/meegemaakt, waarvan de afgelopen 35 jaar zelf met tandems en constant onderweg.

Nieuwe beplating kan wel maar kost ook een aardige duit, wellicht verzekeringswerk.....
Laatst gewijzigd door VIP op do 13 jul 2023 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Xecto » do 13 jul 2023 13:53

Ik ga nog even onze vorige dealer bellen voor zijn mening. Het zou inderdaad verzekeringswerk zijn, maar nieuwe beplating lost t probleem niet op zonder dat daarachter constructief wat gebeurd.

Zojuist rechts boven de deur ook een scheurtje ontdekt…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8040
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door VIP » do 13 jul 2023 14:08

Dat is natuurlijk helemaal ruk, succes en sterkte met de afhandeling thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Xecto » do 13 jul 2023 19:18

Gaatjes geboord en er even een stukje kauwgom overheen geplakt Afbeelding er zitten ieder geval direct hout achter, maar zoals op de foto te zien zit er ook een koelkastrooster links: er is daar niet veel vlees.
Afbeelding

Morgen onderweg naar de volgende camping even langs een caravanwerkplaats om te kijken of ze me een dotje kit cadeau willen doen.

[mention]Gerardo [/mention] jij bedoeld zoiets van Haba? Enig idee hoe hoog ze zijn, want t zou mooi zijn als de gaten van de huidige lamp wegvallen achter zo’n regengoot


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Morgoth » vr 14 jul 2023 10:29

[re.gif]
Oww... dat had ik dus nooit gedaan. Nu loop je het risico dat de verzekering gaat zeggen dat het door jezelf komt en betalen ze niet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gerrie
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Gerrie » vr 14 jul 2023 10:33

[re.gif] volgens mij staat er in verzekeringstarieven dat je voorkomen moet dat de schade nog erger wordt.
Dus keurig gedaan.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Gerardo » vr 14 jul 2023 11:27

thumbup.gif @Xecto

Ja verdomd die bedoel ik idd. Ik heb er nog 1tje liggen die stuk is afgeleverd. Ik kan er wel aan meten voor je. Of wacht misschien staat die info online, moment.....

Eh mag dit op het forum scratch.gif vooruit maar:
https://www.obelink.nl/haba-shape-3000- ... nAQAvD_BwE

Hij is 35mm hoog en loopt naar de uiteinden taps af.
Zo ziet dat er bij mij uit. Die doubler is wit en vlak aluminium
Screenshot_20230714-113726_Photos.jpg
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door iemand » vr 14 jul 2023 17:14

Gerardo schreef:
vr 14 jul 2023 11:27
Of wacht misschien staat die info online, moment.....

Eh mag dit op het forum scratch.gif
zo wel.. als je aan vraag thumbup.gif beantwoord....

staat onder 6 v/d forumregels
Het is wel toegestaan om in de beantwoording op een topic een verwijzing te maken naar een website indien hier informatie is te vinden die van belang is voor de beantwoording of naar producten van niet caravan- of campinggerelateerde bedrijven te verwijzen (zoals bv van Action of HEMA). Let wel: verwijzen mag maar pas op dat het geen aanprijzen wordt.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Xecto » vr 14 jul 2023 19:35

Dank voor je info! 35mm is niet veel, maar neemt wel t zicht op de gaten weg denk ik. Wat bedoel je precies met doubler?

Wij hebben wel een opliggend deurframe, dus vraag me af of t past.

Net weer 350km er op zitten en de kauwgom is niet gescheurd Denk dat ik t maar zo laat tot einde van de vakantie. Ben qua verder stevigheid niet al te bang: de luifel is volgens mij bevestigd op een aluprofiel die over de hele lengte op t dak verlijmd zit


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Gerardo » vr 14 jul 2023 20:42

Een doubler is een luchtvaart technische term voor een aluminium plaat die over een stuk huid beplating met een gaatje of scheurtje wordt bevestigd. Die doubler wordt geheel ingesmeerd met een 2 componenten sealing compound en daarna over de geprepareerde schade plek aangebracht(scheurtje afgeboord of bij een eventueel gaatje de randen glad gevijld en opgevuld met een plaatje) Die sealing verlijmd en voorkomt vocht tussen de aluminium delen. Daarna gaat er in een bepaald patroon en met een berekende onderlinge afstand een hele rits klinknagels door de aluminium delen. En netjes om de schade plek.

Zover de uitleg. Deze reparatie methode is perfect toe te passen voor de schade die je nu hebt bij je caravan. Je laat alleen het klinknagel verhaal achterwegen en gebruikt in plaats daarvan de bevestigingsschroeven van die Haba regen licht dinges om die doubler op het aluminium van de caravan vast te trekken. Als lijm sealant gebruik je Sikaflex. Dat doubler plaatje geef je netjes een vorm dat mooi naadloos om de deur opening valt en een millimeter of 15 boven de regen goot/licht ding de omtrek volgt. Dus de vorm van dat ding kopieert. Na uitharden van de sikaflex zal het een mooie homogene verbinding zijn. En verder scheuren is zeer onwaarschijnlijk zo niet uitgesloten.

Pfffff wat een verhaal. Succes thumbup.gif
Laatst gewijzigd door Gerardo op vr 14 jul 2023 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Xecto » vr 14 jul 2023 21:04

Ah, op die manier! In de pijpelarij en vaten voor de olie- & gas noemen we soortgelijke verstevigingen rond openingen dubbelingsplaten, ik had t kunnen weten

Ik zal thuis ook het deurframe eens demonteren, ik heb niet het idee dat daar een lijm substantie achter zit maar slechts afdichtingskit…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Gerardo » vr 14 jul 2023 21:46

Ik krijg bijna helemaal zin om dat klusje even te doen. Maar ik kan me inhouden....morgen begint mijn vakantie, vijf weken blij.gif haphop.gif
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Chris » vr 14 jul 2023 22:17

[re.gif]
Toen jij doubler schreef vermoede ik al direct dat niet veel mensen die benaming kennen.
Alleen bekend in de luchtvaart...
Doublers kunnen ook schade verergeren trouwens...de geklonken versie tenminste.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Chris » vr 14 jul 2023 22:19

Xecto schreef:
do 13 jul 2023 19:18
Gaatjes geboord en er even een stukje kauwgom overheen geplakt Afbeelding er zitten ieder geval direct hout achter, maar zoals op de foto te zien zit er ook een koelkastrooster links: er is daar niet veel vlees.
Afbeelding

Morgen onderweg naar de volgende camping even langs een caravanwerkplaats om te kijken of ze me een dotje kit cadeau willen doen.

[mention]Gerardo [/mention] jij bedoeld zoiets van Haba? Enig idee hoe hoog ze zijn, want t zou mooi zijn als de gaten van de huidige lamp wegvallen achter zo’n regengoot


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat jammer dat je zo'n groot gaatje hebt geboord...
1mm was voldoende geweest..
Mja... gedane zaken...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Xecto » vr 14 jul 2023 22:43

Dit is 4mm inderdaad, op vakantie moet je t soms maar doen met wat je hebt kapot was t immers toch al


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Gerardo » za 15 jul 2023 03:35

Chris schreef:
vr 14 jul 2023 22:17
[re.gif]
Toen jij doubler schreef vermoede ik al direct dat niet veel mensen die benaming kennen.
Alleen bekend in de luchtvaart...
Doublers kunnen ook schade verergeren trouwens...de geklonken versie tenminste.
Wanneer het foutief uitgevoerd wordt zoals bij die reparatie van die JAL 747 aan de aft pressure bulkhead. Dan kan het fout gaan. ( een tekorte overlap en te weinig klinknagels gebruikt) Wat wel weer spreekt voor deze reparatie methode is dat het toch nog zolang is goed gegaan met dat vliegtuig. Maar wanneer je dit juist uitvoerd, is het een onverwoestbare reparatie. Nagenoeg ieder vliegtuig heeft dit type reparaties.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”