Auto (ev) pech...week voor vakantie

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door Davendre » di 18 jul 2023 23:11

Tja, maar heb er in gereden en was niet onder de indruk. Ik vergeleek overigens in mijn verhaal de Kuga met de Mazda sky active met electromotoren.

Dat ik niet onder de indruk ben wil niet zeggen dat dit een feit is? Misschien verlang ik gewoon iets meer.

Sorry?
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door Ab » di 18 jul 2023 23:28

Ik heb met beide technieken in auto's ervaring.
Met een ongeblazen V8 5,7 en een topmodel Tesla.
De laatste is niet van mij, maar ik ruil wel eens met een goede vriend als die weer een een zwaar vrachtje moet doen.
Die Tesla is wel bloedsnel..iets meer dan 3 sec en je rijdt 100.
Mijn auto doet daar 2 x zo lang over.
Het zal ook wel iets te maken hebben met gewenning maar altijd weer blij geweest als mijn V8 weer terug bij het baasje was.
Rijdt toch echt fijner dan zo'n emotieloos elektrisch ding vind ik.
Het zal er misschien best wel eens van komen..maar voorlopig toch liever geen batterij in blik voor mij.
Echt plezier in autorijden heb ik daar echt niet in.
Maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1862
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door EricS » wo 19 jul 2023 12:12

Moest nog wat uit de EV6 halen voor vakantie...
Goede nieuws...men heeft alles geprobeerd om ons te helpen, iedere dag mee bezig. Zelfs onderdeel wat uit Korea moest komen nu creatief ergens anders vandaan geregeld.
Slechte nieuws...gaan het niet redden. Pas halverwege volgende week klaar.

Vakantie opschorten kan niet ivm reserveringen.

Blijkt een cel van de 32 defect. Marge toleranties worden overschreven, daardoor kans op blokkeren of vastlopen.
Mocht even binnen de kettingen komen...het hele accu pakket, plm 700kg, wordt er onderuit gehaald. Paar stekkers en vastschroeven...en hoppa 736 Volt onder de auto.AfbeeldingAfbeelding
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18385
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door deusjevo » wo 19 jul 2023 12:16

WoW, mooi gezicht zeg.
Wel duidelijkheid nu
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11222
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door dieseltijger » wo 19 jul 2023 12:33

Nou, even wennen aan de "kolengestookte" technologie, de koppelingen en de tandwieltjes (ik wrijf het even in). (Zullen we de "O wat erg!" s achterwege laten? )

Interessante posting (helaas). Ben ietwat benieuwd of er nog loodgieterswerk bij komt kijken - want ik denk dat de accuelementen opgenomen zijn in een temperatuurbeheersingssysteem met vloeistof als koelmedium. Ik weet niet of er slangetjes aangesloten moeten worden op de cellen, of dat het koelmedium rondspoelt in aparte koel/verwarmingsplaten om de cellen heen.

Het goede nieuws is: de werkplaats weet wat ze moeten doen en lijken ook goed geoutillieerd. Ik begrijp ook dat de fabrikanten of de branche zelf heeft geeist dat de monteurs goed opgeleid en gecertificeerd moeten zijn voordat ze zelfs nog maar mogen wijzen naar de hoogspannings componenten.

Keep us posted.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door SBerend » wo 19 jul 2023 12:55

Jammer Eric dat je de auto niet op tijd mee kunt krijgen voor je vakantie. Ik heb er nu een beeld bij hoe zo'n accupakket onder de auto zit.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2053
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door doubleyou » wo 19 jul 2023 14:40

Mooi om zo te kunnen zien hoe zo’n mega-accupakket er uitziet, en hoe het onder de auto hangt. En als je al die accu’s zo ziet…dan snap je ook waarom een EV zo zwaar is.

Fijn om te ervaren dat je garage er alles aan doet om het op te lossen. Ook al is de EV6 daarmee niet sneller klaar, het geeft wel vertrouwen.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36287
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door Chris » wo 19 jul 2023 15:05

736 volt DC he....
Da's nog effe naarder dan 736 volt AC ..

Imposant is het zeker.
Ook goed voor een laag zwaartepunt... maw... haaks de bocht om met een rotgang zonder omvallen.. mrgreen.gif

Grappig..
Die monteur staat met 1 hand op zijn rug te werken.
Kan je nooit per ongeluk 2 polen tegelijk beetpakken...slim van die vent, en je wordt maar half moe.. awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1862
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door EricS » wo 19 jul 2023 15:28

Ik had dit ook nog nooit gezien. Om de brug stonden paaltjes met kettingen en borden met DANGER enz.
Ik mocht er bij staan, dringend gewaarschuwd nergens aan te komen. Alles oranje is hoog voltage. Wat nu open ligt wordt nog met grote afdekplaat dichtgemaakt voordat het onder de auto komt.
Vergeten te vragen hoe eea gekoeld wordt. Tussen de cellen liggen in lengterichting allemaal minicomputers om eea te regelen en balanceren voor opname en afgifte van spanning. Indrukwekkend om te zien.

Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36287
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door Chris » wo 19 jul 2023 15:31

Maar Eric...

Is het nu zeker dat het een gevolgschade is van die aanrijding??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1862
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door EricS » wo 19 jul 2023 15:32

Chris schreef:736 volt DC he....
Da's nog effe naarder dan 736 volt AC ..

Imposant is het zeker.
Ook goed voor een laag zwaartepunt... maw... haaks de bocht om met een rotgang zonder omvallen.. mrgreen.gif

Grappig..
Die monteur staat met 1 hand op zijn rug te werken.
Kan je nooit per ongeluk 2 polen tegelijk beetpakken...slim van die vent, en je wordt maar half moe.. awhoea.gif awhoea.gif
Oh ja Chris...(ik heb er werkelijk geen verstand van..)
Hij liet mij zien dat alle cellen in serie aangesloten zijn. Maar, per cel stond op vermeld PPS.
Hij vertelde dat elke cel dubbel paralel was uitgevoerd en de S voor serie voor hele pakket.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36287
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door Chris » wo 19 jul 2023 15:35

Ter "lering ende vermaeck".

Een hoge spanning kan met dunne bedrading.
Een hoge stroom heeft juist dikke bedrading nodig.
Vandaar alles in serie..telt de celspanning op.
Dit is wel heel kort door de bocht maar in basic de theorie....er komen natuurlijk nog veel meer zaken bij kijken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1862
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door EricS » wo 19 jul 2023 15:35

Chris schreef:Maar Eric...

Is het nu zeker dat het een gevolgschade is van die aanrijding??
Nee. Oorzaak niet te herleiden, komt soms voor.
Bij een nieuwe Niro waren meerdere cellen defect, hij liet mij uitdraai zien waarop de toleranties per cel stonden. Ok als leek haalde zo de defecte eruit.
Wel zei hij dat heel veel snelladen niet goed is, cellen krijgen onvoldoende tijd om goed gebalanceerd het werk te doen. Regelmatig op 11 Kw is beter voor levensduur....
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36287
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door Chris » wo 19 jul 2023 15:39

Puur domme pech dus.
Ik herken dat wel, bij mijn oude baan, vliegtuig onderhoud, ook veel met accupacks te maken gehad.
Ook onverklaarbare uitval van cellen... ook cellen met een volkomen gelijke productie datum en productie lijn.
Geen touw aan vast te knopen..

Zie je hier op het forum ook met mover accu's... soms onbegrijpelijk waarom ze de geest geven.

Mja... jij hebt die pech helaas.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11222
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door dieseltijger » wo 19 jul 2023 16:02

@EricS: practische vraag: Dit soort defecten zal wel vaker voor gaan komen, zeker als je - zoals ik - in een wat oudere auto rondkachelt. Mocht je er nog aan denken als je 'm ophaalt: wat waren (ongeveer) de kosten? Ik weet dat lease- en verzekeringschappijen heel andere bedragen betalen - maar het is wellicht interessant.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door Davendre » wo 19 jul 2023 16:38

Indrukwekkend om te zien! Balen dat de auto niet op tijd klaar is weenie.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 693
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door Klapzwaan » wo 19 jul 2023 16:45

Zo leer je ongewild weer bij Eric.
Heel mooi om deze nieuwe techniek voor ons te zien en dat je dat deelt met caravan fanaten
En zoals het vaak gaat.......je was vast niet op zoek naar deze ervaring maar het kwam zomaar op je pad.
Desondanks een hele fijne vakantie (morgen weg?) en die ongeblazen maar moderne fossiele motor van Mazda wordt de komende dagen vanzelf je vriend. Gewoon wat in de toeren gooien.
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3531
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door troapel » wo 19 jul 2023 21:33

Wauw, dat is nog eens indrukkend om te zien! Dank voor het delen van de foto’s. Zo leren wij ook weer wat bij.
Jammer dat je niet met de EV6 op pad kunt, maar fijn dat ze het euvel wel gevonden hebben.
Alvast een fijne vakantie! haphop.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door Hans1954 » wo 19 jul 2023 22:42

EricS schreef:
wo 12 jul 2023 22:51
Als de vakantie voor jullie maar door kan gaan..... aflower.gif
Die gaat door...hoe dan ook..
Alhoewel...zit al bijna 4 weken thuis met heftige gordelroos...Afbeelding

Maar hé...we gaan gewoon weg !
[/quote]

Heftig vier weken met gordelroos. Heb het ook gehad; op mijn gezicht bij mijn ogen. Schijnt gevaarlijk te zijn. Kan er zelfs blind door raken. Gelukkig allemaal niet gebeurd en ik was er met 2 weken vanaf. Pijn had ik alleen in de vorm van plotseling opkomende zware hoofdpijn. De behandeling bestond uit een kuur met HIV-remmers.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11222
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door dieseltijger » do 20 jul 2023 07:04

Dus, gegeven het feit dat de accu een dure component is van een EV zou je een rapport willen hebben als je zo'n ding gebruikt verkoopt op basis van een uitlezing van het bms:

Het aantal laadcycli
Een histogram met op de horizontale as het aantal cycli en op de verticale as de maximale laadstroom (want snelladen bekort de levensduur)
En een overzicht van alle afzonderlijke cellen met hun conditie (geen flauw idee hoe je dat vaststelt).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door meeder » do 20 jul 2023 07:43

Er zijn bedrijven die dat als een dienst aanbieden.

Peutje
Berichten: 656
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door Peutje » do 20 jul 2023 22:14

Ziet er zo met alle Regel en laad apparatuur nog behoorlijk complex uit. Jammer dat accus zo zwaar zijn.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1862
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door EricS » zo 13 aug 2023 18:23

Zo...De Mazda is helemaal schoongemaakt. Alsof er een zak strandzand was uitgestrooid... met de nodige overige zooi.

Ik ga er van uit dat de auto morgen, of overmorgen kan worden gewisseld naar de EV6. Pfff, zin in !

Tja. Ik ga geen kritiek leveren op de Mazda zelf, ben blij dat alles goed geregeld is.
Maar het is en wordt niet mijn persoonlijke keuze. We kunnen niet wennen aan de manier waarop de motor zijn prestaties levert.
Op vlakke wegen en constante snelheid allemaal redelijk prima, de CC stond 95-100 km/h en automaat schommelt tussen 5 en 6.
Maar...zodra je moet versnellen of heuvelop gaat begint het. Soms in z'n 3 terug, hoop lawaai en nauwelijks vooruitgang. Zeer onrustig en vermoeiend rijden.
Het gevoel dat de auto grote moeite heeft alles op gang te brengen en snelheid er in te houden.
Ben ik dan toch te kritisch? Het is een populaire caravantrekker...zag er meerdere rijden.
Doe mij maar een trekker met veel koppel onderin ipv prestaties door hoge toeren te draaien. Mijn vrouw zei gekscherend 'rij eens rustig, je bent Verstappen niet..' maar ik wilde alleen maar een truck inhalen...maar dat doet hij met een kabaal in z'n 3 of 4...

En...het verbruik. Nu heb ik geen heel zware caravan, maar over alle 3500 vakantiekilometers 12,6 l/100km vind ik redelijk fors.Afbeelding
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11222
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door dieseltijger » zo 13 aug 2023 18:48

Bijna 1 liter per 8 km. Herkenbaar met een benzinemotor. En met de ongeblazen benzinemotor zal het toerental hoog oplopen - niks te "trekkracht onderin". Het contrast - vrees ik - kon niet groter.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16335
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Auto (ev) pech...week voor vakantie

Bericht door Jan van Vijven » zo 13 aug 2023 19:36

Die verbruik cijfers vind ik zowel voor diesel als benzine met caravan schappelijk. Ik kwam altijd rond de 20 liter uit.
Met caravan heb ik dat eerder nooit gehaald, wellicht dat het met de huidige zou lukken als ik me best doe.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”