Op zoek naar tandemasser

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
MichelNL
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 10 jul 2023 09:56

Op zoek naar tandemasser

Bericht door MichelNL » ma 10 jul 2023 11:22

Hallo allemaal,

Wij zijn samen op zoek naar een mooie tandemasser caravan en denken nu aan een Kabe Imperial 780 TDL KS maar vragen ons af of er een goed alternatief is. Waarom kost een Kabe 2x zo duur als alle andere merken? We willen deze eigenlijk wel kopen maar zoeken overtuigend bewijs voor het extreme prijsverschil. knipoog.gif

Ook zijn wij beginners met een caravan gezien wij al vele jaren een chalet bezitten en deze nu willen verkopen. Een chalet is heel mooi en luxe en onze plaats is een droom locatie aan het water waar de bootjes varen maar je staat wel vast en komt bijna nergens anders met mooi weer. Wij hopen dit met een caravan te veranderen.

Ook hopen wij samen met onze kleinkinderen (als zij komen logeren) veel mooie campings te vinden maar als we samen zijn met onze hond weer daarop aangepaste mooie campings aan te doen. Weekendjes in Nederland en in de winter misschien in Oostenrijk plaatsen om daar regelmatig heen te rijden, het lijkt ons allemaal leuk.
Laatst gewijzigd door Trina op ma 10 jul 2023 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Even voorstellen..

Bericht door Ron » ma 10 jul 2023 11:32

Welkom

Een Kabe is een caravan uit het top segment.
Zeer geschikt voor wintersport o.a vanwege de uitmuntende isolatie en verwarming.
Hou met zo'n grote caravan er rekening mee , dat niet op alle campings de plekken groot genoeg zijn.
Sommige campings met name in Frankrijk niet altijd tandemassers gewenst zijn.
Hebben jullie al een stalling voor de caravan ?
Een auto die het kan en mag trekken ?
En bovenal bezit je een rijbewijs BE ?

Verder heel veel plezier met zoektocht .
En het genieten gaat zeker lukken.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Even voorstellen..

Bericht door Jan van Vijven » ma 10 jul 2023 11:33

Welkom,
Over dat prijsverschil... er is geen overtuigend bewijs wat de dubbele prijs verantwoord.
Er is wel wat kwaliteits verschil maar of dat het waard is??

Zie het maar net als bij auto's ze doen allemaal het zelfde maar toch kan er tonnen verschil in prijs zijn, heb je het voor over? doen!
Ik rij ook veel te duur omdat ik het er voor over heb, niets mis mee.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

MichelNL
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 10 jul 2023 09:56

Re: Even voorstellen..

Bericht door MichelNL » ma 10 jul 2023 12:00

Het rijbewijs is geen probleem CE en de auto ook niet, een Audi Q7 60TFSI caravan.gif

Door mijn onervarenheid weet ik niet of er (bijna) vergelijkbare merken/caravans zijn?

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Even voorstellen..

Bericht door VIP » ma 10 jul 2023 12:02

Als je het er voor over hebt gewoon doen, you only live once.

Zoals gemeld wel rekening houden met BE rijbewijs.

En op niet alle campings past een 780.

Met een totale lengte van 940 cm kun je nog redelijk terecht op de meeste campings.

Voor ons persoonlijk is de grens 900 cm, zodat je nog goed terecht kunt ook op campings met kleinere plekken (Gardameer bv).

Weigeren van de tandemassers komt zelden voor, in Frankrijk staan er wel bordjes bij de entree maar ze kijken eerst naar het kenteken (GB of IRL) dan de Auto (witte bestelbus) maar als Nederlander zul je geen problemen ondervinden.

Succes met de keuze thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Even voorstellen..

Bericht door Ron » ma 10 jul 2023 12:05

CE is wat anders als BE.

Geen idee of je tegenwoordig bij E achter C ook E achter B krijg . scratch.gif

Maar als dat zo is.
En de caravan je bevalt.
Doen thumbup.gif
En vooral genieten
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23457
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Even voorstellen..

Bericht door PD » ma 10 jul 2023 12:08

Of een KABE het prijsverschil waard is, is persoonlijk. Qua techniek verschilt het allemaal niet zoveel met andere kwaliteitsmerken en met een vergelijkbare caravan is het prijsverschil dan ook zeker geen faktor 2.

Waar je een onderscheidelijk verschil hebt, is in de wintervastheid van KABE maar het is de vraag of je dit in de praktijk daadwerkelijk gaat uitnutten. Wanneer je van plan bent om regelmatig te winterkamperen in Scandinavië zou dit een extra argument zijn.

Enige kanttekening die ik bij de 780 heb, is de lengte. Wij bezoeken met onze 9 mtr lange tandemasser sinds 2017 tot ca. 25 campings per seizoen in binnen- en buitenland en persoonlijk zou ik mijn tandemasser niet langer dan 9 mtr lengte willen hebben. In de praktijk blijkt dit voor ons de lengte waarmee we nauwelijks concessies behoeven te doen aan beoogde staanplaatsen. Die extra 40 cm van de 780 lijkt niet veel, maar zou voor ons toch te vaak wel problematisch zijn.

Geweigerd word je niet snel met een tandemasser, zeker niet zolang er geen grote witte bus voor staat. Een NL kenteken op de trekkende auto is ook al snel een geruststelling voor de campingeigenaar knipoog.gif
Laatst gewijzigd door PD op ma 10 jul 2023 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Even voorstellen..

Bericht door VIP » ma 10 jul 2023 12:09

MichelNL schreef:
ma 10 jul 2023 12:00
Het rijbewijs is geen probleem CE en de auto ook niet, een Audi Q7 60TFSI caravan.gif

Door mijn onervarenheid weet ik niet of er (bijna) vergelijkbare merken/caravans zijn?
Mooie trekker thumbup.gif

is ook wel nodig met zo'n formaat/gewicht.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Even voorstellen..

Bericht door VIP » ma 10 jul 2023 12:11

ronk schreef:
ma 10 jul 2023 12:05
CE is wat anders als BE.

Geen idee of je tegenwoordig bij E achter C ook E achter B krijg . scratch.gif

Maar als dat zo is.
En de caravan je bevalt.
Doen thumbup.gif
En vooral genieten
CE is automatisch ook BE en DE
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Even voorstellen..

Bericht door Ron » ma 10 jul 2023 12:13

thumbup.gif

Wist ik niet zeker, vandaar de opmerking
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3528
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Even voorstellen..

Bericht door troapel » ma 10 jul 2023 12:17

ronk schreef:
ma 10 jul 2023 12:05
CE is wat anders als BE.

Geen idee of je tegenwoordig bij E achter C ook E achter B krijg . scratch.gif
Ja, die krijg je er dan bij. Dat weet ik uit eigen ervaring. En als je CE hebt, krijg je bij D ook DE cadeau. thumbup.gif


Welkom op het forum! Dat is een behoorlijk grote caravan voor beginners! Mooi begin zal ik zeggen! thumbup.gif
Heel veel succes met de zoektocht. Persoonlijk vind ik de Kabe’s ontzettend mooi en denk dat ze goed geschikt zijn voor veelvuldig gebruik. En in de winter heb je voordeel van goede isolatie en kachel om het goed warm te hebben.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Even voorstellen..

Bericht door VIP » ma 10 jul 2023 12:50

ronk schreef:
ma 10 jul 2023 12:13
thumbup.gif

Wist ik niet zeker, vandaar de opmerking
Vandaar ook mijn reactie aflower.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Even voorstellen..

Bericht door Pakkie » ma 10 jul 2023 14:00

De dealer waar wij onze tandemasser gekocht hebben (de Greeff) is een zeer grote Kabe-dealer waar ik regelmatig kom en dus zo'n beetje alle tandemasser-indelingen in real life al eens heb bekeken. Zo'n Kabe tikt nieuw kaal al de 100k€ aan dus met een paar extra's ga je daar een aardig eind overheen. Of het dat waard is? Da's een keuze die je zelf zult moeten maken :wink:. Het is niet zo dat een Kabe dubbel zo goed is als een caravan van 50k€. Sterker nog: als ik van mijn dealer zo hoor en op internet lees wat er allemaal voorbij komt aan defecten bij Kabes dan zijn ook die zeker niet feilloos. De Kabe wordt geroemd om zijn wintervastheid, maar of dat hèt argument is om daar het dubbele voor uit te geven? Ook met een caravan die nieuw de helft of minder kost dan genoemde Kabe (en die bij voorkeur uitgerust is met een Truma 6 of Alde verwarming) kun je uitstekend winterkamperen. Persoonlijk vind ik het grootste nadeel van "jouw Kabe" de hele kleine bovenkastje in vergelijking met bijvoorbeeld onze Fendt.

Ik weet niet of je al eens andere caravans in real life hebt bekeken, maar dan zul je zien dat er qua afwerkingsniveau, kwaliteit van de gebruikte materialen en zitcomfort wel verschillen zijn. De Kabe die jij op het oog hebt zit in een topsegment. De duurdere versies van oa Fendt & Tabbert kun je ook wel in die categorie scharen. Je zou die ook eens kunnen gaan bekijken om zodoende wat vergelijkingsmateriaal te hebben.

De lengte van 9.40 is zoals VIP & PD al aangeven wel op het randje. Er zijn legio Duitsers die met langere exemplaren rondkachelen, maar de keuze qua plaatsen wordt daardoor wel beperkter. Van weren van tandemassers is slechts zeer beperkt sprake dus laat dat je niet weerhouden om een tandemasser te kopen.

Waarom wil je per sé die Kabe? Omdat je hem geweldig vindt qua looks en de indeling top vindt? Dan vooral doen want je kunt je daar zeker geen buil aan vallen thumbup.gif. Ik weet niet of je een nieuwe wilt bestellen? Zo ja, dan heb je ook nog keuze uit diverse indelingen zoals enkele bedden of queensbed overdwars, frontkeuken of rondzit voor etc. Hou wel rekening met een lange levertijd.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
volvocop
Berichten: 1093
Lid geworden op: wo 26 okt 2016 18:00
Locatie: BAARN

Re: Even voorstellen..

Bericht door volvocop » ma 10 jul 2023 15:07

In elk geval, hartelijk welkom op het forum!! thumbup.gif
Hobby 560 KMFe, Volvo V70 T5 Nivomat 250 pk.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2042
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Even voorstellen..

Bericht door doubleyou » ma 10 jul 2023 19:12

Ik heb vorig jaar na een lange zoektocht uiteindelijk voor een Kabe gekozen. Geen dubbelasser maar een Royal 560 XL KS. Een Kabe is inderdaad behoorlijk prijzig. Zeker bij de dubbelassers is het verschil met overige merken vrij groot.
Als ik een Tabbert, Knaus of Fendt van rond de 5m50 configureer met dezelfde uitrusting als mijn Kabe dan wordt het verschil opvallend veel kleiner :).

Is een Kabe zijn prijs waard? Dat blijft subjectief. Voor mij was het de caravan die het meest aan mijn wensen, en mijn best hoge eisen, voldeed. En dus was ik bereid die prijs te betalen.

Voor mij was de indeling bijna perfect maar daarnaast heb ik geen caravan kunnen vinden met een gelijkwaardig materiaalgebruik en dito afwerking. Ook was voor mij het aangenaam neutrale design van het interieur een groot pluspunt.

Is een Kabe probleemloos? De mijne in ieder geval niet, maar ik heb ‘m dan ook al 14 maanden bijna non-stop in gebruik.
Ook andere Kabes zijn niet zonder problemen, lees ik in de diverse buitenlandse Kabe Facebookgroepen.

Ben ik nog steeds happy met mijn Kabe? Absoluut! Ik was vandaag even bij een caravandealer en ben de showroom ingelopen. Diverse nieuwe en gebruikte caravans, waaronder de ook best prijzige Fendt Diamant, bekeken en dat bevestigde alleen maar: voor mij blijft mijn Kabe de beste keus :).

De Greeff in Grave heeft enorm veel nieuwe Kabes staan dus daar kan je uitgebreid vergelijken. Heb je na uitgebreid shoppen en vergelijken met andere merken nog steeds het gevoel dat een Kabe je het meest bevalt en kan je het prijskaartje aan :)? Dan zou ik zeggen: trakteer jezelf op een Kabe thumbup.gif.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12841
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Even voorstellen en op zoek naar tandemasser

Bericht door Trina » ma 10 jul 2023 21:34

Verplaatst van "voorstellen" naar "algemene caravan informatie".

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Even voorstellen..

Bericht door VIP » ma 10 jul 2023 21:38

doubleyou schreef:
ma 10 jul 2023 19:12
Ik heb vorig jaar na een lange zoektocht uiteindelijk voor een Kabe gekozen. Geen dubbelasser maar een Royal 560 XL KS. Een Kabe is inderdaad behoorlijk prijzig. Zeker bij de dubbelassers is het verschil met overige merken vrij groot.
Als ik een Tabbert, Knaus of Fendt van rond de 5m50 configureer met dezelfde uitrusting als mijn Kabe dan wordt het verschil opvallend veel kleiner :).

Is een Kabe zijn prijs waard? Dat blijft subjectief. Voor mij was het de caravan die het meest aan mijn wensen, en mijn best hoge eisen, voldeed. En dus was ik bereid die prijs te betalen.

Voor mij was de indeling bijna perfect maar daarnaast heb ik geen caravan kunnen vinden met een gelijkwaardig materiaalgebruik en dito afwerking. Ook was voor mij het aangenaam neutrale design van het interieur een groot pluspunt.

Is een Kabe probleemloos? De mijne in ieder geval niet, maar ik heb ‘m dan ook al 14 maanden bijna non-stop in gebruik.
Ook andere Kabes zijn niet zonder problemen, lees ik in de diverse buitenlandse Kabe Facebookgroepen.

Ben ik nog steeds happy met mijn Kabe? Absoluut! Ik was vandaag even bij een caravandealer en ben de showroom ingelopen. Diverse nieuwe en gebruikte caravans, waaronder de ook best prijzige Fendt Diamant, bekeken en dat bevestigde alleen maar: voor mij blijft mijn Kabe de beste keus :).

De Greeff in Grave heeft enorm veel nieuwe Kabes staan dus daar kan je uitgebreid vergelijken. Heb je na uitgebreid shoppen en vergelijken met andere merken nog steeds het gevoel dat een Kabe je het meest bevalt en kan je het prijskaartje aan :)? Dan zou ik zeggen: trakteer jezelf op een Kabe thumbup.gif.
Top post !

Eerlijk en reëel thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”