twee fietsen achterop oude Eriba

Plaats reactie
Koenenmaaike
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 30 jun 2023 15:50

twee fietsen achterop oude Eriba

Bericht door Koenenmaaike » ma 3 jul 2023 09:53

Goedemiddag allemaal,

Wij zijn Koen en Maaike Zijlmans uit Berkel Enschot (bij Tilburg) en zijn helemaal nieuw op dit forum. Sowieso nog nooit op een forum gezeten en wij zijn een beetje digibeet. Heb ik het nu goed gedaan door een nieuw onderwerp aan te maken in deze subgroep?
Anyhow, super leuk om deel uit te kunnen maken van een groep mensen met dezelfde passie!
We hebben meteen een vraag ook:
wij hebben een Eriba pan Familia uit 1977 en willen twee electrische fietsen vervoeren (25kg per stuk). De dissel is te kort. Kan er een fietsenrek achterop? Hoeveel gewicht kan het gootje hebben? Waar vind ik een geschikt rek voor een redelijke prijs?
Alvast bedankt voor jullie hartelijke welkom scratch.gif en reacties op onze vraag.
Groetjes van Koen en Maaike!
Let’s Eriba!!!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: twee fietsen achterop oude Eriba

Bericht door Jan van Vijven » ma 3 jul 2023 10:17

[re.gif]

Ik zou eerst bij Eriba navragen of het kan en waar de versterkingen zitten.
Voor het juiste fietsrek kun je dan eenvoudig Googelen op bijvoorbeeld "fietsrek caravan"

Btw: hou ook rekening met het feit dat sommige rekken voor je achterraam zitten waardoor deze niet altijd meer te bedienen is.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4339
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: twee fietsen achterop oude Eriba

Bericht door WillyL » ma 3 jul 2023 10:22

Zoek eens dit forum en je zult lezen dat je volgens sommigen (mij incluis) aan het vloeken bent in de kerk!
Fietsen achterop is niet aan te raden en al zeker die zware e-bikes, zelfs zonder batterij.
Je verlaagt danig het snelheid waarop een caravan begint te slingeren dat het gevaarlijk kan zijn.
Ook je disselgewicht op de trekhaak zou wel eens te klein kunnen worden.
Denk eerder aan fietsen op/in de auto.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: twee fietsen achterop oude Eriba

Bericht door Rodo » ma 3 jul 2023 11:36

Als allerlaatste alternatief, 1 voorop de dissel en 1 achterop. Ben er zelf absoluut geen voorstander van. Je gaat massa naar voor en achter brengen waardoor een eventueel slingereffect vergroot word. In of op de auto is nog altijd het beste.
Spending a fortune to live like a wanderer

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: twee fietsen achterop oude Eriba

Bericht door Diny » ma 3 jul 2023 16:12

Dit is een vraag waarbij de meeste forumers de kriebels krijgen.

Wij reden destijds met een Rapido uit 2003, een stuk jonger dus. 2 fietsen achterop en de accu in de auto.
Er werd altijd 'voorzichtig' gereden. Een keer een minimale slinger, die snel gecorrigeerd werd.

In jullie geval kan het riskanter zijn. Is de achterwand geschikt hiervoor? De caravan is een klassieker en het zou zo maar kunnen dat het niet kan.
Iemand die van de constructie van caravans echt verstand heeft zou er naar kunnen kijken.
Een alternatief is elektrische stepjes kopen. Die zijn lichter en kunnen in de caravan.
Ze mogen niet in ieder land, officieel ook niet in Nederland. Maar daar is naar te informeren.

Wij hebben een Hymer Feeling gehad. Een zusje van Eriba. De dealer weigerde een fietsenrek op de achterwand te plaatsen omdat die er niet op gebouwd was. Het zou dus kunnen dat jullie Eriba daar ook niet voor geschikt is.

Succes!

Koenenmaaike
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 30 jun 2023 15:50

Re: twee fietsen achterop oude Eriba

Bericht door Koenenmaaike » ma 3 jul 2023 16:51

Natuurlijk ook eriba gevraagd maar die verwijst naar dealers en de dealers zeggen dat ze geen nieuwe klanten aannemen. Ze zijn te druk. Pffff

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 1538
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: twee fietsen achterop oude Eriba

Bericht door Ferdi » di 4 jul 2023 04:35

Ik zou het ook niet doen. Alleen al voor de stabiliteit van de caravan. Wij hebben 2 vouw eBike’s gekocht en nemen deze in de auto mee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: twee fietsen achterop oude Eriba

Bericht door dieseltijger » di 4 jul 2023 07:02

Even gezocht op internet ("Eriba pan familia bikes rear") en wat zien we hier:
1ec1e841669c9b5fbe7ce40b53c48e69.jpg
Het kan dus. De rail boven en de rail onder zijn hier de bevestigingspunten voor een drager met zo'n 60 kilo aan gewicht (3 fietsen maar liefst plus drager).

Fietsen achterop? Ik vind......niets. Een mening is totaal niet van belang. De feiten tellen. De caravan is - denk ik- niet super lang, dus het traagheidsmoment is een factor 4 keer kleiner dan een caravan die 2 keer zo lang is. En wedden dat je geen gezwabber hebt met een loodzware plugin hybride of een Dodge RAM VAN er voor?

Dus test als je die (buiten) categorie auto niet hebt maar wat lichtvoetigers. Zet drie of vier zakken ophoogzand achterin de eriba, of laat een stevig familielid achterin de caravan plaatsnemen en ga eens op de snelweg tempo 100 rijden. Geef eens een rukje aan het stuur. Laat (indien aanwezig) de frictie koppeling openstaan.

Gaat het goed? Pak dan de gereedschapskist en negeer de vingerwapperaars. Gaat het fout? Dan kan je jouw fietsen voor een eurotje of 75 op het autodak vervoeren met een marktplaats transactie. Tot nu toe bevallen de Thule dragers mij het best.
Laatst gewijzigd door dieseltijger op di 4 jul 2023 07:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

NN

Re: twee fietsen achterop oude Eriba

Bericht door NN » di 4 jul 2023 07:07

Die laatste opmerking over familielid en snelweg, zoiets schrijft men niet op een openbaar forum.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk


Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: twee fietsen achterop oude Eriba

Bericht door dieseltijger » di 4 jul 2023 07:13

Jawel, je ziet het toch? Ik heb zelf achterin gezeten. Test mislukte omdat mijn zwager die stuurde niet eenduidige terugkoppeling gaf.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: twee fietsen achterop oude Eriba

Bericht door Jan van Vijven » di 4 jul 2023 08:26

Wat ik denk vond ik nu totaal onbelangrijk, er kwam alleen maar een vraag of en hoe dit mogelijk is. En daar wordt een to the point antwoord op verwacht.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: twee fietsen achterop oude Eriba

Bericht door dieseltijger » di 4 jul 2023 09:14

@Maaike & Koen: kijk eens bij fiamma. Die hadden tegen redelijke prijzen een aparte oplossing voor ons met een bevestiging aan het chassis ivm de niet vlakke achterzijde van onze Kip. Ik denk dat jullie prima met een standaard geval uit kunnen met speciale aandacht voor het laadvermogen ivm e-bikes

Wellicht ook hiervoor marktplaats afstruinen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7840
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: twee fietsen achterop oude Eriba

Bericht door Nimma » di 4 jul 2023 09:30

Ik heb heel veel kilometers gereden met mijn eerste caravan, een Eriba Pan. Met fietsendrager achterop en daarop 2 lichte sportfietsen. Dat ging prima, niks slingeren, echt nooit. Heel Frankrijk door geweest, 120km/u waar het kon.
Dat is zo'n 25 jaar geleden.
Met de kennis van nu zou ik niet kiezen voor 2 elektrische fietsen achterop.
Dat is (te)veel extra gewicht achterop.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: twee fietsen achterop oude Eriba

Bericht door Ab » di 4 jul 2023 09:36

Deze Eriba's hebben toch een stalen frame waar de alluminium buitenplaat op bevestigd is ?
Dat is sterker dan de meeste andere caravans die het met houten latjes moeten doen.
Daar een drager aan vast maken mag niet zo'n heel groot probleem zijn.
Wel jammer van het achterraam.

Mijn persoonlijke mening:
Als dit mijn combinatie was, zette ik een kantelbare fietslift op de auto.
Ook goed bruikbaar zonder caravan.
Maar goed..dit is mijn combinatie niet..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 1538
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: twee fietsen achterop oude Eriba

Bericht door Ferdi » di 4 jul 2023 09:42

Technisch kan er heel veel, maar of het verstandig is en of het een fijne oplossing is….?
Ik zie het als een kind met een waterhoofd toepassing.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: twee fietsen achterop oude Eriba

Bericht door Chris » di 4 jul 2023 22:11

Mooi maar duur droogrek..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: twee fietsen achterop oude Eriba

Bericht door Morgoth » do 13 jul 2023 08:23

Ferdi schreef:
di 4 jul 2023 09:42
Ik zie het als een kind met een waterhoofd toepassing.
Waarom?
Ik zou een fiets voorop en een fiets achterop zetten. Dat is voor de balans van de caravan beter. En ja, het raam kan niet meer open, althans, niet meer geheel. Ik heb dat ook en vind dat idd wel een nadeel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: twee fietsen achterop oude Eriba

Bericht door dieseltijger » do 13 jul 2023 08:49

Moet TS helemaal zelf weten. En het slingerprobleem wordt vanzelf minder door de obese auto's die we hebben, en de nog zwaardere EV's. Tenzij we - goed als we zijn in het organiseren van nieuwe problemen - weer grotere caravans er aan hangen. Maar kom op: dit is een poezelige, korte Eriba!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7840
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: twee fietsen achterop oude Eriba

Bericht door Nimma » vr 14 jul 2023 20:51

Nimma schreef:
di 4 jul 2023 09:30
Ik heb heel veel kilometers gereden met mijn eerste caravan, een Eriba Pan. Met fietsendrager achterop en daarop 2 lichte sportfietsen. Dat ging prima, niks slingeren, echt nooit. Heel Frankrijk door geweest, 120km/u waar het kon.
Dat is zo'n 25 jaar geleden.
Met de kennis van nu zou ik niet kiezen voor 2 elektrische fietsen achterop.
Dat is (te)veel extra gewicht achterop.
kleintje Touring.jpg
En vandaag vertrok er nog zo'n kleine Eriba Touring Pan (wat een prachtig gerestaureerd stel) vanaf onze camping, met ook 2 fietsen achterop, geen enkel probleem mee op de weg. Het ding zit net als andere Touringmodellen steviger in elkaar dan welke andere caravan 😄
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4339
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: twee fietsen achterop oude Eriba

Bericht door WillyL » vr 14 jul 2023 21:09

En door de korte achterbrug zal het zwieren vermoedelijk leevallen de slingerarm is relatief kort.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7840
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: twee fietsen achterop oude Eriba

Bericht door Nimma » vr 14 jul 2023 21:17

Niks zwieren, ik heb met zo'n Pan heel Frankrijk gezien, met 2 fietsen.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”