Waarde 25 jaar oude stacaravan

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Astrid12
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 28 jun 2023 14:22

Waarde 25 jaar oude stacaravan

Bericht door Astrid12 » wo 28 jun 2023 15:04

Hallo
Wij overwegen een stacaravan te kopen van 25 jaar oud. De caravan heeft 2 slaapkamers. Nu hebben wij totaal geen ervaring met stacaravans en wilden een aankoopkeuring en waardebepaling laten doen maar de grootste keuringsinstantie heeft helaas pas over 1,5 maand tijd. De stacaravan ziet er aardig uit maar de kitranden bij de ramen en de plastic kozijnen zijn bij de meeste ramen gebroken. Ook zit er geen warm water in. De verkoper vraagt 13.000 euro voor de caravan en tuinmeubilair enzo. Op internet lees ik echter dat een stacaravan van 20 jaar oud al volledig afgeschreven is en geen waarde meer heeft. Klopt dit of is 13k toch realistisch?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waarde 25 jaar oude stacaravan

Bericht door Chris » wo 28 jun 2023 15:43

Op dit forum staan meer van deze vragen.
De waarde van een sta caravan is bijna niet te bepalen en dat komt hoofdzakelijk door de plek waar hij staat.
Hoe lang mag je daar nog blijven staan...
Niet een keer komen kopers daar bedrogen mee uit.
Informeer dus eerst naar de toekomst op dit park.

Als de caravan nergens staat en jij nog een plek moer zoeken wordt het nog lastiger.
Weinig parken accepteren een 25 jaar oude stacaravan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

workel

Re: Waarde 25 jaar oude stacaravan

Bericht door workel » wo 28 jun 2023 19:54

[re.gif]
Wat Chris al schrijft aangevuld met:
- eigen grond?
- voorwaarden van het park als je huurt
- staat er nog iets over leeftijd van de sta caravan in een huur of koop overeenkomst.

Vaak worden oude parken overgenomen door een buitenlandse commerciële club, die het park leeg schuift heb je een dure sta caravan gekocht die niets waard is. 13K is wel heel veel geld dan.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4335
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Waarde 25 jaar oude stacaravan

Bericht door WillyL » wo 28 jun 2023 20:00

Ene, geschreven contract maken op het vakantiepark!
Verba volant scripta manent! De Romeinen wisten dat al.
Woorden vliegen, schrift blijft[/size
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waarde 25 jaar oude stacaravan

Bericht door dieseltijger » wo 28 jun 2023 20:37

Astrid12 schreef:
wo 28 jun 2023 15:04
Hallo
Wij overwegen <knip>
Welgemeend advies: bereid je zelf dusdanig voor dat je zelf de waarde kan vaststellen van een dergelijke caravan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Knaus440
Berichten: 3729
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Waarde 25 jaar oude stacaravan

Bericht door Knaus440 » za 1 jul 2023 22:43

Geen warm water in een stacaravan?
Dat zou voor mij al reden zijn om verder te zoeken.
Douchen, wassen, afwassen, heerlijk met snel warm water!
We hebben 8 jaar een stacaraan gehad en een geyser is dan heel prettig. Heb je wel gas, kachel, riool aansluiting? Weet je de jaarkosten van het park. Heb je contact met de beheerder dat je caravan mag blijven staan ondanks de 25 jaar oud zijn. Meeeste parken stoppen bij 20 jaar en het klonk hier al eerder, stacaravan parken worden momenteel veel overgenomen, met hernieuwde regels.
Die je maar te slikken hebt. Klink wat kort door de bocht, maar ons burgelijk wetboek geeft geen bescherming aan eigenaren van stacaravans of chalets op gepachte/ gehuurde jaarplaatsen.
En elk jaar kunnen ze je zeggen dat je met stacaravan het park moet verlaten. En de plek in goede staat achter laten. Ik wil je plezier niet bederven, maar verdiep je goed in het eigenaar zijn van een stacaravan op jaarplaats.

De prijs: dat is wat de gek ervoor geeft.
Ik verkocht onze grote en ectra brede Willerby van 16-17 jaarvoor een 10000 euro.
Het door jouw genoemde bedrag lijkt mij erg hoog!
In de tijd dat we op een stacaravan park stonden heb ik veel stacaravans zien komen en gaan. Van nieuw tot oud. En dan waren stacaravans van 25 jaar meestal een 5 tot 7000 euro. In goede staat, mooi perceel, EN een onzekere zekerheid vanmogen blijven staan voor jaren!
Ik zou verder kijken, voor 13000 euro is er meer te koop.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Waarde 25 jaar oude stacaravan

Bericht door buddo » za 1 jul 2023 22:44

Los van de tips hierboven om de situatie op de camping goed te bestuderen.

De waarde van een stacaravan die al op een camping staat wordt bij wat oudere caravans of chalets niet zozeer door de caravan/chalet bepaald, maar door de (plek) op de camping en het feit dat alles al aangesloten is.

Er is nu in veel regio's een tekort aan vrije plaatsen, dus alleen het overnemen van een huurplaats heeft al een waarde. Daarnaast hoeft een caravan of chalet die al op een camping staat niet meer getransporteerd en aangesloten te worden. Dat vertegenwoordigd ook een waarde.

Andere zaken die je mee kunt/moet nemen:
- is de caravan van metaal of kunststof? Met 25 jaar verwacht ik geen hout. Dit zegt iets over de isolatie waarde en het onderhoud.
- is de caravan geïsoleerd en ook in de winter bruikbaar?
- enkel of dubbel glas?
- hoe wordt er verwarmd en evt gekoeld?
- voorzieningen op de camping? En de regio?
- grondoppervlakte van de huurplaats?
- huurkosten en alle bijkomende vaste kosten?
- is de camping 12 maanden per jaar of minder open?
- mag je eventueel verhuren?

Voor mij zou gebrek aan warm water wel zwaar wegen. Als alles er al is en alleen een nieuwe geiser nodig is, dan is het te overzien. Maar als er nog niets is en alles nog moet worden aangelegd dan wordt het kostbaar.

Die gebarsten kitranden zijn op te lossen, maar kunnen mogelijk indicatief zijn voor de rest van het onderhoud.

Succes!

Ps: op onze camping is afgelopen jaar een Likon Albatros (oud beestje dus) op een huurplaats verkocht voor 30 kEuro. Wel op een fraaie plek. Maar ik kijk dus nergens meer van op.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waarde 25 jaar oude stacaravan

Bericht door Chris » za 1 jul 2023 22:50

TS hecht niet veel waarde aan onze adviezen.
Is sinds het plaatsen van dit topic niet meer hier geweest..

Met dank..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16330
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Waarde 25 jaar oude stacaravan

Bericht door Jan van Vijven » zo 2 jul 2023 07:44

Is maar een paar dagen geleden...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Waarde 25 jaar oude stacaravan

Bericht door Niels83 » zo 2 jul 2023 08:08

[re.gif] [re.gif]
Toch niet zo gek dat je niet alle dagen hier kijkt..

Het is allemaal al wel gezegd. Een caravan op een plek laten zetten is zo prijzig dat een mooie plek, met goed onderhouden tuintje, schuurtje ed, grotendeels de prijs bepaald.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18988
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Waarde 25 jaar oude stacaravan

Bericht door Hobby Linka » zo 2 jul 2023 12:57

Chris schreef:
za 1 jul 2023 22:50
TS hecht niet veel waarde aan onze adviezen.
Is sinds het plaatsen van dit topic niet meer hier geweest..

Met dank..
Ik denk dat er maar een beperkte groep vrijwel dagelijks hier op het forum rond kijkt/schrijft/reageert. Om dan meteen de conclusie te trekken dat TS geen waarde hecht aan "onze" adviezen vind ik wel kort door de bocht. Jij kan niet zien wanneer iemand voor het laatst op het forum is geweest. Je hoeft altijd actief te zijn, lezen zonder een reactie te geven is ook aanwezig zijn hier. alleen is dat niet voor iedereen te zien. knipoog.gif

Dus niet meteen oordelen als je denkt dat iemand niet hier is geweest.......
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4335
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Waarde 25 jaar oude stacaravan

Bericht door WillyL » ma 3 jul 2023 12:29

[re.gif] Wanneer je zelf een vraag stelt verwacht je toch antwoorden en dan kan je als beantwoorder verwachten dat er toch af en toe gekeken wordt door de TS.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waarde 25 jaar oude stacaravan

Bericht door dieseltijger » ma 3 jul 2023 18:39

Ooit van zwarte gaten gehoord? Er gaat van alles in, en er komt niets uit.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4335
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Waarde 25 jaar oude stacaravan

Bericht door WillyL » ma 3 jul 2023 20:25

Oh, ik? Nee eerder gaten naar de vierde dimentie. Daar verdwijnt regelmatig iets in en jaren later spuugt het gat sommige dingen terug wanneer je ze niet meer nodig hebt. In mijn omgeving zijn vele van zulke gaten.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”