Kogeldruk auto en nieuwe caravan

Plaats reactie
Eendenreet
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 21 jun 2023 13:48

Kogeldruk auto en nieuwe caravan

Bericht door Eendenreet » wo 21 jun 2023 14:01

Ik ben helemaal nieuw in caravans en we zijn momenteel op zoek naar onze eerste caravan.

We hebben momenteel een auris met een Max trekgewicht van 1300kg. Hier zoeken we natuurlijk onder of gelijk aan.
De Kogeldruk is maximaal 55kg.

Nu zijn we aan het kijken naar een chateau calista 450 en hobby 450. De eerste heeft een Max kogeldruk van 60kg.

Kan ik de calista nu schrappen van m’n lijst? En betekend dit dat ik dus nooit fietsen voorop de caravan kan meenemen?
Laatst gewijzigd door Eendenreet op wo 21 jun 2023 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Locatie Midden limburg

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1890
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Kogeldruk auto en nieuwe caravan

Bericht door RichTrip » wo 21 jun 2023 14:08

Nee hoor, dat hoeft niet. Je kan zelfs een fiets of fietsen voorop hebben, maar dat moet je wel compenseren met wat meer gewicht achter de as van de caravan. Anders wordt de kogeldruk te hoog (voor zowel de caravan als voor de auto). Maar als je er iets boven zit (tot 70 kilo), dan is dat niet meteen een groot probleem hoor.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Kogeldruk auto en nieuwe caravan

Bericht door Gerardo » wo 21 jun 2023 16:25

Mag ik je er op wijzen dat het een gevaarlijk trucje is om op die manier met je kogeldruk te spelen. Topic starter zou de indruk kunnen krijgen dat je dit spelletje kunt doorvoeren zolang je binnen de limieten van de technisch maximum massa en kogeldruk blijft. Het risico op slingeren neemt toe naarmate je massa voor de caravan wielen gaat compenseren met massa achter de caravan wielen. De enige juiste methode is de bulk van het gewicht boven de as, en dan kogeldruk creëren met spullen in de caravan voor de as. M.A.W het beladen moet maximaal rond het kantelpunt boven de caravan wielen gebeuren.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16330
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kogeldruk auto en nieuwe caravan

Bericht door Jan van Vijven » wo 21 jun 2023 16:37

Je kan ook spullen van voor naar de auto transporteren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2042
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Kogeldruk auto en nieuwe caravan

Bericht door doubleyou » wo 21 jun 2023 18:49

Ik ben het eens met Gerardo.

Ik zou eerst eens van beide caravans bij de dealer de kogeldruk in lege toestand laten wegen. Dan heb je een idee. Daarnaast is het ook van belang of het vaste bed met laadruimte voor of achter zit.
Fietsen op de dissel levert al snel aardig wat extra kogeldruk op. Op caravantrekker.nl kan je de kogeldruk van de caravan aanpassen aan de echte waarde en dan kan je ook met de verdeling van het gewicht spelen, door o.à fietsen op de dissel toe te voegen. Kan een goede indicatie geven.

Overigens vindt ik het vreemd dat Chateau maximaal 60 kilo kogeldruk opgeeft. De richtlijn is 5-7 % van het totaalgewicht. Dat zou bij 1300 kilo op 65-90 kilo komen. Als je op 70 kilo uitkomt lijkt het me overigens geen probleem voor zowel auto/trekhaak of caravan.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Kogeldruk auto en nieuwe caravan

Bericht door Gemineye » wo 21 jun 2023 21:15

Beide caravans die je noemt kunnen prima een kogeldruk van 75 kg ofzo aan hoor. Ik zou dat zelf ook ongeveer aanhouden voor dit formaat caravan.

Fietsen op caravan zou mijn laatste optie zijn, precies om de reden die Gerardo ook al noemt. Ik zet ze altijd op de auto! Is dat geen optie? Het is vaak al een hele kunst om je caravan niet te overbeladen, maar als je er fietsen aan gaat hangen gaat het wel hard natuurlijk.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kogeldruk auto en nieuwe caravan

Bericht door dieseltijger » wo 21 jun 2023 22:06

Begin eerst eens de kogeldruk vast te stellen met een lege caravan - zoals doubleyou voorstelt. Ik heb het niet bewust gedaan, maar vanaf het begin af aan de fietsen al op het dak van de auto vervoerd: We moesten vier fietsen vervoeren (eis 1), en ter plekke wilden we ook de mogelijkheid hebben om fietsen te transporteren naar een locatie verderop om daar met z'n allen te fietsen (eis 2). Logische oplossing was het autodak.

Met een caravan achter de auto blijft er van de stroomlijning toch niets over, en de massaverhouding caravan - auto werd tevens in gunstige zin beinvloed. Daarnaast hoefden er geen gaten geboord te worden in de caravan - met alle voordelen van dien. Eindresultaat is dat we het laadvermogen ondanks een mover met accu {40 kg) en een bankairco (25 kg) dus nooit volledig hoefden te benutten. Nadeel: je moet die fietsen hoog tillen. Het leeuwendeel van de bagagemassa zit bij ons boven de as: vreterijen (bankkast en koelkast). tuinstoelen zitten onder het bed voor, tafel en voortent zitten in de achterbak. Ik vul het watersysteem (volle boiler dus) en de watertank in de disselkast is ongeveer voor de helft gevuld (7 liter oid) voor de broodnodige koffie, toiletspoelinkjes en koken onderweg.

We komen zo uit op een kogeldruk van 79 kilo. Bij toeval. En eveneens bij toeval is er ongeveer 70 kg verplaatst van de caravan naar de auto. Maar dat kan alleen als je een redelijke bagageruimte hebt.
Speel ze!
Laatst gewijzigd door dieseltijger op wo 21 jun 2023 22:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gerrie
Berichten: 1409
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Kogeldruk auto en nieuwe caravan

Bericht door Gerrie » wo 21 jun 2023 22:10

Misschien ook verstandig om op caravantrekker eens een berekening te maken van de auto’s met een 1300 kg caravan. U weet dan ongeveer wat u kan verwachten van zo’n combinatie.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Eendenreet
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 21 jun 2023 13:48

Re: Kogeldruk auto en nieuwe caravan

Bericht door Eendenreet » do 22 jun 2023 09:18

Dank voor jullie reactie. Fietsen is ook niet perse een must.
Viel me alleen op dat mijn auto maar Max 55kg Kogeldruk aankan. Dus als dat beperkt blijft tot 70kg is dat nog oké?
Locatie Midden limburg

Hermanus
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Kogeldruk auto en nieuwe caravan

Bericht door Hermanus » do 22 jun 2023 09:29

Zoals al aangegeven, check de combinatie eens op caravantrekker. Je kunt dan spelen met de gewichten, en ziet wat het resultaat daarvan is.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Kogeldruk auto en nieuwe caravan

Bericht door Gerardo » do 22 jun 2023 09:34

Officieel is dat niet ok. In de praktijk zal die +/- 20 kilo meer kogeldruk je trekhaak constuctie geen kwaad doen.
Houd de achtervering in de gaten op doorzakken met volledige belading (inzittenden + vakantie zooi) thumbup.gif
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Eendenreet
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 21 jun 2023 13:48

Re: Kogeldruk auto en nieuwe caravan

Bericht door Eendenreet » do 22 jun 2023 09:37

IMG_6104.jpeg
Verdeling
Locatie Midden limburg

Paul Vingerhoets
Berichten: 2438
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Kogeldruk auto en nieuwe caravan

Bericht door Paul Vingerhoets » do 22 jun 2023 09:48

Ik vindt persoonlijk 20 kg boven de kogeldruk van 55 kg aan de hoge kant als de auto dan ook nog afgeladen vol is zal die vrijwel zeker op zijn kont gaan hangen.

Maar zolang de gewichten wettelijk kloppen zou je er wel goed aan doen om navenant je rijstijl aan te passen.

Zijn er al reisplannen richtingen bekend?
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

NN

Re: Kogeldruk auto en nieuwe caravan

Bericht door NN » do 22 jun 2023 09:50

Vergeet niet de bandenspanning van de auto te verhogen wanneer je er een caravan achter hangt.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk


Eendenreet
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 21 jun 2023 13:48

Re: Kogeldruk auto en nieuwe caravan

Bericht door Eendenreet » do 22 jun 2023 09:57

Nee nog niet bekend. En op de afbeelding kwam ik op 10kg extra Kogeldruk. Met 2 kleine kinderen achterin.
Locatie Midden limburg

Eendenreet
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 21 jun 2023 13:48

Re: Kogeldruk auto en nieuwe caravan

Bericht door Eendenreet » do 22 jun 2023 12:23

Eendenreet schreef:
do 22 jun 2023 09:57
Nee nog niet bekend. En op de afbeelding kwam ik op 10kg extra Kogeldruk. Met 2 kleine kinderen achterin.
Kleine aanvulling, Kogeldruk is 60kg heb even de trekhaak gecontroleerd, scheelt weer iets!
Locatie Midden limburg

Gerrie
Berichten: 1409
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Kogeldruk auto en nieuwe caravan

Bericht door Gerrie » do 22 jun 2023 17:42

Zijn de prestaties voor u ook voldoende ?
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”