Kogeldruk auto en nieuwe caravan

Plaats reactie
Eendenreet
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 21 jun 2023 13:48

Kogeldruk auto en nieuwe caravan

Bericht door Eendenreet » wo 21 jun 2023 14:01

Ik ben helemaal nieuw in caravans en we zijn momenteel op zoek naar onze eerste caravan.

We hebben momenteel een auris met een Max trekgewicht van 1300kg. Hier zoeken we natuurlijk onder of gelijk aan.
De Kogeldruk is maximaal 55kg.

Nu zijn we aan het kijken naar een chateau calista 450 en hobby 450. De eerste heeft een Max kogeldruk van 60kg.

Kan ik de calista nu schrappen van m’n lijst? En betekend dit dat ik dus nooit fietsen voorop de caravan kan meenemen?
Laatst gewijzigd door Eendenreet op wo 21 jun 2023 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Locatie Midden limburg

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1890
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Kogeldruk auto en nieuwe caravan

Bericht door RichTrip » wo 21 jun 2023 14:08

Nee hoor, dat hoeft niet. Je kan zelfs een fiets of fietsen voorop hebben, maar dat moet je wel compenseren met wat meer gewicht achter de as van de caravan. Anders wordt de kogeldruk te hoog (voor zowel de caravan als voor de auto). Maar als je er iets boven zit (tot 70 kilo), dan is dat niet meteen een groot probleem hoor.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Kogeldruk auto en nieuwe caravan

Bericht door Gerardo » wo 21 jun 2023 16:25