Welke krik voor reservewiel
Welke krik voor reservewiel
Na de tip van Chris enige tijd geleden;
Kwam vandaag de vraag, tja leuk en mooi zo'n reservewiel, maar waar krik je dan de handel mee op.... Hmmm, goede vraag, ooit zo'n potkrikje gehad maar dat was veel te laag. Een krik zit er niet bij. Maar wat is nu een geschikte krik om die caravan omhoog te krijgen [mits je al op een veilige plek bent beland]???
Wat hebben jullie? Of maar bellen voor hulp.... [en lang wachten....]
Kwam vandaag de vraag, tja leuk en mooi zo'n reservewiel, maar waar krik je dan de handel mee op.... Hmmm, goede vraag, ooit zo'n potkrikje gehad maar dat was veel te laag. Een krik zit er niet bij. Maar wat is nu een geschikte krik om die caravan omhoog te krijgen [mits je al op een veilige plek bent beland]???
Wat hebben jullie? Of maar bellen voor hulp.... [en lang wachten....]
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: Welke krik voor reservewiel
De schaarkrik van mijn auto..
Wel een keer passen of dat kan.
Bij mijn hut zat een garagekrik als je de optie reservewiel aanvinkte.
Groot zwaar lel...blijft thuis dus
Wel een keer passen of dat kan.
Bij mijn hut zat een garagekrik als je de optie reservewiel aanvinkte.
Groot zwaar lel...blijft thuis dus
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Welke krik voor reservewiel
De 3008 heeft geen reservewiel, dus ik vraag me af of er wel een krik geleverd is... En dan is de vraag of die schaarkrik inderdaad past en veilig genoeg hoogte krijgt.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: Welke krik voor reservewiel
Schaarkrik onder de as of net achter het wiel.
Schaarkrik heeft veel meer hoogte dan een ordinaire potkrik.
Er zijn een soort u beugels te koop voor een potkrik.
En er bestaat een oranje..Kojack die wel hoogte heeft.
Schaarkrik heeft veel meer hoogte dan een ordinaire potkrik.
Er zijn een soort u beugels te koop voor een potkrik.
En er bestaat een oranje..Kojack die wel hoogte heeft.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 11222
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Welke krik voor reservewiel
Kan tot 2 ton tillen, bere-stabiel, weinig kracht vereist om te krikken en je hoeft geen beugeltjes te priegelen. Op marktplaats vanaf 10,- gesignaleerd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Welke krik voor reservewiel
Gelijk 1/4 kofferbak auto vol..
Plus deze moeten goed kunnen rollen anders werkt het niet ( dat is hoe hij ontworpen is )
Dus goeie schaar of potkrik kopen.
Plus deze moeten goed kunnen rollen anders werkt het niet ( dat is hoe hij ontworpen is )
Dus goeie schaar of potkrik kopen.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Welke krik voor reservewiel
Potkrikje, 1,5 ton en wat plankjes voor de hoogte.
Tip: krijg je een lekke band en heb je een reservewiel, leg het reservewiel voor de lekke band en rijd erop. Nog ff iets omhoog en wisselen. Scheelt een hoop gekruip en pomp/draaiwerk.
Tip: krijg je een lekke band en heb je een reservewiel, leg het reservewiel voor de lekke band en rijd erop. Nog ff iets omhoog en wisselen. Scheelt een hoop gekruip en pomp/draaiwerk.
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: Welke krik voor reservewiel
Reactie op bovenstaande, mij is ooit verteld..
Bij lekke band, rijd hem rustig helemaal op een leg, dan krik eronder en iets krikken.
Keg weg en je staat meteen super.
Scheelt hoop krikken.
Wel voor je begint de kracht van de bouten halen, dat dus niet doen alleen op het krikje.
En aangekoppeld laten voor je veiligheid.
Bij lekke band, rijd hem rustig helemaal op een leg, dan krik eronder en iets krikken.
Keg weg en je staat meteen super.
Scheelt hoop krikken.
Wel voor je begint de kracht van de bouten halen, dat dus niet doen alleen op het krikje.
En aangekoppeld laten voor je veiligheid.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
- dieseltijger
- Berichten: 11222
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Welke krik voor reservewiel
Fout. Een schaar- of potkrik valt door de smalle basis snel om. Ik heb bij de Toyota een schaarkrik. Inderdaad het is verre van compact - maar ik heb bij aanschaf van de auto gelet op bruikbaarheid: 510 liter kofferbak is ruim voldoende. Ook op vakantie.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Welke krik voor reservewiel
Zo'n gelijke als jij hier laat zien heb ik er dus uitgegooid.
Lomp, zwaar, ruimtevreter etc.
Schaarkrik van de auto werkt ook bij mij.
De kop past om het chassis.
Als je gaat krikken moet wel alles opvoeding handrem staan idd...
En niet scheef...maar goed rechtop onder het chassis.
Dan gebeurt er niks hoor.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Welke krik voor reservewiel
Lomp en zwaar eruit om vervolgens met zand je kogeldruk opvoeren???
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- dieseltijger
- Berichten: 11222
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Welke krik voor reservewiel
Ik dacht dat Volvo's zo ruim waren.....Chris schreef: ↑za 17 jun 2023 11:00
Zo'n gelijke als jij hier laat zien heb ik er dus uitgegooid.
Lomp, zwaar, ruimtevreter etc.
Schaarkrik van de auto werkt ook bij mij.
De kop past om het chassis.
Als je gaat krikken moet wel alles opvoeding handrem staan idd...
En niet scheef...maar goed rechtop onder het chassis.
Dan gebeurt er niks hoor.
Goed, TS moet het hier maar mee doen, ik ga wat lekker naar de Schieoeversafari op de motâh in plaats van tijd te verbranden aan onzinlogica over zoiets futiels als hogere krikkunde, hihihi!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Welke krik voor reservewiel
O ja, voor andere zooi.... ruim zat.
Maar 2 krikken meenemen is niet nodig als de schaarkrik goed werkt.
( wel het nadeel dat die andere zooi eerst de kofferbak uitmoet om bij de krik te komen..... nadeel als je van plan bent om een lekke band te krijgen.)
Altijd wel de voorwaarde....Auto en hut goed op de handrem.
Reserveband als eerste pakken, wielmoeren lossen, dan een keg oprijden, achteruit! en dan pas gaan krikken...
Liefst het reservewiel onder een chassisbalk leggen...
Dan pas wisselen...
Als je de kans hebt is het uitdraaien van de steunen aan de andere kant ook nog extra stabilisatie...neuswiel kan je ook nog bedenken, maar die 3 laatste doe ik niet.
Wel opletten dat er geen ruig sjor en duwwerk nodig is om de wielen te wisselen.
Als je trouwens opgekrikt bent vanaf een keg, heb je al ongeveer de hoogte van het reservewiel.
Wielmoeren staal aantrekken met 120 Nm... en na een 50-100 km nogmaals natrekken.
En.. Voor het wegrijden de bandenspanning controleren..Xiaomi pompje ligt naast de krik en de proppen.
Maar 2 krikken meenemen is niet nodig als de schaarkrik goed werkt.
( wel het nadeel dat die andere zooi eerst de kofferbak uitmoet om bij de krik te komen..... nadeel als je van plan bent om een lekke band te krijgen.)
Altijd wel de voorwaarde....Auto en hut goed op de handrem.
Reserveband als eerste pakken, wielmoeren lossen, dan een keg oprijden, achteruit! en dan pas gaan krikken...
Liefst het reservewiel onder een chassisbalk leggen...
Dan pas wisselen...
Als je de kans hebt is het uitdraaien van de steunen aan de andere kant ook nog extra stabilisatie...neuswiel kan je ook nog bedenken, maar die 3 laatste doe ik niet.
Wel opletten dat er geen ruig sjor en duwwerk nodig is om de wielen te wisselen.
Als je trouwens opgekrikt bent vanaf een keg, heb je al ongeveer de hoogte van het reservewiel.
Wielmoeren staal aantrekken met 120 Nm... en na een 50-100 km nogmaals natrekken.
En.. Voor het wegrijden de bandenspanning controleren..Xiaomi pompje ligt naast de krik en de proppen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Welke krik voor reservewiel
Ik krijg mijn caravan altijd waterpas, zo staat hij veel stabieler. Daarvoor heb ik gewoon schaarkrikjes in gebruik. Zijn relatief ligt, klein en sterk. Het opkrikken is soms wat lastig als je dicht bij de grond zit.
Soms moet het wiel wel echt van de grond om waterpas te komen, geen probleem voor die krik.
Soms moet het wiel wel echt van de grond om waterpas te komen, geen probleem voor die krik.
Re: Welke krik voor reservewiel
Gelukkig, en vergeet je krik niet mee te nemen op de solexdieseltijger schreef: ↑za 17 jun 2023 11:16Ik dacht dat Volvo's zo ruim waren.....Chris schreef: ↑za 17 jun 2023 11:00
Zo'n gelijke als jij hier laat zien heb ik er dus uitgegooid.
Lomp, zwaar, ruimtevreter etc.
Schaarkrik van de auto werkt ook bij mij.
De kop past om het chassis.
Als je gaat krikken moet wel alles opvoeding handrem staan idd...
En niet scheef...maar goed rechtop onder het chassis.
Dan gebeurt er niks hoor.
Goed, TS moet het hier maar mee doen, ik ga wat lekker naar de Schieoeversafari op de motâh in plaats van tijd te verbranden aan onzinlogica over zoiets futiels als hogere krikkunde, hihihi!
Porsche + Tabbert
Re: Welke krik voor reservewiel
Ik heb ruimte genoeg dus heb ik ook een zelfde krik bij me net als dieseltijger, maar ik heb hem (nu) niet meer nodig nu ik E&P heb en ik heb hem ooit nog maar 1x gebruikt en dat was voor een ander te helpen.....nee niet PD om zijn platdak van de carpoort mee te tillenChris schreef: ↑za 17 jun 2023 11:00
Zo'n gelijke als jij hier laat zien heb ik er dus uitgegooid.
Lomp, zwaar, ruimtevreter etc.
Schaarkrik van de auto werkt ook bij mij.
De kop past om het chassis.
Als je gaat krikken moet wel alles opvoeding handrem staan idd...
En niet scheef...maar goed rechtop onder het chassis.
Dan gebeurt er niks hoor.
Caravan die getrokken wordt door een auto
- dieseltijger
- Berichten: 11222
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Welke krik voor reservewiel
Wat doe je weer ingewikkeld over simpele zaken Chris.Chris schreef: ↑za 17 jun 2023 11:23O ja, voor andere zooi.... ruim zat.
Maar 2 krikken meenemen is niet nodig als de schaarkrik goed werkt.
( wel het nadeel dat die andere zooi eerst de kofferbak uitmoet om bij de krik te komen..... nadeel als je van plan bent om een lekke band te krijgen.)
Altijd wel de voorwaarde....Auto en hut goed op de handrem.
Reserveband als eerste pakken, wielmoeren lossen, dan een keg oprijden, achteruit! en dan pas gaan krikken...
Liefst het reservewiel onder een chassisbalk leggen...
Dan pas wisselen...
Als je de kans hebt is het uitdraaien van de steunen aan de andere kant ook nog extra stabilisatie...neuswiel kan je ook nog bedenken, maar die 3 laatste doe ik niet.
Wel opletten dat er geen ruig sjor en duwwerk nodig is om de wielen te wisselen.
Als je trouwens opgekrikt bent vanaf een keg, heb je al ongeveer de hoogte van het reservewiel.
Wielmoeren staal aantrekken met 120 Nm... en na een 50-100 km nogmaals natrekken.
En.. Voor het wegrijden de bandenspanning controleren..Xiaomi pompje ligt naast de krik en de proppen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Welke krik voor reservewiel
Ok... ik blijf een beetje veiligheids freak...zal wel door mn oude loopbaan komen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16335
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Welke krik voor reservewiel
Met een soldeerbout achter een bureau knutselen… kom eens met mij mee, dan weet je pas hoe belachelijk veiligheid doorgevoerd wordt.
Dat is niet even een checklist afraffelen.
Een bandje wisselen is ongeveer het zelfde als je kont afvegen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat is niet even een checklist afraffelen.
Een bandje wisselen is ongeveer het zelfde als je kont afvegen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Welke krik voor reservewiel
Als je geen schijtpapier hebt word en band wisselen net zo lastig zonder krik
Re: Welke krik voor reservewiel
Jan...
Vliegtuig industrie en maintenance doet daar zeker niet voor onder hoor..
Maar goed...een gewaarschuwd poppetje.....etc etc..
Vliegtuig industrie en maintenance doet daar zeker niet voor onder hoor..
Maar goed...een gewaarschuwd poppetje.....etc etc..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Welke krik voor reservewiel
Ik kan de Kojack krik aanbevelen. Hiermee kom je zeker voldoende hoog. Ook als je een reservewieldrager onder de auto hebt.
De steunpunten kunnen simpel onder het chassis worden geschroefd. Alleen bij mij moest ik een stukje van de rubber spatlap snijden om er beter bij te kunnen.
Zie: https://www.obelink.nl/kojack-hydrauli ... nkrik.html
De steunpunten kunnen simpel onder het chassis worden geschroefd. Alleen bij mij moest ik een stukje van de rubber spatlap snijden om er beter bij te kunnen.
Zie: https://www.obelink.nl/kojack-hydrauli ... nkrik.html
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes.
- dieseltijger
- Berichten: 11222
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Welke krik voor reservewiel
Welnee. We hebben het hier gewoon over caravans. Overdrijf niet door constant simpele dingen heel ingewikkeld te vertellen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Welke krik voor reservewiel
Ook hier de Kojack krik, ideaal. Zelf heb ik een hulpstukje gemaakt voor de auto.
Het grote nadeel van een garagekrikje is dat de ondergrond vlak en hard moet zijn omdat de wieltjes bij het heffen moeten kunnen rollen.
Het grote nadeel van een garagekrikje is dat de ondergrond vlak en hard moet zijn omdat de wieltjes bij het heffen moeten kunnen rollen.
Re: Welke krik voor reservewiel
Denk dat Kojack hier niet zal gaan.
De mover zit achter de wielen.
Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
De mover zit achter de wielen.
Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk