EMUK Arilift ervaringen

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 139
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

EMUK Arilift ervaringen

Bericht door stj63 » do 8 jun 2023 23:58

Vorige week voor de 2e keer in een paar jaar tijd tegen het probleem aangelopen dat het niet lukte om m'n caravan met de mover achteruit op een keg te rijden. Niet recht achteruit en ook niet in een draaiende beweging. Mijn ervaring is dat dit vooral voorkomt als de ondergrond dermate scheef is dat caravan overhangt en er een onbalans optreedt m.b.t. tot de gewichtsverdeling tussen het linker en rechter wiel. Uiteraard kan het ook zo zijn dat de mover niet krachtig genoeg is of de accu zijn beste tijd heeft gehad :). Waar ik me aan stoorde is dat ik de caravan nu noodgedwongen zodanig moest positioneren dat ik me daar niet echt blij van werd.

Ik heb me wat verdiept in de Air levelers. De FlatJack valt voor mij af. De constructie daarvan geeft mij niet heel veel vertrouwen voor de lange termijn. De Emuk Airlift daarentegen ziet er een stuk steviger en robuuster uit. Ook heb ik een draadje gevolgd op dit forum waar leden zelf aan de slag zijn gegaan om een dergelijk systeem te maken. Helaas ben ik daarin niet handig genoeg en zal ik me moeten beperken tot het vullen van een winkelmandje in een online shop :).

Heeft iemand ervaring met het Airlift systeem van Emuk? Op YT heb ik wel gezien dat er ook nadelen aan zitten. Zo zijn de randen van de gele metalen delen blijkbaar nogal scherp zodat, als je niet goed richt, je band lek zou kunnen rijden als je eroverheen rijdt.

Tips en suggesties welkom.
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8039
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: EMUK Arilift ervaringen

Bericht door VIP » vr 9 jun 2023 07:15

Houdt er rekening mee dat je op een luchtkussen gaat staan en de caravan dus meer gaat bewegen.

Daarnaast blijft het ventiel de zwakste schakel van het geheel bij het oprijden.

Zie dit filmpje: vanaf 2:34 ....

http://www.youtube.com/watch?v=5h64ZfMzaCM

Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: EMUK Arilift ervaringen

Bericht door Gemineye » vr 9 jun 2023 07:47

Hm, het lijkt mij niks. Blijft te wiebelig naar mijn idee. Maar goed; geen ervaring.

Ik heb nog wel eens de caravan op gekrikt aan een kant en dan iets onder het wiel gelegd als het met mover niet lukte. Werkt prima.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: EMUK Arilift ervaringen

Bericht door Daphne » vr 9 jun 2023 09:43

stj63 schreef:
do 8 jun 2023 23:58


Tips en suggesties welkom.

Zorg ervoor dat de mover het wel kan. Afstelling, nieuwe accu of iets dergelijks. De mover moet ook bij ongelijk terrein een keg op kunnen rijden.
Voor de prijs van de Emuk airlift kun je een knappe nieuwe accu kopen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: EMUK Arilift ervaringen

Bericht door Micky » vr 9 jun 2023 10:32

Daphne schreef:
stj63 schreef:
do 8 jun 2023 23:58


Tips en suggesties welkom.

Zorg ervoor dat de mover het wel kan. Afstelling, nieuwe accu of iets dergelijks. De mover moet ook bij ongelijk terrein een keg op kunnen rijden.
Voor de prijs van de Emuk airlift kun je een knappe nieuwe accu kopen.
Dit dus, elke mover moet dat kunnen hier is gewoon iets niet in orde


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: EMUK Arilift ervaringen

Bericht door Jan van Vijven » vr 9 jun 2023 10:39

Onbalans… dat is voor het eerst dat dit als argument bedacht is voor dit.

Koop een nieuwe accu en klaar, jou oplossing slaat nergens op, waar heb je anders een mover voor??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 139
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

EMUK Arilift ervaringen

Bericht door stj63 » vr 9 jun 2023 12:17

(Aangepast wegens onnodig quoten, lees even de spelregels)

Wat is er zo vreemd aan 'onbalans'? Als jij met beide benen op de grond staat, je linkerbeen op een steen zet waardoor je scheef komt te staan en je bovenlichaam meer naar rechts buigt, dan komt er toch ook meer gewicht op je rechterbeen dan op je linkerbeen? Volgens mij is dat met een caravan niet anders. De mover aan de zijde van het wiel dat lager staat, moet meer gewicht verplaatsen dan het wiel aan de andere kant. Ik ben geen natuurkundige maar als je flink scheef staat kan dat volgens mij toch een behoorlijk verschil maken.

Onder normale omstandigheden functioneert de mover prlma. Ook thuis op de oprit waarbij eerst een verlaagde stoeprand moet worden genomen, neemt ie zonder problemen. Ook thuis op een keg rijden is geen probleem en in de meeste gevallen op de camping ook. Toch heb ik het nu al een paar keer meegemaakt dat het op de camping niet lukt. Voor die gevallen zoek ik naar een oplossing.
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: EMUK Arilift ervaringen

Bericht door Jan van Vijven » vr 9 jun 2023 12:32

Kom op zeg, jou caravan is echt niet meer in onbalans dan bij vele onder ons…

De oorzaak zit NIET in onbalans, indien dit zo zou zijn dan zie je de caravan met het blote oog op één zij hangen.
Als de helling te veel voor je mover is dan slipt die of gaat in overload, als je thuis een stoepje kan nemen dan gaat dat ook op een keg.
Jou misère duid op een technisch mankement of gewoon een veel te lichte mover voor die hut.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2051
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: EMUK Arilift ervaringen

Bericht door doubleyou » vr 9 jun 2023 12:35

Ik begrijp de opmerkingen hierboven wel. Je hebt dit al een paar keer meegemaakt, geef je aan. Dan is er volgens mij toch iets mis. Een mover moet ook als de caravan schuin staat (onbalans zoals jij het noemt) de caravan gewoon op de keg kunnen rijden. Anders zouden toch veel meer mensen met deze klacht moeten komen? Ik zou ‘m toch eens na laten kijken door de dealer. Er kan bij een mover van een aantal jaar oud natuurlijk altijd iets mis zijn. Wellicht staat de mover iets te ver van het wiel af. En de accu (laten) checken is ook zinvol. Succes!
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

myalexx
Berichten: 1193
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: EMUK Arilift ervaringen

Bericht door myalexx » vr 9 jun 2023 13:18

Toen wij de mover lieten plaatsen zij het mover montage bedrijf, wij houden altijd rekening met een marge.
Ze adviseren een mover te nemen welke iets van 300kg meer aan kan dan de caravan weegt.

De mover fabrikanten geven namelijk altijd een te gunstig gewicht aan, maar als je op een leg van 21% ofzo wilt oprijden moet je ook een overcapaciteit hebben.

Ik zeg niet dat het bij jou het geval is, maar er bestaat een mogelijkheid dat je mover net iets te zwak is voor de caravan.

Reed het altijd prima met deze caravan, lekker accu vervangen.

Dat zware lor eruit en een lifepo4 accu nemen van bijvoorbeeld Victron.
Weegt niks en levert tot de laatste % vol vermogen.

Vergelijk het maar met een slechte accu je auto starten.. gaat ook niet altijd erg soepel.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 139
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: EMUK Arilift ervaringen

Bericht door stj63 » vr 9 jun 2023 19:49

Dank voor jullie reacties :). Ondertussen gaat het meer over de mover dan over de EMUK Airlift maar ok, ik snap het wel.

De mover zelf zal het probleem niet zijn. Dit is een hydraulische Simpark HD voor caravans tot 2.500kg. Op een helling van 20% maximaal 2.000kg. M'n caravan weegt ongeveer 1.750kg als we onderweg zijn. Onder normale omstandigheden gaat alles goed. Met 1 of 2 wielen een keg oprijden als de begin situatie niet extreem verschilt is geen probleem. Staat een wiel al in een behoorlijke put en moet ie eerst van daaruit omhoog en dan de keg op tot maximale hoogte, dan heb ik het nu 2x gehad dat dit niet lukte. Ik ben overigens niet de enige waarbij dit speelt. Op Youtube zijn genoeg filmpjes te vinden van mensen die hetzelfde probleem ervaren. Gelukkig niet altijd, meestal gaat het goed :).
Voor de situaties waarbij het echt niet lukt overweeg ik een EMUK Airlift aan te schaffen. Ik heb ook overwogen om een E&P LevelC systeem te laten installeren maar gelet op de prijs twijfel ik of dat nog zinvol is op een caravan van 11 jaar oud. Overigens lees ik in veel reacties commentaren die betrekking hebben op prijzen maar dat is iets wat mij van een aanschaf niet zou weerhouden. Ik heb meer plezier van gemak onderweg dan van centen op de bank.

Nu staat er voor de mover nog een Optima Yellow Top 55Ah AGM accu (6 jaar oud) onder het bed. Deze ga ik sowieso vervangen door een A merk LifePO4 accu maar ik vrees dat dat mijn probleem niet geheel zal oplossen. Ik verwacht af en toe toch situaties tegen te komen waarbij de mover het laat afweten en ik m'n caravan moet positioneren op een manier die niet mij voorkeur heeft.
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

joswal
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 14 aug 2013 12:49

Re: EMUK Arilift ervaringen

Bericht door joswal » vr 9 jun 2023 22:41

Ik gebruik al een paar jaar de emuk airlift ipv de oprijblokken. Ik vind het een handig systeem waarmee de cvn perfekt waterpas kan gezet worden. Dat de cvn meer zou wiebelen bij gebruik van de emuk heb ik nog niet gemerkt. De emuk is sterk en robuust uitgevoerd. Ook wat dat betreft ervaar ik geen probleem. Voor mij blijft dit een goede en handige aankoop.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

EMUK Arilift ervaringen

Bericht door Jan van Vijven » vr 9 jun 2023 22:52

Ik begrijp je ongemak wel en ook dat je naar iets op zoek bent om dit op lossen.
Voor mij is het niets, het duurt te lang en ik vind het te kwetsbaar. Die mover moet dat gewoon kunnen…

En ach, wij nemen ook wel eens een heuveltje zonder problemen. Zelfs twee keggen lachen we om.
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

blanckat
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 19 feb 2018 16:37

Re: EMUK Arilift ervaringen

Bericht door blanckat » ma 24 jul 2023 20:57

bedenk ook even dat je een LUCHTkussen gaat gebruiken. De druk in het kussen (en dus de hef-hoogte) is afhankelijk van de temperatuur. In een koude nacht zou je wel eens het halve gewicht van de caravan op 2 uitdraaisteunen kunnen krijgen, en daar is een caravan niet voor gebouwd.
Adria 512UP met Honda CRV ervoor

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”