Apple CarPlay gebruikers; gebruik je Kaarten of Google Maps?

Systemen en aanverwante zaken.

Gebruik je Kaarten of Google Maps voor navigatie?

Ik gebruik Apple Kaarten
12
20%
Ik gebruik Google Maps
24
41%
Ik gebruik een andere navigatie-app
23
39%
 
Totaal aantal stemmen: 59

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Apple CarPlay gebruikers; gebruik je Kaarten of Google Maps?

Bericht door Daphne » ma 5 jun 2023 09:27

Micky schreef:
ma 5 jun 2023 08:49
Ik gebruik de tomtom app op de telefoon, die bevalt me het beste, somd gebruik ik kaarten, in grote steden als je loopt, scant hij de gebouwen en weet je zo direct te vertellen welke kant je op moet lopen, super handig
Werkt TomTom app anders dan Kaarten van Apple? Die zijn ook van TomTom. (software dingetje?)
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3528
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Apple CarPlay gebruikers; gebruik je Kaarten of Google Maps?

Bericht door troapel » ma 5 jun 2023 11:06

Daphne schreef:
ma 5 jun 2023 09:23
Ik weet niet beter dan dat Carplay draadloos werkt, zowel op m'n huidige als mijn vorige auto. Werkt voor iOS en ook voor Android volledig draadloos.

Misschien omdat ik ook draadloos laden in de auto heb? weenie.gif scratch.gif
Bij mij moet de telefoon ook met een draadje verbonden zijn met de auto om CarPlay (of Android Auto) te kunnen gebruiken.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Apple CarPlay gebruikers; gebruik je Kaarten of Google Maps?

Bericht door Micky » ma 5 jun 2023 11:24

Daphne schreef:
ma 5 jun 2023 09:27
Micky schreef:
ma 5 jun 2023 08:49
Ik gebruik de tomtom app op de telefoon, die bevalt me het beste, somd gebruik ik kaarten, in grote steden als je loopt, scant hij de gebouwen en weet je zo direct te vertellen welke kant je op moet lopen, super handig
Werkt TomTom app anders dan Kaarten van Apple? Die zijn ook van TomTom. (software dingetje?)
Ja totaal anders, de tomtom app is echt veel fijner vind ik

overigens heb ik ook draadloos laden in de auto maar carplay werkt bij mij ook alleen bedraad.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1952
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Apple CarPlay gebruikers; gebruik je Kaarten of Google Maps?

Bericht door mrbullmastiff » ma 5 jun 2023 22:24

Ik gebruik regelmatig Apple kaarten soms afgewisseld met Waze via CarPlay in de auto. De BMW routeplanner gebruik ik nog altijd vaker dan de CarPlay toepassing, ik vind de originele navigatie beter dan de CarPlay opties.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Rivanov
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 31 jul 2022 10:07
Contacteer:

Re: Apple CarPlay gebruikers; gebruik je Kaarten of Google Maps?

Bericht door Rivanov » za 22 jul 2023 15:51

troapel schreef:
vr 2 jun 2023 14:44
Ik heb beide apps, maa gebruik normaal gesproken eigenlijk altijd de TomTom van de auto zelf. Mocht ik een keer via CarPlay navigatie willen gebruiken pak ik eigenlijk altijd automatisch Google Maps. Met Apple Kaarten heb ik bar weinig ervaring.

Maar Apple Kaarten is TomTom? scratch.gif
Voorheen wel. Nu niet meer. Apple rijdt zelf rond en maakt z’n eigen kaarten.
‘21 BMW 118i M-Sport | Skyscraper Grey | Mocha Dacota Leder | Panoramadak | Harman Kardon Surround System :: Caravanloos

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Apple CarPlay gebruikers; gebruik je Kaarten of Google Maps?

Bericht door janoniem » za 22 jul 2023 18:25

Ik gebruik de Mazda navigatie bij korte ritjes regionaal wanneer adres bekend is en geen filegevaar dreigt (hoef ik smartphone niet bedraad aan te sluiten).
Google Maps via Carplay gebruik ik wanneer eerst een adres (winkel o.i.d.) moet worden opgezocht waarheen we dan navigeren.
Apple kaarten via Carplay pakken we wanneer langdurig genavigeerd moet worden (gebruikt minder data dan Google).
Recent heb ik de TomTom Go app beproefd maar die is weer verwijderd; je moet voor elk land kaarten downloaden, dat vond ik niet handig.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Roeland
Berichten: 256
Lid geworden op: di 26 aug 2014 22:49

Re: Apple CarPlay gebruikers; gebruik je Kaarten of Google Maps?

Bericht door Roeland » za 22 jul 2023 21:41

Ik gebruik voor korte ritjes de navigatie van de Skoda. En voor de lange Vakantie ritjes zit mijn vrouw op de telefoon op de Google maps ivm de files en rijd ik op de navigatie van de Skoda mee. Ik vind het fijn om voor me de route te kunnen zien. Vooral bij afslagen welke in dan wel of niet moet hebben. Qua reistijden kloppen ze nooit skoda is altijd snellen houd geen rekening met files volgens mij
Skoda Octavia Combi 3 1.6 TDI CR 150 PK (2016) Dethelfs Camper 460 T (2000)

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 947
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Apple CarPlay gebruikers; gebruik je Kaarten of Google Maps?

Bericht door deemster07 » za 22 jul 2023 22:10

Tijdens werk vaak Garmin en soms TomTom waarbij ik Garmin echt verschrikkelijk vind.

FM ww verkeer en alle andere tripjes.

Als we NL uit gaan altijd een TomTom op het raam en Googlemaps on the site. VW navi gebruik ik niet.
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Apple CarPlay gebruikers; gebruik je Kaarten of Google Maps?

Bericht door Daphne » di 25 jul 2023 15:53

Als TS zal ik nog eens een update geven. De afgelopen weken heb ik heel bewust Kaarten van Apple en Google Maps afwisselend gebruikt. Tijdens de vakantie hebben we voornamelijk Google Maps gebruikt. Die was toch het meest accuraat met het weergeven van files en/of omleidingen.

Enige nadeel van het gebruik van Google maps is dat ik niet vanuit m'n agenda direct het adres kan oproepen waar ik heen wil. Maar goed, klein minpuntje inmiddels omdat de andere zaken wel beter zijn geregeld.

Ik wist trouwens niet dat bij de meeste auto's alleen bedraad Carplay gebruikt kan worden. In mijn auto gaat dat draadloos, voor zowel Apple als Android. Het gaat dan ook automatisch aan als ik de auto start. Ook een puntje om op te letten als ik een nieuwe auto mag bestellen.

Wij hebben geen behoefte aan speciale caravan navigatie gehad. Google Maps deed het prima.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

JanP64
Berichten: 220
Lid geworden op: di 12 jan 2021 21:42
Locatie: ZW Drenthe

Re: Apple CarPlay gebruikers; gebruik je Kaarten of Google Maps?

Bericht door JanP64 » wo 26 jul 2023 07:59

[re.gif]
Bedraad of niet bedraad schijnt ook met de telefoon te maken te hebben.
In mijn nieuwe auto werkt carplay met mijn oude telefoon niet draadloos, met de telefoon van mijn vrouw wel.
Dethleffs C'Go 475 EL (2021) met Ventura Pacific 300 en Thule 9200

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Apple CarPlay gebruikers; gebruik je Kaarten of Google Maps?

Bericht door Daphne » wo 26 jul 2023 08:37

[re.gif]

Goed om te weten, nu nog erachter zien te komen welke auto’s draadloos CarPlay hebben, onze telefoons zijn er in ieder geval geschikt voor.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Apple CarPlay gebruikers; gebruik je Kaarten of Google Maps?

Bericht door Jan van Vijven » wo 26 jul 2023 09:26

In mijn auto alleen bedraad mogelijk.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Apple CarPlay gebruikers; gebruik je Kaarten of Google Maps?

Bericht door Morgoth » wo 26 jul 2023 09:53

[re.gif]
Bij mij ook.

Ik gebruik meestal de ingebouwde navigatie van de auto. Dit omdat ik dan de pijlen van de route in mijn head-up display in de voorruit geprojecteerd krijg. Dat is bij alle andere vormen van navigatie niet.

Maar soms, als ik dacht dat ik de weg wist maar dit achteraf niet zo bleek te zijn scratch.gif , dan geef ik een voicecommando " hé Siri navigeer naar". Dan kiest de iPhone Apple kaarten.

Heel soms kies ik Google Maps. Vooral bij wegafsluitingen in grote steden. Het grote nadeel van Maps vind ik de grote hoeveelheid informatie die wordt gezegd bij elke afslag. Niet gewoon "ga links", maar "neem de afslag naar links op de huppeldepup weg N-zoveel richting Nergenshuizen en volg deze weg zoveel kilometer" En nog fonetisch uitgesproken ook zodat je in het buitenland er helemaal geen touw aan vast kunt knopen.

De navigatie in de Mercedes is trouwens super vriendelijk: "Neem de volgende afslag, alstublieft"
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3528
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Apple CarPlay gebruikers; gebruik je Kaarten of Google Maps?

Bericht door troapel » wo 26 jul 2023 20:57

[re.gif]

Hier precies hetzelfde. CarPlay werk ook alleen bedraad en ik gebruik zelf altijd de inbouwnavigatie van de auto. Zo komen er instructies in het head-up-display en kan ik op het scherm de navigatie full-screen zien. Bij CarPlay wordt maar de helft van het beeld gevuld. Daarnaast is de navi van de auto zelf TomTom en dat bevalt perfect. Stremming/files ed worden perfect weergegeven.
Het geluid heb ik altijd uitstaan, want dat gepraat vind ik maar irritant. Ik heb op drie plekken de instructies staan (ook nog achter het stuur). Als ik dan nog verkeerd rij ben ik niet aan het opletten. awhoea.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: Apple CarPlay gebruikers; gebruik je Kaarten of Google Maps?

Bericht door Rembrandt » wo 26 jul 2023 21:35

Draadloos is vrij nieuw. Ligt vooral aan de auto-unit.
Bij VAG heb je de zgn MIB3 nodig.
Ik heb in mijn Tiguan van januari 2020 een MIB2,5 en dus niet draadloos.
Ik geloof dat het ook te maken heeft met de 5Ghz Wifi band, dus dat kan weer invloed hebben op de telefoon. Maar dat kan iets van “klok en klepel” zijn van mijn kant. mrgreen.gif

Ik heb afgelopen dagen Apple Carplay met maps meerdere keren vervloekt.
Moest door omstandigheden “even” op en neer naar huis vanaf de camping in Saarburg. Maar Maps miste verkeersopstoppingen, miste een omleiding, zat fout bij een afslag. Ook bellen tijdens het navigeren was vreselijk irritant. Navigatie was niet te volgen (ging steeds terug naar het telefoonscherm) en één keer viel heel Carplay uit. :oops:
Het is dat het VW systeem voor nog veel meer frustratie zorgt……..
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

R_S_P
Berichten: 196
Lid geworden op: za 31 mei 2008 17:31
Locatie: Prov.Utrecht

Re: Apple CarPlay gebruikers; gebruik je Kaarten of Google Maps?

Bericht door R_S_P » wo 26 jul 2023 23:17

[re.gif] ik heb zelf ook een tiguan 2018 en heb totaal geen minpunten met de VW navigatie, heb Apple CarPlay en heb verschillende systemen geprobeerd, zoals kaarten, Google maps, Waze en anwb onderweg, maar allemaal vreselijk, geef mij dus maar de navigatie die in de auto zit.
MET MIJN GEDACHTEN ERGENS ANDERS, BEN IK ALTIJD OVERAL.
Fendt Saphir 465 MY2021/ VW Tiguan 1.4 4-Motion High-Line

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”