Vocht speurtocht - Beyerland Sprinter 350DD

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
Cvs
Berichten: 2
Lid geworden op: do 1 jun 2023 07:16

Vocht speurtocht - Beyerland Sprinter 350DD

Bericht door Cvs » do 1 jun 2023 09:11

Ha mede forummers,

Ik hoop dat jullie kennis en ervaring mij verder kunnen helpen in het raadsel waar ik tegenaan ben gelopen.
Afgelopen april zijn we de trotse eigenaren van ons dotje (Beyerland Sprinter 350-DD) geworden en ben ik bij thuiskomst enthousiast begonnen met het uit elkaar trekken van het interieur, deze zou ik graag opfrissen en moderniseren zodat we er in juli mee op stap kunnen. Bij een fikse regenbui drie weken geleden zagen we uit een van de schroefgaatjes onder het raam wat vocht druppelen en zoals verwacht komt er onder het vinyl een flinke vochtplek tevoorschijn.

Mijn eerste vraag:
Nu liep het vocht niet bij het raam zelf weg maar uit een van de gaatjes (van de verankering van het rolgordijntje) Hoe ver moet ik terug gaan strippen om dit op te lossen? Hebben jullie hier enig ervaring mee? Zelf denken we het raam of de rubbers te vervangen om dit op te lossen.

De vloer zal voor een deel opgelapt moeten worden. Hij voelt nog goed aan maar kleine stukjes komen los bij het prikken met schroevendraaier. Wat raden jullie aan, vloerplaat loshalen en vervangen of kan dit op een minder rigoureuze manier ook gefixt worden?
IMG_2284.jpeg
vochtplek rechts voor - door raamlekkage?
Nu het mysterie: Langs de wielkasten trekt er vocht op. Het heeft al ruim drie weken niet geregend en ook staat de caravan al sinds eind april stil. Opspattend vocht van het rijden is daarmee uitgesloten, regenwater naar mijn idee ook. Het voelt constant vochtig aan en ziet er niet uit alsof dit al een langdurig probleem is. Het lijken vrij 'nieuwe' vochtplekken/problemen.
Na woest speuren op het internet/dit forum heb ik nog geen bevredigend antwoord of zoekrichting kunnen vinden. Het liefst trek ik niet alles uit elkaar om het op te sporen, want mijn handigheid is nog niet zo vergevorderd en mijn vriend is ons woonhuis aan het renoveren waardoor de meeste klus voor dit project op mij neerkomt.
IMG_2280.jpeg
vocht wielkast 2
IMG_2282.jpeg
vocht wielkast 1
Ik hoop dat jullie mij een kant op kunnen helpen, vast bedankt voor het meedenken in elk geval!

Groetjes,
Christel
Beyerland Sprinter 350-DD

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Vocht speurtocht - Beyerland Sprinter 350DD

Bericht door dieseltijger » ma 5 jun 2023 01:12

Geen praktische ervaring, wel een paar overwegingen:
Ik zou niet te snel gaan hakken en zagen als een vloer zwakker is geworden door vocht. Wellicht kan je - na het verhelpen van de oorzaak de multiplex plaat van de vloer na droging impregneren met een dunvloeibare kunsthars. Het hardt dan uit, waardoor de verzwakking deels teruggedrongen wordt. Ik weet dat daarvoor speciale harsproducten voor zijn.

Die wielkast: Er worden rechthoekige uitsparingen in de bodemplaat gemaakt, waarna de wielkast van onderen af wordt gemonteerd, zodat de (zeg maar) kopse kanten van de rechthoekige uitsparing wordt beschermd tegen vocht. Ik denk dat de afdichting tussen de wielkast en de bodem ruimte heeft gekregen. Ik zou dus vanaf de onderzijde deze aansluiting inspecteren en zo nodig herstellen, dus idealiter: de verbinding tussen de wielkast en bodem losnemen, en dichtkitten met de juiste Sikaflex variant.

https://nld.sika.com/dms/getdocument.ge ... ampers.pdf

Wat ik ook begrepen heb - en voorzover het de oorzaak zou kunnen zijn: pas midden jaren negentig zijn er kitten gebruikt die permanent flexibel blijven en niet verdrogen.

Tweede gedachte: Niet bleu zijn: waarom niet tegen betaling en op nacalculatie basis een reparatie advies aangevraagd bij een herstelbedrijf. Ik ken er één in Leuvenheim - en die gaven mij advies hoe een schotel op het hagelbestendige dak te monteren. Dus jouw verzoek zou omvatten: een inspectie, een advies en uitgebreide mondelinge toelichting hoe dit aan te pakken (vandaar op nacalculatie). Waarom zouden ze het niet doen als ze voor hun advies betaald worden?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Cvs
Berichten: 2
Lid geworden op: do 1 jun 2023 07:16

Re: Vocht speurtocht - Beyerland Sprinter 350DD

Bericht door Cvs » di 6 jun 2023 17:45

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antw!
Ontzettend fijn om zo op afstand even iemand te hebben die meekijkt.

Ik ga hier even onder de caravan liggen om te bekijken hoe de wielkast gemonteerd is om en of ik hier in de juiste richting zit. Wat me wel opviel is dat de plekken vochtig blijven lijken, ook nu er echt al een flinke tijd geen water is gevallen of op een ander manier in de buurt van de caravan is gekomen. Ga dus ook even met de vochtmeter aan de slag om te bekijken of de verkleuring in het hout misschien afkomstig is van iets anders als water, misschien een vettig iets?

Voor de donkere plek in de vloer ga ik aan de slag met de epoxy primer (https://www.mrboat.nl/mrboat-epoxy/injecteer-epoxy/) van Mister Boat welke ik na een paar uur struinen hier op het forum heb opgepikt (waarvoor dank!)

Jouw tip over het meekijken ben ik ook erg blij mee, toch eens kijken of er hier in de buurt (noordkop) ook een party zit dit ik hiervoor kan benaderen.

Bedankt!
Beyerland Sprinter 350-DD

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Vocht speurtocht - Beyerland Sprinter 350DD

Bericht door iemand » di 6 jun 2023 17:56

Je kunt met een vochtmeter bepalen waar het vochtig is en hoeveel.

En het komt van boven....

Hoe je moet meten en waarme staat op m'n onderhoudspagina onder vochtmeting.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vocht speurtocht - Beyerland Sprinter 350DD

Bericht door Chris » di 6 jun 2023 21:39

ik snap wel dat je enthousiast bent na aankoop van een caravan.
Maar veel beter was het geweest om voor de aankoop een vochtmeting te (laten) doen.
Dat is echt altijd een heel goed advies.
Nu is dat te laat ....en moet je de zaak zelf aanpakken.
Net wat Iemand... Erik... zegt..
Koop een vochtmeter bij Aliexpres, kost rond de 20 euro en spoor de lekkage, en event. andere, nog niet ontdekte vocht problemen op en pak dat aan..
Ik heb dezelfde meter als Erik..
Dit is niet zo'n vochtmeter met 2 prikpennen, dat is een destructieve meting.
Dit meet inductief... DE meetmethode voor ons carsvanners.
mijn meter.
.
Hout vocht meter.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”