Telkens stroomuitval Tabbert Help

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Dennbull
Berichten: 2
Lid geworden op: di 30 mei 2023 06:45

Telkens stroomuitval Tabbert Help

Bericht door Dennbull » di 30 mei 2023 08:44

Hallo allemaal,

Mijn naam is Dennis en ik ben nieuw op dit forum. Ik heb vorig jaar herfst een caravan gekocht, een Tabbert Diadem 560 uit 1996. Sinds vorige week woensdag éindelijk een leuk plaatsje weten te bemachtigen op een camping en hoop hier veel plezier van te gaan beleven.
Ik ben redelijk handig qua klussen, maar hetgeen waar ik weinig tot geen kennis van heb is stroom.. En laat dat nou net het probleem zijn waar ik nu tegenaan loop.
En niet onbelangrijk, dit is voor het eerst dat ik een caravan bezit dus ik ben nog heel erg lerende hoe alles werkt en hoe het allemaal loopt.

Vanuit de stroomkast op de camping ligt er dus een stroomkabel die naar de caravan gaat. Hierdoor heb ik binnen in de caravan wel stroom maar alleen de stopcontacten en de koelkast.

Bij de inkom deur zit er aan de linkerkant een display met daarop 2 schakelaars, waaronder de hoofdschakelaar. Als ik deze aanzet dan heb ik stroom voor de verlichting, pompje van de kranen etc. Maar.. Het probleem is dat de stroom hier telkens uitvalt. Soms al na enkele seconden na het aanzetten van bv een willekeurige lamp. Als er ergens iets niet goed zit waardoor de 'beveiliging' ofzo ingeschakeld.

Als ik de andere kleine schakelaar langs de hoofdschakelaar naar boven druk, dan heb ik weer stroom binnen. Maar weeral meestal voor een aantal seconden en dan springt de stroom weer uit en licht het rode lampje op waarbij staat ''Not-Ein Verbraucher <10.8V''

Zou iemand me hierbij kunnen helpen wat ik nu het beste kan doen? Of waar ik vermoedelijk het probleem zou kunnen vinden?
Er zit ook een accu in de caravan maar geen idee of dat uitmaakt?

En aangezien ik nieuw ben met caravans zou het wel fijn zijn als het beetje in Jip en Janneke taal zou kunnen haha.

Ik hoop dat ik via dit forum wat wijzer kan worden en het probleem kan fixen zodat ik met mijn kinderen er van kan gaan genieten.

:)
Bijlagen
IMG-20230529-WA0003.jpeg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Telkens stroomuitval Tabbert Help

Bericht door Chris » di 30 mei 2023 09:10

Hallo en welkom op dit informatieve forum.

En... je hebt direct een probleem..en wat voor een.
Mijn 1e vraag: Heb je een digitale multimeter...???
Dat zou erg handig zijn om wat dingen te kunnen controleren.

Het 1e wat ik denk is dat de accu ontladen is... en vermoedelijk diep ontladen is, dat is heel niet best voor die dingen, gaan ze vaak stuk van.
Maar waarom de accu ontladen is... mmmm... misschien een probleem met de omvormer...of door onwetendheid verlichting aan gelaten waardoor de accu helemaal leeg is.
Maak van die omvormer eens een foto, merk - typenr svp goed zichtbaar.
En kijk eens of je de accu ergens kan laten testen...

Als je in mijn buurt staat ( en dat denk ik niet ) dan wil ik hem ook wel testen voor je, ik heb een accutester.
Laatst gewijzigd door Chris op di 30 mei 2023 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11151
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Telkens stroomuitval Tabbert Help

Bericht door dieseltijger » di 30 mei 2023 09:34

Pak jouw auto accu, en plaats deze in de caravan. Als dat helpt ben je klaar, en wel binnen een kwartier. Of je een accu nodig hebt is een tweede. Chris kan jou hier perfecte suggesties voor doen - je moet zelf de pro's en con's afwegen van de diverse varianten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3469
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Telkens stroomuitval Tabbert Help

Bericht door troapel » di 30 mei 2023 09:36

Is het niet een optie om de accu eens los te koppelen en dan eens weer te proberen? Dan weet je ook direct of het probleem in de accu zit of niet.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Dennbull
Berichten: 2
Lid geworden op: di 30 mei 2023 06:45

Re: Telkens stroomuitval Tabbert Help

Bericht door Dennbull » di 30 mei 2023 12:23

Ik kan de accu er weleens uithalen en kijken wat deze dan doet, maar vraag me af: ik gebruik de caravan alleen op 230v want ik ga er niet mee "wildkamperen" ofzo dus altijd plekje bij de stroomkast. Dan zou ik in theorie toch geen accu nodig moeten hebben?

Dus het stroom 230v komt eigenlijk binnen in de caravan, en de transformator zet deze spanning om naar de 12v die nodig is voor binnenwerk?

En waar zou ik de transformator ergens kunnen vinden? Bepaalde unieke plek bij een Tabbert of is dat meestal bij alle caravans hetzelfde?

Multimeter zal ik eens gaan aanschaffen.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3469
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Telkens stroomuitval Tabbert Help

Bericht door troapel » di 30 mei 2023 14:14

Volgens mij zit de omvormer meestal in de hoge kledingkast.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2415
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Telkens stroomuitval Tabbert Help

Bericht door Paul Vingerhoets » di 30 mei 2023 16:29

In de buurt van de aansluiting. Dus daar waar de stekker vanaf de camping in de caravan geprikt wordt.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Telkens stroomuitval Tabbert Help

Bericht door Chris » di 30 mei 2023 16:53

Als je nooit "Wild" staat is er idd geen accu nodig.

Blijft dat je moet gaan zoeken naar die omvormer.
ik denk dat het een witte kast is waar kabeltjes in en uit komen...
Vermoedelijk in de buurt van de CEE aansluitdoos op de buitenkant...( had Paul ook al gezegd)

Rond die omvormer zitten vaak nog wat zekeringen... daar kan wat loos zijn.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”